Hoe voorkom ik dat mijn merrie gedekt wordt ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Hoe voorkom ik dat mijn merrie gedekt wordt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:10

Rena wordt gedekt..... Boos!

Even het achtergrond-verhaal.

Rena staat op een kleine stalling bij mensen thuis.
Daar zijn 5 stalletjes , daarin 4 merries en de zoon van 1 van hen.

Mamma en zoon zijn beide KWPN-ers en van de staleigenaren zelf.
3 andere merries zijn Rena en die van de andere 2 pensionklanten bij ons.

Ook is er nog een Shet-merrie.

De KWPN-zoon is dus de enige kerel in het clubbie , en wordt bijna 3.

Toen Rena hier op stal kwam ging alles samen de wei in , leuk klein kuddetje. Na een tijdje begon de zoon dekneigingen te krijgen en werd dus maandenlang apart gehouden.

Hengst is een half jaartje geleden gecastreerd en staat sinds een paar maanden weer tussen de meiden.

Is een schatje op zich , wel een kleuterende kerel natuurlijk , maar echt een zachtaardig ei met die meiden op zich. Schonk er niet echt bijzonder aandacht aan en totaal geen hengst-neigingen naar de dames.

Daarom was het ook zo Verward toen mijn stalgenoten van de week ineens vertelden dat hij in een uurtje tijd al 6 x bovenop Rena was gesprongen waarvan 5 x vol erin Bloos!

Het is dat hun het gezien hebben , anders had ik dat echt niet verwacht..
stalbaas ook niet.

Maarja , dit kunnen we dus niet hebben , ik wil niet dat die grote lummel constant bovenop Rena zit

Wat is nu de oplossing ?

Niet leuk => Rena moet apart.....

Eerst was de bedoeling dat HIJ apart zou gaan , maar omdat hij niet betrapt is op het dekken van de andere dames , staan die er nu gewoon weer bij..... dus blijft Rena eigenlijk alleen over.

Nu is er dus een 2-deling in de kudde en dat is , zacht gezegd , behoorlijk klote Scheve mond

Het gaat dus puur tussen Rena en hem , ze willen elkaar te graag.
Die van mij is altijd erg hengstig en hijkomt daar maar wat graag aan tegemoet... 1 van de andere dames staat over 'n kop te piesen zowat maar die moettie niet Verward

Is er niet een slimmigheidje wat ik kan doen , waardoor die 2 elkaar niet meer willen ?

Het moet gewoon onaantrekkelijk worden voor ze.

Ik zit al te denken in de richting van *auw* als hij erop springt , of een vieze lucht ofzo waardoor hij /zij spontaan geen zin meer heeft , staart vastbinden kan ook niet want dan kan ze niet meer poepen Tong uitsteken

Misschien iets voeren waardoor ze niet gedekt wil worden..

Of iets waardoor hij niet wil dekken....

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat hij er niet meer op wil / kan klimmen Verward

Iemand een geniaal simpel idee ? Vriendjes zijn?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:15

Het enige dat ik kan bedenken is Rena apart zetten of de ruin apart zetten.
Het is de natuur dat ze zich laat dekken, dus daar doe je niets tegen.

Of Rena laten dekken door een echte hengst, dan ben je er 11 maanden vanaf Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:17

Ik zou, als de staleigenaar de konsekwenties niet neemt en de hengst apart zet of laat ruinen, een andere stal opzoeken. Een merrie dekken omdat je niet wilt dat ze ongecontroleerd drachtig word zou ik niet doen. Straks zit jij met dubbele kosten en een veulen dat je moet verkopen omdat een ander zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen. De dracht en de bevalling zijn beslist niet zonder risico, wil je dat risico voor een ander gaan lopen?

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:22

Als ik het goed begrijp is dit paard al geruind maar blijft hij toch nog dekgedrag vertonen.
Eerlijk gezegd zou ik daar ook niks op weten. Behalve ze bij elkaar vandaan houden.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:28

Hij IS al geruind Cassidy Lachen

Ik baal er ook van , maar als hij de andere merries niet dekt , dan is Rena dus het probleem in de groep... ik kan begrijpen dat de staleigenaar het zo ziet Scheve mond

Rena met de groep = prima
Ruin met de groep = prima

Rena en ruin samen is krikken

En tsja , die ruin is van hunzelf.... ik zou het ook sneu vinden als hij alleen moest staan.

Het probleem is dan ook dat Rena TE hengstig is en TE graag wil.

Dus nu wordt Rena eigenlijk als het probleem gezien Scheve mond

Ze kan prima van zich aftrappen normaal , en volgens de stalgenoten geeft ze ook een beste schop na als hij weer van haar af zakt.

Er moet toch iets simpels zijn waardoor ze niet meer bovenopelkaar willen klimmen Verward

Stroomapparaatje op haar billen vastmaken ofzo Extreme duivel

Ik wil nu geen veulentje , en ik wilniet dat hij erop klimt en voor verwondingen zorgt.

Maar als ik er later nog eens de mogelijkheden voor heb , dan zou ik wel graag een veulentje van haar willen fokken als opvolger.

Het bevalt ons allebei hier verder prima , ze kan bijna niet beter staan...
alleen nu dit verpest het , bah.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:31

Ik vrees dat er weinig anders op zit dan Rena apart te zetten op de dagen dat ze hengstig is. 't Is dan wel niet zo gezellig, maar dat constante gedek lijkt me nogal link en ook niet echt gezond.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:32

kan ze niet me 1 andere merrie apart staan (of de shet) want alleen staan is ook niet goed voor een paard......

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:33

Ik ga met Karin mee.
Dit zal ook niet gebeuren als Rena niet hengstig is, dus als het goed is, kan ze de meeste tijd bij de rest van de kudde.
En JIJ wilt dat Rena niet gedekt wordt, dus ik snap de eigenaren eerlijk gezegd ook wel.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:35

Ik heb haar ook gelijk uit de groep gehaald toen ik het hoorde Karin ,
ik moet er niks van hebben , veels te link allemaal Scheve mond

Het rottige is dat ze ZO hitsig is dat het niet bij af en toe apart houden blijft , denk ik...

Als ik haar over een week er weer bij zet heb je dikke kans dat ze spontaan weer hengstig wordt , ze is echt een sloerie wat dat betreft Bloos

Het rare is ook dat ze in de winter ook doorgaat met haar hengstigheid , maar pas nu merken we iets van dekken.....

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:36

Citaat:
maar pas nu merken we iets van dekken.....


dat kan, dan is het kwartje gevallen bij de ruin Cool

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:39

Wat heb ik dan geluk met een ruin die niet eens weet wat-ie met een hengstige merrie moet... Hij staat altijd met merries samen, dat gaat beter dan met ruinen (dan jagen ze elkaar voortdurend op totdat er weer eentje door het draad gaat). Zijn huidige weidemaatje is op dit moment hengstig, loopt zich op te dringen bij hem maar hij moet er niets van hebben en zij geeft dan gelukkig vanzelf wel op.

Mijn vroegere pony daarentegen liep in een kudde met daarin één merrie. Mijn pony 'pakte' haar ook af en toe, maar dat was niet zo'n sloerie *LOL* als die van jou. Als ze geen zin had, liet ze dat ook duidelijk merken. Die hebben we gelukkig nooit apart hoeven zetten. Maar ik begrijp dat Rena zichzelf behoorlijk loopt op te dringen bij die ruin en dat die daar maar wat graag 'misbruik' van maakt? Tja, dan zou ik ze toch zoveel mogelijk apart houden. Misschien idd zoals Smurf zegt, met één van die merries of de Shet erbij, zodat ze toch niet alleen staat?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:42

smurf schreef:
kan ze niet me 1 andere merrie apart staan (of de shet) want alleen staan is ook niet goed voor een paard......


De dag nadat het gebeurd was stonden ruin + mamma samen , en de andere dames allemaal aan de overkant. Stalgenoten wilden er ook niks van hebben , dus wilden dat de ruin apart ging.

Nu vanochtend stond Rena alleen op stal terwijl de rest samen buiten stond op de wei achter de stal , ik heb Rena + Shet naar de andere wei aan de overkant gebracht maar dat gaf best onrust.

Dus de Fries ook maar bij Rena + Shet gezet , dus nu hebben we kampjes van 3.

Van de week komt er nog het merrieveulen van de Fries bij , geen idee hoe dat nu weer geplaatst gaat worden.

Je zou bijna hopen dat 'ie die andere dames ook eens pakt ,
dan ligt het tenminste niet meer alleen aan Rena Bloos

Dat is ook het gekke , volgens stalgenoten zat de Fries hem nog veel hitsiger te verleiden , maar duwde hij die opzij om achter Rena aan te gaan....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:52

Haha, ook paarden hebben nu eenmaal voorkeur. En een mooie palomino is nu eenmaal een veel mooiere meid dan een zwarte Fries...Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:54

Mozart zit als Tayga henstig is er ook regelmatig op Bloos Schijnheilig . Ze hebben allebei geen ijzers, dan kan het ook geen kwaad volgens mij Knipoog .

Het zou best kunnen dat hij nu pas weer dekneigingen vertoond omdat het voorjaar wordt .

Als je paard er geen echte plekken van krijgt zou ik haar er gewoon bij laten staan.

En anders toch maar alleen of met een andere merrie uit de kudde neerzetten Scheve mond .

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:10

Ik zie het probleem ook niet zo. Mijn merrie is ook jarenlang gedekt door een ruin. Wel is het belangrijk dat de penis van de ruin goed schoon gehouden wordt en niet doordat hij Rena dekt, maar dat geldt eigenlijk voor elke ruin EN merrie. Als die ruin niet lomp is in zijn dekgedrag, dan zie ik je probleem niet.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 16:11

Ze had dus wat plakkerige vacht-loze plekken , en een meervoudige drukking net naast haar schoft - schouder , nog een geluk dat dat niet open was.... maar not-done om daar een zadel op te leggen.
Dus ze raakt er wel door beschadigd.

Als hij er nog 1 x bovenop gesprongen was , had die drukking hoogstwaarschijnlijk open gelegen...en dan ben je nog niet blij , op die plek.

Bovendien ben ik er gewoon niet van gediend dat hij steeds erop klimt ,
strakjes raakt dat ruggetje / wervels ECHT eens beschadigd , en wat denk je ervan wat er allemaal voor naars kan gebeuren doordat hij elke keer er helemaal in verdwijnt...brrr.

Het blijft toch een grote KWPN-er op een D-ponietje ,
lekker die paar honderd kilo biefstuk die er x keer per dag bovenop klimt Scheve mond

Bleef het nou bij 1 x per dag (dan vind ik het nog geen prettig idee overigens) , maar dit is toch wel HEEL erg overdreven vaak , achter elkaar erop en erin.

Misschien dat het wel sterk afbouwt hoor als je ze gewoon hun gang laat gaan , en misschien moet ik niet zeuren want ze wil het zelf ....
maar ik vind het gewoon teveel risico op beschadiging.

Als ze echt beschadigd raakt waardoor ik haar niet kan rijden bvb. , dan zijn we nog veel verder van huis.

Krijgen we weer hetzelfde als vorig jaar : door te weinig beweging en WEL dag en nacht bij de andere mutsen in de wei lopen => hoefbevangen.

En om haar dan van het gras af te houden moet ze ECHT alleen staan.

Als er nu iets te bedenken valt waardoor 1 van de 2 er geen zin meer in heeft , dan is alles opgelost

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:18

Ik zou niets weten wat ervoor kan zorgen dat ze mekaar niet meer willen..
Mijn ruin dekt ook merries (maar die is wat minder lomp). Vorig jaar heeft hij in het begin van de zomer een merrie ookwel een keer of 6 gedekt.. Daarna eigenlijk niet meer. Heel de verdere zomer is het gewoon goed gegaan zonder dekken..
Misschien dat dit ook iets eenmaligs is?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 16:28

Dat hoop ik eigenlijk ook , dat nu even alle remmen losgingen in voorjaars-nood , en dat het dan over is of nog maar heel af en toe.

Maar Rena is altijd ZO ontzettend hengstig dat ik straks elke 3 weken met een bont en blauw paardje zit ...

En het hoeft maar 1 x goed mis te gaan natuurlijk....

Er wordt verder nauwelijks wat met die kerel gedaan.
Is van de dochter die er alleen in het weekend is en dan een keertje longeert ofzo.

Ze staan nu ook nog naar elkaar te smachten die 2 , dus ik denk dat het gewoon 1 groot wipfestijn is als ik haar er weer bij zet.... die zijn niet zomaar verzadigd geloof ik Bloos

Van de week maar weer eens erbij zetten als ze niet meer hengstig is in principe , maar ik ben verbaasd als ze het spontaan weer wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:30

.Die ruin gaat vanzelf wel op een van de andere merries. Die moet dan ook uit die groep en dan heeft Rena weer een maatje

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:21

Kuisheids gordel Haha! Haha!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 17:29

Cowgirl schreef:
Kuisheids gordel Haha! Haha!


Details graag Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:34

Ik kan eigenlijk ook niks anders verzinnen dan ze appart zetten..

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:36

inderdaad, zo'n ijzeren onderbroekje, en dan de sleutel om je nek.
Nee, ik vind het idd ook wel een beetje overdreven, die 2 hebben elkaar volgens mij echt gevonden.
Ik zou het zelf ook geen prettig idee vinden hoor als mijn paard een paar keer op een dag 'genomen' zou worden..(gelukkig heb ik een ruin)
Maar nu je die groepjes van 3 hebt gemaakt, gaat het dan wel goed?
Is er niet te grote frustratie dat de groep uit elkaar gehaald is?
En vinden de eigenaren het ook niet erg dat die shet en die fries nou bij Rena staan?
Hoop dat dit dan de oplossing kan zijn, want de natuur kan je idd niet tegenhouden..

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 18:21

De groep staat pas sinds een paar maandjes bij elkaar , daarvoor stond de ruin alleen of met z'n mamma samen.

Het is natuurlijk niet leuk dat ze nu niet allemaal samen staan ,
maar alleen Rena apart zetten is ook geen optie , dan heb je pas ECHT onrust

Groepjes van 3 gaat wel goed , maar is niet praktisch en niet leuk voor de paarden natuurlijk. 's Avonds komen ze wel weer allemaal bij elkaar op stal.

Staleigenaar zat zich al af te vragen of er niet iets van medicijnen zou zijn zodat Rena niet meer hengstig wordt....

Hij moet gewoon niet meer bovenop haar springen !
Als ze beschadigd raakt dan zijn we stevig de klos want dan heb je het hoefbevangenheid-verhaal. En moet ze ECHT alleen.....

Insmeren met groene zeep ?
Stekels op haar kont plakken Verward

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:40

Jammer, ik ben niet thuis. Daar staat in het Amerikaanse blad "Equus" een heel artikel over hengstigheid preventie bij sportmerries die heel moeilijk zijn tijdens de hengstigheid.
Er is een proef gaande over het plaatsen van 1 of meerdere glazen knikkers van 35 mm. doorsnede bij de merrie.
Het heeft hetzelfde effect als het spiraaltje bij de vrouw.
Resultaat is goed, voorwaarde is dat de merrie gezond is en geen ontstekingen heeft. Misschien kun je er iets over vinden op het net.

Ik heb ook een merrie gehad die zich liet dekken door een ruin. Meestal gebeurd dit door ruinen die laat gecastreed zijn.
Ook een pony trouwens, met een paardenhengst. Ik maakte me er niet zo druk om.

Apart zetten is nog de beste oplossing. Zet je toch de merrie en de hengst buiten, bescherm je merrie dan d.m.v. een deken. Of zorg dat de hengst een halster omheeft met daaraan een muilkorf die gebruikt wordt tegen het dekenbijten op stal.

Uit onderzoek is gebleken dat leden van een kudde elkaar herkennen tot 3 maanden na scheiding. Daarna niet meer.

@nita, Wake up and Walk on! Lachen