paard ontiegelijk stijf en ziek na chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

paard ontiegelijk stijf en ziek na chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 21:37

Mijn 3 jarige merrie is afgelopen vrijdag gechipt. (gewoon door een goede erkende DA)
Alles prima etc. ze was superbraaf, geen complicaties verder.

Vandaag werd ik gebeld:
"biep kom onmiddelijk naar stal het is goed mis met Diva!!"

Dus ik helemaal in shock erheen gefietst.
Wat ik toen zeg... pfff ze kon echt geen stap meer verzetten!!
zoooo zielig, ze leek helemaal hoefbevangen, je zag aan haar dat ze overal pijn had.
Ook al er een lichtelijk bult waar de chip zat en was haar hals super pijnlijk en gevoelig.
Ze kon vooral haar linkervoorbeen amper bewegen (aan de kant waar de chip zit!) en met rechts had ze ook wat moeite.
Het was echt te sneu om aan te zien, mijn lieve kleine altijd vrolijke meisje nu met zoveel pijn te zien
Inmiddels had de eigenaar de DA al gebeld, en die was er 20 min later al.
Hij heeft haar spierverslappers gegeven en koortsremmers (ze had nl ook nog eens koorts) en ontstekingsremmers en pijnstillers.
Mijn paardje zit nu dus helemaal onder de dope.
De DA dacht dat het idd wel wat met chippen te maken kon hebben.
Als het morgen nietverbetert is moeten we de DA er weerbij halen.


Heeft iemand ook zulke ervaring na het chippen?
Ik vind het echt zo sneu voor haar, je kunt echt aan haar zien dat ze super ziek is en pijn heeft


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:42

Tjee, nee die ervaring heb ik gelukkig nooit gehad.
Wat vervelend joh!
Goed dat er meteen een DA bij is gehaald
Nu maar afwachten hoe het morgen is, ik hoop voor jullie dat het snel verbetert!
Mocht het idd met het chippen te maken hebben, dan ben ik wel benieuwd naar de verklaring ervoor... heb dit nog nooit gehoord ?!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 22:29

Ik kreeg net van Jantien op bokt per PB de volgende uitleg:

Door het chippen kan er een ontstekingsreactie ontstaan (net zoals ook bij inenten of iedere keer wanneer je iets injecteert kan gebeuren).
Het lijkt erop dat dat hier ook is gebeurd.

Door de ontsteking gaat het weefsel zwellen, heeft dus ruimte nodig. In de halsspieren zitten veel bindweefselschotten. Hierdoor is er niet veel ruimte voor de ontsteking. En dat is dan erg pijnlijk (vergelijk het met een hoefzweer, in de hoef is ook geen plek, paard is stokkreupel, als de druk er af is, dan lopen ze meteen stukken beter).

Het verklaart ook wel waarom ze haar voorbenen slecht beweegt. Er zijn een aantal spieren die vanuit de hals komen die ook gebruikt worden bij het lopen. En het is dus ook pijnlijk om die te bewegen.

Dit is eigenlijk de reden om niet in de hals te enten. Daardoor kan ook zo'n soortgelijke ontsteking ontstaan.

nu snap ik meteen waarom zoveel mensen tégen chippen zijn.... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:47

Ja, ik snap dat ookw el. Het si altijd een groot risico dat het met zich meebrengt om iets in te brneegn dat lichaamsvreemd is. Ik dnek dat als mijn volgende pardje niet gechipt is, dat ik dan een aanvraag ga doen om geen chip in te hoeven laten brengen.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:03

Nee, zoiets heb ik ook nog nooit meegemaakt en al mijn paarden en veulens werden gechipt. In totaal heb ik dit dus 4 keer laten doen. Alle dieren hebben er nooit last van gehad. Ik denk dat dit misschien bij 1 op 1000 of misschien zelfs meer eens voorkomt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:57

Heel vervelend dat dit is gebeurt. Bewaar je rekeningen goed en overleg die aan de KNHS, mist ze voor het starten je paard laat chippen. De KNHS heeft een verzekering afgesloten voor paarden waarbij het chippen fout is gegaan.
Sterkte.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:02

biepp schreef:
Ik kreeg net van Jantien op bokt per PB de volgende uitleg:

Door het chippen kan er een ontstekingsreactie ontstaan (net zoals ook bij inenten of iedere keer wanneer je iets injecteert kan gebeuren).
Het lijkt erop dat dat hier ook is gebeurd.

Door de ontsteking gaat het weefsel zwellen, heeft dus ruimte nodig. In de halsspieren zitten veel bindweefselschotten. Hierdoor is er niet veel ruimte voor de ontsteking. En dat is dan erg pijnlijk (vergelijk het met een hoefzweer, in de hoef is ook geen plek, paard is stokkreupel, als de druk er af is, dan lopen ze meteen stukken beter).

Het verklaart ook wel waarom ze haar voorbenen slecht beweegt. Er zijn een aantal spieren die vanuit de hals komen die ook gebruikt worden bij het lopen. En het is dus ook pijnlijk om die te bewegen.

Dit is eigenlijk de reden om niet in de hals te enten. Daardoor kan ook zo'n soortgelijke ontsteking ontstaan.

nu snap ik meteen waarom zoveel mensen tégen chippen zijn.... Scheve mond


Ja okee... maar als ik dit lees, kan dit dus elke keer bij een injectie in de hals gebeuren, en niet in het bijzonder bij het inbrengen van een chip.
Dus ook gewoon bij de jaarlijksen inenting etc.

Dus als bovenstaande idd de oorzaak is, heb je gewoon ontzettend pech gehad (wat echt heel vervelend is Ach gut ) maar dan heeft dit niets te maken met het chippen an sich, maar had het bij elke enting etc. kunnen gebeuren.... wat het uiteraard niet minder vervelend maakt Knipoog !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:33

Gelukkig heb ik deze ervaring niet met het chippen, beide paarden zijn gechipt zonder ellendige gevolgen, en de oudste was toch al bijna 18 toen ze gechipt werd.

Ik heb dit wel eens met mijn eerste pony gehad, gewoon na een influenza-enting. Heeft dus niet zozeer met chippen, dan wel met een naald in de hals te maken.

Sterkte voor je paard! Bij mijn pony was het met medicatie na een paar dagen weg, en het heeft nooit meer voor problemen gezorgd Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 11:34

Eleonoor schreef:
Heel vervelend dat dit is gebeurt. Bewaar je rekeningen goed en overleg die aan de KNHS, mist ze voor het starten je paard laat chippen. De KNHS heeft een verzekering afgesloten voor paarden waarbij het chippen fout is gegaan.
Sterkte.


bedankt voor je tip!
Ze is idd gechipt om te starten, en als het goed is, worden de inentingen wel vergoedt door de verzekering maar er zit natuurlijk altijd nog een eigen risico aan.

en Grandeur, daar heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in.

Gelukkig gaat het al veel beter met haar, d'r zit iig weer een beetje leven in Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:30

Reacties na het enten worden meestal veroorzaakt door overgevoeligheid van de kippe eiwit die wordt gebruikt als drager van de entstof. Resultaat is dan meestal een dikke bult en lichte verhoging. Dit heeft dus niets te maken met de ent vloeistof of de naald.

Wat ook kan gebeuren, zowel bij chippen als bij enten (heb ik zelf mogen ervaren bij een enting) dat een zenuw wordt geraakt. Dat is tijdens het prikken erg pijnlijk. Er kan een kleine verdikking optreden (ik had een klein bultje) maar voornamelijk de pijn voel je zeker nog wel een week. Bij entingen gaat dat vanzelf weg als de vloeistof is opgenomen in het lichaam. Bij chippen blijft dan de pijn.

Bij chippen komt het nog wel eens voor dat er een ontsteking plaatsvindt. Dit kan door twee redenen zijn ontstaan. Eerste door niet hygienische omstandigheden tijdens en vlak na het chippen. De naald is relatief groot en zo na het chippen blijft er een paar uur een opening in de huid. Er is dan kans op een infectie van buitenaf die een ontsteking veroorzaakt. Een abcess is vaak het gevolg en helaas komt dit nog wel eens voor. Hoeft per definitie niet gelijk te liggen aan de persoon die chipt, maar een paard gelijk erna laten rollen in een bak of stal kan ook de oorzaak zijn.

Wat niet direct een probleem veroorzaakt bij chippen, maar wat later is de tweede oorzaak van een ontsteking. De chip moet inkapselen in de spier. Kan zijn dat het niet goed gaat, doordat misschien de spier toch te actief is geweest vlak na het chippen. De chip wordt dan gezien als vreemd voorwerp en afstotingsverschijnselen kunnen optreden als de irritatie blijft en de chip niet de kans krijgt rustig in te kapselen. Een ontsteking, abces is dan het gevolg.

In de laatste gevallen is de hoop dat de betroffen spieren en zenuwen niet permanent zijn beschadigd, wat meestal het geval is.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 14:48

wow dat klinkt niet best, ik begin steeds meer begrip te krijgen voor "de mensen die zo moeilijk doen over het chippen". Scheve mond

Er zit idd een kleine verdikking waar de chip geplaatst is, ik zal er zometeen weer even gaan kijken, ben benieuwd hoe het met haar gaat nu.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:05

daarom wil ik niet chippen Boos!
ik heb nu al geen zin in 2005
mijn merrie heeft al zo weinig vet en heeft al snel een gevoelige plek moet je voorstellen als ze zo'n grote chip gaan plaatsen en ze een reactie krijgt Scheve mond
dit is ook de rede waarom ik haar dit jaar niet heb laten enten Scheve mond

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:10

pony25 schreef:
dit is ook de rede waarom ik haar dit jaar niet heb laten enten Scheve mond


Niet enten is niet echt verstandig. Een enting wordt meestal in de borstspier geprikt waar het veel minder problemen geeft wanneer er een reactie op komt.
Je kan je DA ook gewoon vragen of hij 'm daar wil zetten ipv in de hals....

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:20

maar ik ga niet op wedstrijd en rij eigenlijk alleen in het bos
mijn pony krijgt een natuurlijke enting van de handelspaarden op stal
ze heeft eind vorig jaar lichte droes gehad en is nu dus imum *LOL*
voor influenza is ze al 3 jaar geent en ik ga dit jaar niets bijzonders doen dus zonde van het geld


Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:03

Een vriendin van mij die in de professionele paardenhouderij zit schreef het volgende over het chippen van het springpaard van haar man:

Een paar uur nadat Hans' paard gechipt is werd ze erg ziek, kreeg hoge koorts, en een bult op de chipplek. Tijdens het chippen vroeg ik onze vee-arts al of 'ie niet het plekje moest scheren en ontsmetten. Hij keek me aan van "dom blondje heeft ook wat gelezen" en de chip zat er al in.
's Avonds hem dus weer gebeld, het "kon beslist niet door het chippen komen". 2 antibiotica spuiten en 2 pijnstillende injecties verder drukte hij me toch op het hart binnen 2 uur te bellen als het paard niet opknapte. (Het was de dag voor Kerst). Het paard knapte niet op; het was duidelijk een infectie. Ook de hele hals werd stijf. Hans was zo razend van woede dat hij de veearts beter maar niet kon zien! 's Nachts nogmaals een flinke dosis medicijnen en na een week stijve hals was het paard weer OK. Vervolgens kregen we een dikke rekening. Nou, toen vloog Hans bijna door de ramen heen! Ik mocht het dus weer oplossen en met de dreiging e.e.a. in te zenden naar een klachtencommissie werd de rekening op 0 gezet.... Wat een toestand!
Zo zat het dus, en ontsmet of niet, hier wordt nooit meer gechipt.

Net zo'n verhaal als het jouwe dus.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:22

RosiePosie schreef:
Een vriendin van mij die in de professionele paardenhouderij zit schreef het volgende over het chippen van het springpaard van haar man:

Een paar uur nadat Hans' paard gechipt is werd ze erg ziek, kreeg hoge koorts, en een bult op de chipplek. Tijdens het chippen vroeg ik onze vee-arts al of 'ie niet het plekje moest scheren en ontsmetten. Hij keek me aan van "dom blondje heeft ook wat gelezen" en de chip zat er al in.
's Avonds hem dus weer gebeld, het "kon beslist niet door het chippen komen". 2 antibiotica spuiten en 2 pijnstillende injecties verder drukte hij me toch op het hart binnen 2 uur te bellen als het paard niet opknapte. (Het was de dag voor Kerst). Het paard knapte niet op; het was duidelijk een infectie. Ook de hele hals werd stijf. Hans was zo razend van woede dat hij de veearts beter maar niet kon zien! 's Nachts nogmaals een flinke dosis medicijnen en na een week stijve hals was het paard weer OK. Vervolgens kregen we een dikke rekening. Nou, toen vloog Hans bijna door de ramen heen! Ik mocht het dus weer oplossen en met de dreiging e.e.a. in te zenden naar een klachtencommissie werd de rekening op 0 gezet.... Wat een toestand!
Zo zat het dus, en ontsmet of niet, hier wordt nooit meer gechipt.

Net zo'n verhaal als het jouwe dus.



idd! Scheve mond

Het gaat nu al iets beter met haar, maar wel na idd een behoorlijke rekening van de DA (en dat kon ik nu écht ff niet gebruiken, natuurlijk ben ik wel verzekerd, maar dan nog heb je altijd een eigen risico en mijn ervaring is dat de verzekering soms behoorlijk moeilijk kan doen!)

Trouwens: Ik had écht precies hetzelfde: hij heeft het wel bijgeschoren, maar niet helemaal kaal gemaakt zoals bij mijn vorige pony, of hij het wel of niet heeft ontsmet weet ik niet meer het ging zo snel...
Ik vond dit ook al vreemd (van dat scheren dat er nog haren zaten) en zei dit ook al heel hinterig tegen mijn vader zo dat hij het wel móest horen, maar neen hoor dat hoefde niet.....

eigenlijk precies hetzelfde verhaal dus.
Maarja wie moet je dan aansprakelijk stellen?
Zie het maar eens te bewijzen Scheve mond

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:39

Vorige maand zijn bij ons op stal ook de paarden gechipt,14 tegelijk.Werden allemaal netjes in de nek kaal geschoren en ontsmet.Gelukkig bij onze dieren geen gekke dingen Pling
Succes met je paard,ik hoop dat het slechts een tijdelijk probleem is.
Doei dagmach

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:09

pony25 schreef:
maar ik ga niet op wedstrijd en rij eigenlijk alleen in het bos
mijn pony krijgt een natuurlijke enting van de handelspaarden op stal
ze heeft eind vorig jaar lichte droes gehad en is nu dus imum *LOL*
voor influenza is ze al 3 jaar geent en ik ga dit jaar niets bijzonders doen dus zonde van het geld


Tegen de droes is ze nu misschien wel imuun maar tegen Influenza / tetanus moet je ze laten enten. Tis dan wel niet verplicht maar ik vind het niet verstandig als je het niet doet, tis en blijft een risico en tegenwoordig kom je nergens meer zonder geldig inentingsbewijs!
Die van mij is al 30 jaar tegen influenza geent, maar die enting moet elke 12 maanden herhaald worden! Dus dat wilt niet zeggen dat ik nu zeg: nou je hebt nu 30 jaar je enting gehad vanaf nu zoek je het maar uit.......
Ik ben ook zeker TEGEN chippen, het blijft iets wat er niet in hoort wat je in het lichaam stopt.En dan kunnen deze dingen gebeuren....
Bah, het blijft volgens mij gevaarlijk....

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:55

Nachtmerrie!

Ik ben absoluut anti-chip!!!!!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:20

Citaat:
Tegen de droes is ze nu misschien wel imuun maar tegen Influenza / tetanus moet je ze laten enten. Tis dan wel niet verplicht maar ik vind het niet verstandig als je het niet doet, tis en blijft een risico en tegenwoordig kom je nergens meer zonder geldig inentingsbewijs!
Die van mij is al 30 jaar tegen influenza geent, maar die enting moet elke 12 maanden herhaald worden! Dus dat wilt niet zeggen dat ik nu zeg: nou je hebt nu 30 jaar je enting gehad vanaf nu zoek je het maar uit.......
Ik ben ook zeker TEGEN chippen, het blijft iets wat er niet in hoort wat je in het lichaam stopt.En dan kunnen deze dingen gebeuren....
Bah, het blijft volgens mij gevaarlijk....


Als ik geen wedstrijden rij heeft het voor mij totaal geen nut om te enten en het kost me ook nog eens een vermogen Scheve mond
maar ik ga haar na het weide seisoen enten en dan voor het wedstrijd seisoen 2005 weer en dan is ze weer up to date OK dan!

Chippen wordt als het goed is verplicht in 2005 maar ik weet niet hoe de overheid wil gaan controleren of het ook daadwerkelijk gebeurt
moet je voorstellen als al die slachtpaarden ook een chip hebben en wat voor een werk dat is om die eruit te halen en dan stikt er iemand in en is het hopelijk einde chipen Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:03

pony25 schreef:
Citaat:
Tegen de droes is ze nu misschien wel imuun maar tegen Influenza / tetanus moet je ze laten enten. Tis dan wel niet verplicht maar ik vind het niet verstandig als je het niet doet, tis en blijft een risico en tegenwoordig kom je nergens meer zonder geldig inentingsbewijs!
Die van mij is al 30 jaar tegen influenza geent, maar die enting moet elke 12 maanden herhaald worden! Dus dat wilt niet zeggen dat ik nu zeg: nou je hebt nu 30 jaar je enting gehad vanaf nu zoek je het maar uit.......
Ik ben ook zeker TEGEN chippen, het blijft iets wat er niet in hoort wat je in het lichaam stopt.En dan kunnen deze dingen gebeuren....
Bah, het blijft volgens mij gevaarlijk....


Als ik geen wedstrijden rij heeft het voor mij totaal geen nut om te enten en het kost me ook nog eens een vermogen Scheve mond
maar ik ga haar na het weide seisoen enten en dan voor het wedstrijd seisoen 2005 weer en dan is ze weer up to date OK dan!

Chippen wordt als het goed is verplicht in 2005 maar ik weet niet hoe de overheid wil gaan controleren of het ook daadwerkelijk gebeurt
moet je voorstellen als al die slachtpaarden ook een chip hebben en wat voor een werk dat is om die eruit te halen en dan stikt er iemand in en is het hopelijk einde chipen Knipoog


Sja als je dat al niet kan betalen voor je paardje, moet je er niet aan beginnen, ik vind dit wel het domste wat ik ooit heb gehoord.. Je vergeeft het jezelf nooit als er iets misgaat en je had het kunnen verkomen met een enting..kan er niks anders van maken als dom dom dom..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:09

Citaat:
Sja als je dat al niet kan betalen voor je paardje, moet je er niet aan beginnen, ik vind dit wel het domste wat ik ooit heb gehoord.. Je vergeeft het jezelf nooit als er iets misgaat en je had het kunnen verkomen met een enting..kan er niks anders van maken als dom dom dom..


Citaat:
Als ik geen wedstrijden rij heeft het voor mij totaal geen nut om te enten en het kost me ook nog eens een vermogen

beter lezen Boos! het geld is er wel maar gebruik het liever voor iets anders.

Citaat:
maar ik ga haar na het weide seisoen enten en dan voor het wedstrijd seisoen 2005 weer en dan is ze weer up to date

komt het toch nog goed, toch OK dan!

Maar dom is het zeker niet want in de natuur gebeurt het toch ook zo.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:30

Bas had een bult naast zijn chip, de dag van de chip, een warme bolle bult.
Ik heb meteen gebeld naar de chipper en die zei dat als het een dag later nog zo was ik de DA moest bellen. Gelukkig was de bult de volgende dag weg. Verder geen enge ervaringen met chippen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:39

pony25 schreef:
Citaat:
Sja als je dat al niet kan betalen voor je paardje, moet je er niet aan beginnen, ik vind dit wel het domste wat ik ooit heb gehoord.. Je vergeeft het jezelf nooit als er iets misgaat en je had het kunnen verkomen met een enting..kan er niks anders van maken als dom dom dom..


Citaat:
Als ik geen wedstrijden rij heeft het voor mij totaal geen nut om te enten en het kost me ook nog eens een vermogen

beter lezen Boos! het geld is er wel maar gebruik het liever voor iets anders.

Citaat:
maar ik ga haar na het weide seisoen enten en dan voor het wedstrijd seisoen 2005 weer en dan is ze weer up to date

komt het toch nog goed, toch OK dan!

Maar dom is het zeker niet want in de natuur gebeurt het toch ook zo.



Ik heb gelezen, maar je komt met je paardje wel in het bos, en ook daar loopt je "gevaar"..
Nee mij bij krijg je er niet in dat het slim is of onnodig..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:15

Anita_D schreef:
Nachtmerrie!

Ik ben absoluut anti-chip!!!!!!


helaas moet je wel als je op concour wilt....

nu snap ik waarom mijn dierenarts na het chippen die plaats weer schoon maakte.
hij scheerde een stukje weg in de nek,zette de spuit en pakte een nieuw watje met dat spul,en maakte die plek weer schoon.

doet mijn dierenarts nou ook nog altijd met andere spuiten erna de plek weer schoon maken.

maar hoe gaat het nu met je paardje biepp?
klonk namelijk echt niet zo goed,beterschap ermee!

gelukkig was het chippen bij mickey goed gegaan.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furst, gonniee, Kimberley_, mabellean, Mo_Noah, Witje2 en 134 bezoekers