waarom hengsten geen sperriem op foto ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

waarom hengsten geen sperriem op foto ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 20:14

ik zat laatst hengsten foto's te bekijken en hiet viel me op dat veel (niet alle)
hengsten geen sperriem om hebben.

wie weet waarom ??? (vroeg me het gewoon af)

groetjes roland

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:18

Eigenlijk is een sperriem overbodig.
Er rijden bij mij op stal zat mensen zonder sperriem, met ruinen en merries Tong uitsteken De hengst heeft een stang en trens hoofdstel Tong uitsteken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:20

hadden ze toevallig stang en trens in? Haha!

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 20:24

beautyfull_mickey schreef:
hadden ze toevallig stang en trens in? Haha!


nee,het zijn foto's van alleen het hooft !!!

ook hebben ze een gecombineerde neusrien (het lusje voor de sperriem zit er dus wel op)

het lijkt dan toch mooier, ofniet !!!

groetjes roland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:24

Als ze een stang en trens hoofdstel in hebben, dan komt het omdat daar een hoge neusriem bij hoort (zonder sperriem). Zo'n stang en trens hoofdstel herken je trouwens aan dat het paard 2 bitten in zijn mond heeft, zoals de naam van het hoofdstel al zegt: een stang (met scharen en een kinketting) en een trens.

Als ze geen stang en trenshoofdstel in hebben, dan hebben ze waarschijnlijk een hoge neusriem voor de foto gebruikt omdat dit mooier staat.

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 20:27

CCCCorine schreef:
Als ze een stang en trens hoofdstel in hebben, dan komt het omdat daar een hoge neusriem bij hoort (zonder sperriem). Zo'n stang en trens hoofdstel herken je trouwens aan dat het paard 2 bitten in zijn mond heeft, zoals de naam van het hoofdstel al zegt: een stang (met scharen en een kinketting) en een trens.

Als ze geen stang en trenshoofdstel in hebben, dan hebben ze waarschijnlijk een hoge neusriem voor de foto gebruikt omdat dit mooier staat.


ja dat weet ik wel !!!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:38

ik ben altijd mijn sperriem kwijt Tong uitsteken
echt heel vaag als ik net een nieuw hoofdstel heb
ben ik hem binnen een paar maanden kwijt

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:42

Ik vind een neusriem sowieso niet mooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:45

Mijn sperriem gebruik ik ook niet..is overbodig en ik raak ze gewoon kwijt..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:50

Ik rijd mijn paard (ruin) altijd zonder sperriemomdat ik het mooier vind, dat is denk ik ook de reden waarom die hengsten geen sperriem hebben. Bij mij is ook omdat ik met een leren bit rij en daar al een riempje aan zit. Maar mijn paard krijgt er een dikker hofd door (lijkt zo), dat vind ik wel stoer staan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:19

Een paard van een vriendin schiet ertoch echt van door zonder sperriem(gewoon hoofdstel). Sperriemen hebben wel degelijk een functie. Ze houden de mond gesloten en zorgen ervoor dat ze de tong niet over het bit heen kunnen gooien. Terug naar de vraag. Meestal is het een stuk mooier om een paard zonder sperriem te zien. Vaak worden ze ook nog zonder neusriem afgebeeld.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:40

mijn paard heeft zijn hoofd vorige week gestoten precies op de plaats van zijn neusriem zit nu een winkelhaakje. dus ik heb zijn neusriem twee gaatjes hoger moeten doen en ik rij nu dus ook zonder sperriempje

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:07

Een sperriem heeft niet zo zeer wat te maken met het hengst zijn. Ik ken hengsten die makkelijker in de mond zijn dan sommige ruinen of merries. Maar zal in jou geval idd. wel voor de foto oid zijn.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:09

Volgensmij bedoelde je de foto's van yvette?
Daar was het denk ik omdat het mooier staat, ze werden daar aan de hand voorgebracht namelijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:45

Een goed gereden combinatie (dus zowel ruiter als paard) hebben geen neusriem nodig.
Wat ik wel met je eens ben, als je een gecombineerde neusriem als hoge gebruikt, sloop dan alsjealsjealsjeblieft dat lusje eraf!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:59

stef schreef:
Een goed gereden combinatie (dus zowel ruiter als paard) hebben geen neusriem nodig.
Wat ik wel met je eens ben, als je een gecombineerde neusriem als hoge gebruikt, sloop dan alsjealsjealsjeblieft dat lusje eraf!


hoezo moet dat lusje dan eraf?

helaas moet je op concour toch echter een neusriem Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:30

staat mooier Haha! lusje waar geen spareriem door heen zit vind ik persoonlijk een beetje armoedzaaig Haha! (komt vaak voor bij van die manegepaardjes) zo van ik heb ff snel een neusriem derop als nood ofzo Haha!
als je daadwerkelijk zonder spareriem wil rijden zou ik voor eenhoge neusriem gaan.. die zijn mooier ook..
ik gebruik beide voor mijn paard, maar merk dat als ik een hoge omheb hij zijnmond wel open probeerd te doen enmet een gecombineerde houd die spareriem zijn mond wel dicht Haha!
spare riem heeft idd geen functie als je er een vuist door kan doen Knipoog zo van anders zittie te strak! Haha! dan kanje hem idd beter weglaten..

maar op een foto van hengsten, merries ruinen.. vind ik het zowiezo mooier als ze met eenhoge neusriem staan(positiefoto net als bij de keuring dan he)

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:48

ik vind een sperriempje niet lelijk staat hoor!
Maar waar ik het zeker absoluut me eens ben: Als je zonder sperriem rijd, koop dan een neusriem daarvoor of sloop dat lussie eraf!! zo stom staat dan!!

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:45

DeesDeBest schreef:
Een paard van een vriendin schiet ertoch echt van door zonder sperriem(gewoon hoofdstel). Sperriemen hebben wel degelijk een functie. Ze houden de mond gesloten en zorgen ervoor dat ze de tong niet over het bit heen kunnen gooien. Terug naar de vraag. Meestal is het een stuk mooier om een paard zonder sperriem te zien. Vaak worden ze ook nog zonder neusriem afgebeeld.


En bij ons op stal staat er juist een paard dat er vandoor schiet met sperriem Tong uitsteken

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:48

Dat vertel ik toch..?

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:50

Jij schrijft zonder sperriem, ik schrijf met sperriem

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:53

Ow ok en zonder schiet hij er niet van door? Misschien dat ie dat te strak zit.
En elk paard kan er natuurlijk wel eens vandoor schieten Lachen

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:24

Te strak betwijfel ik Lachen
Het paard word bereden door iemand op stal, omdat de eigenaar het niet kan denk ik.
Beestje stijgert altijd, springen vlotte niet en nu zonder sperriem is het al heel wat minder. Achja ik ken het paard ook niet, ik zie ook alleen maar wat ik zie..

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:07

Waarom zou je dat doen? Ik rijd Syl ook altijd zonder sperriem beter nog zónder neusriem (vroeger wel eens met?) en rijd met het lichtste bitje
Afbeelding

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:12

Dekhengsten presenteren ze vaak op foto's met een hoge neusriem, dan komt het hoofd mooier uit.

Een sperriem heeft wel degelijk nut. Een neusriem zeker.

Ik ken een meisje dat ook altijd zonder reed. Tot we buiten aan het rijden waren en haar bakstuk brak. Toen had ze haar hoofdstel in haar handen. Oeps, paard ervandoor. Gelukkig niks gebeurd. Met neusriem had ie tenminste nog iets om gehad om aan vast te pakken.

Daarnaast zorgt een neusriem ook voor een betere inwerking van het bit.