Blijf dan in de binnenbak...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Blijf dan in de binnenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 19:16

Tjee, ik beleef ook eens wat...

Lekker met Rowan het bos in vanmiddag. Ik had tijd om m'n trainingsrondje te rijden en het weer was lekker, dus vol goede moed op pad. Eenmaal in het bos aangedraaft en toen lekker een paar kilometer gegaloppeerd. Hij was niet zo druk vandaag, dus we zaten in een lekker handgalopje, teugels losjes tussen duim en wijsvinger, hartslag van 125, helemaal perfect.

In de verte zie ik twee ruiters op grote paarden. Ongeveer 30-40 meter achter ze gaan we over in draf, daarna in jog. Rowan is doodkoel. De paarden voor me draaien een oor als ze ons horen, maar nog steeds niets aan de hand. Volkomen ontspanning.

Ik wijk uit en wil heel langzaam rechts langsdraven, maar ze staan al stil. Begint 1 van die amazones toch tegen me uit te varen! Passeren moet altijd in stap, ruiterregels, dit en dat, ben ik wel gek geworden...

Ik was eigenlijk te verbaast om echt een antwoord te vormen, er was immers absoluut niets aan de hand, maargoed. Ik antwoorde dat ik er in stap nooit voorbij kwam, maar dat praktische idee wilde ze niet horen. En wat zou ik ervan vinden als zij me in volle galop voorbij kwamen stormen en mijn paard stond te steigeren, bla bla...

En ondertussen stond ze d'r paard - wat overigens nog steeds op z'n dooie gemakje stilstond, een beetje naar Rowan te kijken - in de mond te trekken met de teugels op het onderste gat van een pessoabit.

Ik was er inmiddels voorbij en had geen zin in deze discussie, dus ik riep "ik vind dat u nogal overdreven reageert mevrouw, goedendag!" en vertrok (in rustige draf). Ze schreeuwde me na dat zij 10x beter waren als ik.

....


Juist.

Ik had eigenlijk moeten zeggen dat als ze zo bang is voor d'r paard, ze lekker in de binnenbak moest blijven. Er was niets maar dan ook niets aan de hand, paarden volkomen rustig, en ze stond daar midden in het bos te schreeuwen als een viswijf. Beter als mij. Juist. Al reed ze Grand Prix, dan nog kan ik weinig respect hebben voor iemand die zich zo ontzettend en onbeleefd aan kan stellen om niets.

Heb er later erg om moeten lachen. Toen kwam de gedachte... jee, straks is het een bokker. In dat geval...

Ik kijk altijd ruim van te voren bij inhalen of de andere paarden rustig zijn. Zijn ze dat niet of vraagt de ruiter of ik er even achter wil blijven, best. Zijn ze rustig, dan haal ik in een rustig drafje in, kijk constant of alles goed gaat bij de andere paarden, en draaf dan heel rustig verder, nog een paar keren omkijkend of alles goed gaat.

Als je al bang word als je paard een keer met de oren draait, blijf dan in godsnaam in de bak. Ga niet met de trailer naar de veluwe om uit te varen tegen mensen die wel gewend zijn om buiten te rijden. En het mag een godswonder heten dat dat paard niet inderdaad opgefokt raakte van een amazone die als een viswijf naar een passerende ruiter zat te krijsen....


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:20

Euhm,
ik vind wel dat je even had moeten vragen of je in draf kan passeren...
Doe ik iig wel altijd even en ik waardeer het ook als anderen dat doen.
Ik vind niet dat jij kan inschatten wat de ander zou moeten kunnen incasseren, Ozep kan ook als een koele kikker overkomen maar wel plots exploderen. Bij hem zie je echt geen enkel teken vooraf.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:22

Ach ja, zulk soort types heb je overal. Ze was vast heel erg nerveus en bang dat er wat zou gebeuren. Of ze houdt gewoon van het naleven van regeltjes, een echte bureaucraat Haha! Gewoon erom lachen. Al die spanning zorgt alleen maar voor rimpeltjes.
Helaas heb ik zelf wel eens meegemaakt dat iemand die voor me reed opeens in volle galop ervandoor schoot. Mijn (geleende) paard stoof erachteraan, en ook de pony van het meisje dat ik begeleidde. Mijn teugel brak en ik moest dus een noodstop maken. Dat kan dan weer niet .

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:23

Whahaha, straks staat er in VvdD een topic van iemand die op zeer onbeschofte wijze door een pennymiepje op een harige pony met western/endurance zadel werd gepasseerd in het bos... Het meisje trok zich nergens wat van aan, was onbeleefd, ronduit brutaal en d'r pony was vals en mishandeld...

Haha!

Ik vind dat je je paard voor 100% onder controle moet hebben als je naar buiten gaat!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 19:24

Ik zat in een jogje en wilde net terug gaan naar de stap, maar toen stond ze al stil (ik zat er nog 8 meter achter op dat moment) om op me te schelden. Rekening met anderen houden doe ik altijd, maar als iemand zo tegen me uitvaart...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:24

tja,ergens kan ik die vrouw begrijpen,mijn paard zou ook helemaal gek worden als er iemand in draf lang kwam.
ik ga altijd stappen als ik andere ruiters zie,of die paarden rustig zijn of niet.
ik las dat je schreef dat je als die mensen dat willen,of je ziet dat die paarden onrustig worden je gaat stappen,vind ik wel netjes van je.
maar stel zoals mijn paard,die word pas gek als iemand me al voorbij is.
en ik zou het te gek vinden als ik constand als er een ruiter langs kwam zou moeten gaan schreeuwen stappen!


ik ben het er ook niet met je eens dat als je bang bent op je paard je maar in een binnenbak moet blijven.
ik heb ruim een jaar geleden een ongeluk buiten gehad met mijn paard,ik zelf ben ook buiten best nogal beetje bang,maar ik wil niet opgeven en graag buitenrijden,we zullen het toch moeten leren en niet omdat ik wat bang ben nooit meer buitenrijden,en ga dus ook gewoon buitenrijden.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:25

idd even overleggen als je in draf wilt passeren, de ruiteretiquette :-/ vraagt idd om in stap te passeren.
Nou ja je ziet natuurlijk ook wel hoe een paard op je reageert en als het al erg explosief is, had ze je aan kunnen horen komen en kunnen vragen of je ze in stap wilt passeren. (dat zou ik gedaan hebben als ik haar was)

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:25

Ik ga helemaal met Sjuimpje mee, ik vind het wel zo netjes als je even vraagt of je zou mogen passeren dat is een kleine moeite vind ik, en het is ook wel zo beleefd

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:25

Ik ben het met Sjuimpje eens. Overigens had de dame in kwestie hoe dan ook gelijk toen ze zei dat een ruiterregel is dat je elkaar passeert in stap. Je kunt niet oordelen over een ander ook niet als die met een bepaald bit rijdt waar jij een vooroordeel over hebt (´ze zal hem anders wel niet kunnen houden´oid)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 19:26

Oh, mocht het inderdaad een bokker zijn, ja, ik ben de endurance ruiter op de sportcob met het groen/gele hoofdstel en de groen/gele helm. Leuk jullie ontmoet te hebben Knipoog

En passeren moet een paard leren... op de gemiddelde endurance wedstrijd passeer en word je gepasseerd zo'n 40x per rit. Kwestie van zelf rustig blijven en je paard went eraan.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:27

Ik vind het echt niet ok om in draf gepasseerd te worden Boos!
Vraag het even, dan zet ik 'm stil en kun je er langs, in stap. Ik ga ook altijd pontificiaal midden op het ruiterpad stappen als er iemand achterop komt in flink tempo, zodat ze wel MOETEN gaan stappen. Misschien ook niet helemaal netjes, maar ik ken m'n paard en heb geen zin om te verongelukken. En dat heeft niks met beter in de binnenbak kunnen blijven te maken.
Ik heb qua elkaar netjes passeren trouwens betere ervaringen met menners dan met andere ruiters.

Nulla tenaci invia est via

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:27

jah,jullie hebben beide gelijk,als het rustig is moet het kunnen maar aan de andere kant:een paard kan plotseling exploderen...
voor beide is wat te zeggen

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:28

Haarbal schreef:
Ik vind dat je je paard voor 100% onder controle moet hebben als je naar buiten gaat!


mooie uitspraak, maar dan kan dus niemand meer buitenritten maken of het zijn jonge paard aanwennen. Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 19:28

De regel is volgens mij 'in stap of rustige draf'. Als je problemen hebt, kan je ook gewoon vragen of de ander even rustig wil blijven want je paard is jong/druk/ofgefokt of wat dan ook. Dan begin je niet agressief te gillen als de ander 10 meter achter je terugneemt naar stap.

PS: ik heb het niet over flink tempo. Ik zat in een jogje. Een drafje op wandeltempo. Ja, ik heb een hekel aan mensen die je zo voorbijscheuren. Maar je moet wel *ergens* tegenkunnen.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:30

Zo je had ook niet langs mij hoeven komen, want je had van mij ook hetzelfde antwoord kunnen verwachten! Ik vind het ronduit asociaal! Dat jouw paard daar tegen kan wil niet zeggen dat elk paard dat kan! Mijn merrie is bloedkalm nu, maar dat ik haar net had werd ze helemaal leip als ze een paard achter zich hoorde aankomen, en als dat dan ook nog eens in draf was dan kon ik helemaal boompjes tellen! Ieder paard zal dat moeten leren, en dat leer je niet in de binnenbak! Getver jullie soort kom ik al zo vaak tegen, overtuigt van hun eigen gelijk, en omdat hun paard niet bang is, zijn anderen erg als ze net beginnen met buiten rijden en hun paard nog niet 100 % mak is. Brrr ik kan echt flink kwaad worden op mensen zoals jouw! Die vrouw is nog aardig gebleven, want wat je van mij te horen gekregen zou hebben dat kan ik hier niet op bokt zetten! Brr ik gruwel van dat soort egoisme!
Laatst bijgewerkt door Caira op 28-03-04 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:30

ArwenLune schreef:
Oh, mocht het inderdaad een bokker zijn, ja, ik ben de endurance ruiter op de sportcob met het groen/gele hoofdstel en de groen/gele helm. Leuk jullie ontmoet te hebben Knipoog

En passeren moet een paard leren... op de gemiddelde endurance wedstrijd passeer en word je gepasseerd zo'n 40x per rit. Kwestie van zelf rustig blijven en je paard went eraan.


die mensen zullen geen endurance wedstrijd aan het rijden zijn geweest,maar een gewone leuke buitenrit Knipoog

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:30

en jog is in stap bij te houden, dus daarmee kan ze haar niet aanvallen.
bovendien was ze in het bos en niet op de markt geloof ik.
je hoeft niet te schreeuwen en razen als je vind dat iemand zich niet aan de regels houdt..
schud je hoofd en negeer het..
je steekt in het verkeer toch ook niet elke keer je vinger omhoog? denk je toch ook wel eens van tsss laat maar???

ik vind dat arwen het netjes heeft aangepakt. toppie

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:39

missnynke"]
[quote="Haarbal schreef:
Ik vind dat je je paard voor 100% onder controle moet hebben als je naar buiten gaat!


mooie uitspraak, maar dan kan dus niemand meer buitenritten maken of het zijn jonge paard aanwennen. Scheve mond
[/quote]


*LOL* Idd. Maar daarom mag ik het nog wel vinden. Ik heb de mijne ook niet voor 100% onder controle. Dat kan ook een raket wezen, net zo goed.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:39

Ik vind het nooit zo prettig als mensen keihard tegen me uitvallen, dan moet ik toch wel minstens een misdaad hebben begaan. In dit geval vind ik het dan ook lichtelijk overdreven.

Maar... kom ik in het bos ruiters of voetgangers achterop, dan roep ik wél altijd even of ik mag passeren. Soms idd in een heel langzaam drafje, anders kom je er idd niet langs. Aanroepen doe ik tenslotte tijdens een endurancewedstrijd ook, volgens mij is dat zelfs verplicht (geen idee of het in de regels staat, ik doe het gewoon altijd). Dan weten ze tenminste dat ik wil gaan inhalen en dan kunnen daar ook geen misverstanden over ontstaan. Knipoog

En Haarbal, je paard 100% onder controle hebben is onhaalbaar. Het is en blijft een dier.


[Edit] suffe typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-03-04 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:40

Euh sorry hoor, maar eerst zeg je dat je langzaam rechts langs wil draven, en nu was je bezig om terug te gaan naar stap?
Daar spreek je jezelf toch wel een beetje tegen.
Een jog is immers geen stap....

Ik ga inderdaad met de anderen mee. Ik weet ook heel goed dat in stap passeren lastig is, maar je kan ook even vragen, nadat je je paard hebt teruggenomen naar stap of men het goed vind dat je weer aandraaft, om zo weer sneller door te kunnen.

Aan de andere kant, gaan schelden op degene die je in haalt, is nou ook weer niet zo'n handige reactie.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:40

Eerlijk gezegd vind ik idd ook dat je die mensen gewoon in stap had moeten passeren. Jij weet niet hoe die paarden reageren en volgens mij is het een (on)geschreven regel dat je elkaar in stap passeert.

Hoe het er in een endurancewedstrijd aan toe gaat, doet hier niet echt ter zake, het was immers geen wedstrijd?

Verder vind ik dat iedereen het recht heeft om buiten te rijden, angstig of niet angstig. Mensen proberen iig om hun paard nog wat anders te laten zien dan de binnenbak.
Doordat mensen zich niet aan de regels houden krijg je idd te maken met het feit dat anderen zich helemaal niet meer buiten durven te wagen.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 28-03-04 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:41

Nou als jij al zo vaak met een stuiterde knol hebt gezeten, wil niet zeggen dat dat hier zo is, dan wordt je toch echt pislink als er weer eens zo een aso aan komt draven die denkt dat het ruiterpad van hen alleen is!

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:42

ik waardeer het zelf enorm als andere ruiters me in stap passeren.

mijn pony heeft de akelige gewoonte om zich dan ineens om te draaien en mee te sprinten.

ik stap altijd langs een ander, ook fietsers en voetgangers.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:43

Karin schreef:

En Haarbal, je paard 100% onder controle hebben is onhaalbaar. Het is en blijft een dier.



Ik ben niet helemaal duidelijk, sowwy.

Kijk, ik bedoel dat je niet naar buiten moet gaan als je paard schrikt van een blikje of een fiets. Maar als Arwenlune mij was gepasseerd, had ze een Tinker in d'r nek gehad, want Sheek houdt van feestjes.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:43

irish_lady schreef:
Ieder paard zal dat moeten leren, en dat leer je niet in de binnenbak! Getver jullie soort kom ik al zo vaak tegen, overtuigd van hun eigen gelijk, en omdat hun paard niet bang is, zijn anderen erg als ze net beginnen met buiten rijden en hun paard nog niet 100 % mak is.


ik denk dat sommige mensen een duur kant en klaar verkeersmak paard kopen, en denken dat ie nooit heeft hoeven wennen maar meteen zo mak was......en die hebben geen begrip voor het klootjesvolk wiens paard nog moet wennen. Een beetje begrip kan echt geen kwaad, die regels zijn er niet voor niets.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, journee, MarieAnne, Mark0919, rosak, sterregoud, su72 en 46 bezoekers