IETS ENGS--- je pony ervoorbij praten of slaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat doen jullie als je pony stil gaat staan voor iets engs?

praten
6 (100%)

Totaal aantal stemmen: 6


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

IETS ENGS--- je pony ervoorbij praten of slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 14:55

Misschien een rara titel, maar wat ik bedoel is, je pony ziet iets engs en blijft stilstaan, wat doe je dan, hm er voor bij praten of eerst aansporen, of meteen een tik zodat hij er voorbij rent?

Toscar gaat regelmatig tijdens ritten ineens stilstaan... gewoon, niks engs, da krijgt hij eerst een aansporing, reageerd hij niet, een tik...
Maar als hij echt bangs is (1x voor een paard dat happend langs het hek stond) praat ik gewoon tegen hem en duw een beetje met me kuiten, uiteindelijk ging hij er heel rustig voorbij, maar ik merkte toch wel dat hij gespannen was... (maar dat wil die coole kikker vooral niet toegeven!)

Maar wat doen jullie?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:57

Hangt 100% af van het paard en de reden waarom hij stilstaat.

Daarom is de poll ook niet in te vullen eigenlijk, per paard en situatie verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:03

Dat vind ik dus ook.
Kawa kan goed 10 keer ergens langs lopen en de 11e keer het eng vinden.
Nou dan stamp ik hem dus echt meteen naar voren.

Maar als ik nu in het bos ben en er hangt een plastick zak aan een tak op een smal paadje te wapperen dan praat en drijf ik hem voorbij.
En als ie dan voorbij is beloon ik hem ook.

Omdraaien en gaan doe ik nooit.
Als ik eraan begonnen ben om ergens langs te gaan maak ik het ook af, al sta ik er morgen vroeg nog Haha!

Afstappen doe ik ook nooit want dan en ik hem kwijt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:32

Ha ha, ik zou meerdere keren moeten stemmen: Eerst praten en aansporen, dan blijven praten en aansporen en een tik erbij, wil hij echt niet, dan stap ik af en loopt hij meestal vrijwillig achter mij aan. Maar meestal ga ik niet meer alleen, en als mijn pony dan blijft weigeren gaat meestal iemand anders voorop en loopt hij er wel achteraan... Schijnheilig

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:51

Nou, je voelt meestal wel aankomen dat je paard ergens niet langs durft.
Ik laat hem er ook niet naar kijken, draai gewoon zijn hoofd weg, en doe alof er niets aan de hand is, en geef gewoon wat meer been.
als dat niet lukt, kom ik er op een gegeven moment met veel GEDULD wel langs. Sando was vroeger bang van water, heb toen met hem 3 kwartier in de zeikende regen gestaan... ben niet 1 x boos geworden.... GOED HE? en heb normaal nooit zoveel geduld hoor. en nu vind hij het heerlijk om door plassen te stampen.... geweldig.....!!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:55

Ik zou een paard nooit langs iets engs slaan, want daar kan het paard niets aan doen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:12

WEer iets dat je bij veel te veel mesnen ziet. Paarden die omdraaien en gaan staken langs de weg. Frusty niet altijd de schuld van de ruiter maar zoooooo vaak wel!

WAt ik doe, als ze echt bang zijn dan rijd ik ze heel voorzichtig der langs en dan praat ik en voor elke stap beloon ik ze en als ze der voorbij zijn beloon ik ze weer.

Als ze gewoon lopen te zeiken, nou dan moeten ze der met grof geweld langs en dan krijgen ze een schop en gaat de zweep derachter. Niet zeiken, lopen!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:25

Eerst praten en proberen hem te overreden er toch langs te gaan. Met beenhulpen. Mocht dat niet lukken, afstappen en erlangs lopen.

Toos paardloos

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:28

Steef, misschien kan jij eens proberen met Jur op de weg te rijden? Clown Haha!

Zodra ze alleen moet, is er niets met haar te beginnen. Soms doe ik het wel, zoals gisteren en ze gaat altijd staken, omdraaien, achteruit lopen (bijna in de sloot) en als je boos wordt....dan wordt zij dus echt gevaarlijk. Dan komt ze zo snerig omhoog en hoe kwader je wordt, hoe meer zij je pakt, ze wordt dan echt gevaarlijk. Ze loopt ook achteruit de sloot in, maakt haar niets uit. Het enige dat ik kan doen, is rustig blijven en haar uiteindelijk als ik haar uit de berm heb gekregen, op een slinkse manier omdraaien en dan 'vol gas' langs het enge (meestal zit het in haar hoofd) rijden. Ze weet dat trouwens ook, dus dan gaat ze zelf al in draf of zelfs galop. Kop erop, staart erop. Maakt me niets uit zolang ze maar gaat. Want ik krijg altijd mijn zin! Als ze echt heel gevaarlijk gaat doen, dan ga ik eraf en neem haar aan de hand mee, aan de hand is ze namelijk heel goed hanteerbaar.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:55

Inderdaad als het paard echt bang is hem op z'n gemak stellen en rustig er langs te proberen rijden al praatend al belonend.
En paard dat zich aan stelt krijgt dus wel een flinke mep, en als hij er dan nog niet langs gaat kan hij er nog meer verwachten.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:54

Ik ben het met geen van deze mogelijk heden eens alleen aansporen en praten komt er het dicht bij! Je moet het rijtechnisch oplossen. Zorgen dat je paard aandacht voor jou krijgt, jou vertrouwd. Dat gaat niet zomaar van de ene op andere dag. Maar zolang dat niet lukt je paard aansporen en praten, lukt dit niet stap dan af en loop er met je pony omheen. met slaan bereik je niets en wordt het meestal alleen nog maar erger!
hopelijk heb je er iets aan!
groetjes jeannette


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:59

ik heb meestal genoeg aan alleen praten en een los teugeltje.
Ik laat hem ook altijd kijken en ik voel gewoon wanneer hij gaat omdraaien, op dat moment neem ik de teugels aan en houd mijn been eraan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:44

Steef als ik niet zoveel om m'n pony gaf zou ik je uitnodigen om op haar de weg op te gaan :evil:

Ik kan de poll niet invullen want mijn manier staat er niet bij.
Ik ga niet slaan, want dat helpt niet bij een bang paard.
Ik ga haar niet troostend of bemoedigend toespreken, want dan bevestig ik dat er iets engs is.

Ik laat haar zelf ontdekken dat het helemaal niet eng is. Oftewel: stilstaan op commando ( 'Whoa' is heilig voor onze paarden, dan mag er ook geen poot meer verzet worden; is op te trainen) en dan laat ik haar op commando het hoofd zakken en ruiken aan het enge voorwerp (door de teugel op te nemen en onmiddellijk te laten zakken, de zgn. 'teugelrust')

Zo leert mijn paard zelf om dapperder te worden, hoef ik niet te schoppen en te slaan, maar ook niet te smeken en te troosten, en zijn er steeds minder dingen 'eng'.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:57

Skippy was vaak erg kijkerig, in het begin gaf ik haar gelijk een (zacht) tikje met de zweep, maar da hielp dus echt niet!

Toen kwam ik erachter dat als ik zacht tegen haar praatte (dat ze zoooo geweldig was (is ze ook) en dat ze het wel aankon enzo) en dan een beetje been geven en dan liep ze er vaak zonder problemen langs.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:02

Isolda heeft 2 kanzen als ze ergens voor stil blijft staan.
Kans 1. Ze krijgt ongenadig op haar lazer= dat is gelukkig al lang geleden maar toen ze 4 a 5 was kwam dat heel regelmatig voor.
Ik had het direct in de gate als ze zoiets flikte, ze maakte er een potje van.

Kans 2. Ze mag rustig blijven staan, kijken of het echt zo eng is. Beetje zelfde als Sonja bij Milena. Als Isolda echt bang is en ik geef haar een pak op haar sodemieter, dan kan ik het wel shaken. Gebeurt er helemaal niets meer.
Ga ik haar gerust stellen en met lieve woordjes proberen gerust te stellen, gebeurt er ook helemaal niets meer en de keren daarna kan ik het ook wel vergeten.
Dus blijft ze stilstaan. Er word NIET omgedraaid. NIET achteruitgelopen.
Staan blijven en ik houd lichte druk met mijn kuit. Voel ik dat ze ook maar 1 spiertje ontspant, dan drijf ik aan. Vroeger nam me dat al gauw 20 tot 30 minuten, nu gaat dat binnen de 5 minuten! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:09

Nog even voor de duidelijkheid (want ook Milena is niet alleen echt bang, maar kan ook heerlijk lopen te zieken):

Die van mij verraadt zich dus echt schitterend als ze alleen maar zin heeft om te klooien. Als dat het geval is (zeeeeer duidelijk herkenbaar) dan rol ik gewoon met m'n spoor langs d'r buik als straf.

Straffen als een paard echt bang is, is denk ik zo ongeveer het onverstandigste dat je op dat moment kunt doen. Ik werd vroeger zelf ook niet gestrafd als ik ergens bang voor was, maar ik kreeg de kans te ontdekken dat het allemaal wel meeviel (klopt vor alles, behalve de tandarts <grijns> )

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:26

ook ik vul deze poll niet in, de eerste gedachte was; hangt van de situatie af. is het een hond waaraan hij is gewend, dan wordt ik heel erg streng Cool en als het echt iets vreemds, engs is gewoon rustig erlangs leiden en daarna belonen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 23:17

GribaldiFAN schreef:
Je moet het rijtechnisch oplossen. Zorgen dat je paard aandacht voor jou krijgt, jou vertrouwd.


Hier sta ik dus helemaal achter *LOL* Wanneer je paard al stil staat bij het enge 'ding' ben je al te laat om te gaan corrigeren. Je hebt het dan dus al uit de hand laten lopen. Vaak voel je wel dat je paard ergens op gefixeerd is. Een handig truckje is dan om je paard schouder voor te rijden en er langs te rijden. Zo voorkom je dat hij kan gaan wegspringen en hou je hem geconcentreerd op wat jij vraagt.
Als ik voel dat mijn paard gaat draken roep ik wel een UUH!! Daarmee vraag ik weer zijn aandacht op.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 23:36

Als mijn paard iets engs ziet, spant ie al zijn spieren dus ben ik al voorbereid. Meestal drijf ik hem er heen, laat hem rustig kijken en dan stappen we er vrolijk langs.....
Hij probeert wel te keren en dat laat ik dus NIET toe, want dat is winst voor hem!
Maar slaan help m.i. niet. En inderdaad door belonen bevestig je dat ie bang moet zijn, want het is geen geweldige overwinning als ie langs iets engs loopt, want dat 'engs' is helemaal niet ENG!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 00:00

Juist ja, je bent al voorbereid.
Ik ga niet zielig doen, en hem op zijn gemak stellen. Je moet hem er doorheen drijven, als je het aan voelt komen.. hem het gevoel geven van" Loop maar door het is niet eng..."
Maar zodra je gaat praten, hebben ze meestal al in de gaten dat je ze er probeert langs te praten en dat werkt vaak avrechts....
Flink doorstappen en je moet zelf, heel zelfverzekerd op je paard zitten. het paard voelt aan jou, dat jij denkt dat hij hier echt bang van is (kun je het volgen?) dus jij loodst hem erlangs met het vertrouwen dat je met hem hebt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:52

Het is dat ik niet wil dat iemand verongelukt, anders hadden jullie het allemaal op mijn paard mogen proberen! *LOL*
Zal wel een uitdaging worden! Schijnheilig

Mijn paard wordt dus echt levensgevaarlijk en hysterisch. Ik beloon haar niet ofzo, want meestal is ze niet eens echt bang (denk ik). Ik ben wel streng, maar zal haar nooit boos maken, je wilt namelijk echt niet weten wat ze dan doet! Extreme duivel

Enige wat je kunt doen bij mijn paard is rustig blijven, proberen haar op andere gedachten te brengen Haha! en als ze echt doordraait, proberen haar stil te krijgen en eraf gaan, dan loopt ze zo achter je aan!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:15

Kawa kan ergens "bang" van zijn en het van te voren niet een ietsie pietsie laten merken.
Dus dan ben je rijtechnisch zo ie zo te laat.
Dus hoe lossen jullie dat dan op?

En ik zie hier meerdere malen afstappen staan.
Nou ik heb dus liever dat ie er van tussen piewt met mij erop dan heb ik hem na een paar meter wel weer stil maar als ik er langs sta ben ik hem zeker kwijt.

En als het echt eng is helpt bij kawa praten dus wel.
Ik praat niet zielig/tutterig maar wel zeer aanmoedigend.
Bij hem word er dan niet bevestigd dat het eng is want dan loopt ie er meestal snel genoeg langs.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:00

Geen keuze gemaakt.

Ik doe het volgende. Ik kijk eerst of meneer loopt te zeiken of dat hij echt bang is. Vroeger was hij bang voor de trailer en nu loopt hij te zeiken.

Met bang zijn help ik hem praat met hem en laat hem zien dat het niet bijt, slaat of pijn doet. Vaak werkt dit omdat er een goede vertrouwens band is tussen hem en mij.

Wanneer menee lootp te zeiken krijgt hij te maken met mijn sporen of met mijn zweep. Dit accepteer ik niet luisteren is luisteren klaar.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirrr, YandexBot en 134 bezoekers