Karakter erfelijk van moeders kant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Karakter erfelijk van moeders kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 02:17

Onlangs las ik dat het karakter vooral wordt door gegeven door de moeder?
Wie heeft daar ervaring mee?

Ik wil namelijk een merrie laten dekken met een super papier, die een wat moeilijk karakter heeft. Nou heb ik wel iets geleerd over erfelijkheid maar dit gaat mij tever. Moet ik dan een hele rustige hengst nemen of als het waar blijkt misschien afzien van de dekking?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:39

ik heb ook een merrie met een redelijk moeilijk karakter tijdens het rijden. Daar heb ik bewust een koele, rustige en meewerkende hengsten voor gekozen en tot nu toe zijn al allebei de veulens daaruit veel koeler, braver en rustiger in de omgang en voor het rijden. Alleen het veulen die de kleindochter is van die merrie neigt wat meer naar het karakter van haar grootmoeder maar dat kan ik pas echt zeggen als ze 3 jaar oud is en onder het zadel zal worden gereden.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:02

Ik heb er wel ervaring mee.
Kasmeria heeft een moeilijk karakter. Hier is twee keer een veulentje uitgefokt. De eerste is een hengst. Die heeft abdoluut niet het karakter van de moeder. Hij is veel koeler en braver.
Het tweede veulen is een merrie en dat is een kopie van de moeder. Ook ze opgefokt, druk en heel eenkennig.

Het maakt ook zeker wel uit hoe dat het veulen opgroeit. De hengst is vanaf begin af aan met andere paarden, maar ook veel in mensenhanden geweest. De merrie heeft altijd met andere paarden gestaan, maar veel minder in mensenhanden geweest en is daardoor ook wat moeilijker. Al gaat het nu wat beter.

Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat de merrie haar karakter doorgeeft, maar het kan dus zeker wel

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:54

Als ik in de weide loop met de enters/twenters, zie ik daar qua gedrag heel erg veel van de merries in terug.
Dezelfde manier van benaderen, zelfde manier van aandacht vragen, zelfde rangorde.
1 fokmerrie kan erg drammerig zijn, dat hebben haar veulens ook.
De andere merrie is juist heel rustig en voorzichtig met mensen, dat hebben haar veulens ook.

Ik ben erg benieuwd hoe de veulens van dit jaar zich straks gaan gedragen, dat zijn veulens uit dezelfde merries maar met onze eigen hengst als vader. Die hengst ken ik natuurlijk beter van karakter omdat ik die iedere dag meemaak en ik ben erg benieuwd wat van zijn karakter terug komt.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:03

Spirit (veulen van Aman) was ook een erg lief en aanhankelijk veulen, aman heeft ook een heel fijn karakter, ook zijn ze allebei erg cool in hun hoofd. Ook hebben we een merrie op stal staan die een enorm moeilijk en bazig karakter heeft, terwijl haar veulens vaak erg lief zijn!!! Dat hebben ze dan weer van hun vader... Zo zie je maar dat het erg verschilt. Ik zou als ik jouw was een hengst met een lief en makkelijk karakter uitzoeken!!
Succes er mee iig!!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:35

MarijeR schreef:
Als ik in de weide loop met de enters/twenters, zie ik daar qua gedrag heel erg veel van de merries in terug.
Dezelfde manier van benaderen, zelfde manier van aandacht vragen, zelfde rangorde.
1 fokmerrie kan erg drammerig zijn, dat hebben haar veulens ook.
De andere merrie is juist heel rustig en voorzichtig met mensen, dat hebben haar veulens ook.

Ik ben erg benieuwd hoe de veulens van dit jaar zich straks gaan gedragen, dat zijn veulens uit dezelfde merries maar met onze eigen hengst als vader. Die hengst ken ik natuurlijk beter van karakter omdat ik die iedere dag meemaak en ik ben erg benieuwd wat van zijn karakter terug komt.



Is bij ons ook het geval. In alle veulens zie je best wel erg het karakter van de moeder terug. Jewel kan erg ijverig zijn, zo is brenin ook. Bepaalde houdingen aannemen en bepaalde bewegingen en tics zie je ook terug. Best wel erg grappig om te zien.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:53

Het deel van het karakter wat ervelijk is kan duidelijk van de hengst komen. Maar vergeet niet dat er veel van het gedrag van een veulen aangeleerd is(en dus niet ervelijk, dan kan je dus een doetje op je moeilijke merrie maar dan zal het veulen altijd iets moeilijker worden dan dat het karakter mee geeft omdat het aangeleerd is).

Ik weet niet 100% in hoevere het waar is. Ik heb een veulen op zien groeien van Dennis en een merrie die ik beide verzorgde. Het veulen had echt heel veel van beide, maar dat veulen is ook door beide ouders op gevoed. Dat was echt het perfecte veulen, de bouw en uitstraling van Dennis en kwa karakter had ze het leuke van beide mee gekregen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:10

Medruze lijkt erg op haar moeder! Net zo'n smeerpeuk in stal, moeilijk met rijden, eenkennig. Echter het merrieveulen wat ik uit Medruze gefokt heb (v. Negro) is totaal anders! Heel netjes in stal, meewerkend, gemakkelijk te rijden... Uiteraard zie ik er ook wel wat dingetjes in terug, maar het ergste is eruit!!!!

Hoe kan men met halve informatie hele meningen vormen?
www.doggenklets.multiforum.nl, duitse doggen forum!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:17

Aqua8horse schreef:
Onlangs las ik dat het karakter vooral wordt door gegeven door de moeder?
Wie heeft daar ervaring mee?

Nou, dat mag ik toch niet hopen hoor! Mijn merrie is super gecompliceerd en gevoelig en lijkt duidelijk niet op Naturel, haar koele vader. Ze lijkt duidelijk op haar moeder. Ik wil nog wel ooit een veulen met haar fokken (of ik dat dit jaar aandurf weet ik niet) en ik heb ook specifiek een hengst op het oog die een prettig karakter heeft.

De hond is de betere mens

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:21

Ik merk dat Votje wel erg veel weg heeft qua karakter van haar moeder maar toch is ze wel rustiger. Ze is ook niet zo agressief als de moeder.

Vaak is het een combinatie van genen die het m doen. Ik ben benieuwd wat er met Ferro nu uitkomt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:54

Ik heb ooit een merrie gehad waarvan de moeder onbenaderbaar was! Gewoon levensgevaarlijk! Hoefsmid en da konden niks met haar beginnen zonder dat ze platgespoten werd. Uiteindelijk is deze merrie ook geslacht.
Haar veulens hadden echter allemaal een prima karakter, een liever paard heb ik tot nu toe nog niet gehad. Terwijl ze toch minstens een half jaar lang haar moeder in de tralies zag vliegen, en het eerste half jaar van haar leven niet aangeraakt is of wat dan ook.....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:49

De stam waarm mijn merrie uit komt is dat wel zo, en dan niet alleen qua karakter, ook wel qua uiterlijk geeft ze veel mee.

- Offline -

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:32

Ik heb een arab-merrie uit de anthal-lijn. Die lijn staat erom bekend het super-karakter en de fantastische bewegingen te vererven. Het hengstveulen van vorig jaar heeft alleen 3 witte voetjes van pap geërfd. De bewegingen en karakter zijn duidelijk van moeders. Als je die ziet lopen is hij precies eender met mijn moeder. Trekt het zelfde koppie erbij, heeft dezelfde gezichtsuitdrukking en zelfs dezelfde ogen (incl. die aparte rimpels erboven) en op de witte voetjes na krijgt hij ook dezelfde kleur en dezelfde lichte strepen in zijn manen. Hij hinnekt zelfs op dezelfde wijze, alleen word dat nog wat zwaarder als hij echt een man wordt Knipoog Hij is net zo lief en betrouwbaar als zijn moeder, luistert uitstekend en is intelligent. Het perfecte veulen dus.... Heb er een beetje spijt van dat ik hem weg moest doen, maar ja.... Als het goed is, als ik oplet dat ik niet te dominante karakters en bewegingen erop gooi, dan krijg ik nog veel meer van dit soort perfecte veulens Knipoog Ben zo benieuwd wat er dit jaar uitkomt...

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:22

Volgens mij is het zo dat het veulen het karakter van zijn vader en van zijn moeder kan erven. Ik kende een merrie die een hekel had aan mensen, viel ze ook gewoon aan, maar het merrie veulen dat eruit kwam, was een flemming veulen, was juist heel erg lief en aanhankelijk.
Waar je wel aan moet denken is dat de moeder het veulen de eerste paar maanden opvoedt dus de externe factoren spelen ook een rol hier.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:25

Mijn B'elanna heeft drie veulens gekregen. Alle drie hebben ze zonder mankeren het karakter van mams meegekregen.

De eerste, een Ronaldo is sowieso het evenbeeld van moeder.
De tweede, een Wolfgang heeft qua bouw meer van zijn vader, maar het karakter van moeder
De derde (een incestgeval per ongeluk van bovengenoemde Wolfgang en B'elanna) is Lanna als twee druppels water op de kleur na.

B'elanna komt uit de Amorlijn. Ze is erg lief, driftig, slim, stikeigenwijs en heel trouw. Als ze voor je loopt dan loopt ze ook. Dat wil dan niet zeggen dat ze voor een ander ook wil werken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:48

Ja wij!!!! Wij hebben paarden uit de ina lijn en allemaal goede karakters! Welke hengst je er ook bij doet! Betrouwbaar, intelligent, beetje eigen wil en vooral lief!

Met de jonge paarden heb ik geen problemen gehad uit deze merrielijn. Heb er een aantal van beleerd en er is (nog) geen verkeerde tussen uit gekomen!

Wij verkopen de paarden met het motto: Als het paard verkeerd is van ons, breng hem dan maar terug, dan ligt het echt aan jullie zelf!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:01

Omdat veulens door de merries worden opgevoed, kijken ze ook heel veel van de gedragspatronen en van de reacties van de moeder af. Mijn veulen lijkt in gedrag en reactie ontzettend op haar moeder, en ik kan me niet voorstellen dat het allemaal maar genetisch bepaald is.

Maar ook veulens die om een of andere reden bij een pleegmoeder/surrogaatmoeder werden geplaatst, of veulens van toppaarden die via embryotransfer in andere paarden zijn overgeplaatst (tot zware trekpaarden aan toe) vertonen heel veel gedragspatronen van de moeder waar ze bij waren geplaatst/uit waren geboren, en niet zozeer van de biologische ouders.

Dus ja, ik ga met de stelling mee, gedrag/character van de moeder is heel belangrijk bij de ontwikkeling van het veulen.

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:17

B'elanna is moederloos veulen en opgevoed door een aardige mevrouw. Los van wat verwende trekjes moet ze volgens degenen die haar moeder hebben gekend, precies op haar moeder lijken (het lieve karakter), maar dan gecombineerd met de eigenwijzigheid van de Amorlijn Lachen

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:18

ik denk dat het hetzelfde gaat als bij de mens, dus dat het eigenlijk niet te bepalen valt, maar als je een hengst heb met alles wat je van de moeder wil zal het toch wel zo worden zo maar zeggen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:26

Een merrie kan ook fouten in haar gedrag hebben doordat ze slechte ervaringen heeft met mensen (mishandeling of harde behandeling) of omdat ze slecht is opgevoed/verwend. Haar karakter kan dan oorspronkelijk goed zijn geweest en ze zal dit goede karakter dan ook kunnen vererfen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers