hoe veel moet ik mijn paard voeder met rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

hoe veel moet ik mijn paard voeder met rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 20:47

mijn paard staad op rust nou ja ik moet hem iedere dag stappen
maar hij mag verder niks (peesblessure)
hij is behoorlijk fris krijgt momenteel 1,5 kilo per dag
ik moet hem iedere keer 2 streeps sedalin geven ander is hij echt te fris om te stappen
ik vind het ook niet fijn dat ik hem iedere dag moet suf maken
maar verongelukken is ook niks toch ??

weet iemand messchien ook iets om te voeren voor zijn pees probleem of
om op te smeren ???

alvast bedankt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:58

Ik vind 1,5 kilo wel veel voor een paard dat niks doet, mijn paard krijgt 2 kilo en loopt elke dag een uur..
Ik zou wat minder gaan voeren, aan alleen hooi moet ie genoeg hebben maar als ie snel dun wordt kan je wat biks erbij geven.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:33

Desnoods geef je hem gewoon een handje vol brok voor je gevoel heeft ie dan toch nog brok gehad. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:47

Ik zou drastisch minderen tot een halve kilo per dag. Verder veel ruwvoer geven dat hij geen honger krijgt. Anderhalve kilo is echt te veel...afgezien van het feit dat hij gaat stuiteren, kan hij er ook goed hoefbevangen van raken...

Voor de rest kan ik je geen tips geven, Sedalin lijkt me niet echt gezond om het langdurig te geven. Hoofdstel in bij het stappen, zweep in je hand. Drastisch terug zetten als hij loop te stuiteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:49

Toch nog even een tipje...in de kliniek in Wassenaar kun je geluidsgolventherapie krijgen die een eventuele peesblessure kunnen helpen genezen....

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:18

Dit klinkt allemaal zo bekend voor mij. Mijn merrie heeft net een peesblessure van 9 maanden gehad en die heb ik op aanraden van de dierenarts maar een handje tarwe gegeven en een voederbiet. Verder kreeg ze 3 keer op een dag hooi. Omdat ze geen suiker binnen kreeg was ze een stuk minder druk, maar na een half jaar kon ik haar ook niet meer aan. Ik heb toen van de arts muisjes gekregen en dat heb ik gebruikt als ik haar te druk vond. Ik heb het denk ik drie keer gebruikt.
Als je vragen hebt pb je me maar.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:20

Oja en om de pees af te koelen spoot ik het iedere dag een kwartier af. En ik had een zalfje gekregen. Ik ga zo naar haar toe en dan zal ik kijken hoe het heet. Het heeft bij mijn paard goed geholpen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:06

halve kilo per dag, hoogstens, ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je hebt.
En gewoon een handje is ook een goed idee, heeft ie tochnog wat gekregen..

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:35

ja zeker, een handje is genoeg. Geef hem dan maar wortelen of een voederbiet erbij(geen suikerbiet want daar zit te veel suiker in en in een voederbiet niet) dan heeft ie iets wat zijn buik vult. Zeker niet meer eten geven omdat het zielig is. Het is juist zielig als ie te veel energie heeft omdat ie te veel voer krijgt dan dat ie minder eten krijgt.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:14

hoihoi,

in training krijgt mijn paard 2 kilo basis en 2 kilo sportbrok per dag, nu mijn paard sinds een week 24 per dag op stal moet staan ivm verrekte spieren in de achterhand. krijgt hij voor de vorm een handje basisbrok per keer dat er gevoerd wordt, dat is 3 keer per dag. zijn hooi-hoeveelheid is wel verdubbeld en voor de afwisseling krijgt hij wortels.

veel succes er mee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:50

Een handje per keer dat hij zich niet overgeslagen voelt is zat. Ruwvoer kun je bijna niet genoeg geven als ze stil staan. Ze raken toch wel uit model qua bespiering als ze niks doen, dus die graspens kan er ook wel bij.