Wat als je tov je paard niet eerlijk bent geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Wat als je tov je paard niet eerlijk bent geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 22:23

Wat doen jullie als je jezelf erop betrapt dat je tov je paard niet helemaal eerlijk bent geweest. Dat je uit je eigen frustratie/moedeloosheid niet helemaal correct hebt gehandeld?

Je kunt moeilijk je fout terug draaien en ongedaan maken, maar hoe maken jullie het weer goed met je paard? Hoe herstel jij je fout?


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:24

ten eerste door te beseffen dat je fout bent geweest en ten tweede door ervan te leren en het nooit meer te doen....
en even lekker verwennen doet ook wonderen hoor

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:36

Door jezelf een ontzettende schop onder je kont te geven.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:37

wow jij bent dan wel heel lenig wil je dat eens komen demonstreren misschien dat wil ik ook wel leren lijkt me wel grappig Knipoog

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:41

Silenzio schreef:
ten eerste door te beseffen dat je fout bent geweest en ten tweede door ervan te leren en het nooit meer te doen....
en even lekker verwennen doet ook wonderen hoor


Precies, door te weten wat je fout hebt gedaan en daarom het niet meer te doen.
Dat is het enige Haha!

Helaas kan je geen sorry tegen je paardje zeggen en uitleggen wat er fout is gegaan Lachen

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 22:41

Marjolein schreef:
Door jezelf een ontzettende schop onder je kont te geven.


Is wel vast grappig om te zien, maar hier heeft je paard natuurlijk weinig aan. (Of zouden ze stiekum wel staan te lachen als ze het je zagen proberen??)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:41

Ik zelf deed dit altijd door mijn verontschuldiging aan te bieden aan het paard. Dus nadat ik niet eerlijk ben geweest, gooide ik alles los en maakte het goed door Brenda het gewoon te vertellen en even te knuffelen.
Klinkt gek, maar het hiel altijd.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:42

maar heb je er dan ook wel wat van geleerd?
zoals het niet meer te doen (tenminste proberen)

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:50

Inderdaat verontschuldiging betekent spijt betuigen en als je spijt beteugt wil je het als het goed is niet meer doen. Ma ja dat kost nogal wat moeite vooral met een moeilijk paard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:57

maar das alleen als hij er niks aan kan doen....
als je paard vervelend is verdient ie het om op zijn donder te krijgen...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:28

duizendmaal excuses aanbieden aan je paard, extra verwennen met wat lekkers, thuis een potje flink janken en de volgende dag opnieuw beginnen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:37

Ik weet wat je bedoeld, toen ik vanmiddag weer thuis zat knaagde het toch wel aan me, dus daarom was ik ook zo snel weer terug. Knipoog Rinkja was ook vervelend, ze verknalde steeds die opnames haha Tong uitsteken Maar het voelt toch niet fijn, dus nadat ik met een boze kop thuis had gezeten fietste ik weer naar stal, en nam ik Rink mee voor een buitenrit. En toen was ze wel weer braaf, en dan is het weer helemaal over. Lovers Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:46

Je hoeft het niet goed te maken met je paard, die is heel vergevingsgezind. Dat is tenminste mijn ervaring. Zelf loop je met een schuldgevoel, maar ben je je ook bewust dat dit niet meer voor herhaling vatbaar is. En wanneer je een volgende keer in een vergelijkbare situatie anders, dus goed/beter, weet te reageren, mag je paard zich gelukkig prijzen.

De zon schijnt voor iedereen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:57

*volcano* schreef:
Wat doen jullie als je jezelf erop betrapt dat je tov je paard niet helemaal eerlijk bent geweest. Dat je uit je eigen frustratie/moedeloosheid niet helemaal correct hebt gehandeld?

Je kunt moeilijk je fout terug draaien en ongedaan maken, maar hoe maken jullie het weer goed met je paard? Hoe herstel jij je fout?


Ik zeg dan meestal 'sorry', maar ik geloof niet echt dat mijn paard daar zoveel van begrijpt Clown. Als ik zoiets heb, vraag ik meestal meteen daarna iets van mijn paard dat hij heel makkelijk kan en als hij dat goed doet dan beloon ik hem. Mocht ik dan nog niet 'rustig' zijn, dan stap ik af en stop ik er mee. Doorrijden zou dan gewoon niet eerlijk zijn tov het paard. Gelukkig komt het niet vaak voor.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:08

SmithsGirl schreef:
duizendmaal excuses aanbieden aan je paard, extra verwennen met wat lekkers, thuis een potje flink janken en de volgende dag opnieuw beginnen


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 05:29

Tsja, een paard je excuses aanbieden is puur voor je eigen gevoel, paard snapt er toch niks van.
Het beste wat je kunt doen, is beseffen wanneer het fout gaat en wat er fout gaat, zodat je de volgende keer zo'n situatie kunt vermijden of tijdig op de rem kunt trappen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 07:45

Ik probeer te stoppen met rijden voordat ik zo'n situatie voel aankomen. Als ik niet lekker in mijn vel zit, of een rothumeur heb, dan ga ik niet rijden.
Het is me gelukkig zelden overkomen dat ik Yorghos oneerlijk heb behandeld omdat het met mij niet lekker ging. Dat wil ik graag zo houden.

* To Belg, or not to Belg *

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:45

ik weet mezelf meestal wel in te houden.Als ik echt gefrustreerd ben ga ik dat uitwerken op iemand die toevallig langs de kant staat ofzo,maar iig niet op m'n paard.
Wat verontschuldigen betreft,als ik bv. tijdens het poetsen met iemand aan het praten ben,en ik maak een beweging met m'n arm en geef m'n paardje perongeluk een klap,is het zo iets van ooooh,sorryyyyyy*aai aai*

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:57

Verontschuldiging aan bieden is niet enkel voor je eigen gevoel, maar ook om aan je paard duidelijk te maken dat je het ten eerste zo niet bedoelde en daarbij duidelijk maakt dat je het niet meer zou doen.

Het is toegeven dat jij fout was en het niet aan hem lag.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:14

Ik weet wat je bedoelt, maar het is denk ik al goed als je ziet dat je het fout hebt gedaan, meestal zeg ik dan tegen me paardje sorry mijn schuld Bloos
Niet dat het veel zal helpen maar je paard voelt dat ook heus wel hoor.
En ze zijn heel goed in vergeven Lachen

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:36

Een paard snapt het niet als je hem excuses aanbiedt, paarden kennen niet het idee van iets fout doen en het dan weer goed willen maken of zich ergens voor verontschuldigen. Ze weten wel wanneer ze onrechtvaardig behandelt worden, maar snappen de ontvangen excuses niet. Ik vind dit weer een voorbeeld van het teveel vermenselijken van dieren.

De beste oplossing vind ik die van weer iets makkelijks vragen wat ie goed doet zodat je hem daarvoor kan belonen. Dit om het vertrouwen wat een deukje heeft opgelopen weer te herstellen.

En zelf ervan leren natuurlijk, je kunt beter niet op je paard klimmen of moeilijke dingen gaan ondernemen als je zelf een rothumeur hebt.

Sprakeloos

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:56

Silenzio schreef:
maar das alleen als hij er niks aan kan doen....
als je paard vervelend is verdient ie het om op zijn donder te krijgen...

Maar bedenk daarbij wel even dat 9 van de 10x (of misschien wel vaker) dat je paard niet doet wat je van hem vraagt, dat je eigen schuld is.
Als je hem dan straft, straf je hem voor jou fout.....

Maar imo snapt een paard het idd niet als je je excuses aanbiedt. En is dat ook niet echt nodig, paarden zijn heel vergevingsgezind namelijk.
Wat ik doe, is flink van mezelf balen, en er de volgende keer extra op letten dat ik eerlijk voor haar blijf.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:09

Als ik oneerlijk ben tegen mijn paard en iets doe wat echt volgens Pris niet door de beugel kan, dan geeft ze een bok bij het aangaloperen of galopeerd ze helemaal niet aan. Dat is dan mijn straf... Als ze dat dan doet dan heeft ze elke keer nog helemaal gelijk ook... Gelukkig is het al lang niet meer gebeurd, omdat ik er heel hard aan werk om het rijden wel eerlijk te laten verlopen. Komt eigenlijk dus niet meer voor...


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:11

Richtje"]
[quote="Silenzio schreef:
maar das alleen als hij er niks aan kan doen....
als je paard vervelend is verdient ie het om op zijn donder te krijgen...

Maar bedenk daarbij wel even dat 9 van de 10x (of misschien wel vaker) dat je paard niet doet wat je van hem vraagt, dat je eigen schuld is.
Als je hem dan straft, straf je hem voor jou fout.....

Maar imo snapt een paard het idd niet als je je excuses aanbiedt. En is dat ook niet echt nodig, paarden zijn heel vergevingsgezind namelijk.
Wat ik doe, is flink van mezelf balen, en er de volgende keer extra op letten dat ik eerlijk voor haar blijf.
[/quote]


ik zeg dat als ze vervelend is... zoals weg rennen als je der moet vangen... dan dient ze gewoon te komen hoor

en het tweede stukje tja lees maar terug..

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:20

Dan heb ik je verkeerd begrepen (sorry, mijn fout). Ik dacht dat je met vervelend zijn, dwarsigheid onder het rijden bedoelde.
Ben met je eens dat ze in de omgang gewoon moet luisteren (hoewel je dat respect ook moet verdienen Knipoog).

Wat betreft het tweede stuk dat ik typte, dat was mijn antwoord op de vraag van de TS Lachen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers