Wat vinden jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 19:47

Mijn eerste rijles hier in spanje. Ik moest in een beginnersles, logish want ze weten niet hoe ik rij. Rij paard vaaf mijn 13e, ben nu 36. Veel recreatie gereden. Op mijn 16e verzorgpony gehad, de eigenaar kwam nooit, dus was ik er elke dag. Twee jaar geleden voor drie jaar eigen paard gehad. Die les was vreselijk beginnersles waar ze leren te sturen en een beetje te draven. Op zich nog niet eens zo erg omdat mijn spaans nog niet zo goed is op het gebied van paarden. Jippie volgende week mag ik in een iets gevorderde les meerijden waar ze net de galop aan het leren zijn. Het probleem is dat hier ook nog niet echt lessen zijn voor gevorderde ruiters. Een paardje huren voor een uurtje en dan ik de bak rijden kan niet. De paarden hebben een soort elastiek over het kopstuk lopen door het bit en word vast gemaakt met haakjes aan de singel, vraag is dit een soort ouderwetse of zefgemaakte martingaal. Ik heb het nog nooit gezien en ik heb op verschillende plaatsen paard gereden, frankrijk, spanje. De instructeur zei dat zo het paard zijn hoofd niet naar boven kan gooien. Ik vroeg mij af of dit nu niet pijnlijk is, wie kent het. Toen ik afstapte en mijn paardje naar stal wilde brengen liep hij niet mee. De instructeur zei dat dat kwam omdat ik het paard aankeek. Ook nog nooit van gehoord laat staan meegemaakt. Hij beweerde dat het paard bang word als je hem aankijkt. Werd er eigenlijk een beetje onzeker van en vind het helemaal niet meer leuk om daar te gaan rijden. Heb ik dan toch zo weinig verstand van paarden. Of zij dit gewoon robotjes.Ik wil in de toekomst een eigen paard kopen, maar is dit nu wel verstandig, raden jullie mij aan om toch te blijven rijden, paardrijden verleer je toch nooit? Wat zouden jullie doen en als je antwoord op mijn vraagjes hebt lijkt me leuk. Alvast bedankt ben benieuwt naar de reacties.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:07

Jeetje joh klinkt idd net een soort fabriek zoals je het verteld . Kun je niet verder zoeken in je omgeving naar een andere manege of verzorgpaard. Een eigen paard kan altijd nog toch? Paardrijden verleer je nooit hoor.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 20:13

Ja het probleem is het is spanje, ik ben op een andere manege gaan kijken en daar zagen de paarden er zo slecht uit dat ik daar heel snel ben weggegaan. Zo mager, vel over been, een bedrijf in holland zou allang opgedoekt worden. Paarden in een buitenbak tot aan de knieen in de modder, nou nee dank je. Ben blij dat je zegt dat je paardrijden niet verleerd en ga lekker sparen. De omgeving is prachtig om te rijden. Maar het moet wel leuk zijn. Het ergste is ook dat je hier niets kunt doen aan dierenmishandeling. Qua dat is het niet zo´n leuk land om te wonen. Zekerniet als je zoals ik je alles aantrekt.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:16

Ik zou ook een eigen paardje kopen als je daar de tijd en het geld voor hebt! Klinkt als een rare manege, hoor! Maar eh, misschien eerst nog ff kijken naar een andere manege, en ff wennen... Trouwens, paardrijden kan je wel verleren hoor!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:23

Dat elastiek heb ik hier ook weleens gezien. Bij kleine kinderen met te drukke en sterke pony's. Het werdt toen aangeraden door de instructeur, en ik vond het zelf eigenlijk wel een goede oplossing.
Enne, ik zou nog even verder zoeken voor een goede manege. Je zou toch zeggen dat ze die in spanje ook hebben??

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 20:31

Ik zit in baskenland, dus verzorgpaard is een beetje moeilijk er zijn hier erg weinig paarden. En wat ik ook nog wergat te vermelden een meneer viel eraf in de les, paard kwam net uit de wei (beetje gek dat ze daar dan een beginner op laten rijden) Paard als een gek door de bak. Zeker nadat hij nog eens een keer exstra opgejut werd door de mensen, ja word ie lekker moe, maar we zitten wel in een beginners les lijkt mij een beetje onverantwoordelijk. Gelukkig is dat allemaal verder goed gegaan hoewel ik het niet zo heel tof vond.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:35

niet leuk zo'n manege zo zie je maar in nederland gaan we heel anders met paarden om. Denk dat ik daar ook niet aan zou wennen.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:15

Zo'n elastiek dat ze daar gebruiken dat is een halsverlenger. Dit zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd inderdaad niet te ver omhoog kan brengen volgens mij.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 21:47

oke dank je wel, is dit niet pijnlijk voor het paard, omdat het ook door het bit heengaat, en de vraag over een paard aankijken heeft iemand daar antwoord op

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:50

blensink schreef:
oke dank je wel, is dit niet pijnlijk voor het paard, omdat het ook door het bit heengaat

Volgens mij zorgt het ervoor dat er druk op de mond komt (door het bit) zodat het paard niet al te veel z'n hoofd omhoog gaat doen.
Het is niet pijnlijk voor het paard, tenzij je het verkeerd gebruikt.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:04

Kijk bijv eens op de site van Divoza.
Daar verkopen ze halsverlengers, misschien vind je daar een juiste omschrijving?