voorbeeldfunctie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

voorbeeldfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 09:05

Als je naar de gemiddelde leeftijd van de bokkers kijkt zal die niet al te hoog liggen. Het aantal 'pennymeisjes' ligt toch vrij hoog. Niets mis mee natuurlijk, maar deze meiden zullen vaak op kijken naar de mensen met een eigen paard. Een soort manege cultuur krijg je dus eigenlijk, je hebt het onderscheid tussen kinderen die dolgraag willen rijden, manegeruiters, recreatieruiters, lichte wedstrijdruiters, showruiters en de wedstrijdruiters cq tour ruiters.

Super natuurlijk zo een verdeling, er is alleen een grote maar! Als je op bokt komt en je rijdt wedstrijden, shows of hebt een eigen paard dan schijn je een soort voorbeeldfunctie te hebben. Alles kan namelijk nagedaan worden! Dat geeft veel leersituaties, en geeft mensen handvatten in de goede richting!
MAAR dit kan ook een negatief gevolg hebben, namelijk dat mensen/kinderen dingen over gaan nemen zonder de juiste begeleiding, denk aan bandages om willen doen omdat iemand anders dat ook heeft, weet alleen niet hoe dat moet, gevolg: elastische bandages zonder onderlappen
"Nou zeg die mexicaanse neusriemen zijn wel erg stoer "
"He dat bit is echt gaaf, en dat paard loopt echt mooi, als ik dat bit koop doet ie dat bij mij vast ook!!! "
Logische gevolgen van de dingen die wij doen, en natuurlijk zijn wij ook klein geweest en hebben we dit soort dingen willen doen, maar ik heb daar vroeger god zij dank begeleiding in gehad! Zouden wij dan niet een beetje begeleiding aan de jeugd van nu moeten geven?


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:12

ja natuurlijk.
alleen op bokt gaat dat minder goed, je kunt wel wat antwoord op vragen geven maar nooit echt gerichte adviezen, je weet niet wat de bokkers al weten en je poedersuiker niet zien welke fouten ze maken. Verder denk ik ook niet dat als ze bv. een duur bit hebben gekocht en dat is te scherp/te groot ed, dat ze dat toch niet wegknikkeren omdta missnynke nvan bokt dat zegt. Ook vind ik dat sommige bokkers nogal wijsneuzerig overkomen, alles beter denken te weten en dat op een hele harde manier zeggen, dat helpt natuurlijk al helemaal niet.
ik ken wel een aantal paardenliefhebbers irl en die geef ik adviezen waar ik kan, en die nemen dat ook wel van me aan.
Zo weet mijn buurmeisje van 16 (ik ben 22) niet wat voor opleiding ze wil gaan doen, paardensport of doktersassistente. we hebben er al veel over gepraat, paardensport heeft echt wel zn nadelen, doktersassisitente is het ook niet omdat ze niet echt tegen bloed kan. verder is er niks wat haar wat lijkt.
toen hadden we gister weer een gesprekje, ik vroeg haar hoe ze zichzelf zag als ze 30 was. kinderen? huis? hoeveel werken?
Toen zei ze dat ze dan net zo wilde leven als ik nu leef Lachen
was wel een compliment.

Fries_rulezz

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:24

Hallo hier spreekt een beginer

ik ben jullie helemaal eens.
Irish_lady hoe wou de begeleiding vorm gaan geven ?

Heb uw naaste lief
als u zelf

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 14:48

Denk niet zo zeer een fysieke begeleiding als wel een geestelijke begeleiding.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:35

is dit niet de taak voor een instructeur/ instructrice of wat dan ook, die het 'gedrag' afkeurd??? Ik denk dat je het niet alleen op Bokt hebt, maar ook op een rijvereniging of manege. Daar wordt ook een onderscheid gemaakt tussen de pennymeisjes en de serieuzere wedstrijd ruiters. Er zijn genoeg 'kinderen' wat hun idolen daar op de rijvereniging ook willen nabootsen...

Moraal van het verhaal. Ik denk niet dat wij via een pc'tje de 'kinderen' hier moeten zeggen wat ze wel of niet goed doen, omdat het zeer moeilijk te volgen is... Lijkt me... Dit lijkt me echt meer een taak voor een voorbeeldfunctie in hun directe omgeving

:){


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:44

Ik denk dat dit ook gewoon buiten bokt om gebeurt hoor. Wat de kinderen hier lezen, zouden ze ook in het echt kunnen zien. Precies zo als Kimmy het zegt.

En ik denk dat begeleiding achter de pc gewoon niet te doen is. Je kent namelijk nooit de hele situatie.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:53

Lijkt me moeilijk om zo advies te geven dat iemand anders het niet ziet als een aanval of als een 'Ik doe het lekker beter dan jij'-actie omdat dingen op Internet nou eenmaal harder overkomen dan in het echt. Je kan wel sturen, tips geven, adviezen maar of iemand er iets mee gaat doen kan je niet bepalen. Op Bokt komen mensen gauw wijsneuzerig over en dan krijgen anderen maybe eerder het idee om de kont tegen de krib te gooien om het zo maar eens te zeggen. Denk dat het echte advies geven, het echte helpen bij wat wel en niet kan, in de omgeving van die kinderen moet gebeuren en niet via Bokt. Maar ik vind dat iedereen gewoon zn tips en adviezen moet blijven geven, er is vast wel iemand die het leest en er iets mee gaat doen!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:48

Blijft moeilijk dit soort dingen, komen we misschien toch weer terug bij de verdeling op bokt: penny of niet-penny in het beginscherm, haha. Maar denk inderdaad dat er redelijk wat mensen zijn die ook doen alsof ze alles weten en dit iedereen aan willen praten. maar ook wel een aantal (noem geen namen) die zich een soort van bokt-god/eigenaar voelen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:56

Ik wil niet bij alles wat ik plaats nadenken of het wel geschikt is voor de jeugdige/onervaren lezer
Ik heb een reden voor de dingen die ik doe en die reden zet ik er ook (meestal) bij, daarmee houdt het wat mij betreft op.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:17

De moderators zouden ook een rol kunnen spelen in het wel of niet vrij toelaten van bepaalde informatie. Neem nou als voorbeeld een veel voorkomend probleem, namelijk het steigeren van paarden. Zo nu en dan duiken er allerlei adviezen op die voor levensgevaarlijke situaties kunnen zorgen (als iemand ze opvolgt), ik vind dat dat best gezegd mag worden en dat duidelijk gemaakt mag worden dat het gevaarlijk is. Je hoopt dan maar dat de minder ervaren ruitertjes dat allemaal oppakken en dus niet blind voor de gevaarlijke optie gaan.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:20

Ik vind niet dat dat alleen door bokt komt, ik weet van mezelf dat ik op mijn beginners leeftijd zoveel mogelijk van paarden opzocht, en ook idd dingen wou nadoen, toen was er nog geen bokt of internet. Dat haalde ik gewoon van tv of paardenboekies.
Ik heb heel wat aangeklooid, foute dingen gedaan en paarden voor gek laten lopen tewrijl ik dacht dat ik ze helemaal goed had ingepakt.
Dus dat hou je toch, al doende leert men en doet men dingen na.
Bokt is idd ook wel een bron van 'leuke' paardeninfo voor die kinderen, maar dat is lang niet het meeste


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lotus_Tessa, wend2009 en 34 bezoekers