Band verwisselen bij de trailer (trailer-aid?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Band verwisselen bij de trailer (trailer-aid?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 08:40

Ik heb het nog nooit meegemaakt en hoop het ook nooit mee te maken, maar stel je krijgt een lekke band met de trailer....

Hoe pak je dat dan aan? (mits je trailer een reservewiel heeft natuurlijk)

Wegenwacht bellen? Zelf doen?
Moet paard perse uitgeladen worden? (Zie het al gebeuren op de vluchtstrook Scheve mond )
Kun je de krik van de auto gebruiken (en waar plaats je die dan?) of is zo'n "Trailer-aid" dé oplossing?

Trailer-aid:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Margreet op 29-03-04 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:48

ik heb het nog niet meegemaakt maar ik zou in iedergeval je paard eruit halen ( kans dat je paard net even dat zetje geeft zodat die door de krik zakt of dat die omvalt) en tja over de traileraid heb ik nog weinig gehoord om eerlijk te zijn dus ik zou toch kiezen voor de wegenwacht... hebben ze tenminste ook weer werk Knipoog

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 08:53

Die trailer-aid is een stuk stabieler dan een krik, heb er ooit lang geleden eens iets over gelezen en ik dacht dat je daarbij de paarden er wel op kunt laten staan. Niet ideaal natuurlijk, maar uitladen op de vluchtstrook is dat ook niet....

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:56

Lijkt me wel handig, zo'n trailer aid. Kun je idd de paarden op de trailer laten (denk ik).



Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:08

*hmmm* zou de wegenwacht die dingen bij zich hebben....???

als ik met de auto een lekke band heb, bel ik ook de wegenwacht, ik heb zelfs woonplaatsservice Schijnheilig Cool

Ik schijn anti-klapbanden te hebben onder de trailer........zei de verkoper...... Verward

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 09:37

Op mijn trailer zitten tube-less banden (zonder binnenband) die klappen inderdaad niet, maar leeglopen kunnen ze wel!

Nulla tenaci invia est via

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:40

Dit ziet er handig uit, mits je geen enkelasser hebt zo als ik Lachen.

Ik zou iig niet mijn paarden uit laden op de vluchtstrook, dan zou ik eerder heel langzaam door rijden naar een tankstation of de eerste afslag die je tegen kom.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:57

Toen wij onze trailer kochten heb ik begrepen dat je (mits je trailer 4 banden heeft) gerust nog een stukje door kunt rijden. Je kunt dan een veiligere plek opzoeken om bijvoorbeeld de wegenwacht te bellen en het paard uit te laden.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar ervaringen met een trailer-aid, ziet er wel handig uit.

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:13

Het kan wel met de paarden erop maar dan moet je een behoorlijk zware krik hebben. Dus rij een stukje door waar je veilig uit kunt laden en dan de bouten losdraaien, krik eronder en dan bandje wisselen bouten vastdraaien en weer laden. Maar vaak kun je beter de ww bellen omdat de bouten van een trailer vaak erg vast zitten en je dus gewoon weg met de sleutel niet loskrijgt.

...Dreaming with my eye's wide open...

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:45

Wij hebben het helaas al een keer gehad. We hebben als combinatie een terreinwagen met tweepaardstrailer met twee paarden erin. Als je een paard erin hebt staan met een zware wagen (4wdrive) ervoor kan je doorrijden als het een voor de voorste wielen van de trailer betreft. Als je er twee paarden in hebt staan kan je niet doorrijden. De wegenwacht moet dan komen, en eigenlijk heb je specifiek de vrachtwagendienst nodig. Die hebben namelijk een zwaardere krik bij zich. De gewone wegenwacht heeft een krik tot 1600 kilo bij zich. Dit is te weinig als er twee paarden in staan. Wij hadden gelukkig een reserve wiel op de trailer en die is er toen onder gezet. Een reservewiel is een uitkomst ook voor de auto die de trailer trekt. Ervaringen met een trailer aid heb ik niet, maar met paarden erin lijkt het me toch spannend om een zijkant zo hoog te zetten, aangezien paarden topzwaar zijn, als ze bewegen kantelt misschien de hele combinatie. Ik denk dat de wegenwacht iets proffesionelere apparatuur heeft.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 10:52

Ik heb net de krik even bekeken die ik heb (nog uit m'n vorige auto, bestelbus) en die gaat tot 2 ton, dus dat zou het probleem niet moeten zijn, ik heb een 1,75 trailer, geen 2-paards. Maar ik ga toch echt niet krikken met de paarden erop denk ik Scheve mond Trailer-aid lijkt me dan toch stabieler.

Waar zou je een eventuele krik moeten plaatsen onder een trailer? Lijkt me niet dat je die op een willekeurige plek onder de bodem kan zetten?

Nulla tenaci invia est via

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:00

Die krik lijkt me makkelijk en het gewicht is goed!!. Die zou ik lekker gebruiken. Die moet je onder het frame van de trailer zetten. Maar meestal kan je zelf die bouten ook niet loskrijgen, net wat chronos zegt. de wegenwacht heeft zo pneumatische schroevendraaier, waar ze die bouten zo mee los krijgen. Met de hand krijg ik er niet eens beweging in. Haha!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:32

Wij hebben het 2x met een trailer gehad, kort achter elkaar.
Banden waren redelijk nieuw maar beide keren zat er (na ruim 300km) een flinke spijker in.
1e keer zagen we het na het uitladen en konden we het wiel rustig verwisselen.
2e keer waren we bijna bij huis en hebben we heel rustig de laatste paar km gereden.

Met de vrachtwagen hebben we een keer een klapband gehad (ongeveer 3 weken na de APK keuring...) en toen hebben we de ANWB laten komen.
Die dachten dat we wel even een merrie met veulen uit zouden laden naast de A28. Vriendelijk uitgelegd dat dat niet echt heel handig was Haha!
Met paarden en al dus de boel maar omhoog gekrikt m.b.v. een compressor.
De paarden waren er verrassend rustig onder.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:56

Bedenk dat als je de as op deze manier opkrikt, alle gewicht op dat ene wiel komt. Ik betwijfel of de asconstrucie hier tegen kan.
Over de paarden zou ik niet inzitten, ik heb ooit m'n uitlaat stuk gehad. Gelukkig was dit vlakbij een mercedesgarage, die ook nog eens alles op voorraad had. Auto met paard en al op de brug, nieuwe uitlaat eronder en klaas was kees. Paard keek alleen wat verbaasd om zich heen vanwege alle geluiden *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:23

Margreet, ken je die spuitflesjes met vloeistof die omgezet wordt in een vast materiaal ?
Je zet het flesje op het ventiel, spuit het leeg in de band, en de band zit weer "vol".
Welliswaar niet met lucht maar met een harde substantie, maar je kunt het wel gebruiken voor noodgevallen.
Ik geloof dat je je band daarna wel moet vervangen (geen reparatie meer mogelijk).
'k Zal vanavond even aan handige Henry vragen hoe het precies zit, u hoort nog van ons Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:27

U hoort al heel snel van ons Lachen
'k Heb even gekeken op de site van Halfords, daar staat ook wat info op.

BANDENREPARATEUR
Spuitbus voor lekke banden, 500 ml.

Productinformatie

Geschikt voor banden vanaf maat van 165 x 14inch
Bij een lekke band draai je de spuitbus op het ventiel en spuit zo het latex- schuim de autoband in
Het drijfgas pompt de band op, hierna 5 tot 10 km rijden, niet harder dan 50 km. per uur

Prijs: afhankelijk van de inhoud van het flesje (ja, duh Haha!), ca. 10 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:46

Heb het een keer meegemaakt. We kwamen net de tunnel uit (Westerscheldetunnel a 5,6 km) en redden het net tot aan de eerste vluchtstrook. Klapband. Tweepaardstrailer, twee aardige Fjorden erop, naar huis gebeld, en maar wachten. Reserveband kwam eraan. Benst dat de paarden erop stonden, de band verwisseld, ging eigenlijk vrij vlot. Hadden een goede krik bij zich. De paarden gaven er niks om, maar dat zijn ook twee heel onverstoorbare Fjorden, gezien de mentaliteit van hun eigenaar Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:50

Toen wij 2 jaar geleden richting Almelo reden, met 2 volle trailers, heeft mijn schoonzus een klapband gehad met haar trailer.

Hierop hebben wij de ANWB gebeld en die zijn gekomen met een vrachtwagenkrik en heeft trailer+paarden een eindje opgekrikt en zo de band verwisseld.
De motoragent die ook maar eens stopte bij onze colonne, vond het wel grappig, maar had het niet zo op paarden, zeker niet toen er uit mijn trailer ook nog een ruikend plasje kwam lopen....

Ik zou niet zelf gaan modderen, de ANWB doet dat graag voor je.

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 15:07

Als ik dit allemaal zo lees dan houd ik het maar op de wegenwacht mocht die situatie zich voordoen. Die hebben me laatst ook keurig weer op weg geholpen toen ik pech had met de auto (met de trailer erachter... Scheve mond )

Nulla tenaci invia est via

Belker

Berichten: 15252
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:19

Beetje handig mens maakt zo een traileraid zelf van een houtblok. Ik heb er op de Equitana naar gekeken maar het is imo de prijs van 75 euro niet waard. Dan een stevige blok hout, sleuf eruit frezen, zagen, hakken, schuren en klaar ben je.

helaas is mijn vriend niet zo een doe het zelver, die kreeg de band niet los toen de trailer een lekke band had. Dat liet hij aan mij over Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers