Hoelang na de casteratie nog weg van merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Hoelang na de casteratie nog weg van merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:39

Telkens hoor je weer wat anders, maar hoe zit het nu precies?
Vorig jaar heb ik mijn hengstje laten ruinen en ik wilde weten hoelang hij nog interesse in merries zou hebben daarna.
De dierenarts zij dit en de hoefsmid dat.
Oftewel volgens de een duurde dat een aantal weken en volgens de ander was dat niet het geval.
Momenteel denk ik er over na om ook mijn andere hengstje te laten casteren. Hij loopt vrolijk op de wei met aan beide kanten merries.
Daar heb ik nu een dubbele draad tussen zitten zodat er tussen de drie weien steeds een pad is van anderhalve meter breed. Ze kunnen elkaar wel raken met de neuzen.
Stel dat ik wil casteren dan zit ik met het punt dat ik die dubbele draad weg wil halen.(dus dat pad tussen de weien weg halen) Hoe zit dat nu precies met de tijd die ik moet wachten, want de een zegt dit en de ander dat.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:57

Zaadcellen bij een 'mensen-man' blijven een klein weekje leven, daarna sterven ze af. Als dat ook het geval is bij 'paardenlijke-mannen' dan kunnen ze na een ruime week weer bij de merries in Knipoog. Maar voordat ze van hun hengstengedrag af zijn, ben je weer een aantal weken verder. Dus als je het van die kant bekijkt zou ik ze een maand of 2 gescheiden houden.

Succes Lachen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:36

De lezing van "Utrecht" is vier weken. Daarna zou hij niet meer vruchtbaar zijn.
hoelang hij nog interesse in merries heeft, hangt van het paard af, sommige raken het nooit kwijt *LOL* *LOL* ik ken diverse ruinen die nog gewoon dekken, zelfs ruinen die het nooit gedaan hebben en op een gegeven moment toch merries gaan dekken.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:38

onze veearts zei 6 weken....dan zouden alle cellen dood zijn..

maar onze 3 jaar is gecastreerd in december, nooit gemerkt dat hij hengst was, en deze week vond ik hem terug een van de merries dekkend!!! Bloos!
en ik heb er wel degelijk 2 balletjes zien uitkomen Verward
sommige paarden zijn echt gek Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 23:09

Het is niet de bedoeling dat ze van wei veranderen, dus de merries blijven gewoon apart staan.
Het is dus zo dat normaal de 3 weien gewoon gescheiden zijn met draad, maar omdat ik dat te veel risico vond heb ik er nog een draad langs gespannen zodat er een padje tussen kwam van anderhalve meter. Dus eigenlijk dubbele tussenstukken.
Die wil ik dus op den duur weer enkel maken, maar vroeg me af hoelang ik nu werkelijk moet wachten.
Ze vinden elkaar wel leuk, maar niet overdreven zodat ze echt de neiging hebben om ook echt moeite te doen om bij elkaar uit te komen. Het is echt, ha buurvrouw en weer verder wandelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:11

Het kan best zijn dat hij zijn hele leven lang interesse toont in merries, en ze ook blijft bespringen, ondanks de castratie.

En ik heb gevallen gehoord waar een half jaar na de castratie nog veulentjes kwamen...Lips are sealed En ja, daar waren gewoon twee teelballen verwijdert.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:22

Cassidy schreef:
Het kan best zijn dat hij zijn hele leven lang interesse toont in merries, en ze ook blijft bespringen, ondanks de castratie.

En ik heb gevallen gehoord waar een half jaar na de castratie nog veulentjes kwamen...Lips are sealed En ja, daar waren gewoon twee teelballen verwijdert.


die van mij die is ook nog volop geinteresseerd in merries..
hij is nu bijna 5. en is op zn 3e gecastreerd.. maar hij kan zich bij merries.. maar ook bij andere Tong uitsteken nog aardig als n hengst gedragen..

maar niet dat hij erop gaat springen ofzo.. hoop ik tenminste van niet Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:27

8 weken, dus 2 mnd is mij altijd verteld.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:17

Idd minstens 2 mnd in acht nemen liever nog 3.
Dat de ballen eraf zijn wil nog niet zeggen dat alle zaadcellen weg zijn. In het paard zelf verblijven er nog lange tijd van deze gedrochtjes en het duurt minstens 2 mnd voor deze gedrochtjes uitgestorven zijn (en je hebt diehards die het langer volhouden).
Ik citeer uit mn lesboek hengstenhouderij:
Het proces van vorming van de zaadcellen tot het moment van lozing is ong 2 maanden. Ziekte kan een verstoring in de productie veroorzaken, men moet er dus op bedacht zijn dat een vergeten ziekte zich pas 2 maanden later zal kunnen manifesteren in een verminderde spermakwaliteit.
Belangrijk is dat bij de castratie de gehele bal wordt verwijderd, dus niet alleen de zaadbal maar ook de bijbal alwaar het rijpingsproces van de zaadcellen plaatvindt.
Vanuit de bijbal is er een afvoerkanaal waarlangs de zaadcellen tijdens een lozing worden afgevoerd de zogenoemde zaadleider.
Na castratie kunnen zich hier dus nog levende zaadcellen bevinden die dus na castratie een merrie nog kunnen bevruchten.
Gemiddeld blijft een zaadcel tot ca 48 uur na zaadlozing in stata zijn werk te doen echter er zijn gevallen bekend waar dit na 7 dagen nog gebeurde. Dit is dus ook de reden van van oudsher de merrie om de 48 uur wordt gedekt.

Vandaar dus de minimale 2 mnd in acht nemen, waarom risico lopen als het niet nodig is.