Je zou je dood moeten schamen...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Je zou je dood moeten schamen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:48

Een vriend van mijn vriend is behoorlijk kansloos, maar hij lijkt daar totaal geen problemen mee te hebben. Ik zal het verhaal een beetje uitleggen.

Hij is 39 jaar en is net als mijn vriend een IT-er op managmentniveau. Helaas kan hij het psygisch nooit zo goed aan, waardoor hij binnen no time overspannen thuis zit. Vervolgens zit hij z'n contract uit, waarbij hij heel af en toe weer eens probeert te werken, wat uiteraard niet lukt, omdat hij het allemaal te vermoeiend vindt of hem de sfeer niet aanstaat.

Hij volgt al enige tijd een HBO studie, waar hij zich wel voor 200% in zet, wat hij er ooit mee wil bereiken is me een raadsel, maar goed. Op zich niets mis mee natuurlijk. Behalve dat hij de rest van de tijd gewoon thuis zit en een WW-uitkering geniet. Hij solliciteert af en toe eens naar een functie waar hij toch nooit voor aan wordt genomen en that's it.

Gisteren zaten we op een verjaardag en zat hij met een big smile te vertellen dat ie een uitkering krijgt. Dat schoot bij mij totaal in het verkeerde keelgat. Ik zei dus: "Goh... en je bent er nog trots op ook?!". Zegt hij: "Ja, wat zou ik er anders van moeten vinden?" Dus toen zei is: "Je zou je dood moeten schamen!". Dat vond hij onzin. Het zou een hopeloze discussie zijn, dus ik ben er niet verder over door gegaan, maar ik heb wel duidelijk mijn afgunst laten blijken.

Wat vinden jullie daar nou van?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:50

Dat zulke mensen, die dus gewoon thuis zitten omdat ze dat liever doen dan werken, geen 5ct, meer moeten geven.
Kijken of ze dan wel ineens werk hebben.

maar die discussie is al vaker op bokt geweest. Lachen

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:52

Ik vind dat je niet over iemand moet oordelen voordat je in zijn of haar schoenen hebt gestaan.
Als iemand iets psychisch niet aankan is daar een oorzaak voor.
Een houding van iemand kan gewoon een houding zijn. Iemand kan heel stoer vertellen dat hij er trots op is terwijl hij misschien 's nachts in zijn bed ligt te janken van ellende omdat hij zichzelf een nul vindt omdat het hem allemaal niet lukt.

Ik wil en kan er dus niet over oordelen.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:54

overspannen thuis zitten, niet kunnen werken, opleiding volgen en vervolgens WW uitkering genieten?

het slaat op zich natuurlijk nergens op waar hier boven staat.
als je overspannen thuis zit van je werk zie ik de logica niet in om een opleiding te voilgen!!

als je niet kan werken moet je toch geld binnenkrijgen maar hoe kan die in de WW terecht komen als hij nog een contract heeft lopen, dan raak je toch in de ziektewet?
of ben ik kippig?

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:56

ThePast03 schreef:
Ik vind dat je niet over iemand moet oordelen voordat je in zijn of haar schoenen hebt gestaan.
Als iemand iets psychisch niet aankan is daar een oorzaak voor.


Ja, maar als je een baan op een bepaald niveau niet aankunt, dan moet je een stapje naar beneden doen IMO.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:58

isabelle schreef:
als je niet kan werken moet je toch geld binnenkrijgen maar hoe kan die in de WW terecht komen als hij nog een contract heeft lopen, dan raak je toch in de ziektewet?
of ben ik kippig?


Hij zorgt iedere keer dat hij niet in de ziektewet komt, door toch te gaan werken. Zijn vorige contract is met een "gouden handdruk" beeindigd, hij heeft dus op dit moment geen contract.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:00

ja maar bij de WW ben je wel verplicjht om te solliciteren, althans dat heb ik gehoord van een vriendin want anders is die uitkering ook heel snel afgelopen!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:02

Het hoeft het niveau niet te zijn wat hij niet aan kan. Er kan veel meer spelen waar een ander nooit achter kan kijken.

Daarom blijf ik zeggen: oordeel nooit voordat je in iemands schoenen hebt gestaan.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:04

Tja, ik vind ook dat je je er voor moet schamen. Zoek iets wat je wel aan kan en leuk vind. Ga van mij part achter de kassa zitten als je dat leuk zou vinden(ik roep maar wat hoor). Of doe wat vrijwilligers werk, dat staat ook wel leuk op je CV.

Doe wat, maar ga niet trots zitten te verkondigen dat je een uitkering krijg.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:15

Ik zou er ook niet trots op zijn...onafhankelijk van zijn reden voor een uitkering, ik zou liever werken voor mn geld, en als dat niet mogelijk was zou ik daar best van balen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:15

isabelle schreef:
ja maar bij de WW ben je wel verplicjht om te solliciteren, althans dat heb ik gehoord van een vriendin want anders is die uitkering ook heel snel afgelopen!


Dat doet ie, dat zeg ik toch? Hij solliciteert alleen naar banen, waar hij toch nooit voor aangenomen wordt.

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:54

ik zou nog liever onder mn niveau werken dan dat ik een ww-uitkering zou aanvragen. Zolang je maar aan het werk blijft en in het arbeidsproces/ritme zit, lijkt mij dat het toch veel plezieriger is. Je kan dan toch ook altijd nog uit blijven kijken naar iets beters.

Tenminste dat is mijn idee, maar er zijn helaas toch nog heel veel mensen hier in Nederland die liever thuis zitten en steun trekken.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:57

ThePast03 schreef:
Het hoeft het niveau niet te zijn wat hij niet aan kan. Er kan veel meer spelen waar een ander nooit achter kan kijken.

Daarom blijf ik zeggen: oordeel nooit voordat je in iemands schoenen hebt gestaan.


Nou, laat ik het zo zeggen; ik ken hem al wat langer dan vandaag. Knipoog

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:02


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:07

Tessebes schreef:
Het zou een hopeloze discussie zijn, dus ik ben er niet verder over door gegaan, maar ik heb wel duidelijk mijn afgunst laten blijken.


Ik neem aan dat je ipv 'afgunst' 'afkeer' bedoelt Clown

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:11

Tessebes schreef:
...maar ik heb wel duidelijk mijn afgunst laten blijken.

Ik ga er maar van uit dat je afkeer bedoelt Knipoog ?!!

Tja, ik ken de man niet en daarom vind ik het ook moeilijk om hierop te reageren Scheve mond ...

Wel ben ik het met je eens (in z´n algemeenheid gesproken Knipoog ) dat het niet in orde is, als mensen gewoon op kosten van de samenleving leven, omdat ze geen zin in werken hebben...
En helaas, daarvan lopen er genoeg rond Scheve mond !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 14:20

Apple"]
[quote="Tessebes schreef:
Het zou een hopeloze discussie zijn, dus ik ben er niet verder over door gegaan, maar ik heb wel duidelijk mijn afgunst laten blijken.


Ik neem aan dat je ipv 'afgunst' 'afkeer' bedoelt Clown
[/quote]

Ja... Haha!
(ik moest het eerst nog even opzoeken in de vandale, maar ik bedoel idd afkeer en geen afgunst, wat dus jaloezie betekent)


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:31

"afgunst" op het feit dat iemand zo schaamteloos op zijn reet kan blijven zitten, toch geld krijgt en dat ook nog eens gaat vertellen een de belastingbetalende medemens. Scheve mond

Sommige mensen.. zo was er bij ons ook een werkneemster die spontaan ziek werd op de dag dat haar halfjaarcontract werd omgezet in een vast contract. We hebben haar nooit meer gezien.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:29

Helaas is het zo moeilijk om deze mensen te onderscheiden van mensen die wel hun best doen om een baan te krijgen (voor de overheid dan). Ik ken ook zo iemand, maar na een maand was hij het zo zat om niks te doen en is hij weer gaan werken, maar zulke mensen verdienen een grote schop onder hun kont.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:33

Ach, zo ken ik ook iemand die al jaren in de WAO zit en ondertussen wel zwart werken (want het is toch wel weinig zo'n uitkering). Ik begin steeds meer zin te krijgen om eens lekker te gaan "klikken"

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:35

Is het niet zo dat man in kwestie zich geen houding weet te geven, en zich op deze manier zich uit?
Kan me niet voorstellen dat mensen zo zijn...

:){

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:39

Zo ken ik ook iemand, die zit al zeker een half jaar in de ziekte wet.
ook psychisch, collega's en baas deugen niet, hij wel, maar ondertussen 2 zwarte partime banen erbij en dat kan allemaal wel.
Denk dat hij wel heel wat centjes heeft elke maand.
dan heb ik ook echt het gevoel te willen klikken.
want als je niet van profiteren houd, stop je toch met die gewone baan en zoek je wat anders.
Dat erbij een gewone baan nog wat bijgeklust word, kan ik me niet heel erg kwaad om maken, maar bij een ziektewet uitkering bij klussen..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:07

Ik hou eigenlijk niet van klikken, maar in zulke gevallen: uitkering en daar zwart bij werken zou ik het misschien wel doen..
Dan kun je trouwens een beste dauw krijgen, flinke boete en terugbetalen voor beide partijen, dacht ik.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:21

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij klopt het verhaal niet. Ik bedoel, hoe kan iemand van een ww-uitkering een opleiding betalen? Die zal ie echt niet cadeau krijgen, lijkt mij. Bovendien, met de huidige bezuinigingen zijn de regels waar je je aan moet houden om de uitkering te krijgen flink aangepast... Kan het allemaal niet volgen. Blond

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:02

Mij schiet zoiets ook in het verkeerde keelgat.
Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd en zit nu achter de kassa omdat ik nergens aan de bak kom. Vanmorgen ben ik weer een keer afgewezen, omdat ik geen werkervaring heb. Op zo'n momenten denk ik ook wel eens: "Ik zeg mijn baantje op en ik ga lekker steun trekken. Ik heb me 4 jaar lang het licht uit de ogen gestudeerd, de staat heeft daar minimale kosten voor gemaakt en nu laat die staat me in de *blub* zakken, ik ga lekker thuis zitten met de benen op de bank".
Niet dat ik dat ooit zou doen, daar ben ik veel te eerlijk voor.