Doorzitten en zelfde tempo + activiteit houden!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Doorzitten en zelfde tempo + activiteit houden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 14:41

En ja, hoe doe je dat??

Zodra ik door ga zitten komt me paard meteen terug in tempo en verliest de impuls en activiteit die ik in het lichtrijden wel heb! Als ik m dan weer actiever wil rijden, gaat ie wel wat harder, maar spant daarmee ook meteen zijn rug weer meer, waardoor ik weer lekker ga zitten stuiteren!

Hebben jullie nog tips???
Ik wil vanaf nu wel gaan proberen om elke dag ff 10 minuutjes zonder beugels te gaan rijden, maar verder?????

Ik rijd momenteel ook weer buitenritjes op me pony, dus ik laatst ff proberen hoe dat ging, en daar zit ik echt als een huis op. Zij houd hetzelfde tempo enz, het enige verschil is dat ik dan gewoon doorzit en er veranderd dus verder niks!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:04

Je paard reageert op je zitten met afremmen, mogelijk omdat je niet lekker meezit. Probeer niet meteen lang door te zitten, maar steeds een pasje meer.
Blijf ook rijden als je zit, niet van "OK ik zit, en nu...." dan ben je al te laat.

In het bos is ze misschien vanzelf voorwaarts en loopt ze graag door.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:10

gewoon blijven doorzitten,je los het niet op om als het niet lukt weer te gaan lichtrijden.

mijn merrie sprong voorheen altijd in galop aan als ik wou gaan doorzitten.

ben ik eens gaan rijden een uur,en alleen eerste kwartier licht gaan rijden,en erna een dik half uur alleen doorzitten.

gewoon blijven drijven,gaat hij dan zo doen,figuren zoals slangen voltes gaan rijden,en blijven drijven en zelfde tempo houden.

oefenen,oefenen,oefenen.... Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 16:13

QQQQ schreef:

In het bos is ze misschien vanzelf voorwaarts en loopt ze graag door.


Mijn pony liep altijd gewoon door als ik door ging zitten, laatst teste ik dit dus en ze doet dat dus nog steeds! Mijn paard vind het gewoon heel moeilijk, ik vind het ook best nog moeilijk om op mijn paard door te zitten!

Ik ben idd wel vrij makkelijk (voor mezelf) als het dus niet lukt ga ik eerst weer lichtrijden en probeer ik het weer! Of ik ga vanuit stap meteen doorzitten en dan lukt het beter, maar na 1 ronde gaat het alweer niet en ga ik lichtrijden! Moeilijk dus! Maar ik zal gaan proberen om strenger voor mezelf te zijn en door te blijven zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:54

No pain, no gain Haha!

Misschien kan je instructeur je helpen door eens zitles te geven met een bijzetje eraan? Dan drukt je paard de rug minder makkelijk weg, waardoor jij makkelijker zit en je paard dus ook minder noodzaak voelt om de rug weg te drukken. Dan krijg je een positieve spiraal ipv een neerwaartse qua doorzitten! (En.... zitles is hartstikke leuk op z'n tijd!)

Succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:20

Zitles kan natuurlijk nooit kwaad Haha!

Maar op zich, denk ik dat je een slechtere reactie kunt hebben. Ze reageert dus iig goed (maar alleen een beetje TE goed) op je zit. Probeer goed je been erbij te blijven houden. Harder hoeft natuurlijk niet persé, actief wel.
Dus probeer haar anders eerst eens in een lager draftempo, actief te houden. Dat zit ook weer een stuk makkelijker vaak.

Succes!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 18:26

Ik wil dus juist dat ie actief blijft en hetzelfde tempo rijd! Als ik dus langzamer ga rijden, geef ik hem zijn zin! Ik rij nu L2 en haal dus moeilijk winstpunten, doordat hij niet ectief genoeg is en al helemaal geen impuls heeft!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:45

Maar om hem actief te laten lopen hoeft hij niet ook hard te gaan Knipoog

Wat zegt je instructrice/instructeur ervan?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:47

Exact: activiteit en snelheid hebben niets met elkaar te maken!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 19:20

Nou ik zal het anders omschrijven, hij valt heel erg terug in tempo en ik heb het idee dat ie elk moment in stap valt, ook staat er elke keer op me coupon dat ie te weinig impuls heeft!

Me instructrice zegt dus ook dat je eerst goed moet kunnen zitten en dan pas aan het tempo en activiteit moet werken.

Vandaag heb ik gereden en toen ben ik al vrij snel begonnen met stukjes doorzitten en daar werd het wel beter van!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:34

Wat je nu omschrijft, te weinig impuls e.d. dat is dus idd twe weinig activiteit en ligt niet zozeer aan het tempo Knipoog