Merrie chronisch hoefbevangen-fokmerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Merrie chronisch hoefbevangen-fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 22:25

Lang verhaal maar lees A.U.B. even en als het kan help mij dan met info.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, kon daar helaas maar 1 bruikbare reactie in vinden vandaar dit zoveelste topic over hoefbevangenheid Bloos

Mijn vriendin heeft een chronisch hoefbevangen Tinkermerrie, rijden zal waarschijnlijk nooit meer gaan (volgens de kliniek heel misschien ver in de toekomst nog) maar ze is volgens de kliniek wel geschikt als fokmerrie.
Nu wil mijn vriendin graag een paard waar ze op kan rijden en ze heeft al 2 paarden die wat mankeren en niet meer beter worden, 1 staat bij iemand in de verzorging en de ander heeft ze in een rusthuis staan om haar dagen daar te slijten, ze heeft super hart voor haar paardjes maar nog 1 waar ze niets meer mee kan wordt haar (begrijpelijk) te veel en deze merrie is gewoon nog veel te jong voor een rusthuis.
Ze is vandaag bij mij geweest, ik heb mijn opvangertjes allemaal aan huis staan en heb genoeg ruimte voor haar merrie erbij, ze is dus op zoek naar een goed thuis voor haar en wil haar merrie aan mij geven.

Uiteraard ben ik zeer vereerd en ben geneigd dit aanbod met beide handen aan te grijpen, ik ben absoluut geen tinkertype maar deze dame is echt mooi, en geloof mij, als ik een Tinker mooi vind dan is dat meestal ook echt zo Haha!
Mijn probleem is echter, ik heb absoluut geen ervaring met hoefbevangenheid en heb dus geen idee wat ik mij op de hals kan gaan halen.
Ik wil de merrie graag een goed thuis bieden, heb de ruimte en de mogelijkheid daarvoor maar ik zou haar dan wel zoals voorgesteld door de kliniek willen gaan gebruiken als fokmerrie en daar wordt ik een beetje angstig....

Wat voor effect zou het extra gewicht van de dracht kunnen hebben? Zou ze snel weer bevangen kunnen raken?
De merrie zou dan een stal hebben van 6x12 meter(!) die ze misschien zou delen met mijn Welsh A merrie mits deze 2 met elkaar kunnen opschieten, anders gooi ik 1 van mijn shetjes erbij, dan zou ze nog een uitloop hebben van 5x10 meter, niet betegeld maar daar ligt gewoon zand ruimte genoeg om lekker rond te slenteren dus dat zou geen probleem zijn.

Waar zou ik rekening mee moeten houden en wat ga ik mij hiermee (misschien) op mijn hals halen?

Ik heb alle sites over hoef en been problemen al helemaal doorgespit maar nergens kom ik echt specifieke info tegen over hoefbevangen merries die dan als fokmerrie worden gebruikt dus naar die info ben ik op zoek.

Ik hoop echt dat mensen hiermee ervaring hebben ik weet nl. niet echt of ik het nou moet doen of niet, mijn portomonaie is ook niet oneindig en een geldboompje in de tuin heb ik al helemaal niet Haha! maar ja, het is zooooo verleidelijk!

Al vast bedankt voor de reacties OK dan! (dat er maar veel mogen komen )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......



Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:28

mijn ervaringen hiermee heb je al per pb gehad, maar ik reageer hier ff om het topic in de gaten te kunnen houden, ik ben benieuwd naar reacties van andere bokkers.....

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:33

Mijn advies: Niet aan beginnen!! Is niet eerlijk naar de merrie toe.
De toename van het gewicht is één, maar een drachtige en zogende merrie heeft veel voeding (eiwitten) nodig en dát geeft gegarandeerd problemen met de bevangenheid. Als je geen ervaring met chronisch hoefbevangen paarden hebt blijf er dan aub van af! Eén keer foutief gevoerd kan het einde voor merrie én veulen betekenen!

Het is vragen om moeilijkheden.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 22:48

Smurf, bedankt voor je pb OK dan!
Pegassa, jij ook bedankt, ik wil zo veel mogelijk reacties, sla alles op en ga dan eens heeeel erg diep nadenken wat te doen.
Het is overigens niet zo dat ik totaal geen ervaring heb met hoefbevangenheid maar met een fokmerrie die chronisch hoefbevangen is daar heb ik nog geen kaas van gegeten.

Ik heb wel vaker gehoord dat een merrie chronisch was en gebruikt werdt als fokmerrie maar ik twijfel dus wel heel erg.

Mijn vriendin is vandaag overigens naar een fokker geweest die haar in de 1e instantie wilde kopen, ene Jansen uit Eesch (als ik het zo goed schrijf) Ik geloof dat deze fokker een bekende Tinkerhengst heeft staan (getverrrr, kan niet meer op zijn naam komen) en hij zag ook het probleem niet alleen zag hij er vanaf omdat deze merrie te slank was, hij fokt meer het robuste type. Hij heeft overigens nog een hoefbevangen merrie staan die hij als fokmerrie gebruikt maar goed, een fokker is een fokker en die denkt meestal net even iets anders dan ik dat doe Haha!

Ik ga ook de kliniek die mijn vriendin heeft geadviseerd de merrie voor de fok te gebruiken nog even bellen, eens kijken met wat voor argumenten zij aankomen om haar toch voor de fok te gebruiken.
Iemand ook nog ideeen wat ik dan allemaal kan gaan vragen? (heb zelf wel het een en ander al op papier staan maar meestal vergeet ik toch de helft Bloos! )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:55

Er gaat een fabel rond dat drachtige merries niet hoefbevangen kunnen worden.. maar volgens mijn dierenarts zouden ze juist eerder bevangen kunnen worden als ze er gevoelig voor zijn, door het gewicht dat erbij komt..
Maar wat ik niet snap, ze is toch hoefbevangen, dan heeft ze toch pijn? Dan los je toch niks op om dr niet meer te rijden en dr te gebruiken als fokmerrie, of zie ik dat verkeerd?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:56

Ik heb een chronisch bevangen merrie van 22 jaar.Zij is al bijna 8 jaar bevangen.Ze heeft verschillende veulens gehad en juist als ze drachtig was deed ze het super.Ook met het veulen aan de voet ging het prima.Ze heeft natuurlijk haar dagen dat het misschien iets minder gaat,,maar op dit moment is ze voor 3 dagen verhuurd aan twee meisjes en loopt derest van de week per dag 1/2 a 1 uur mee in de les.Zeloopt sinds 2 jaar gewoon op haar blote voeten en dat bevalt ook prima!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 23:23

Aramat, ze is chronisch bevangen in die zin dat ze nu al maanden pijnvrij is maar ga je op haar rijden is het direkt weer mis, dat is dus het enige wat ze niet meer kan.
Ik associeer het idd. met het extra gewicht maar dat hoeft niet echt de reden te zijn.
Zodra de merrie bereden wordt is het dus weer mis, ze wordt nu al enkele maanden niet meer gereden, staat inmiddels ook op blote voeten en tot nu toe gaat dat goed, het is dus ook de bedoeling dat ze niet meer gereden wordt maar ja, dracht brengt ook extra gewicht met zich mee en als dat wel de oorzaak van haar pijn zal zijn......is het hele fokmerrie idee dus wat mij betreft van de baan en om het maar gewoon te gaan proberen vind ik niet eerlijk tegen over de merrie, stel dat ze wel veel pijn krijgt, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen haar 11 maanden met pijn te laten staan.

FlairS, bij jouw paard gaat het dus wel goed, krijgt ze nog een speciale behandeling? (behalve dan het voerverhaal?)
De situatie waar deze merrie nu in staat is dus een pensionstal, containerbox (ongeveer 2x3 meter) met een uitloopje daarvoor van ongeveer 3 meter (niet groot genoeg om echt te kunnen lopen, is meer rondjes draaien), beduidend minder ruimte dan ze bij mij zal hebben dus. De bewegingsruimte telt in mijn ogen ook behoorlijk mee, ik heb een paard liever in een stal van 6x12 meter staan met een mega uitloop (zoals bij mij dus) dan in het kleine stalletje waar ze nu staat, ik denk dus dat de bewegingsruimte in de loopstal voor haar zeker positief zal zijn (overigens is dat voor ieder paard natuurlijk beter maar ja, je moet de ruimte maar net hebben)
Hoe ernstig bevangen is/was jouw paard? aangezien zij wel bereden wordt en zelfs in lessen mee loopt?

Bij de merrie waar het om gaat is het dus de bedoeling dat ze niet meer bereden wordt en dat gaat bij mij ook niet meer gebeuren. Ik heb nu 2 kwpn-ers, 2 welsh A tjes, een pretshet en een mini appie staan, 6 totaal dus en 4 daarvan zijn opvangers zoals ik deze merrie dus ook zie, daarvan wordt er op dit moment 1 heel af en toe weer bereden en 1 gaat bereden worden, de rest dus niet.
Het gaat mij dus absoluut niet om het eventueel nog kunnen berijden, zou misschien leuk zijn in de toekomst maar daar denk ik niet eens aan.
Op dit moment gaat het mij alleen om het helpen van mijn vriendin en uiteraard het helpen van de merrie alleen ben ik nu na 4 opvangers wel zo ver dat ik er toch wel iets voor terug zou willen hebben (behalve dan de ontzettende stoot liefde en het goede gevoel wat ik iedere dag ervoor krijg Lovers ) dit in de vorm van veulentjes dus, zo kan ik er toch nog iets aan overhouden, komt op sommige misschien toch wat ego over maar ik ben er gewoon eerlijk over.

Maar goed, ik wil ook tegenover de merrie eerlijk blijven.........
Morgen zal ik ook mijn smid eens om zijn advies vragen, eens zien wat hij ervan vind.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 07:08

Citaat:
Ze heeft verschillende veulens gehad en juist als ze drachtig was deed ze het super


dat is ook mijn ervaring met 2 merries op een paardenmelkerij, tijdens de dracht deden ze het geweldig, werden ze zelfs bereden, maar na de bevalling stonden ze wel een paar dagen wat hoefbevangen, dat ging echter snel weer over bij de ene, bij de andere duure het wat langer.

Speciaal voeren deden ze daar niet aan; de paarden staan in groepsstalling en weidegang hebben ze wel, maar er staat bijna geen gras op de weides

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:26

Ik zou er zeker niet aan beginnen, zoek mijn topics maar eens door, dan lees je al mijn ellende over een hoefbevangen tinker, ik weet dat je je gevoel zegt doen, dat had ik ook, maar als je met je verstand denkt dan haal je je een hoop ellende en verdriet op je nek, en daarbij zeer hoge kosten..

Als je meerv wilt weten PB je maar..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:39

clau, ik heb je topics gelezen en je een pb gestuurd!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:43

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je weet in welke mate ze hoefbevangen is, maw wat is het percentage kanteling. Drukt het hoefbeen tegen de zool aan of is het lang niet zo erg.
Door op een bepaalde manier te bekappen (Strasser methode) kun je een paard ook een stuk beter laten lopen. Dit heeft tijd nodig en in kombinatie met hoefschoenen krijgt de zool ook rust.

Ik heb ook een merrie die hoefbevangen geweest is en ook dat zelfde jaar een veulen heeft gehad. Je moet zuinig voeren, liefst iets te mager dan te vet. Zolang ze zogen kunnen ze het teveel aan eiwitten goed kwijt, daarna rustig afbouwen en veel ruwvoer.

Nadat ik mijn merrie 3 jaar lang met hoefschoenen gereden heb, kan ik nu weer zonder naar buiten. Echt helemaal over gaat het nooit, dus als ik zie dat ze 'moeilijk' loopt laat ik haar staan, maar anders gaat ze nog mee op een rit van 2+ uur.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:45

Ik heb geen idee maar mijn verzorg pony heeft 4 jaar achter elkaar een veulentje gehad ik heb toen samen met de eigenaar overlegd om een jaartje over te slaan
ze was weer voor de 1ste keer hengstig geweest en meteeen twee weken daarna was ze licht hoefbevangen. De dierenarts zei dat het misschien beter was om haar toch weer te laten dekken dus na twee maanden herstellen toch weer laten dekken

Ze is nu 1.5 maand drachtig denken we en ze heeft nergens meer last van

Strooigoed [o]

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 00:58

Kijk, dat zijn weer positieve berichten!
Ik heb overigens besloten in ieder geval dat fokmerrie idee te laten varen, ik wil de merrie wel hier hebben en dan eens kijken of ik haar wat beter op de been kan krijgen, als dat lukt heeft mijn vriendin in ieder geval nog een paardje waar ze lekker mee kan recreeren, ik verwacht geen wonderen maar ga het toch proberen, ik vind het gewoon dood zonde dat ze nu weer een paardje kwijt dreigt te raken, ze wil haar dan wel aan mij geven maar zou ik haar weer wat beter kunnen krijgen dan kan ze gewoon verder met haar.

Er zijn foto's gemaakt dus ik ga die kliniek bellen en eens vragen hoe het zit met het hoefbeen, in welke mate deze gekanteld is want dat weet ik eigenlijk niet eens.
Ben op dit moment ziek en heb totaal geen stem meer dus ik hoop morgen weer een beetje te kunnen praten zodat ik wat mensen kan gaan bellen.

Weet iemand of je de foto's van je eigen paard zo bij een kliniek mee kan krijgen? Eigenlijk zijn ze toch van jouw? (er is toch genoeg voor betaald) Eens kijken of mijn vriendin de foto's los kan krijgen van de kliniek.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:59

je moet de foto s gewoon mee krijgen vragen maar hoor!
Suc6

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:21

Citaat:
Weet iemand of je de foto's van je eigen paard zo bij een kliniek mee kan krijgen?

Wij hebben het een aantal jaar geleden geprobeerd in Emmeloord, maar kregen ze niet mee

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:38

Volgens mij moeten ze foto's 10 jaar bewaren.

XANTHA

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:11

ze bewaren de foto's wel, maar die foto's zijn hun eigendom, zeiden ze.....

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:46

Ze kunnen ook een kopie van de foto's maken in de kliniek. Hebben ze voor mij ook gedaan.
Ik heb trouwens ook een chronisch hoefbevangen paard, alleen is dat geen merrie... Maar hij had een sincker, dus het ergste stadium, en dat is helemaal goed gekomen. Kan er alles weer mee, ook springen en crossen.
Beweging is heel belangrijk voor een bevangen paard om de doorbloeding van de hoeven te stimuleren (om te helpen de gifstoffen sneller af te voeren) dus meer ruimte zou sowieso beter zijn. En probeer eens een van de broertjes v. Nassau te bellen (zie hoofcare.nl), die hebben mij veel bruikbare tips gegeven.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:04

Hoefbevangenheid kan heel behoorlijk herstellen, weet ik uit ervaring. Maar heel wijs dat je niet met haar gaat fokken. Het is iet zozeer het extra gewicht, maar een dracht is voor een ernstig hoefbevangen paard erg riskant.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 12:35

Tja, over de risico's van de dracht zijn de meningen dus verdeeld maar ik ga er niet mee fokken, mocht ze ooit nog helemaal goed komen is dat iets om over na te denken maar voorlopig is dat toch van de baan.

De broertjes v. Nassau heb ik idd. al een bericht gestuurd via de site alleen kreeg ik hier op Bokt een bericht dat ze het ontzettend druk hebben dus ik zal nog heel even geduld moeten hebben maar goed, ik wil toch eerst weten hoever het hoefbeen is gekanteld voor ik echt concrete vragen kan gaan stellen

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 22:02

Even een update!

Ik heb haar vandaag gesproken en ik blijk het helemaal mis te hebben Bloos!
Ze is maar 1x hoefbevangen geweest en dat was in Juni 2003, toen had ze net in de kliniek gestaan wegens rugproblemen en toen ze thuis kwam is ze meteen het land op gegaan en daar ging het fout.
Omdat ze al zolang sukkelt met haar paardje dacht ik dat ze chronisch bevangen was maar dit blijkt helemaal niet zo te zijn! De reden van het sukkelen en het vele kreupel zijn is dus dat ze artrose in de rug heeft, vandaar ook dat er niet meer op gereden kan worden. Ik denk dus dat het idee fokmerrie ineens niet meer zo vreemd is.
Nu alleen weer reacties gaan zoeken over artrose in de rug, ik heb zelf een artrose paard staan, totaal geen problemen mee maar ja, hij heeft het in de benen, met ruggen heb ik weer geen ervaring.

Ik ga Vrijdag overigens nog even langs op mijn oude stal en kijken bij de merrie, dan neemt mijn vriendin meteen de foto's mee die destijds van de hoeven zijn gemaakt dus dan kan ik daar ook even naar kijken (alsof ik een VA ben Haha! maar ik ben wel benieuwd, heb nu al vele voorbeelden gezien)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:00

Artrose in de rug? Dat klinkt niet zo gunstig met het oog op haar carriere als fokmerrie. Je zou eens na kunnen vragen of het dragen van een veulen pijn op kan leveren voor een merrie, het gaat toch om heel wat kilo's die ze bij zich moet dragen over een lange periode.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 01:07

Yep, dat zat ik mij net ook al te bedenken, zou zo'n paardje misschien nog wel geschikt zijn om mee te mennen?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:05

Tanja bel henk eens op! Hij heeft nml idd ook een merrie die chronisch hoefbevangen is. Die kwam drachtig bij hem en zou na de dekking naar de slacht gaan, maar die merrie had tijdens de dracht helemaal geen problemen meer! En is volgens mij nog steeds fokmerrie. Mariska_28 staat met haar paarden bij hem!

Hij heeft trouwens de hengsten: O'Malley, Bradley, Cash en Thunder en volgens mij misschien nog wel meer!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 10:41

Ha, O'Malley, die bedoelde ik!
Jij hebt het dus over Henk jansen toch? Daar is ze dus afgelopen Zondag geweest omdat hij de merrie wilde kopen alleen na het zien van foto's zag hij ervan af omdat ze een te slank type is helaas.........

Ik heb gisteren een goed gesprek met mijn vriend gehad en ik heb besloten om ervan af te zien.........
Mijn vriend heeft mij even de ogen geopend, volgens hem wil ik alle paarden die het nodig hebben opvangen en daar heeft hij ook wel gelijk in, alleen heeft hij mijn dagindeling even voor mij uitgelegt en daar nog een paard bij in gezet (ik heb er op het moment 6 en nr. 7 wordt over 4 weken geboren) dan mijn bedrijfje erbij en in de avond werk ik ook nog eens voor een baas en dat wordt mij gewoon domweg te veel.......
Ik zou haar wel voor een tijd hier willen hebben om haar een stuk op te knappen en dat vind mijn vriend ook niet erg maar ik heb mijn vriendin gisteren gebeld en dat wil ze niet, als ze weggaat dan wil ze ook meteen afstand van haar doen.
Nu ben ik dus op zoek naar een goed thuis voor deze mooie dame, iemand interesse?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: asm_kayleigh, Mizsz_Kitty, RenateHidden en 74 bezoekers