[AR] Tandem rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

[AR] Tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 16:01

Ik weet(heb van horen zeggen Tong uitsteken ) dat tandem rijden een stuk moelijker is dan 2span.

Ik had vandaag een hersenkronkel. Als ik een leuke pony heb die het goed doet in het enkelspan, zou het dan te doen zijn om Dennis er voor te 'knopen'?
Dennis vind het LL werk zo leuk, aan de dubbele longe gaat het ook super en heeft ook altijd zo veel lol gehad in het aangespannen werk. Daarom baal ik er nog steeds zo van dat het niet meer wil zo als ik het wil.
Met Dennis is het dus fout gegaan, uit het niets. Hij heeft het heel lang heel eng gevonden om van alles bij zijn achter benen te hebben maar is daar gelukkig weer overheen. Ik wil hem iig nog 1x voor de sleep hebben. Om te bevestigen dat het echt niet eng is.


Maar zou het te doen zijn om zo'n pony voor in een tandem te zetten?

Het is zomaar een hersenkronkel van mij hoor. Ik heb niet eens een pony om er achter te zetten in dat geval(iig, voorlopig niet). Dennis heeft al wel een keer in een soort van tandem gelopen(met 2 longeerlijnen voor een enkelspan in de bak, en een keer voor een pony onder het zadel).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:43

Het is heel erg moeilijk. Het is zelfs moeilijker als 4-span!
Dennis (als hij dan voorop staat) kan allekanten op, hij heeft helemaal geen aanleuning. Het is maar te hopen dat hij niet net achter het bit gaat lopen, dat je hem niet meer kan sturen. Hij moet echt heel erg voorwaarts blijven, en je hebt alleen je stem en je teugels. Maar als je een lichte ophouding geeft voor een bocht kan hij al heel makkelijk 180 graden gaan draaien oid. Hij heeft heel veel ruimte om te bewegen...Het is echt heel erg moeilijk!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 16:52

Dat het heel moeilijk is weet ik. Er zal dan heel hard geoefend moeten gaan worden.
Ik ken Dennis erg goed. En het blijft gewoon kriebelen, helemaal alleen, in enkelspan, durf ik hem er niet meer voor te zetten. Dat ligt niet bij hem maar bij mij door wat we mee gemaakt hebben.

Wie weet probeer ik hem wel van de zomer een keer in tandem aan de LL te laten lopen als ik Roos hier ook heb(een merrie die ik ga beleren).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:07

Je kan ook als je het leuk vind oefenen onderhet zadel: A la Flesh (hoe je het dan ook schrijf) Dan ga je op de achterste pony zitten en dan de voorste sturen net als met tandem. Als het dan fout gaat heb je minder last van schade, want je pony zorgt wel dat hij langs auto's loopt (tenzij ze doorrijden) Maar als er nog een karretje achter hangt is dat gevaarlijker.
foto van a la flasch: http://www.clubs.nl/ClubsData/218840/in ... x11111.JPG
Zoals je ziet heeft de voorste pony een enkelspan tuig aan en de achterste gewoon een zadel met hoofdstel.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:17

Dat heb ik ook al een keer geprobeerd met Dennis als achter paard. Dat ging wel aardig.

Eerst maar weer een pony er bij beleren. Want met 1 pony red je het niet Lachen . Maar dat gaat binnen kort gebeuren. Dan zal ik toch voor de grap weer eens gaan proberen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:27

Hoi,

Je weet zelf al dat het erg moeilijk is om tandem te rijden.
Ik denk dat je daarom alleen echt bertouwbare paarden moet gebruiken voor zoiets.
Wat als Dennis weer gek wordt voor de wagen (dat was het toch? als een blinde rennen?)
Hij neemt dat wel een ander paardje mee in zijn gekheid.
En als hij voorop staat, kan hij nog gekker doen dan als hij tussen bomen staat.

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, denk ik.
Hij blijft toch ingespannen staan, dus dat gevoel van opgesloten zijn kan hij denk ik nog steeds krijgen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 12:34

Ik weet het ook niet zeker hoor. Het is eerst een kwestie van kijken van hoe en van wat.

Het lange teugelen doet hij super. Dubbele longe ook geen probleem( [HAW] Longeren met Dennis ) Bij bijde is hij dus 'opgesloten' en dat is geen enkel probleem.

Ik ga iig een keer a la Flasch proberen Lachen .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:26

Dan kan je kijken of hij ook een trauma heeft voor het tuig. Want verder hoeft hij geen kar te trekken enzo.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 16:43

Sjonniej schreef:
Dan kan je kijken of hij ook een trauma heeft voor het tuig. Want verder hoeft hij geen kar te trekken enzo.


Tja, het tuig moet denk ik ook wel gaan lukken. Ik longeer ook wel eens met een pessoa, dat lukt ook prima. Ik heb op het moment geen tuig, maar hij heeft na de brokken die we gehad hebben nog wel met een tuig op gelopen(aan de longe). En wil hem iig nog een keer voor de sleep hebben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:22

Je kan het altijd proberen! Maar ik zou wel in ieder geval eerst A La Flasch doen en daarna pas tandem

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 19:32

Dat is ook zeker mijn bedoeling. Eerst A la Flasch, dan tandem voor de sleep(om toch meer het idee van 'echt' mennen te krijgen) en dan pas voor de kar.

Het is echt frusterend als je het beide zo leuk vind, maar niet 100% meer aan durf. Heel misschien, als het echt verschrikkelijk goed gaat ga ik nog dromen over 2span(Dennis heeft al 2x in het 2span gelopen, met 2 verschillende merries).

Eerst maar het 'achter paard' ophalen, beleren en dan zie ik wel weer verder.

Het was alleen een hersenkronkel van mij. Juist omdat hij het niet enorm eng vind(of ooit gevonden heeft) blijft het knagen. Ook omdat hij van LL, pessoa en dubbele longe ook geen probleem maakt.

Vrijdag onze eerst LL les, misschien gaat ons dat ook helpen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:28

Volgens mij is a la fleche rijden veel moeilijker dan tandem.
Bij tandem heeft het voorpaard nog iets steun aan de voorstrengen.
de ruiter kan zijn handen bovendien veel minder goed gebruiken dan de menner.
Zet Dennis gewoon voor een superbetrouwbare achterpony en men met z'n tweeen; een de achterpony, de ander de voorpony.
Een hulpje er op de grond bij.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:58

Albert:
In praktijk blijkt dat je pony helemaal geen steun heeft aan de strengen. Hij mag zowiezo niet trekken aan de strengen, ze zijn er dus echt eigenlijk voor de sier.
Het verschil in sturen valt ook wel mee, je kan op dezelfde manier sturen als bij het mennen.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:00

Sjonniej schreef:
Albert:
In praktijk blijkt dat je pony helemaal geen steun heeft aan de strengen. Hij mag zowiezo niet trekken aan de strengen, ze zijn er dus echt eigenlijk voor de sier.
Het verschil in sturen valt ook wel mee, je kan op dezelfde manier sturen als bij het mennen.


Totdat je het in de praktijk geprobeerd hebt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:13

Ja, het is om uit te leggen anders.
Maar ik ga deze zomer denk zo af en toe wedstrijd starten met tandem, dat gaat hartstikke goed. Maar het is de bedoeling dat de voorpony uit de strengen blijft lopen, dus dan heeft hij geen steun aan de strengen, lijkt mij.
A la Flash heb ik 2x gedaan ofzo, maar als je pony's netjes dressuurmatig te sturen zijn, gaat het makkelijk. De pony's van mijn vriendin reageren op de kleinste ophouding, dus ik had geen bewegingsruimte nodig. En zo hoort het ook denk ik? Als je sommige menners ziet rijden door hindernissen, dan zou je toch bijna erover gaan denken om langere armen te kopen....

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 08:03

Zodra ik een achterpony heb(wat van de zomer gebeurd) ga ik iig a la Flash een keer proberen(daar kan imo het minst mee fout gaan) en een keer in tandem voor de sleep. Daarna moet ik maar zien of het echt is wat ik wil en of het wel gaat lukken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:07

Let erop dat je bij ala Fleche de leidsel van het voorpaard open laat en niet sluit met het gespje.
Gaat het dan mis kan de pony er makkelijk voor weg zonder dat je de leidsels klem trekt tegen de nek van de achterste.
Kan je aanraden om eerst eens op een mentoestel de wendingen te oefenen zodat je wat handigheid in het sturen krijgt.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:24

ik rij al jaren a la flech en in het begin gaat het een beetje stroef en de paarden moeten aan elkaar wennen. Maar nu loopt mijn span echt super en ik kan er echt de gekste dingen mee uit halen.
Hier een leuk plaatje van mijn fleche span.
Afbeelding

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:27

Ziet er erg gaaf uit Scherps!!!!

Wie weet cross ik ook ooit met zo'n span rond. Eerst maar op naar onze 1e LL les morgen Lachen .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:48

ik geef er les in dus alsssssss je eens in de buurt ben, dan kom je maar langs hahaha

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 08:50

Het nadeel is dat je dit niet met 1 paard red Tong uitsteken . Ik moet dus eerst even verder sparen voor een paard(je) er bij Tong uitsteken .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:18

je kan ook het paard van je buurman/vrouw vragen.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:51

Sjonniej schreef:
Albert:
In praktijk blijkt dat je pony helemaal geen steun heeft aan de strengen. Hij mag zowiezo niet trekken aan de strengen, ze zijn er dus echt eigenlijk voor de sier.


Waarom zou de voorpony niet in de strengen mogen staan? In bochten is het niet handig want dan haalt hij de achterpony mee om maar op trajecten trekt de voorpony als het zwaar is rustig mee. Ik zou zeker een zoekende voorpony steun geven door hem mee te laten werken. Als dit goed gaat kun je hem er altijd meer uithalen.

Ik vind wel dat je met tandem heel afhankelijk bent van je voorpony. Ik groom nu bij een tandemaanspanning maar eerst reden we vierspan. Omdat er een aantal pony's gingen drukken en enkele wat ouder werden zijn we over gestapt op tandem en eigenlijk reed Marja daar zo mee weg. Nu hebben we een hele voorwaartse voorpony maar ook de rustigere achterpony loopt nu tijdens de dressuur voorin zodat die drukke achterin meer kan ontspannen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:10

DendroFleur"]
[quote="Sjonniej schreef:
Albert:
In praktijk blijkt dat je pony helemaal geen steun heeft aan de strengen. Hij mag zowiezo niet trekken aan de strengen, ze zijn er dus echt eigenlijk voor de sier.


Waarom zou de voorpony niet in de strengen mogen staan? In bochten is het niet handig want dan haalt hij de achterpony mee om maar op trajecten trekt de voorpony als het zwaar is rustig mee. Ik zou zeker een zoekende voorpony steun geven door hem mee te laten werken. Als dit goed gaat kun je hem er altijd meer uithalen.

Ik vind wel dat je met tandem heel afhankelijk bent van je voorpony. Ik groom nu bij een tandemaanspanning maar eerst reden we vierspan. Omdat er een aantal pony's gingen drukken en enkele wat ouder werden zijn we over gestapt op tandem en eigenlijk reed Marja daar zo mee weg. Nu hebben we een hele voorwaartse voorpony maar ook de rustigere achterpony loopt nu tijdens de dressuur voorin zodat die drukke achterin meer kan ontspannen.
[/quote]

Even voor de duidelijkheid:

Ik rijd wel tandem en laat het voorpaard rechtuit wel meetrekken.
Daar heeft het voorpaard dus (!) steun aan.
Bij het a la fleche rijden zijn er geen strengen, is je evenwicht op het paard van wezenlijk belang, heb je minder speelruimte voor je handen en dat is dus per definitie moeilijker dan tandemrijden.

(Als ik ge-quote wordt moet dit wel juist gebeuren. Niet iets aanhalen wat ik nooit geschreven heb!)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:16

Het staat een beetje stom maar ik heb SjonnieJ gequoted alleen had die je naam boven het bericht gezet.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, Googlebot en 4 bezoekers