beslag met atrose of zonder??paar vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

beslag met atrose of zonder??paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 14:24

mischien had ik dit beter bij medies kunnen zetten..

IK heb dus zitten leesen bij hoefcare en daar kwam ik het break over beslag tegen.
Zou dit beter werken bij kogel atrose dan z'n leder hoef schoen(kan ff niet op de naam komen)
Ik heb de ervaring dat een paard daardoor eerder rotsraal krijgt dan dat het gewoon kan luchten.
Ook heb ik gezien dat je die ijzers kunt krijgen zonder dat ie helemaal is afgesloten dus dat het alleen tussen de ijzers zit en het veder gewoon open is.
Het break over beslag heeft me wel heel erg geintereseert.

Wat is nou beter voor een paard met atrose?
Wat is jullie ervaring met dit soort beslag?
Zijn er nog meer handige ijzers?
Is gewoon natuurlijk bekappen ook een optie hier voor?
Over welk beslag of bekaping zijn jullie zeer tevreden?

Er zijn idd daat meer topics hier over geweest maar het geen wat ik graag wil weten en horen heb ik niet gevonden.

Nog een apart vraagje over athrose voor de kenners.
Wat voor een soort kruides geven jullie het liefst om de bloedsomloop zo goed mogelijk te bevorderen en wat doen jullie om het te remmen?

nou ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden en andere vragen zullen me vast nog wel te binnen schieten want die ben ik ff vergeten Haha!


Lestria

Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:29

In aangepast beslag heb ik mij nog niet echt verdiept omdat mijn paardje met gewoon beslag goed loopt maar volgens mij worden egg bars ook veel ingezet bij paarden met artrose.

Om mijn paard soepel en pijnvrij te houden krijgt ze Equiflexion van de paardendrogist. Over Primaval hoor je ook regelmatig goede berichten.

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:26

Mijn paard loopt op ijzers met zooltjes en siliconen ertussen, gaat super!
Ze heeft bijna 10 jaar artrose in haar sesambeentje...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:32

Dit topic is inderdaad beter op z'n plaats op Medisch, ik zal het even verplaatsen.

marlou
Berichten: 1208
Geregistreerd: 10-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:38

mijn pony loopt nu gewoon op zn blote voeten en heeft nergens last van

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 15:43

marlou schreef:
mijn pony loopt nu gewoon op zn blote voeten en heeft nergens last van

Doe jij er veder nog iets extra's aan om je pony goed(gezond) te houden?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:22

MIjn paard staat al meer dan 3 jaar op het Break-over beslag, en doet het daar heel goed op, zo goed, dat toen het beslag eronder lag, ze gelijk niet meer onregelmatig liep in draf, maar gewoon goed.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:56

Mijn paard (artrose fase 3-4) loopt juist super op natural balance - al 3 jaar en sindsdien prima. Van zooltjes en egbarrs ben ik niet zo'n fan. Idd meer kans op rotstraal. Met eggbars verlies je de ijzers ook snel als ze los lopen (zelfs met springschoenen)

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:19

Kyona schreef:
Mijn paard (artrose fase 3-4) loopt juist super op natural balance - al 3 jaar en sindsdien prima. Van zooltjes en egbarrs ben ik niet zo'n fan. Idd meer kans op rotstraal. Met eggbars verlies je de ijzers ook snel als ze los lopen (zelfs met springschoenen)


bedoel je HKO ? want arthrose kent geen fases !

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:58

ik dacht eerst ook dat er fases waaren dus heb ik ff met de dierenarts gebeld..blijkt dat er ook hoefcatrol bij zit.iemand nog sugesties hier voor kruides of beslag.wat ik ook niet snap is waarom ze niks aan een ontsteking kunnen doen zoals hoefcatrol ontsteking kunnen ze geen antibiotica ofzo er in spuisten?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:22

Misschien niet helemaal on-topic maar wat is het nut van het beslaan van een paard met arthrose? Als er een soort demping tussen het ijzer en de hoef zit kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar als dat niet zo is, wat zouden dan de voordelen zijn?

There is no reality, only perception.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:35

Mijne heeft inderdaad demping, in de vorm van silconen en zooltjes.
Ook hennep met teer is goed, mischien nog wel beter en zelfs goedkoper.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:49

mijn paard heeft arthrose...maar ik snap niej egt wat je bedoeld maar vrag maar aan andere :J

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:52

Anita_D schreef:
Ook hennep met teer is goed, mischien nog wel beter en zelfs goedkoper.

ken je me uitleggen wat het doet en wat het allemaal inhoud?

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:53

ik weet dat het break over beslag helpt met het bewegen omdat ze dat makelijker kunnen en dus minder belemert worden bij hun atrose..mara veder weet ik niet veel over beslag wat ook vaak word gebruikt bij dit soort gevallen

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:19

hoi
Ik heb op dit moment wel ijzers met een luchtdruk zooltje er steekt als t ware een half ei uit waar ze dan op loopt ipv het ijzer
Maar ik heb ze omdat haar hoeven erg snel slijten waardoor ze moeilijk gaat lopen vanwege dr hoefzool
Maar zonder ijzers is altijd t beste ook voor de(natuurlijke)scok demping

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:49

Ijzers heb je natuurlijk in veel verschillende soorten en maten.
Mijn paard heeft nu voor het eerst Natural Balance ijzers, dat gaat heel goed.
Ik wil nu graag over op hoofcare-break-over ijzers, omdat dat de nadelen van Natural Balance zou wegnemen...

Maar hiervoor heeft mijn paard jaren op "gewone" ijzers met rubberen zooltjes en daartussen siliconen of hennep met teer gestaan.
Op zich heeft het dezelfde werking, het is schokdempend, alleen siliconen sluiten de hoef als het ware af, terwijl hennep en teer dat niet doen, en dat schijnt toch beter te zijn, net zoals mijn smid voorkeur geeft aan rubberen zolen, dat is een paar keer herbruikbaar en krimpt niet.

Je kunt het het beste even aan je smid vragen, hij weet vast wat voor jou paard het fijnste en het beste is.


proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:17

Mijn paard staat op ijzers met rubberen zooltjes met daartussen schuimrubber gedrenkt in teer.Eigenlijk ook een soort schokdemper en er kan niets gaan rotten.Verder krijgt ze Primaval en vanaf dat moment is ze niet meer kreupel geweest.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:57

mischien nog iets heel raars..ik last net elders hier op bokt dat spat een vorm van atrose is maar spat kan aan elkaar groeien is dat bij bv kogel atrose ook zo? en hoe zit het met antiotica inspuiten in een hoefcatrol?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:47

Daar heb ik geen bal verstand van....
Iemand anders mischien??

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 10:33

neje niemand die r wat over weet?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:15

Dat komt omdat spat voorkomt in het spronggewricht, het spronggewricht zelf bestaat uit 3 op elkaar gelegen botten (om het even simpel uit te leggen !) die weinig beweging kennen van nature. Dus als deze gewrichten netjes aan elkaar groeien (of maar 1 "schijf" zoals bij mijn paard) dan hindert dat de beweging niet-zodra het proces klaar is, is de pijn weg. Bij kogel arthrose is het heel anders, een paard heeft wel degelijk buiging in de kogel nodig om voorwaarts te kunnen. De kogel is een scharnier gewricht, dwz hij beweegt...maar alleen naar 1 kant (niet zoals onze polsen bv die wij kunnen draaien) als er een uitsteeksel of haakje op de verkeerde plaats zit, vooroorzaakt dit pijn, en zal het paard kreupel lopen.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:30

Mijn paard heeft ook artrose in haar achterbenen. Ze heeft flexijoint op advies en verkrijgbaar bij de DA gekregen. Dagelijks 15 mg door het voer. Werkt perfect. Wat ik van een westernlerares doorkreeg is gewone gelantine. Oplossen in water en door het voer geven werkt stimulerend op de doorbloeding. (dan natuurlijk geen flexijoint meer geven) Zelf heb ik traumeel druppels geprobeerd (te koop bij reformwinkel) dit werkt perfect maar mijn paard kon ondanks dat het een homeopatisch middel is niet tegen de samenstelling hier werd ze heel erg druk en schrikkerig van, maar bij een paard van een kennisje werkte het prima. Volgens DA mogelijk dit mag ze niet meer in vloeibare vorm hebben maar eventueel wel in kruidenform omdat de werking van deze vorm minder sterk is. h Verder heeft ze alleen ijzers voor, omdat ze geen grote afstanden op de weg aflegt. Deze ijzers zijn afgerond zodat ze meer met haar voet rolt waardoor ze de achterbenen ontziet.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:05

Mijn pony heft spat,hij kan niet zonder ijzers want hij loopt voor de wagen.
Hij heeft voor afgeronde ijzers en achter spatbeslag.Het beste middel om hem goed te houden is hem dag en nacht op de wei te houden zodat hij in beweging blijft.
Als ik hem s'nachts op stal zet ,gaat hij direct achteruit.
Dan loopt hij niet zuiver als hij uit stal komt,na een dag op de wei loopt hij weer goed.
Hij blijft nu dan ook op de wei.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 15:08

ik zoek nog steets iemand die ooit in het hoefcatrol van zijn paard anitibiotica heeft laten apuiten en of hier meer van weet?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers