Anti slip matje ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Anti slip matje ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 10:06

Wie heeft er ervaring met een anti slip matje?
Dat is een matje dat je onder je zadel legt ter voorkoming van het schuiven van het zadel.

Mijn zadel is op het moment weg (wordt opgevuld)..
Maar schoof dus naar achteren.

Ik heb een blessure opgelopen, en heb langere tijd niet kunnen trainen.
Ik denk dat mijn paard zijn rondingen en spieren enz kwijt is in ieder geval dus danig veranderd dat het zadel gaat schuiven(naar achteren)..
Het zadel is ongeveer 8 maanden oud en was ook wel toe aan de eerste opvulling garantie. Is nu bij de zadelmaker, morgen klaar..

Ik heb een anti slip matje gekocht, maar ik wil graag van andere hun ervaring horen over het matje? Voor ik het ga gebruiken.
Goede en slechte ervaringen alles is welkom. gaat het bv schuren?
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 29-03-04 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt


Ineke2

Berichten: 33055
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:09

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik ken wel mensen die het gebruiken. Word vooral veel bij Ijslanders gebruikt. (die hebben vaak een ronde buik in combinatie met weinig schoft)...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:14

Volgensmij heeft runningkawa er ook 1 geprobeerd. Anders moet je haar even PB-en Lachen

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:14

Ik heb eens gehoord van iemand die dat gebruikte en die had heel de rug van haar pony open gereden.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:17

Ik heb zo'n matje onder het zadel liggen, bij Guinness schoof het zadel ook steeds naar achteren. Sinds ik het matje gebruik nergens last meer van, ook geen last van schuurplekjes ofzo hoor. Ik heb die van Loesdau, trouwens.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:20

Het lijkt me hoogst oncomfortabel voor het paard!

Nulla tenaci invia est via

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:34

Citaat:
Het lijkt me hoogst oncomfortabel voor het paard!


Waarom ???? Het is gewoon een zacht matje hoor.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:38

Een paardenlijf beweegt altijd iets onder het zadel, met zo'n antislip geval lijkt me dat dat "trekt" aan de haren.

Nulla tenaci invia est via

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 10:46

Margreet schreef:
Een paardenlijf beweegt altijd iets onder het zadel, met zo'n antislip geval lijkt me dat dat "trekt" aan de haren.


Dat idee had ik dus ook...
Maar ja ook al denk ik dat hoeft het nog niet persé zo te zijn natuurlijk.

Een gel pad trekt ook de haren er niet uit

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:47

Die van mij heeft, als dat al zo zou zijn, er dan in elk geval totaal geen last van.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 10:48

Siggy schreef:
Ik heb zo'n matje onder het zadel liggen, bij Guinness schoof het zadel ook steeds naar achteren. Sinds ik het matje gebruik nergens last meer van, ook geen last van schuurplekjes ofzo hoor. Ik heb die van Loesdau, trouwens.



Hoe lang gebruik jij hem nou?

en hoeveel schoof je zadel naar achteren?


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:52

Een gelpad is ook niet anti-slip, dus dat is logisch.
Ik vind het in ieder geval erg onaangenaam als de anti-slip badmat over m'n vel schuift, maar ieder z'n ding hoor. Misschien is het bij een paard wel anders.
Ik vind dat een zadel gewoon moet passen en moet blijven liggen, een ander vindt van niet, zijn/haar eigen keuze.
Bij een naar achteren schuivend zadel zou ik trouwens eerder een voortuig gebruiken.

Nulla tenaci invia est via

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 11:03

Margreet schreef:
Een gelpad is ook niet anti-slip, dus dat is logisch.
Ik vind het in ieder geval erg onaangenaam als de anti-slip badmat over m'n vel schuift, maar ieder z'n ding hoor. Misschien is het bij een paard wel anders.
Ik vind dat een zadel gewoon moet passen en moet blijven liggen, een ander vindt van niet, zijn/haar eigen keuze.
Bij een naar achteren schuivend zadel zou ik trouwens eerder een voortuig gebruiken.


Als ik dan een voortuig gebruik dan gaat dat weer snijden op zijn schouders dat vind ik ook zielig of je krijgt daar schaaf plekken(harenuit trekken)..zie je ook wel eens bij dekens..

Maar ik begrijp jou standpunt.

Ben het er ook me eens dat het zadel moet passen hoe dan ook.
Maar stel je laat een zadel perfect op maat maken en je paard veranderd dan heb je er nog niks aan wel?

Het is al mijn derde zadel.
Maar wie weet is het euveltje opgelost na het opvullen.

ikke

Berichten: 37479
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:42

Zadels die schuiven passen niet, punt uit. Dit soort "oplossingen" zijn er alleen maar om te verdoezelen dat je slecht passend tuig hebt. Omdat er maar weinig mensen zijn die echt kunnen zien of een tuig past, krijg je slimme types die dit soort produkten op de markt brengen omdat we in NL nou eenmaal liever aan symptoombestrijding doen dan aan het werkelijk oplossen van problemen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:45

tinkernikky schreef:
Ik heb een blessure opgelopen, en heb langere tijd niet kunnen trainen.
Ik denk dat mijn paard zijn rondingen en spieren enz kwijt is in ieder geval dus danig veranderd dat het zadel gaat schuiven(naar achteren)..


Heeft het zadel eerder altijd wel gepast? En is het pas gaan schuiven nadat je lange tijd niet hebt gereden?

Je zadel wordt momenteel opgevuld, vertel je. Ik zou eerst afwachten hoe het dan ligt. Ligt het dan nog niet goed, dan kun je altijd nog op zoek naar een ander zadel. Of heb je het idee dat het een tijdelijke kwestie is? Dan zou je eventueel een gelpad kunnen gebruiken totdat je paard zijn bespiering weer geheel terug heeft. Als het een blijvend probleem blijkt te zijn, dan lijkt een ander zadel mij idd ook de beste oplossing.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:52

ikke schreef:
Zadels die schuiven passen niet, punt uit. Dit soort "oplossingen" zijn er alleen maar om te verdoezelen dat je slecht passend tuig hebt. Omdat er maar weinig mensen zijn die echt kunnen zien of een tuig past, krijg je slimme types die dit soort produkten op de markt brengen omdat we in NL nou eenmaal liever aan symptoombestrijding doen dan aan het werkelijk oplossen van problemen.


Daar kan ik je helaas geen gelijk in geven!
Het zadel is op maat gemaakt! En paste dus ook perfect 8 maand geleden. Nu na 8 maanden niet! En gaat het schuiven, verklaring weinig arbeid paard door blesure ruiter! Het kan dat daardoor het paard minder spieren heeft en is afgevallen enz..

Vind het knap om te zeggen dat ik een slecht tuig heb!
Ik zoek dus een tijdelijke oplossing nu ik het paard weer in training heb en het dus weer terug kan komen in zijn postuur zoals toen het zadel werd gekocht 8 maand geleden.
Inmiddels wordt het zadel ook opgevuld(eerste keer)..

En Bovendien elk zadel dat nieuw is heeft fabrieks vulling en moet opgevuld worden na aantal maanden soms, omdan te zeggen dat je slecht tuig hebt vind ik wel erg ver gezocht.
Eerste keer opvullen is dan ook gratis..

Bovendien kun je een paard hebben met een moeilijke rug om een zadel te vinden dat past, wil nog steeds niet zeggen dat je slecht tuig hebt!

Voel me net of ik mijn paard mishandel met een slecht zadel!
Derde nieuwe zadel in 5 jaar!
Ik bespaar zeker niet op de kosten voor een geod zadel en wil geen dag lange rijden op een zadel dat niet past op mijn paard!
Vandaar dat hij nu ook meteen weg is gebracht.

Ook de singel die ik bij aankoop van hety zadel had paste niet meer(te groot)...heb nu een kortere gekocht..

Je kunt een zadel nog zo goed op maat laten maken, maar als het paard er onder verandert kun je er niks aan doen,
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 29-03-04 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:04

Karin"]
[quote="tinkernikky schreef:
Ik heb een blessure opgelopen, en heb langere tijd niet kunnen trainen.
Ik denk dat mijn paard zijn rondingen en spieren enz kwijt is in ieder geval dus danig veranderd dat het zadel gaat schuiven(naar achteren)..


Heeft het zadel eerder altijd wel gepast? En is het pas gaan schuiven nadat je lange tijd niet hebt gereden?

Je zadel wordt momenteel opgevuld, vertel je. Ik zou eerst afwachten hoe het dan ligt. Ligt het dan nog niet goed, dan kun je altijd nog op zoek naar een ander zadel. Of heb je het idee dat het een tijdelijke kwestie is? Dan zou je eventueel een gelpad kunnen gebruiken totdat je paard zijn bespiering weer geheel terug heeft. Als het een blijvend probleem blijkt te zijn, dan lijkt een ander zadel mij idd ook de beste oplossing.
[/quote]

Het is het derde zadel in 5 jaar tijd, en ik heb geen kosten bespaart op een goed passend zadel te zoeken.

Inderdaad lag het als een huis toen ik het kocht, zonder aan te singelen enz lag het perfect, schuift niet als je opstapt enz

De singel dus die ik bij aankoop er bij kreeg paste toen wel kreeg hem niet op de laatste gaatjes, en nu dus wel met gemak, heb dus ook kortere singel gekocht.

Ik hoop dat het is opgelost met het opvullen, ik heb immers dit zadel gekocht omdat het zadel daarvoor naar achteren schoof`het zadel daarvoor ook`, heb er toen een goede zadel maker bij gehaald bij dit zadel..
Ik heb toen alle merken er op laten leggen van 600 euro tot 4000 euro..
Wat moet dat moet dacht ik..Ik moet een goed passend zadel hebben!
kwam uit op de midde klasse..

Ik heb er toen een tijdje mee gereden, niks aan het handje bleef poerfect zitten en ik doe zelfs dingen die andere ruiters niet doen zitten op een paard terwijl hij zelf zit!!!
Bleef toen perfect liggen want dat heb ik met alle zadel uiteraard geprobeerd....
Dat is ook 1 van de reden dat ik een goed zadel wilde hebben!

Maar nu na 4 maanden ongeveer schuift hij ineens naar achteren..
Ten eerste vind ik het raar dat dat zo ineens kan!
als het slcht tuig is dan moet dat meteen gebeuren! en niet eerst 4 maanden rijden dat het niet gebeurt.

en dat de singel zo verschilt, en toch zie ik met het blote oog niet dat het paard is afgevallen..
ondanks blesure zie je tcoh je paard iedere dag
Hebben andere hem met ander zadel soms beweging gegeven,)dochter..
met een veelzijdigheids zadel. Omdat ze niet bij de beugels kan van mijn goede`dressurzadel`l..
Maar zij kan hem niet trainen uiteraard dus heeft hij ook lekker met zijn neus in de wind gelopen, tot mijn grote verdriet, maar liever beweging dan stil staan.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:13

Ik heb trouwens ook een gel pad, ooit gekocht toen ik nog kwpn reed, niet om een slecht zadel te verdoezelen, maar om dat ik toender tijd dacht baat het niet dan schaad het niet en is vriendelijk voor de rug van mijn paard. overgens schoof de zadel niet bij mijn kwpners.

Dus ik kan er ook de gel pad onder leggen als het moet.
Maar mij is weer verteld dat als het zadel schuift ook de gel pad gaat schuiven. vandaar de anti slip mat idee..

Ga toch niet ieder half jaar een nieuw zadel kopen.
Dat kan onmogelijk de bedoeling zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:18

Lydiia schreef:
Volgensmij heeft runningkawa er ook 1 geprobeerd. Anders moet je haar even PB-en Lachen

nee heb ik niet. Lachen

Ik reed Tinke en deze was wat te rond, dus mijn zadel schoof opzij. (niet van voor naar achter of andersom)
ik heb hier toen idd info gevraagd of er mensen zijn die wat wisten en toen kwam er idd het antislip matje uit.
Maar in die zelfde week kwamen er mensen kijken voor Tinke, die haar nu ook gekocht hebben.
Dus heb ik niks meer gekocht.

Verder ben ik het er mee eens dat het komt omdat je zadel niet goed past.
Dus daar zou ik de oplossing gaan zoeken.
Voor mij zou het matje idd een tijdelijk lapmiddel geweest zijn, omdat ik mijn zadel niet laat vermaken, voor een paard wat te koop staat en niet van mij is.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:20

Weer een probleempje minder voor jou Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:22

Ja, gelukkig wel Knipoog
En op "mijn" nieuwe paard past het zadel weer goed, dus vermaken zou echt zonde geweest zijn dan Haha!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:31

Ik begint dit tropic over de vraag naar ervaringen over het anti slip matje.

vragen of mijn zadel past stel ik graag aan iemand die er verstand van heeft namelijk een zadel maker.

Mijn inziens past een niet passend zadel van af het begin niet.
en ligt niet eerst een half jaar goed, en vervolgens niet meer!
pas maat is of goed of niet goed, soms goed bestaat niet volgens mij.

Toen ik het zadel kocht was het 100% goed en lag als een huis.
Bij niet goed aansingelen kon je ook gewoon opstappen.

Maar morgen heb ik mijn zadel weer terug we zullen zien.
De zadel maker keek heel raar dat ik hem vertelde dat dit zadel naar achteren schoof, hij zou het opvullen en dan alles even bekijken en zij "het moet gewoon goed zijn"!!! Dus we gaan gewoon door tot het goed is..
Anders geld terug hoor, ik heb hem laten komen bij een zadel dat naar achteren schoof die ingerolen op dit zadel dat dan niet naar achten zou schuiven..!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:38

Sorry dat ik geantwoord heb hoor!!!!
We bedoelen het goed hoor, maar je zadel past niet, zo klaar als een klontje!!
Vragen over een antislip matje, is gewoon weten dat je dit soort antwoorden krijgt!

En een nieuw zadel kan zeker van pasvorm veranderen.
En als je zadelmaker dat niet weet vraag ik zijn kundigheid toch ook af.

Verder kan je paard door training meer spieren krijgen, zodat het zadel niet meer past.
of juist door eerst bespierd te zijn, maar na lang stilstaan de bespiering kwijt zijn, zodat het ook niet meer past.

net als bij een jong paard wat nog groeit, kan het zadel wat eerst goed lag, na een tijdje niet meer goed liggen.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:50

runningkawa schreef:
Sorry dat ik geantwoord heb hoor!!!!
We bedoelen het goed hoor, maar je zadel past niet, zo klaar als een klontje!!
Vragen over een antislip matje, is gewoon weten dat je dit soort antwoorden krijgt!

En een nieuw zadel kan zeker van pasvorm veranderen.
En als je zadelmaker dat niet weet vraag ik zijn kundigheid toch ook af.

Verder kan je paard door training meer spieren krijgen, zodat het zadel niet meer past.
of juist door eerst bespierd te zijn, maar na lang stilstaan de bespiering kwijt zijn, zodat het ook niet meer past.

net als bij een jong paard wat nog groeit, kan het zadel wat eerst goed lag, na een tijdje niet meer goed liggen.


Dan zitten we toch over hetzelfde te praten? Of ben ik blonT

Door de omstandig heden van
1) nieuw zadel dat met fabrieks vulling opnieuw opgevuld moet worden
2) bespierings verlies paard, maar dan ga je toch geen nieuw zadel kopen als de berspiering weer terug kan komen?

Ben natuurlijk na zoveel zadels en en geld uitgeven wel saggie als het zadel weer niet ligt!
Maar niet op jullie, maar ik vind het wel kortzinnig als er meteen afgedaan wordt ow zadel past niet ga maar een nieuwe kopen.
Want dat is dus de oplossing niet na 3 zadels ervaring.

Dat het zadel niet ligt snap ik, anders heeft het geen reden tot schuiven.
Vroeg ook niet waarom mijn zadel gaat schuiven volgens mij?
Maar omdat we praten over een tijdelijke oplossing(anti slip mat) totdat eventueel paard weer in het zadel model is(bespiering weer terug heeft), vraag ik naar ervaringen van mensen die dus de slip mat gebruiken.
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 29-03-04 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:53

wat ik wel raar vind is dat je al 3 zadels gehad hebt?
Nu 1, dat niet past na een lange blessure, ok
maar die andere dan?
Wie heb je als zadelmaker?

verder werkt naar mijn idee een borsttuig of voortuig beter tegen van voor naar achter schuiven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BoRo, Charaz, pol013 en 24 bezoekers