Druk plekker in het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Druk plekker in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 19:37

Hallo.
Ik heb net een mooi nieuw veelzijdigheids zadel gekocht.
Hij staat nog niet helemaal naar mijn paard.
Maar hijs word in mei 3 en ik wil hem ingaan rijdne.
Hij is al zadel mak maar ik heb dat met een ander zadel gedaan.
Vorige week of die week daar weer voor dat weet ik neit meer, heb ik mijn nieuwe zadel mee genomen.
Daar heb ik hem opgedaan en ik wou de singel een klein beetje aansingelen maar daar bij ging hij er trappen en steigeren.
Nu heb ik gisteren met het zadel waarmee ik heb zadel mak heb gemaakt (dat zadel is NIET van mij)
Dat ging hartstikke goed.
Hij bleef heeeel mooi staan en keek maar een beetje in de rondte.
Ik weet niet waardoor het komt (het kan ook komen doordat het onderzijn buik er vies is, maar mijn paard staat niet bij mij thuis en ik heb voor 2 maanden kinkhoest gehad/heb, dus ik heb hem eigenlijk niet kunnen poetsen door die stoffen.)
Hij is nu onder zijn buik nog steeds vies maar niet zo heel erg.
Daarom is mijn vraag: wie weet er echt veel van zadels en drukplekken in het zadel, want ik wil hem graag met dat zadel inrijden want hij kan niet meer geruild worden. Ikhoop dat iemand iets weet, of dat iemand hier kan komen ofzo en de kamer van mijn zadel een beetje verstellen.
Nouw ik hoor het wel.
Groetjes Nikki

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:40

Beetje dom om zonder te passen een zadel te kopen.
Nu zit je met de ellende.

Het enige wat je kan doen is dat zadel inruilen bij een zadelmaker die aan huis komt passen.

Met alleen de kamer verwijden/versmallen ben je er niet , de hele breedte van de boom geld het ook de kussen spelen behoorlijk in op de pasvorm van je zadel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 19:42

Kan dat op een aardigere manier gezegd worden?!!

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:50

Eh..nee. De waarheid is hard.
Maar je moiet het maar zo zien; beter gelijk weten dan eerst je paard naar de knoppen rijden.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:01

P.S.; volgens mij gaat dat een beetje heel erg moeilijk, de kamer verstellen. Je weet al dat het daar fout zit? Einde oefening.
Je weet nog helemaal niet hoe het zadel nou past? Leg het zonder dekje op de rug. Je hoeft niet aan te singelen. Chek de kamer; kunnen er MINSTENS 2 vingers boven elkaar tussen de kamer en de schoft? Mooi zo.
Ga achter je paard staan en kijk of de ruggegraad mooi vij ligt. Klopt dat? Heel goed. Kijk ondertussen eens hoe het zadel ligt, ligt het gekanteld of komt het ver over de schouder van het paard? Einde oefening.
Als je denkt dat het klopt singel je aan, laat er iemand op zitten en chekt het allemaal nog een keer. KLopt het nog steeds, laat die persoon even kort rijden en kijk wat er gebeurt. 'KLappert'het zadel of glijdt het gemakkelijk? Einde oefening. Lijkt het nog steeds te kloppen, leg er dan een licht gekleurd dekje onder en laat het een paar ritten op dezelde manier eronder liggen. Springen er plekken uit waar veel huidvuil zit? Einde oefening, dit zullen drukplekken worden of erger.
KLopt het nog steeds? Dan heb je erg veel geluk!
Hou ALTIJD de VACHT in de gaten; worden op sommige plaatsen de haren beschadigt (kort geschuurd) of wit? Drukplekalarm, dus einde oefening.
Succes!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:11

Ik vind het zoiezo dom dat je nu al een zadel gekocht hebt..het beestje gaat nog helemaal veranderen qua vorm (bespiering) maar ook zijn rug..


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:17

Idd, dus goed in de gaten blijven houden en voorlopig bij tweedehands zadels blijven. Als ie volgroeid (zo tegen 8 jaar) is kun je over een spikslinternieuw zadel gaan denken maar dan blijf je het risico houden dat door training de bespiering zo verandert dat je toch weer een ander zadel nodig hebt.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:44

Juut schreef:
Als je denkt dat het klopt singel je aan, laat er iemand op zitten en chekt het allemaal nog een keer. KLopt het nog steeds, laat die persoon even kort rijden en kijk wat er gebeurt. 'KLappert'het zadel of glijdt het gemakkelijk? Einde oefening. Lijkt het nog steeds te kloppen, leg er dan een licht gekleurd dekje onder en laat het een paar ritten op dezelde manier eronder liggen.


Lijkt me niet echt haalbaar als die in mei pas 3 wordt en nog ingereden moet worden Knipoog

Maar als je pony zo fel reageert op het zadel zou ik het voor de rest idd maar eens nakijken op de manier die Juut beschrijft.

En als die neit past is het jammer, maar wordt het denk wel een goed zadel, of een goede zadelservice/maker.
Goede les voor de volgende keer.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Icelandshet en 41 bezoekers