[LO] Longeren van jonge pony. Tips gevraagt!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

[LO] Longeren van jonge pony. Tips gevraagt!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:35

Hallo! Verward

Ik ben nu een jonge pony aan het beleren en tijdens het rijden loopt deze heel erg tegen de hand en zoekt nog evenwicht. (logish voor een net beleerde pony maar toch Tong uitsteken )

Heeft iemand van jullie tips om haar tijdens het longeren (met niemand er op) beter rond te laten lopen? Meet een hulpmiddel bijvoorbeeld?

iemand tips? plaats ze hier AUB!

OK dan! groeten Anne OK dan!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:43

Longeren is niet echt goed voor een jonge pony..
Waarom moet ze rond lopen? Als je nu al met hulpmiddelen wilt gaan beginnen dan wordt t alleen maar moeilijker! Als je een pony dwingt om rond te lopen is t helemaal moeilijk om evenwicht te bewaren, rond lopen is nergens voor nodig! Als je pony ontspannen loopt zakt t koppie vanzelf!
Ga lekker buiten rijden, lange rechte stukken daar worden ze sterk van en krijgen ze vanzelf evenwicht.

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:45

Topic verplaatst naat UZ.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 18:24

Het is geen jonge pony meer! ze is nu 6 jaar en het evenwicht is er al. Maar ze loopt gewoon zo tegen de hand en ik wil haar gewoon sterker maken door haar te longeren en haar aan de longe beter ontspannen te laten lopen met haar hooft naar beneden.

Maar ik vraag niet of longeren oged is voor die pony want dat zie ik zelf wel. Ik vraag of jullie hulpmiddelen bij het longeren weten waardoor ze goed neerwaarts gaat lopen

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:17

Elastische bijzetteugels, zo kan ze niet erop gaan hangen maar moet ze zicghzelf dragen en loopt zo toch vooraarts neerwaarts.


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:33

Je kunt beter zorgen dat ze de achterhang en rug goed gebruiken dan komt het neerwaartse van dat hoofd vanzelf wel.

Een pessoalongeerteugel kan wel goed werken of een dubbele longe, maar met die laatste vooral moet je wel of al ervaring of goede begleiding erbij kunnen krijgen.

Zorg zoiezo dat ze goed voorwaarts en attent op jouw.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:04

Ik denk dat werken met een dubbele longe goed zou zijn. Maar zoals hierboven al is gezegd, hier moet je wel ervaring mee hebben.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:32

Elastische bijzetters kan ze juist wel op gaan hangen.
Ik zou eens kijken of je niet een keer een longeerles kan krijgen of een clinic kan volgen. We kunnen nu wel allerlei hulpteugels aan gaan dragen, maar daar kan nog aardig wat mis mee gaan.
Goede instructie.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:13

Mij hebben ze aangewezen om met dubbele longe te longeren(Je zei dat ie het moest leren) bovendien worden zijn kontspieren daar sterker op.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:33

Maar met dubbele longe moet je niet zomaar zelf wat aanklooien. Dan moet je wel naar iemand stappen die er verstand van heeft, anders gaat het helemaal fout.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 18:51

dubbele longe heb ik ervaring mee dus dat is de beste keus?

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:54

Ik denk dat je het beste iemand kan zoeken met ervaring met dubbele longe of met een pessoa-tuigje.
De andere tuigen leren je paarden niet over de achterhand lopen en dus ontwikkelt het paardje die ook neit. Wat wel van groot belang is.

linny2

Berichten: 652
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: broek op langedijk/noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:21

jawoor aramat een jong paard niet logeren, hij moet tog zn evenwicht en balas leren te vinden en dat lukt egt nie met gewoon lopen!!!! :S

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:25

Ja maar een pard moet zich eerst ontwikkelen voordat hij zijn lichaam kapot loopt door de kleine rondjes.
Het is belangrijk balans te vinden, maar veel belangrijker dat hij tot zijn 30ste kan lopen bij wijze van spreken. Als je te vroeg gaat beginnen ga je nu al zijn gewrichten slopen en kan je hem na 10 jaar weggooien

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:47

iloveperry schreef:
Het is geen jonge pony meer! ze is nu 6 jaar en het evenwicht is er al. Maar ze loopt gewoon zo tegen de hand en ik wil haar gewoon sterker maken door haar te longeren en haar aan de longe beter ontspannen te laten lopen met haar hooft naar beneden.


echt beter lezen hoor linny2
en geen msntaal gebruiken... dat kan heel onduidelijk zijn Knipoog

'In het land der blinden is eenoog koning'

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:29

linny2 schreef:
jawoor aramat een jong paard niet logeren, hij moet tog zn evenwicht en balas leren te vinden en dat lukt egt nie met gewoon lopen!!!! :S


Ik denk dat jij nog heel wat topics hier door kan gaan lezen over jonge paarden longeren..

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:15

Ik zou aan de goque of chambon gaan, en n jonge pony kan t best hebben om gelongeerd te worden... T zijn geen zachtgekookte eieren... Zolang je het een beetje beschaafd houdt, dwz geen uur aan een stuk op een 5 meter doorsnee cirkel, dan kun je een heel eind komen met longeren...

Wie durft hier te beweren dat alle topruiters/menners geen verstand hebben...?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:48

Mrietjesueel schreef:
Wie durft hier te beweren dat alle topruiters/menners geen verstand hebben...?


Waar lees je dat dan?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:57

Sjonniej"]
[quote="Mrietjesueel schreef:
Wie durft hier te beweren dat alle topruiters/menners geen verstand hebben...?


Waar lees je dat dan?
[/quote]

Amarat:

Longeren is niet echt goed voor een jonge pony..
Waarom moet ze rond lopen? Als je nu al met hulpmiddelen wilt gaan beginnen dan wordt t alleen maar moeilijker! Als je een pony dwingt om rond te lopen is t helemaal moeilijk om evenwicht te bewaren, rond lopen is nergens voor nodig!


Daar..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:55

Huh en in dat stukje wat ik daar zeg beweer ik dat topruiters en menners geen verstand hebben van longeren?? Ik vat m niet..

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:41

Dat was t eerste wat k dacht na t lezen van dat stukje.
Die beginnen altijd met longeren, en de meeste op 2/2,5 jarige leeftijd.

Longeren is goed voor n jonge pony, als in t leren van stemcommando's, herkennen van lichaamstaal, ontspanning ondanks de join-up, daarna de regelmaat in de beweging te brengen.
De hulpmiddelen kun je al vrij vroeg gebruiken, n goque of chambon is in mijn ogen t beste. Daar vinden ze aanleuning (nageven is een natuurlijke reactie) en krijgen ze ook een rustige hoofd/halshouding. Belangrijk is wel dat je contact houdt met dmv je lijn.

Op hun eigen benen lopen leren ze in de loop vd tijd, wat je ook doet.

Schadelijk wordt t pas als je je pony echt uren rond gaat slingeren met zn kin op de borst, bij wijze van..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:46

komptie....... zit iedereen, Tip van de dag.

Neem Les! Een goede instructeur kan je ook met longeren helpen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:42

Gijsenkim:
Grapjas, dat meen je toch niet?!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:43

Sjonniej schreef:
Gijsenkim:
Grapjas, dat meen je toch niet?!

Haha! ideetje he

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:20

Mrietjesueel schreef:
Dat was t eerste wat k dacht na t lezen van dat stukje.
Die beginnen altijd met longeren, en de meeste op 2/2,5 jarige leeftijd.

Longeren is goed voor n jonge pony, als in t leren van stemcommando's, herkennen van lichaamstaal, ontspanning ondanks de join-up, daarna de regelmaat in de beweging te brengen.
De hulpmiddelen kun je al vrij vroeg gebruiken, n goque of chambon is in mijn ogen t beste. Daar vinden ze aanleuning (nageven is een natuurlijke reactie) en krijgen ze ook een rustige hoofd/halshouding. Belangrijk is wel dat je contact houdt met dmv je lijn.

Op hun eigen benen lopen leren ze in de loop vd tijd, wat je ook doet.

Schadelijk wordt t pas als je je pony echt uren rond gaat slingeren met zn kin op de borst, bij wijze van..


Je hoeft mij niet te vertellen wat schadelijk is en wat niet, maar ik reageerde hier op (wat ik in 1e instantie dacht) een pennymeisje die dr pony met zn kop in de krul wil laten lopen. Niet op een professioneel iemand..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers