1.83m en e-pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

1.83m en e-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 17:40

Ik word later zo rond de 1.83m .
Maar dat is wel rond mn 17e.
Is het dan nu verstandig om een e-pony te kunen kopen,van rond de 1.56m???
Het kan toch ook altijd aan je gewicht liggen, of de pony geschikt is??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:46

Nou, ik vind het echt geen gezicht als er van die bonestaken onder het paard uit steken. Maar als je nu met een fjord komt van dat formaat, of een haflinger, dan zal dat nog best meevallen en dan zou je er best op kunnen passen. Maar niet op een welsh K, NRPSje of een new forest bijvoorbeeld. Je zult dus het gebrek aan maat moeten compenseren met massa. Alleen krijg je dan weer een heel ander soort paard om op te rijden. En de vraag is; kies je voor eigenwijze koudbloeden, of voor de hetere warmbloeden. Het is of het een of het ander> je moet een paard hebben dat past bij jouw doeleinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:53

Ik sluit me bij Dees aan; je moet naar meer dingen kijken dan naar schofthoogte van het paard en lengte van de ruiter alleen.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:15

Doe gewoon wat je zelf wil. Als jij een leuke pony van laten we zeggen 1.54 m hebt gevonden dan kan je die gewoon nemen hoor. Ten zij je het zelf niet leuk vind staan, maar een beetje pony kan jou heus wel dragen.

ik ben 1.75 m en mijn pony heeft een stokmaat van 1.45 m en ze is slank gebouwd, dus het kan best.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:34

Hoe oud ben jij dan? Dacht dat jij een jaar of 15 was, dan groei je toch niet meer zo veel? ik was op mijn 14e 1.76, op mijn 15e 1.78 en nu nog steeds...ok, centimetertje groter misschien, meet het liever niet Haha! Houd het maar op 1.80, naar boven afgerondt. Ik heb ook en E-pony van 1.50 (en zal me maar even niet te beledigd voelen) Maar het hangt er idd erg vanaf wat voor type pony je hebt en hoe je zelf gebouwd hebt, ik vind het er nog raarder uitzien als je aan de bovenkant veel uitsteekt! Met Spot en mij gaat het prima, niet iedereen zal het even moooi vinden, maar wij rijden lekker door Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:44

Wat voor bok wil je? een dikke haf? Of een rijtypische arabier? DAt heeft er ook nog mee te maken. Ik ben nu ongeveer 183 en ik koop NOOIT van mijn leven een E pony om mee aan de gang te gaan onder het zadel. Ik koop een paard wat fiks aan de maat is. Zo'n ruime 170. Dat ziet er gewoon veel beter uit, het oog doet tenslotte heel veel, en je kunt fijner inwerken met je hulpen.

Het springpaard is zo'n ruim 170 (tussen de 170 en 174 ergens) en dat vind ik net een mooi maatje voor mezelf. Groter rijd ook niet echt lekker. En als paarden bij mij onder de 160 komen rijd ik niet lekker meer. Ponys rijd ik heel af en toe als het moet van me werk en het rijd VERSCHRIKKELIJK. Ik kan niet zitten en inwerken op zo'n klein springding!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:48

Steef schreef:
Ik ben nu ongeveer 183 en ik koop NOOIT van mijn leven een E pony om mee aan de gang te gaan onder het zadel. Ik koop een paard wat fiks aan de maat is. Zo'n ruime 170. Dat ziet er gewoon veel beter uit, het oog doet tenslotte heel veel, en je kunt fijner inwerken met je hulpen.


Dat is wel zo ja...Ik merk dat ik aan het begin best wel eens moeite had om de hulpen goed door te laten komen. nu gaat dat goed hoor, maar je hebt sneller de neiging om je hakken op te trekken bij het drijven. S
teef, het is voor een groot gedeelte gewenning. Ik heb een hele tijd Colin gereden, klein Welsh A'tje(over geen gezicht gesproken) en daar wende ik snel genoeg, daarna maakte grotere paarden opeens erg ruime stappen, vond ik dat weer niet fijn. Je past je vanzelf aan aan de maat waar je meestal op rijdt, in zekere mate dan. De nadelen blijven hoor, maar het voelt wel goed, zeker als je niet veel hebt om mee te vergelijken Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:53

Sevin is 151 en een half en ik ben 1.80m. Misschien steek ik er wel een stukje onderuit met m'n benen, maar dat kan me echt niks schelen. Ik ben niet te zwaar en het gaat nog steeds heel goed, dus wat zou ik zeuren over hoe het eruit ziet?

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:01

Tsja, ik zou als ik jou was meer uitkijken naar paarden, maar opzich kan het goed.
Gaby, die nu Renza verzorgt, is ong. 1.80m. en rijdt zonder problemen op Renza, een Welsh van ong. 1.45m..... Het ziet er qua lenkte misschien niet mooi uit, maar de pony heeft er geen problemen mee....

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:29

Ik ben nu 18 en heb vorig jaar een arabje gekocht van 1.54., zelf ben ik 1.81. Niet om het geld, m'n ouders hadden graag een goed sportpaard voor me gekocht.

Waarom dan een arabje?

1) Ik wilde al lang en graag serieus Endurance starten, Arabieren zijn daar gewoon het beste in.

2) Mijn arab kan ook op wedstrijden worden uitgebracht door m'n 12-jarige, dressuurmieperige zusje. Adventure, de arab, is een goede dressuurpony en Snoopy (m'n zusjes pony) eigenlijk niet.

3) Omdat ik het druk met m'n studie heb, wilde ik een paard dat veel in de wei kon. Een duur sportpaard kan dat niet.

4) Tja... Toen kwam ik Adventure tegen...


Ik heb dus als lange volwassene nog heel bewust voor een pony gekozen, omdat die heeft wat ik wil. Ik hoef geen dressuur- of springpaard, ik wilde gewoon Adventure. M'n omgeving reageerde eerst vrij negatief, maar nu is iedereen dol op Ad!

Tuurlijk, mooi is het niet. Maar daar wordt toch niet naar gekeken bij de sporttak die ik beoefen.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 23:17

ik ben ook 1,83 en mijn PAARD (geen pony Sigaar ) is ca. 1,55.

Kan best hoor. Krijg nooit aanmerkingen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 00:16

sorry hoor, maar dat vind ik dus echt geen gezicht!!! Een vriendin van me is ook 1.83 m en rijdt een kruising arabier en welsh... Nou echt geen gezicht! Het is echt een kleine e-pony en ik vind mezelf al te groot voor hem... Ik ben 1.65... Maar nu heb ik het ook niet zo op pony's... Paarden zijn het voor mij helemaal! Haha!
Maar goed, je moet het zelf weten en ook nadenken over wat je ermee wilt gaan doen...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 01:48

Ik meet 186 echte centimeters en degene die mij van een pony van 130 hele centimeters afkletst moet nog geboren worden. Het gaat erom of de pony in staat is om jou fatsoenlijk te dragen. Als jij bij die afmeteingen ook nog eens 100kg weegt, tja dan wordt het wat heftig misschien, maar zolang als jij een bij je lengte passend gewicht hebt, dan zou ik me niet druk maken hoor. Die 130cm pony kan mij uitstekend dragen, is zelfs nog in staat om met mij weg te racen en dat geruime tijd vol te houden, als ze tenminste de kans zou krijgen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:49

zoals je bij itp kon zien (mijn instructeur op Joy) kan het volgens veel bokkers best wel.
Hij is denk ik 1.80 of iets groet5er en Joy haalt net de 1.60
zelf ben ik 1.69 en vind ons een mooie combi (kijk maar in mijn profiel)

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 12:59

Waar slaat het nu weer op dat dat geen gezicht is, mensen????? Het hangt, zoals gezegd, helemaal van de bouw van het paard af.
Je kunt nooit bij voorbaat zeggen, ik zou maar een paard nemen als ik jou was.

Zelf heb ik een FjordxArabier van 1.57, een E-pony dus, daar pas ik prima op en ik steek er ook niet onderuit. Ben trouwens 1.74, als dat belangrijk is. Het leukste is, dat mijn vriend van 1.95 er af en toe ook op kan rijden en omdat Luna zo breed is, komt hij er amper onderuit Sigaar .

Iedereen moet het type paard kiezen dat hij/zij leuk vindt, daar zijn geen standaard maten voor. Ik heb een E-pony waar ik altijd op blijf passen, ik hoef dus echt geen paard in de toekomst.
Bovendien kan ik met haar rustig bij de paarden dressuurwedstrijden rijden en kan ze 1.40 springen, dus ik zit qua maat, mogelijkheden en temperament (leuk hoor zo'n pittige, koppige merrie Knipoog ) helemaal goed Party!! .

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 18:38

Nou, zal even een fotootje neerzetten. Hier dus ik van 1.80 op mijn E-pony van 1.50. Zij is redelijk breed, maar ik heb dan wel erg lange benen, ook in verhouding.
Afbeelding

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:15

Twee personen van dezelfde lengte, daar kan nog een behoorlijk verschil in zitten.
Als je vrij lange benen hebt naar verhouding met de rest van je lichaam, steken je onderbenen gauw ver uit onder een E-pony.
De foto van Margje, daar kun je zien dat ze de beugels toch vrij kort heeft, en haar onderbenen vrij schuin (bijna niet te zien maar van de knie naar de voet is vrij schuin).
Bij een bredere pony zoals zij heeft zou het misschien nog kunnen, maar als je ook netjes dressuurproeven wilt gaan rijden in de toekomst, zou ik een paard nemen.
Ikzelf ben 1.67 meter, en zou als ik 14 was en die lengte had, toch zeker voor een 'bijna-paard' kiezen, een supergrote e-pony.
Quarterlover, als je nu rond de 14 of 15 jaar bent, kun je beter een paard kopen dan een pony vind ik, want als je over drie jaar 18 bent moet je weer stoppen met wedstrijden, en dan is de keuze wel/niet pony weg doen en paard kopen erg lastig.
Ik heb een keer een meisje gekend, erg lang geleden, die had op haar zestiende een e-pony gekregen, maar ze groeide snel zelf en twee jaar later kon ze ook nog niet meer wedstrijden rijden... met pijn in het hart heeft ze de pony weg gedaan en een paard gekocht.
Ze heeft later spijt gehad dat ze niet ineens een paard had gekocht, ze kon weer helemaal opnieuw beginnen met dat paard, een band opbouwen, etc.
Veel jonge meiden tussen de leeftijd 12 en 16 voelen zich te onzeker om aan een paard te beginnen, pony's zijn schattiger, beter handteerbaar denken ze (hoeft niet hoor!), en bij de paarden wedstrijden rijden is moeilijker vinden ze...
Vooroordelen zorgen ervoor dat ze niet aan een paard nog durven te beginnen, maar als ze dan een E-pony kopen moeten ze die na drie jaar weer wegdoen met alle gevolgen vandien.
En willen je ouders als je achttien bent nog geld bijleggen voor een paard?
Of zeggen ze, wacht maar tot na je studie, stop maar even met rijden?
Die ouders heb je ook...
Denk dus goed na, en wat je ook beslist, ik hoop dat je er gelukkig mee wordt!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 20:44

Hartstikke bedankt Dorine!!!!!!!!!!

Die anderen natuurlijk ook evenveel, bedankt voor al de adviezen.
Ik zit te twijfelen om een paard te nemen, omdat ze mij zo sterk lijken,(heb er zelfs 3 verzorgd,maarja Haha! ),meestal meteen een stuk duurder zijn.
Ik denk nog heeeeeel goed na hoor meiden Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Claudia
xxxxxxx

p.s een paardje van rond de 1.62m , wel geschikt???!!!!!!!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 20:45

Margje schreef:
Nou, zal even een fotootje neerzetten. Hier dus ik van 1.80 op mijn E-pony van 1.50. Zij is redelijk breed, maar ik heb dan wel erg lange benen, ook in verhouding.
[img]
http://picserv.mediamonks.net/pics/EDDTEOHDHHE[/img]


p.s JIJ LIJKT ECHT GEEN 1.80M!!!
Eerder 1.60m ofzo *LOL* *LOL* *LOL*

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:24

Makkelijk, gewoon doen wat je zelf wilt.
Ik ben 1,82m en Salty is 1,58m en fijn gebouwd. Nou....zelf ben ik ook vrij ligt. Ze kan me makkelijk dragen en het kan prima volgens mij.

Als mensen commentaar hebben, moeten ze dat zelf weten....mij gaat het erom dat mijn paard het aankan (dat kan ze) en dat we samen plezier hebben Clown

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:03

Ik ben 1.65m,mijn moeder is 1.67m en mijn vader is 1.69m,mijn zus is 1.62m...
Kleine dwergjes dus Knipoog ik begin ook tot de kleinste van de klas te horen,en dat vind ik helemaaal niet erg.Maargoed dit was effe heel erg offtopic.

Ik vind,zoals meerdere hierboven al zeiden,dat het aan je eigen bouw ligt en aan dat van je paard.Mijn moeder is enorm slank,je zou der zo in kunnen zetten als model al zeg ik het zelf,ze ziet eruit als iemand van 36.
Waarom heb ik Bogaschka gekocht? Omdat ik gek ben op arabieren,
ze past mooi bij mij (ik ben zelf al zeg ik het zelf vrij slank en licht) en mijn moeder kan er ook op rijden (die is ook superlicht)...Waarom zou ik niet op mijn (net E pony Verward ) pony van 1.47.5m kunnen??????? Ik vind het prima staan,en ik word heus geen 1.80m Haha!

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 11:16

ik zou een groot paard kopen, waarom zou je een pony kopen? anders moet je hem weer verkopen als je 17 bent. heb je helemaal een band met de pony opgebouwd.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:46

wrom zou je hem moeten verkopen als je 17 bent? Met de pony's mag je heus wel tussen de paarden starten hoor! Je mag alleen niet als je jonger bent dan 17 op paarden starten (bij onze vereniging) so why not?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Doe wat jij het beste vindt!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:00

Hoi,
Ik ben zelf 1.84 en heb een tinker van 1.45 en daar rijd ik ook gewoon op. Ok, het is niet de mooiste combinatie die je kunt bedenken, maar wat maakt dat uit? Het gaat er toch om dat de pony qua karakter bij je past en dat hij je kan dragen. Ik bedoel, als je 80 kg weegt, moet je natuurlijk geen c-pony'tje kopen.
Maar afgezien daarvan lijkt mij het belangrijkste dat je een dier koopt dat qua karakter bij je past en waarmee je de tak van sport kunt uitoefenen die jij leuk vind.
Ik zou me als ik jou was niet teveel aantrekken van commentaar over lange benen enzo. Koop gewoon een paardje dat jij leuk vind en of hij nu 1.50 of 1.80 hoog is... maakt dan toch niks uit?

Groetjes,
Linda