help ik heb weer het zelfde probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

help ik heb weer het zelfde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:43

ik ben nu echt ten eindenraad. ik heb een fjord van bijna 6 jaar ik moets hem een paar maanden terug al bijna verkopen Verdrietig omdat hij helemaal gek Boos! werd en wij (mijn zusje en ik) hem niet meer aankonden. nu ben ik een paar maanden en nu beging hij weer helemaal van vooraf aan.

HET PROBLEEM:

als je hem op de linkerhand in de galoprijden heeft hij altijd bij de hoek tussen de f en de a dat hij zomaar omdraaid en j kan hem begrensen en been geven wat je wild maar hij blijft het doen. nou de laatste paar maanden ging het heel goed en nou vorige week begon hij er zomaar weer meer. ik heb geen idee maar wat ik er aan moet doen ik weet alleen dat ik er gek van wordt en hij gaat steeds gekker doen. naar de uitgaan racen en dat vlakvoor de stenen stoppen. Boos!

ik hoop dat iemand wat weet en anders zou ik het ook niet meer weten we hebben er al van alles aan gedaan. maar eigelijk heb ik zelf het idee dat het hem niet zo veel uitmaakt en dat hij liever de hele dag in het land staan. maar daar heb ik hem ik hem niet voor gekocht.

ik hoop dat iemand een paar tips heeft en anders moet ik hem toch maar verkopen van tuigpaard Verdrietig


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:47

Jeetje wat vervelend zeg kan mij voorstellen dat je het zat word. Heb je hulp of les zodat je even een tijdje niet alleen hoeft te rijden?

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:51

ik heb ook dat al geprobeert maar met andere paarden wordt hij helemaal gek. we zijn nu al met z'n 2e aan de gang me zusje er op en ik hou hem aan de lijn en als hij dat wil draaien help ik haar een handje maar aangezien dat iik niet altijd mee ben gaat dat dus ook niet. en zo willen we ook niet blijven rijden


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:54

Misschien kun je hem laten corrigeren bij een africhtingsstal? En als hij daar dan 'klaar' is daar eerst een paar lessen nemen zodat jullie aan de problemen kunnen werken? Het is dan wel een hele investering, maar je klinkt zo moedeloos... misschien het proberen waard?
succes ermee!

Faber quisque fortunae suae

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:58

hij is al omgeschool naar westernfjord en toen ging het heel goed daar heeft hij ook bijna 2 maanden gestaan en toen was het probleem ook over tot vorige week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:05

Kom ik weer aangezeurd
Goede les nemen
Want die pony houd jullie helemaal in de maling.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:10

ja dat weet ik en het maakt ook niet uit waar we rijden wat ik les dan nog steeds wel met hem maar zelfs daar doet hij het.
en zeuren dat doe je niet hoor anders had ik het hier ook niet neer gezet

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:11

een GOEDE instructrice nemen!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:15

Ik zou een goede instructrice nemen zoals irish zegt. Maar misschien is er iets aan hand waarom hij zo raar doet..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:17

Volgens mij neemt dat paard je gewoon in de maling, je kunt hem blijkbaar niet aan. Vraag eens wat hulp van een ervarener persoon en neem les.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:18

jja oke maar wat is er dan met hem last van zijn tanden heeft hij niet want daar heb ik al naar gevraag en als hij zo raar gaat doen houd hij zijn bitje vast en kunnen we helemaal niets meer met hem doen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:21

misschien heeft hij ooit een vervelende ervaring in die stuk meegemaakt.. ( had ik ook met mijn huurpaard die wou aan rechterhand in een hoek niet meer galloperen maar week gewoon daar van af omdat hij ooit iets vervelends heeft meegemaakt daar)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:21

Tja... je kunt natuurlijk allicht naar z'n gebit en z'n rug laten kijken, maar ik hou het erop dat hij te slim voor jullie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:24

een kwaal bij het paard moet je natuurlijk eerst altijd uitsluiten.

Maar ik vermoed ook dat hij jullie voor de gek houd.
Dus idd. GOEDE instructie.
Dus iemand met veel ervaring, niet een kennisje van een paar jaar ouder die toevallig M bij de pony's is of zoiets.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:25

de dierenarts komt toch zo dus ik vraag het wel

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:30

denk zelf ookniet echt dat het medisch is.. anders doetie het ook wel ergens anders en niet alleen in die hoek
de fjord van mijn schoonouders was precies zo een draak.. konstant blijven rennen en je er af proberen te bokken.. hij heeft zelfs een correctiecursus gehad.. heeft niet echt veel geholpen.. omdat mijn schoonmoeder niet anders ging rijden.. nu heeft ze priveles 1 keer per week en het gaat al een stukbeter. ook heeft 2 meiden als bijrijdster die hem elke dag betutten en rijden, die er helemaal gek mee zijn. sindsdien is hijpoeslief, looptie lekker en is hij bereid te gaan leren.. tis en blijft een fjord.. maar hij is heel erg positief veranderd..
misschienm oet je dus eerst iemand anders hem latenr ijden.. die er dus met een frisse gedachte opzit. jullie hebben al zoiets van sjit hij gaat gek doen.. dus zo zit je ook op hem.. en wat moet je bij een fjord vooralniet doen.. juist laten merken dat je weet wat komen gaat.. want dan vind hij het alleen maar leuk..
africhtingsstal kan ook.. maar dan moet je wel zelf ook aan het 'africhten' gaan. zolang jullie jullie manier van rijden ookniet veranderen, zal het vroeg of laat weer gaan botsen.. ook jullie moeten begeleid worden daarin en dan het liefst door de mensend ie ook je fjord aan het leren zijn.. die zijn er immers dagelijks mee bezig..

misschien ist wat?

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:39

ik ga het proberen ik ga zaterdag naar een andere stalling en lopen nog 3 fjordenmensen dus dus ik hoop dat die me kunnen helpen en anders lopen er genoeg andere mensen rond.

maar wel bedankt en misschien als het werkt heb ik er nog wat aan gehad ook

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:39

Omdat hij dit natuurlijk al eerder gedaan heeft ben ik toch een bang dat hij je in de maling neemt. Want een boef is het zeker Knipoog .

Succes met hem. Het is dat ik geen rijtechnisch hoogstandje ben, maar anders had je hem wel langs mogen brengen Lachen . Ik vind hem nog steeds erg leuk.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:32

De pony van mijn zus doet dit ook. Hij doet het alleen op de rechterhand, op die kant vind hij ook alles moeilijk. Stelling en buiging bijvoorbeeld gaan op links makkelijk en rechts heel lastig. Mijn zus en ik zijn daarom nu eerst aan de hand aan het oefenen met rechts. We lopen dan rechts en proberen hem te laten wijken voor druk aan de rechterkant. Met rijden pakt hij dus altijd 1 of 2 stukken waar hij omdraait. Altijd in draf of galop en dan vliegt hij dus er tussenuit (hij keert dan linksom, meestal in een bocht waar hij dus de ruimte heeft)Wat wij dan doen is terugsturen naar rechts. We geven hem nooit zijn zin om door te rennen naar links, maar sturen hem rechtsom terug. Je moet ook constant heel goed opletten en hem proberen voor te blijven. We rijden op deze pony nu zonder zadel, dan voel je eerder aan wat hij wil doen (heb je dus wel een hele vaste zit voor nodig als hij in galop ineens omkeert) De laatste keer dat ik hem reed probeerde hij het 3 keer, na 3 keer teruggezet, heeft hij het niet meer gedaan. Zodra hij 2 of 3 rondjes braaf draaft stop ik ermee.

Als je geen zin hebt om het op te lossen, wat dus behoorlijk wat tijd en doorzettingsvermogen kost, kan je hem misschien beter verkopen aan iemand die het wel aankan (misschien iemand met meer rij ervaring of iemand die consequenter is)
Je kunt zoals al voorgesteld er ook eerst iemand anders op laten rijden, maar pony's zijn behoorlijk slim en hebben vaak precies door wie erop zit. Het is dan denk ik ook nodig dat je zelf les krijgt en zo erachter komt hoe je het op moet lossen.
Wat bij de pony van mijn zus helpt hoeft natuurlijk niet bij jou pony ook te werken, ze zijn allemaal anders. Knipoog

veel succes ermee

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:00

dat hebben we al bij hem gedaan hem terug draaien waar hij op weg loopt ik weet niet meer wat het is hij heeft geen last van zijn zadel ik heb net een poeder gehaalt voor de stress misschien dat het wat helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:03

als hij stresserig was,, dan deed hij het wel door de hele bak heen.
Bij elk verkeerd liggend hoopje zand of blaadje dat voorbij komt waaien.
Niet alleen maar in 1 hoek.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:58

Is t zadel nagekeken door de zadelmaker dan? En zn rug ook? (door een fysio of DA) Ik zou toch eerst iets medisch uitsluiten als ik jou was..
Klink niet echt alsof hij veel stress heeft, zomaar poedertjes uit gaan proberen is ook niet echt goed denk ik!

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 18:27

het was niet zijn zadel of rg want hij had echt last van stress want nu ik dat poeder gebruik is hij al een stuk rustiger en daar ben ik wel heel blij om

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:45

Inderdaat had ik iets van het is niet zo zeer in de maling nemen, maar het is proberen iets duidelijk te maken aan jouw omdat het met kleine dingen niet werkt, dan maar wat sterker protesteren.

Je kunt niet altijd die poeders blijven gebruiken. Daarom is het belangrijk om te weten waar die stress nu vandaan komt. Haal er dus zowiezo iemand bij.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:53

Je zegt dat hij zijn bit beet pakt waarom probeer je niet eens een ander bitje eentje met bijvoorbeeld rollertjes. Ik denk ook dat je goede les moet nemen en je niet laten kennen want zo maakt hij er een spelletje van en als je dan toegeeft blijft hij er mee door gaan. Veel suc6 ermee

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, boemel, MaanNaam en 94 bezoekers