wie weet er iets tegen bit vastpakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 23:02

Heeft er iemand ervaring met paarden die het bit vastpakken.

Weet misschien iemand wat je daartegen kan doen, behalve superscherpe bitten want daar begin ik niet aan.


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 23:28

Iig zelf niet vastpakken. Als jij geen tegengewicht geeft kan ze weinig kanten op met dat bit.
je zou ook de tandarts eens kunnen bellen, dat wil ook weleens helpen.

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 23:32

Ik geloof dat er bitten zijn met van die rolletjes eraan waardoor ze hun bit niet meer vast kunnen pakken, ik weet alleen niet of ze veel scherper zijn dan een bit zonder.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 23:54

ja maar over die rolletjes heb ik gehoord dat veel paarden er wondjes van in de mond krijgen, enne met haar tanden is niks mis, dat is voordat ik ging verhuizen met flair nog nagekeken door Bruins (expert) Haha!

fabienneJarig

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 23:54

Het paard kan alleen het bit vastpakken als je zelf vasthoudt! Dus zelf leren loslaten!!!!!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 23:57

sorry maar dat klopt echt niet, flair kan hem ten alle tijden vastpakken hoe los of strak ik haar ook heb.

of ik heb gewoon een Extreme duivel pony

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 00:01

De meest rigoreuze oplossing is natuurlijk om er geen bit in te hangen, wat er niet in zit, kan ie ook niet vastpakken. Mogelijk heb jij je in de loop van de tijd gewoontes aangeleerd waardoor de pony z'n bit vast gaat pakken. Een tijdje met een bitloze optoming rijden wil dan nog wel eens verhelderd werken.
DIt is natuurlijk maar een van de mogelijkheden, maar probeer erachter te komen waarom ie z'n bit vastpakt, simptoombestrijding kunnen we altijd nog toepassen, maar als je weet waarom het gebeurd, dan kun je construtief aan een oplossing werken. Goeie instructeur wil in deze vaak heel goed werken. Mocht je zeer tevreden zijn over je instructeur, dan wil gewoon een andere kijk door een ander ook wel eens verhelderend zijn. Mensen hebben nou eenmaal de vervelende eigenschap vast te roesten in gewoontes.

_________________
Don't be a stick in the mud...
Be a Land Rover owner.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-12-13 23:03 ]</font>

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 00:08

Ik weet waarom ze het doet maar kan er niks tegen doen tenminste ik zou niet weten wat.

Ze is gewoon heel bang voor je hand door hoe er vroeger met haar om is gegaan, denk dat ze daar een trauma aan over heeft gehouden, zonder bit vind ik niet echt een oplossing.

Ze heeft niet altijd dat ze zo bang is, de ene keer is ze juist weer heel rustig en laat ze het bit gewoon voor wat het is en de ander keer pakt ze haar bit vast en begint ze met haar hoofd in de lucht te rennen.

Alle instructrices die ik heb gehad wisten ook niet echt hoe ik hier mee om moest gaan, ze hebben er zelf ook opgezeten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 00:14

Pakt ze het bit vast om te rennen of pakt ze het vast omdat jij het vasthoud?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 00:16

Volgens mij om te rennen. Dat was tenminste 'vroeger' wel zo.
Nu ik erover nadenk weet ik het weer ja, volgens mij heeft ze dat altijd al gehad. Zou ook niet weten wat je eraan kan doen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 00:18

ja ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen, het is nu een hele tijd goed gegaan en vorige week begon ze weer met bit vastpakken ik kan dan ook beter maar gelijk stoppen als ze dat begint te doen want het word hoe langer ik rijd hoe erger.

Als ik dan stop heb ik weer het gevoel van ja nou denkt ze ook hey als ik dat doe mag ik naar stal.

dus dan ga ik meestal maar longeren zodat ze toch door moet lopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 00:19

Klinkt misschien erg rigoureus wat ik nu ga voorstellen, maar ik zou toch even de paardentandarts er naar laten kijken. Ik heb wel eens gehoord dat de tandart de voorste kiezen schuin kan afvijlen zodat het paard het bit daarmee helemaal niet meer vast kan pakken. Sommige paarden hebben nu eenmaal een wat korte afstand tussen snijtanden en kiezen, waardoor het vastpakken van het bit makkelijker gaat. Het doet geen pijn en het paard kan er heel oud mee worden. En als er situatie's ontstaan die heel gevaarlijk zouden kunnen worden, je al van alles hebt geprobeert en je instructeurs het ook niet meer weten lijkt me dat het bespreken waard, en het schijnt wel vaker gedaan te worden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 00:23

Hmm ja kan ik wel navragen maar ik houd persoonlijk niet zo van zulk soort oplossingen,

zucht ik wou dat ik horsewhisperer was Verward

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 01:23

Bovendien is het een volkomen nutteloze actie, paardentanden hebben de vervelende eigenschap het hele paardenleven lang door te groeien, dus na verloop van tijd is het schuine eraf en zou het weer opnieuw beginnen.
De reden die het wel zou kunnen zijn is dat ze last heeft van wolfstandjes.
Als je werkelijk denkt dat het met ijzerwerk te maken heeft, dan mag je mijn ijzerwinkel wel eens uitproberen. Ik heb meer in de kast liggen dan een gemiddelde ruitersportzaak *LOL* *LOL* *LOL* maak je keuze, doe je voordeel.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:29

Hangt je bit niet te laag? Het bit moet goed op haar lagen liggen, als het te laag hangt klappert het tegen haar tanden aan, of ze moet het de hele tijd ophijsen met haar tong, vastpakken is dan een prettigere oplossing voor de pony.

Nulla tenaci invia est via

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 15:49

nee dat kan het ook niet zijn, als het bit in haar mond zit zitten er twee rimpels in haar mondhoek, zo heb ik het geleerd.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:59

Het gaat niet alleen om die rimpels, dat is maar een indicatie. Kijk gewoon eens in die mond als het bit er in ligt, daar kun je veel meer aan zien dan aan die rimpels in die mondhoeken.
Gipsy heeft wel 3 rimpels, maar als ik het lager hang stoot het tegen haar kiezen en dat vindt ze niet fijn.

Nulla tenaci invia est via

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 16:06

Ok ik zal er eens naar kijken dan, als ze een beetje meewerkt tenminste.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 20:53

Het bit hing dus inderdaad in haar mond het viel me niet op omdat ik er bitringen om had zitten, nu met de bakstukken een gaatje korter gaat het al veel beter

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:29

Kijk dat bedoel ik nou! Fijn dat het nu beter gaat!

Nulla tenaci invia est via


ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 02:07

Kan iemand mij eens uitleggen waar bitringen goed voor zijn? Behalve voor het verdoezelen van onrechtmatigheden aller art.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 14:50

Ik heb werkelijk waar geen idee wat de functie van die dingen is. Men zegt dat het is om te voorkomen dat je het bit door z'n mond heen sjort of om te voorkomen dat je paard wondjes in z'n mondhoeken krijgt, beide zaken vallen volgens mij onder 'onrechtmatigheden' en zijn ook op een andere manier te voorkomen. Dus ik ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Nulla tenaci invia est via

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:07

Wondjes in de mondhoeken en dat je hem niet door zijn mond kan trekken.

Kan allemaal gebeuren door dat het bit niet goed zit of dat er perongeluk een velletje tussenkomt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:04

Haal die ringen er eens af ??

Verder wordt hij sterk en pakt het bit vast of gaat hij tegen de hand lopen ?? Dan doen er namelijk ook veel.

Probeer het op te lossen in je zit en benen. Vraag door tempo wisselingen he bit weer normaal aan te nemen. Hoe meer je je er aan gaat ergeren hoe meer hij gaat spannen hoe verder van huis. Heb je wel les ?en wat zit je instructeur ?

Het is maar een idee hoor ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:57

Ik gebruik dan de martingaal Pling
Jameela trok nogal dus als ik de martingaal gebruikte
en zij pakte het bit vast (trok in feite) deed het zeer vanwege
dat martingaal Lachen Ze was het ook in 1x afgeleerd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, xHaithi en 112 bezoekers