Springen met 4 jarige... hoe hoog en hoe vaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Springen met 4 jarige... hoe hoog en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 20:20

Ik rijd sinds een tijdje een (pas geworden) 4 jarige ruin bij.
Heb m al aardig wat keren vrij laten springen.
Ben net 1 week begonnen met een sprongetje terwijl ik erop zit. Hij heeft er veel plezier in, en heeft er aanleg voor.
Ik heb vandaag voor t eerst wat hoger gesprongen dan kleine kruisjes. (70cm)
Ik doe nu gewoon een simpel stijltje, maar is het beter om er een gallop balkje voor te leggen?
Maar hoe kun je zo een jong paardje t beste trainen? En hoevaak? Hoe hoog? Wat voor sprongetjes? In draf of gallop aanrijden?
Alle tips zijn welkom Haha!
danku danku Haha!


piahorse
Berichten: 104
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Genk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:32

Gewoon zadelmak maken een 2-3 weken enkele sprongen maken en veel wandelen en dressuur (stap draf galop) laten lopen - meer niet en vaak op andere plaatsen in de wei paddock gaan. Daarna terug inde wei zetten en inde zomer terug beginnen enkele wedstrijdjes doen - en in jaar terug op wei en inde winter kun je terug beginnen en kun je doortrainen.
Als je nu al redelijk veel doet is het paard al te snel opgebrand om in 4 -5 jaar op vole sterkte te zijn. Met 5 jaar kan je echt doortrainen Nu moet je enkele weken rijden en een maand rusten. Lachen

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:37

maximum 1 keer per week
maardat geldt voor de volwassen paarden ook
liever nog om de 2-3 weken
en dan gewoon veel lafge hindernisjes, nu is het vooral van belang dat je paard leert rustig aankomen, en een goede balans en springtechniek krijgt, eenmaal hij dit onder de knie heeft kun je hoger gaan
nu zou ik maximum70-80 springen, dat is nu hoog genoeg
ook veel drafbalkjes lopen, in uit-jes
ook oxers, waarvan de achterste balk hoger ligt dan de vorenste, stimuleert goed ruggebruik
succes

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:41

Ik ken weinig paarden die zoveel vrij krijgen op jonge leeftijd als jij voorschrijft hoor piahorse .

Ik heb mijn paard als net 4-jarige gekocht, daar was nog nooit mee gesprongen. Toen hij 4,5 jaar was ben ik begonnen met iedere week de eerste 15 minuten van de springles mee te springen . Nooit hoger dan 40/50 cm, maar wel lijnen, dubbelsprongen enz..
Hij wordt over een maand 5 en vorige week heb ik voor het eerst wat hoger gesprongen. (70cm) Ik spring nog steeds maar een kwartiertje.
Over een paar maanden ga ik de hele springles, een half uur, meespringen en natuurlijk ook wat hoger.

Ik weet niet of ik het op de goede manier doe, maar ik heb absoluut niet het idee dat Mozart op het punt van instorten staat. Hij krijgt echt een kick van het springen Haha! . Als hij een week het springen overgeslagen heeft is hij ook veel minder voorwaarts tijdens de dressuurtraining.

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 20:43

piahorse schreef:
Gewoon zadelmak maken een 2-3 weken enkele sprongen maken en veel wandelen en dressuur (stap draf galop) laten lopen - meer niet en vaak op andere plaatsen in de wei paddock gaan. Daarna terug inde wei zetten en inde zomer terug beginnen enkele wedstrijdjes doen - en in jaar terug op wei en inde winter kun je terug beginnen en kun je doortrainen.
Als je nu al redelijk veel doet is het paard al te snel opgebrand om in 4 -5 jaar op vole sterkte te zijn. Met 5 jaar kan je echt doortrainen Nu moet je enkele weken rijden en een maand rusten. Lachen


Het paard is al beleerd helemaal (western) beleerd. Ik vind jou id erover wel erg overdreven. (iedereen doet t op zn eigen manier natuurlijk) en sprongetjes maken is puur voor de afwisseling. Tis ook niet de bedoeling om wedstrijden ermee te rijden. Hij wordt vooral gebruikt voor rustige buitenritten. Dus tis alleen voor de leuk, en kijken hoever we komen.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:30

Als ik een 4-jarige had zou ik nog helemaal niet springen! Een paard dat nog niet zo heel lang onder het zadel is moet eerst goed aan de basis lijkt me zijn en dan kun je misschien 1 keer per maand of zo kunnen gaan springen! En zeker nog niet op 4 jarige leeftijd ik zal beginnen met 5 jaar of zo!

Live,LOve,'ndLaugh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:35

Een 4 jarige die al redelijk gereden is, kun je best wel wat gaan springen.
Word ie alleen maar handig van.
1x in de week in de les.
Voor de rest wat galopsprongen oefenen tussen 2 galopbalkjes enz.
Maar dat leer je wel als je springles geet halen.
want dat vind ik wel belangrijk als je zelf en je paard nog veel moeten leren.


Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:39

ik heb een pony(welsh c) van 5 jaar nu inmiddels, ik zit nu ongeveer 2 maanden op springles. ik spring eerste halfuurtje niet maar om in te komen draat balkjes of een kruisje van 50 cm. laatste halfuurtje spring ik meestal steiltje of soms ook oxer van 60 cm. maar dat doe ik 1 x in de 2 weken. verder weet ik niet hoe hoog je meot ofzo. maar misschien heb ej hhier wat aan

alsjeblieft

~*~*~..Een goede buur, is het halve proefwerk!..~*~*~

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 23:42

ik heb geen mogelijkheid om springles te nemen, tis dus ook puur voor de afwisseling en voor de leuk.
tnx voor de tips

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:16

DEESenJAMBO schreef:
ik heb geen mogelijkheid om springles te nemen, tis dus ook puur voor de afwisseling en voor de leuk.
tnx voor de tips


Volgens mij kun je beter, zeker de eerste paar keren, met begeleiding springen. Dus toch springles nemen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:40

blijbaar heeft ze al gesprongen,en is er niks misgegaan.Ik zou nu gewoon 1x per week lage sprongetjes (50-60) doen,en er een beetje aan werken op welke manier je naar de sprong toerijd,hoe je daarna verder rijd enzo.Over een paar maanden kan je dan weer hogeg gaan springen.Zo heb ik het iig gedaan met de pony die ik heb ingereden

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:51

Ik oefen ook vaak met balken gewoon op de grond, een aantal bij elkaar op verschillende afstanden, zo is het niet zwaar voor het paard ozfzo, maar je krijgt wel controle en je leert de verschillende afstanden te rijden. Is voor mij een goede tussenoplossing zodat je niet teveel springt met een jong paard.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 14:46

Taygalover"]
[quote="DEESenJAMBO schreef:
ik heb geen mogelijkheid om springles te nemen, tis dus ook puur voor de afwisseling en voor de leuk.
tnx voor de tips


Volgens mij kun je beter, zeker de eerste paar keren, met begeleiding springen. Dus toch springles nemen.
[/quote]


Niet iedreen heeft de mogelijkheid om les te nemen, ik ook niet. Dus lessen is helaas uitgesloten.

Ik doe verder geen gekke dingen met springen, tis nooit langer dan een kwartiertje. En hij heeft er zelf ook enorm lol in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:50

Waarom heb je die mogelijkheid niet?
Snap dat nooit zo goed, misschien wil je me dat uitleggen?
Misschien dat ik dan voortaan wel begrijp

En nu heeft je paard er nog plezier in, door op de juiste wijze te blijven springen houden jullie er beide plezier in.
Dus geen paard dat er met 100 km per uur opaf vliegt en er dadelijk weer een hoop scherpe bitten uit de kast gehaald worden om hem te remmen.
of een paard dat stopt omdat hij bang is door iets dat de ruiter fout doet, maar er klappen op de koop toe krijgt.
Vandaar de bezorgde reacties met les nemen Lachen
Dus hierbij de uitleg waarom er altijd gevraagd word naar les Haha!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 14:58

runningkawa schreef:
Waarom heb je die mogelijkheid niet?
Snap dat nooit zo goed, misschien wil je me dat uitleggen?
Misschien dat ik dan voortaan wel begrijp

En nu heeft je paard er nog plezier in, door op de juiste wijze te blijven springen houden jullie er beide plezier in.
Dus geen paard dat er met 100 km per uur opaf vliegt en er dadelijk weer een hoop scherpe bitten uit de kast gehaald worden om hem te remmen.
of een paard dat stopt omdat hij bang is door iets dat de ruiter fout doet, maar er klappen op de koop toe krijgt.
Vandaar de bezorgde reacties met les nemen Lachen
Dus hierbij de uitleg waarom er altijd gevraagd word naar les Haha!


Het paard is ten eerste niet van mij. Staat op een boerderij. Dus voor lessen is er een trailer nodig en een goeie auto, en natuurlijk t geld ervoor. En dat is er niet. Dus dat wordt erg moeilijk Haha!

Ik weet dat lessen beter zou zijn, maar als t niet gaat, gaat t nie.
Er kan naar mijn mening erg weinig fout gaan. Er wordt enorm rustig gewerkt met m. Hij heeft er enorm veel lol in. Maar blijft enorm koel. (dus niet als een idioot op de sprong af) Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat we correct te werk gaan. lekker relaxed alles. Zodra er een mogelijkheid komt om te lessen zal ik dat natuurlijk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:02

Maar waar rij je hem nu dan?
daar kan dan toch ook een instructeur komen die je met je zaterdag/avond werk betaald?

Zo heb ik het ook altijd gedan, toen ik Kawa nog niet had.
En toen ik hem wel had, werd alles pas duur Tong uitsteken

Dus snap ik het nog niet, maar ben niet zo slim.

veel plezier met rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, Rainer, YandexBot en 80 bezoekers