Discussie: Is een 24 uurs economie haalbaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Discussie: Is een 24 uurs economie haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 20:45

Hoihoi
voor school moeten we disscusieren over dit onderwerp, ik weet niet heel goed wat het in houd maar het gaat er ook over of het haalbaar is bv. winkels dag en nacht open te houden, en wat daar de voor en nadelen van zijn.
Wat vinden jullie hiervan?
hebben jullie nieuwe ideen over dit onderwerp?
alles is welkom!
groetjes jeannette


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:04

Een 24-uurs economie heeft uiteraard gevolgen. Dingen die mij dan als eerste te binnen schieten zijn:
kleine ondernemers zijn bijna kansloos in een 24-uurs economie. Zij hebben geen geld om personeel te betalen en 24 uur per dag zelf te werken schijnt ook niet echt gezond te zijn.
De consument van tegenwoordig voelt geen binding meer met de kruidenier om de hoek, maar zal naar die winkel gaan waar hij op dat moment terecht kan.
Het is trouwens nog maar de vraag of winkels inderdaad 24 uur per dag open gaan. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in.
Ik vind het soms wel handig dat een winkel door de weeks tot 21.00 uur geopend is maar eerlijk gezegd maak ik er weinig gebruik van.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik in een keer de behoefte voel om om 3 uur 's-nachts boodschappen te gaan doen Haha!


Ook kinderopvang zal eerst nog heel wat beter geregeld moeten worden. Nu al zie je dat mensen die verschillende diensten draaien heel moeilijk kinderopvang geregeld krijgen.
Er zijn nog maar heel weinig kinderdagverblijven in Nederland die 24 uur per dag zijn geopend.

Wat me wel weer handig lijkt is als gemeentelijke diensten op zaterdag gaan werken, al is het alleen maar de ochtend.


Het grappige is dat we aan de ene kant toewerken naar een 24-uurs economie maar dat op verschillende terreinen de dienstverlening versobert.
Neem bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Vroeger kon je 24 uur per dag bij je huisarts terecht. Nu moet je na 5-en al naar de waarnemingspraktijk toe.
Hier is het zelfs zo erg dat als je om 17.15 bij de huisarts aanklopt omdat je kind een gat in zijn achterhoofd heeft, je naar Tiel moet rijden naar de polikliniek. Dat is dus een 1/2 uur rijden.


Maar goed, dat zijn dus wat dingen die door mijn hoofd spelen als ik denk aan 24-uurs economie. Ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:04

Het is wel haalbaar, maar niet voor iedere middenstander. Meedraaien in en 24-uurs economie is alleen te doen voor grote bedrijven, mede omdat die doorgaans beschikken over een grote pool met krachten.
De zogenaamde buurtwinkel kan het wel vergeten en zal hoe dan ook slachtoffer worden van een 24-uurs economie omdat hun klantenbestand leeggezogen wordt. Daarom zal het ook alleen in de steden kunnen.

Hier in Amsterdam is het al heel normaal dat je bijna altijd wel ergens iets kunt krijgen, maar in het dorp waar mijn vader woont gaat de supermarkt op zaterdag gewoon om 16.00 dicht hoor, net als vroeger.

Persoonlijk ben ik een voorstander van een 24-uurs economie. Tot mijn vreugde woon ik vlakbij een 24/7 benzinepomp met winkel, de AH hier om de hoek is 7 dagen per week open en dan ook meestal tot 8 uur.
Ergens herinner ik me vaag dat je vroeger nog wel eens moest rennen om op tijd bij een winkel te zijn na je werk, dat hoef ik dus niet.

De 24-uurs economie zal vooral toegjuichd worden door mensen die werken of om een andere reden over weinig tijd beschikken, het geeft meer vrijheid. Het is niet zo dat heel Nederland er vol mee zit, het zal lokaal verschillen wat de behoefte is.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:16

Voor kleine middenstanders zal dit inderdaad niet meer te doen zijn. Maar ik denk dat deze zowieso of toch al moeten opdoeken ivm de concurrentie, of dat ze hun eigen klantenkringetje toch wel houden.

Zelf werk ik bij een callcenter waar je dus dag en nacht terecht kunt. Gevolg: vanavond om elf uur ga ik werken, tot morgenvroeg half acht.

Ik heb hier geen problemen mee, als mensen hier wel problemen mee hebben moeten ze het gewoon niet doen.


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 23:41

als elke middenstander nou eens een webwinkel bij mij koopt, dan hebben ze hun 24 uurs economie!!!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:34

De 24 uurs economie heeft zijn voor- en nadelen. In de VS is het al heel gewoon dat winkels de hele nacht open zijn. De grootste voordelen zijn duidelijk: je kunt altijd naar de winkel. Ik baal er nou ook wel eens van dat de winkels op zondag dicht zijn, maar goed.

Voor de kleine middenstander lijkt de 24 uurs economie slecht. In Finland is een soort beperkte 18 uurs economie. Het land zit vol met kleine kiosken, waar je van alles kan kopen. Denk maar een uitgebreid benzine station zonder benzine. Heel praktisch als de melk weer eens op is. Dat zijn allemaal kleine middenstanders die dat draaiende houden. Door 's avonds en in het weekend open te zijn, kunnen ze iets betere marges houden dan in de gewone openingsuren.

Er is een discipline nadeel voor de consument. In Texas werkten wij soms tot 11 uur 's avonds door, waarna we dan nog boodschappen gingen doen. Vreselijk, Amerikanen hebben een ontzettend time management probleem omdat ze nergens naartoe hoeven. De winkel is immers altijd open, dus je kan je dood werken en op idiote tijden naar de winkel. Er blijft dan weinig prive tijd over. Ik kan hier tenminste tegen de baas zeggen: hee, het is 8 uur 'savonds, ik moet nog naar de winkel, doei!

Een ander probleem is de veiligheid. Supermarkten die midden in de nacht open zijn hebben bewaking nodig. Wie wil er om 2 uur 's ochtends wachten op wat idioten die je winkel leeg komen halen? Voor mij had het altijd wel iets engs om midden in de nacht naar de winkel te gaan.

Er is natuurlijk nog veel meer, maar ik dacht dit maar even in de groep te gooien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __sanne, _Sun, Amazonbot, Anoukjuuuhh, gigil, GoogleAdsense, Noor, ogidni, OmgiliBot, stella92, TessaxQuincy, Venthe, YandexBot en 190 bezoekers