Trailer of vrachtwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Trailer of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 08:18

Ik zit te twijfelen of ik een 2-paards vrachtwagen aan zal schaffen. Graag zou ik eens willen weten waar jullie voor hebben gekozen en waarom. Ik zet het hier neer omdat in het algemeen westernruiters langer onderweg zijn naar wedstrijden dan engelse ruiters (althans, dat denk ik zo ). Voor korte afstanden vind ik het rijden met mijn trailertje prima maar voor langere afstanden lijkt een vrachtwagentje mij wel ideaal. Ook omdat je auto dan niet zo veranderd in een mobiele zadelkamer Bloos En hoe zit zoiets met parkeren? Zit je nou ook eerder vast met een vrachtwagen? En hoe is het rijden op zich?
(en hoe voeg ik hier een poll aan toe Blond )


pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:22

ik ken iemand die heeft een tweepaardvrachtwagen gekocht, omdat ze dan goed kan inparkeren enzo.. omdat je 'trailer' aan je auto vast zit hoef je niet zo te draaien enzo met achteruit rijden.. maar een nadeel lijkt mij is dat je alles altijd met je mee moet nemen als je bijvoorbeeld boodschappen gaat doen.. (voor meerdaagse wedstrijden.. Knipoog )

euhm.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:29

Veewagen, want: geen E-rijbewijs nodig, geen duwend gewicht achter de auto, geen kans op scharen ed, makkelijk rijden, contact met de paarden onderweg, ligt lekker stabiel op de weg (de mijne wel tenminste), paarden reizen achteruit, ruime zadelkamer. Gewoon lekker comfortabel dus.

Enne.... de mijne is te koop Haha! Ik woon nu aan het bos dus gebruik 'm bijna niet meer....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 08:34

Boodschappen had ik nog niet aan gedacht Haha!
Wat kost een vrachtwagentje zo'n beetje aan wegenbelasting? En wat is het verbruik ongeveer? En verzekering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:38

Haha! Dick en ik gaan er gewoon mee uit als we op vakantie zijn Haha! En tja, boodschappen doen moet ook gebeuren Tong uitsteken
Wegenbelasting kun je af met kwarttarief en verzekering kan lekker goedkoop via bv London Verzekeringen. Betaal je niet zo veel voor paardenvervoer, ze weten dat we een stelletje voorzichtige dozen zijn met z'n allen met de ponnies achterin...
Verbruik weet ik niet zo 123
Ik rij op diesel dus da's altijd lachen met afrekenen, maar ik weet niet hoe veel het verbruik is; nooit op gelet. Hoef ook niet zo vaak te tanken.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:51

Ha Cornelie,
De keuze die in dit geval vaak gemaakt wordt, hangt vaak af van het rijbewijs wat er in het bezit is. Dus dat uiteindelijk mensen kiezen voor een BE rijbewijs auto heeft hier dan ook mee te maken, terwijl zijn in mijn beleving het beter bij een goede aanhanger kunnen houden.
Om onder de 3500 kg te blijven betekend voor het vervoer van paarden, altijd op zoek te zijn naar de uiterste grens.
Stel, een beetje auto die is ingericht voor het vervoer van paarden weegt al gauw 2250 kg.
Twee paarden erin, nou zeg eens wat, 500 kg per stuk. is dus 1000 kg.
Vaak zitten er twee mensen voorin, is gemiddeld 150 kg.
Volle tank niet te vergeten, al tijd makkelijk 80 kg.
De gebruikelijke spullen die je in een auto hebt, 50 kg.
Oh ja wij gaan op wedstrijd, spullen zoals er zijn zadels, poetsspullen, dekens, karretjes, voer en je kan het zelf allemaal invullen, voor zo’n twee paarden ongeveer 300 kg
De rekensom staat nu al op 3830 kg, dus vul maar in hoe veilig je zelf dit vindt om te rijden met een auto op de toppen van zijn kunnen, omdat hij zo gekeurd is.
Ik zelf geeft dan de voorkeur aan een goede trailer, met een juiste auto ervoor.
Een vrachtwagen waar je ook weer heel veel soorten en maten in hebt, zie ik zelf als het ideale vervoersmiddel, maar besef mij eigen dat het niet voor iedereen is gelegd.
Meestal komt dit door het niet hebben van een groot rijbewijs, want de kosten die je moet maken voor bv een 18 ton’s vrachtwagen zijn goedkoper dat voor een tweepaard BE gestuurde auto. Ik heb het hierover de verzekering en wegenbelasting.
Zelf hebben wij een BE auto voor het vervoer van paarden gehad, maar ik was blij dat ik daar weer snel vanaf was, en rij dan nog liever met een goede trailer, zelfs op langere afstanden. Knipoog

Groetjes Peter

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:56

Ik ga helemaal mee met GoedVetMan Cool

Hee Sonja vertel ook ff hoe vaak een vrachtauto je in de steek kan laten Tong uitsteken(of je moet al een bijne nieuwe kopen Tong uitsteken )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 08:57

Ik heb een BE rijbewijs en nu nog 1 paard, dus in principe zou kwa gewicht een vrachtwagentje ook goed kunnen. Toch ben ik benieuwd naar het verbruik omdat ik simpelweg zolang ik met de trailer rijd geen benzinekosten etc heb. (auto van de zaak)
En wat is eigenlijk voor het paard prettiger?
En bij een auto liggen mijn spullen allemaal in de kofferbak, lijkt mij ook vrij zwaar op de achterkant drukken of niet?

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:21

Blaze schreef:
Ik ga helemaal mee met GoedVetMan Cool

Hee Sonja vertel ook ff hoe vaak een vrachtauto je in de steek kan laten Tong uitsteken(of je moet al een bijne nieuwe kopen Tong uitsteken )


Dacht jij dat er meer risico was met een vrachtwagentje dan met een luxe auto of van
Lijkt me niet het is natuurlijk ook een kwestie van onderhoud.

Ons vrachtwagentje is een groot rijbewijs auto(volvo F4) terug gebracht van drie naar twee paarden hebben zelf maar 1 paardje dus is dat genoeg.
Zo ruim voldoende ruimte om alle spullen mee te nemen op wedstrijd

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:33

Natuurlijk is je auto ook zwaar beladen met je spullen erin, alleen in dit geval heeft ook je auto een laadvermogen, en je trailer ook, het spreekt voor zich dat je dat ik de gaten moet houden.
Ik denk dat als de paarden zouden kunnen spreken wat prettiger is in de keuze van het vervoer, dat zij zouden kiezen om te mogen dwars staan in het laadruim.
De druk verdeling bij een eventuele noodstop is dan over het gehele lichaam verdeeld en wordt niet door een stang geblokkeerd op schouder hoogte.
Wij rijden elke week wel een keer met een paard of vijf zo’n 250 km, en zie hun alleen maar slapen via de camera op mijn dashboard.
Het verbruik van onze auto is zo,n 1 op 4 a 5. Maar ik kan je verzekeren dat je niet vaker hoeft te tanken dan bij een kleine paarden auto, misschien wel minder vaak. (grapje)
Natuurlijk is dit een vrij fors verbruik, maar daarin tegen als je hem op je privé naam zet, weinig in de verzekering en weggenbelasting kost. Aan wegenbelasting betalen wij 55 euro per drie maanden, en 580 euro verzekering per jaar. Stel dat je zo’n auto op de zaak zou zetten, moet je ook rekening houden met het eurovignet, en dat zou betekenen voor onze auto, 18 euro per gereden dag. Plus dat je er dan ook rekening mee moet houden, dat als de auto op een bedrijfsnaam staat, je in het beroeps goederen vervoer terechtkomt, en dat je dan boven de 7500 kg een chauffeurs diploma nodig hebt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:58

ik ben ook voor de vrachtwagen ,
ik rijd zelf cross wedstrijden , die zijn ook niet dicht bij huis
maar dat was niet de grootste reden, ik heb nl een paard met engtevrees, die kon niet met zijn tweeen op de trailer. dus zodoende
ook rijd het fijner, ik heb dan wel een C-rijbewijs wagen, een hele lange (11.5 meter lang)
kunnen 6 paarden op en zit een ruime living in met slaapplaats en keuken etc etc.
dus ik heb een rijdend hotel ('hotel-daf') Haha!
dubbele cabine erin, zodat ik nog een aantal passagiers mee kan nemen
ook ga ik vaak de dag van te voren al naar concours, of heb ik meerdaagse concoursen en dan is dat rijdende hotel ook wel makkelijk
ook vind ik de ruimte erop ideaal, met de trailer ben je altijd aan het hannessen ( of je moet n 2 paards zonder tussenschot hebben) want je hebt altijd te weinig ruimte etc
wij kunnen ons lekker op de wagen omkleden en in de wagen opzadelen en schroeven indraaien enzo...terwijl de rest lekker in de regen staat te klojen Haha!
de paarden staan IMO ook veel steviger op dit ding, en veel rustiger, op de trailer staat mijn belisar altijd te kl0ten, staat nooit stil, en op de veewagen staat ie keurig stil, nergens last van
ook het scharen idd vind ik een naar iets bij een trailer, en een trailer hobbeld en slingerd veel meer achter de wagen

probleem van een vrachtwagen is dat ie wat meer plaats inneemt ( in mijn geval Tong uitsteken )
maar wij hebben een xtra oprit aan laten leggen aan huis Tong uitsteken

belastingtechnissch is het aan te raden een oldtimer te nemen , die van mij is belastingvrij
alleen als je een eigen bedrijf hebt of je gebruikt m bedrijfsmatig, dan is ie niet belastingvrij
verzekering kost mij 260,- GULDEN in het jaar dit is inclusief inzittenden verzekering. dit gaat dus wel over een grote vrachtwagen met veel meer laadvermogen als een be rijbewijs wagen
en dit is een oldtimer verzekering

'goedvetman' tegenwoordig heb je toch voor alle vrachtwagens het chauffeursdiploma nodig? dat is toch vorig jaar in september veranderd?
degene die nu hun C rijbewijs halen moeten toch meteen chauff diploma erbij halen ? of heb ik dat verkeerd opgevangen ?
het kan iig zowiezo geen kwaad om het ccv-b diploma erbij te halen, sta je altijd sterker als je een ongeluk krijgt!

diesel zal bij zo'n wagentje een op 7 zijn denk ik....
en als je kan tanken op kosten van je baas , dan krijg je een hoop korting op de diesel
mijn wagen rijd 1 op 2 a 3

verder ben ik het met het eerste antwoord van goedvetman , helemaal eens
die kleine BE wagentjes zijn gauw overbeladen en idd liggen ze vaak niet al te goed op de weg
twee paarden is voor die dingen al teveel, twee pony's kan wel
een paard zal niet zo'n probleem zijn
want het is natuurlijk wel duur om je C rijbewijs te halen alleen voor je paardjes te vervoeren
maar een groot-rijbewijs-vrachtwagen is wel steviger en heeft een betere wegligging en gewichts verdeling

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:09

En een vrachtwagen voor B rijbewijs mag maar een max laadvermogen hebben van 3499 kg. En moet dus een licht verenpakket hebben en die zijn en heel duur die autotjes en vaak mogen ze geen 2 paarden hebben.

Dus dan is een trailer vaak goedkoper.

...Dreaming with my eye's wide open...

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:12

Wij betalen aan wegenbelasting maar 56€ per jaar en 256€verzekering
Dus dat valt allemaal reuze mee telkens dubbel op rijden kost misschien nog wel meer per jaar.
Dat was dus ons de optie om over te gaan naar een vrachtwagentje plus we hebben nu bijna altijd 2500kg laadvermogen over.
Trekhaak eraan voor de sleurhut en je kunt gaan met alle gemakken van dien.
Bij 1 overnachting laat ik hem wel eens op de auto slapen en dat gaat ook heel best schot er uit en hij heeft een privestal.
Laatst bijgewerkt door Freckles op 29-03-04 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:15

Freckles schreef:
Bij 1 overnachting laat ik wel eens op de auto slapen en dat gaat ook heel best schot er uit en hij heeft een privestal.


das idd ook ideaal!!!
ik heb daar ook over zitten denken, want stalling is vaak asociaal duur op die crosswedstrijden !
alleen ben ik bang dat als ik de paarden op de wagen laat slapen ( zou je twee ruime 'stallen' van kunnen maken, dat ik zelf geen oog dichtdoe, omdat de wagen zo wiebelt van die knollen Lachen

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:50

Vrachtwagen, altijd. Het rijdt comfortabeler, stabieler en het geeft meer rust en ruimte voor de paarden.
Voor de belasting hoef je geen old-timer te nemen, voor 60 euro per jaar (bijzonder tarief) mag je tot 15ton(!!!) voertuiggewicht gaan, waar maak je je druk om, crossmonster *LOL* *LOL* Kijk voor de gein maar eens op www.belastingdienst.nl

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:54

Voor het paard kies ik voor een veevrachtwagen. Mijn paard, had enorme trailerangst, heb door omstandigheden vrij weinig kunnen oefenen, en laten wennen. Dus een veevrachtwagen geleend, eentje met een onmogelijk steile klep, vrij klein en donker, maar ze liep er na 1 keer teruglopen zo op. Later nog eens een trailer geleend, was toch veel meer gedoe, veel enger, ook als ze erop stond, er gelijk weer afwillen. Ook stond ze heerlijk relaxed te staan op de reis bij de vrachtwagen, terwijl zij in een trailer toch net wat onrustiger is. Voor het paard kies ik voor de vrachtwagen, ook qua wegligging vind ik de vrachtwagen fijner. Trailers zijn fijn voor korte afstanden, maar vaak heb je het kennet verhaal, of een auto die hem niet goed aankan. Bovendien moet je dan ook goed op de wind letten, bepaalde trailercombinaties gaan niet meer bij een stevige wind op de weg. Terwijl je dan nog wel met een vrachtwagen weg kunt.

Verder staan er al veel mooie tips hierboven Haha!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:36

wjij hebben een 2-paards vrachtwagen EN een 1,5-paards trailer, maar om eerlijk te zijn vind ik de vrachtwagen zelf fijner.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:01

Een vrachtwagen is waarschijnlijk wel fijner voor de paarden, maar kost ook een stuk meer. Elk jaar APK-keuren gaat je niet in de koude kleren zitten als je het over een wat ouder vrachtwagentje hebt. En de aanschaf valt ook niet mee (duuuuuuur!).

pluk de dag....

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:51

Als ik het kon betalen zou ik voor een vrachtwagen gaan.........maar een beetje goeie is niet te betalen Boos! ( vind ik dan he) plus dat mijn man en ik ieder een auto nodig hebben voor het o zo fijne woon-werk verkeer.

Dan heb ik dus 2 luxe auto's en een vrachtwagen......heb dus toch maar een trailer, wel een 2 paards want die 1,5 vind ik altijd zo eng smal aandoen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:51

Leuk om de reakties te lezen. Ik heb in elk geval weer wat nieuwe aandachtspunten.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:44

Vrachtwagens zijn niet duur in aanschaf, zolang je een gewone koopt en die ombouwd. Zonder veel zoekwerk koop je voor 20.000 euro een wagen van '98 of jonger met net meer dan 100.000km op de klok. Je koopt geen auto-trailer-combi uit dat jaar voor die prijs en met zo weinig km op de klok.
Verzekering en wegenbelasting is ook niet de moeite en voor onderhoud heb je ook niet per-se een schatkist nodig. ik was voor mijn vrachtwagen gemiddeld 500 euro per jaar kwijt aan onderhoud, 150 euro verzekering en 60 euro wegenbelasting. Als iemand dat veel geld vindt, dan moet ie mij eens leren hoe ik mijn Discovry voor minder geld op de weg kan houden!
Let wel, ik heb het over wagens op groot rijbewijs. B-rijbewijs wagens zijn onbetaalbaar en 80% zijn ronduit levensgevaarlijke wrakken, nog afgezien van het feit dat ze bijna standaard te weinig laadvermogen hebben voor twee paarden plus alle zooi.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:12

OPLEGGER B+E
de lichte trekker /oplegger begint een bekend beeld in het verkeer te worden.Met deze combinatie,waarbij de chauffeur alleen het rijbewijs B+E
nodig heeft,kan meer lading worden vervoerd dan met een gewone bestelauto.Er hoeft niet te worden geinvesteerd in een vrachtauto en eenchauffeur met het rijbewijs C.
bij het samenstellen van de B+E combinatie bepalen wet en techniek de mogelijkheden.De gebruiker heeft daarnaast te maken met gebruikseisen
De maximale gewichtscombinatie is afhankelijk van het gewicht van het trekkerchassis.Hoe lager het gewicht van het chassis,des te hoger het gewicht van de oplegger mag zijn.
De maximumtoegestane massa van het voertuig(de trekker) is 3500kg
De oplegger mag echter maar 5 maal de restwaarde van het maximum toegestane massa minus de werkelijke massa van het voertuig (de trekker ) wegen.Deze restwaarde noemen we de koppelschoteldruk.
De koppelschoteldruk wordt echter niet op het kenteken bewijs vermeld.
VOORBEELD De maximum toegestane massa van het voertuig is 3500kg
de werkelijke massa van het voertuig isin dit voorbeeld2100kg .Dat betekend dat de koppelschoteldruk hier 1400kg(3500-2100)bedraagd. De
maximaal toegestane massa van de oplegger is dan 5x1400=7000kg
Tot 7500 kg heb je geen chauffeurs diploma nodig.
dus als je trekker 2100kg bestuurder en passagiers en bagage nog eens
900kg wegen mag je dus aan paarden4500kg meenemen.
voor meer informatie kijk op WWW.CUSTOMLEATHERSADDLERY.COM

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:22

Muijs schreef:
De maximaal toegestane massa van de oplegger is dan 5x1400=7000kg.
Tot 7500 kg heb je geen chauffeurs diploma nodig.
dus als je trekker 2100kg bestuurder en passagiers en bagage nog eens
900kg wegen mag je dus aan paarden4500kg meenemen.


Twee opmerkingen:
1) Voor zover ik weet heb je bij een B-rijbewijs geen chauffeursdiploma nodig, zeker niet als de combinatie alleen voor privé-doeleinden wordt gebruikt.
2) Je "vergeet" van die 4500kg nog even het eigen gewicht van de oplegger af te trekken, die doet namelijk WEL mee in het optelsommetje.
Daarnaast betwijfel ik of het voor de gemiddelde prive-persoon zoveel goedkoper is t.o.v. een vrachtwagen. Je kunt heeeel veel vrachtwagen kopen, inkl je rijbewijs voor pak-weg 40.000 euro. Ik wens te betwijfelen of je voor een dergelijke prijs bovengenoemde kombi voor de deur hebt staan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:06

Ik heb het over een vrachtauto (tje) voor een B rijbewijs. Die zijn moeilijk te vinden.
Enne als je het niet erg vind is 20.000 euro niet echt een bedrag wat ik zo in de kast heb liggen...........
De combinatie die ik nu heb (bus met trailer) is in mijn ogen echt wel betrouwbaar hoor en heeft geen 20.000 euro gekost.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:50

deze trailer komt op de weg(nieuw) onder de 20000,en voor 20000 koop je een heel beste pick-up en kan je dus je personenauto weg doen.
Wegen belasting op grijs is zeer betaalbaar zowel op gas als diesel. en wat betreft het gewicht van de trailer moet je inderdaad van die 4500kg
aftrekken . sorry! hij weegt2200kg trouwens

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarjanB, S_Figo, Saranghea, snorkel1986, Trendiction en 38 bezoekers