wanneer noem je iets dierenmishandeling?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

wanneer noem je iets dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 18:59

de een noemt het al dierenmishandeling als je je poiny ene keer goed rijdt (dus helemaal nat de bak uit komt)
de andere vind het zielig als je een keer je zweep goed gebruikt
en de andere vind het pas zielig als je je pony zowat doodslaat,....

WANNEER is het nou dierenmishandeling?
Verward

(vraag het me gewoon ff af, niet dat je denkt dat ik een dierenbeul ben... Haha! )

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:00

Dat ligt aan iedereen zelf. Voor de een inderdaad zware dierenmishandeling en iemand anders kan het misschien wel meevallen vinden...
Greetz,

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:15

Bij dierenmishandeling denk ik aan ernstige verwaarlozing en ondervoeding, en eventueel aan toetakelingen door middel van een mes o.i.d.

Een keer je paard goed op z'n flikker geven is helemaal niet erg, en is bij sommige paarden gewoon nodig.

Het valt me op dat tegenwoordig de helft van de paarden 'mishandeld' is. Beetje onzin vind ik dat.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:17

Ik vind iets dierenmishandeling als je het helemaal doordrijft.
Bijv. als je pony bijt en je schopt hem en blijft hem schoppen ed. Hij weet dan heus wel dat hij fout is geweest. Dan moet je ook stoppen vind ik. 1 harde knal, daar vind ik niets mis mee.
Ook vind ik iets dierenmishandeling als je je paard later ''terugpakt''.
Bijvoorbeeld hij gooit je eraf, je rijd rustig verder en later ransel je hem af in de stal.
Er zal nog wel meer zijn, maar dit is wat me zo te binnen schiet en hoe ik erover denk.
-verwaarlozing,ondervoeding,superlange hoeven enz natuurlijk ook-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:05

Ik sluit me helemaal bij Carola aan.
Mishandeling vind ik het ook pas echt als een paard eroner lijdt door echte toetakeling of verwaarlozing
Als je paard niet lief is hoef je op dat moment ook niet lief terug te zijn.
En idd niet 5 min. later straffen dat snapt een paard niet.
Ik hoor ook vaak roepen door de "penny" meisjes hij is mishandeld. Gelukkig is dat meestal niet zo.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Ja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 20:42

JA, vaak van die meidjes die zeggen: ja hij doet vreremd, vroeger mishandeld!
Meestal gewoon gewoon slecht opgevoed! (niet consequent)
Schijnheilig

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:51

ik vind het geen dierenmishandeling als je je paard een keer een flinke mep geeft. Maar als ie lang op stal staat en niet gevoerd, verzorgt enz wordt....dan vind ik dat dierenmishandeling.

FF, by the weg, gister zag ik toch een zielig geval. Een wei met best veel paarden, bij elkaar, en 1-tje apart (daat kan zijn baas niets aan doen natuurlijk) maar hij zag er niet uit! Alsof ie er al een jaar zo stond. Je kon nog net zien dat ie eigenlijk wit was, maar hij zat onder de modder, zijn rug helemaal zwart, en zijn kont leek haast wel blauw Verward . Echt zo zielig. Veel te lange hoefen enz enz. De andere paarden zagen er op zich goed uit. Beetje modder op de benen enz, maar das logisch, vies weer, modderige wei.

De witte (nou ja, zwarte) was waarschijnlijk ook wel wat ouder..
maar heeeeeel zielig Verdrietig

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:54

De dierenbeschermer vind iets pas verwaarlozing of mishandeling als hij ondervoed is en onder ziektes e.d.
Zolang een paard een goede stal heeft, eten en drinken krijgt, is het geen verwaarlozing. Zolang een paard straf krijgt, wanneer het nodig is, maar niet zonder reden. Goed verzorgt word (iig geen ziektes heeft en niets met de hoeven e.d.) vind ik het geen mishandeling.
Consequent zijn móet bij paarden dus een keer een flinke tik is alleen maar goed. Mits er reden voor is natuurlijk!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:50

Dierenmishandeling is in vele termen te noemen!
Van lichamelijke verwaarloozing,tot geestelijk vernietigen.
Ieder wezen mag terecht gesteld worden als het nodig is maar dan wel in overtuiging van slechte bedoelingen!!
Vaak wil een paard iets duidelijk maken en wordt dat verkeerd begrepen en dan wil de mens nog wel eens te hard optreden.
Dit is geen dierenmishandeling te noemen maar oneerlijkheid ten opzichte van het dier wel.
Sorry zeggen achteraf begrijp het dier niet meer en moet je dus wel voorzichtig zijn met te snel straffen.
Conceqentie is heel belangrijk en ook daar gaan een hoop mensen de fout in, lachen om iets vandaag en dus toestaan,morgen slaan omdat het nu niet leuk is.
Ook heeft de mens soms last van verkeerde buien en dan is het dus niet verstandig om op een super gevoellig dier te stappen en verwachten dat het allemaal wel goed zal gaan.
Een paard voeld spanningen/angst/verdriet/agressie/verkeerde zit en verkeerde hulpen als de beste aan en dan kan je dus een reactie verwachten van het dier.
Een paard wordt te snel gestraft of te hard behandeld,zonder echt te weten wat de oorzaak van bepaald gedrag is!!
Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:55

Dierenmishandeling...
Ik vind het dierenmishandeling als je niet
weet wat je met een pony aanmoet,als je
wisselende stemmingen hebt,zoals de ene
keer lief en de andere keer chagie.Ik vind
het dierenmishandeling als je nadat je paard
iets 'ergs' heeft gedaan hem op z'n flikker geeft,
en als je hem lichamelijk mishandeld.Ik vind het
dierenmishandeling als je je pony in mekaar trapt ja,
dat zou ik nou nooit doen.1x een harde mep met een
zweep oke.Maar niet met iets keihards...waarvan je
weet dat het bij jezelf ook pijn zou doen.
Je kan ook je paard geestelijk mishandelen....
Je hebt veel verschillende soorten mishandeling,
maar alles is ERG en aan alles moet wat gedaan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:03

Sunnylover schreef:
.1x een harde mep met een
zweep oke.Maar niet met iets keihards...waarvan je
weet dat het bij jezelf ook pijn zou doen.

Is een zweep niet keihard dan Verward Frusty

smousje verwoord mijn gedachte idd wel goed.
Ben helaas nooit zo goed in opschrijven wat ik denk en voel Frusty

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:12

Sunny, weet je dat je zo héél irritant typt?

En waarom is het mishandeling als je je paard op zn flikker geeft alssie iets ergs gedaan heeft!?
Laat jij alles toe dan!?


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:23

Nee maar ik zorg wel dat het dier geen striemen op z'n reet krijgt.
En ik zal ook alleen maar op zijn kont slaan,nooit ergens anders.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:27

Ik sla ook wel eens op de neus, als ze bijten, wel zonder dat ze er schuw van worden. Onder het rijden ook wel eens een tikje op de schouder.
Als ik een pony achteruit wil laten lopen en hij doet het niet ga ik BTW ook niet helemaal naar z'n kont lopen en daar een tikje geven, dan gaat ie voor uit!
Dus.. waarom alleen op zijn kont?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

volgens mij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 13:28

Volgens mij bedoeld Sunny met harde dingen bv een stok, of een klik-ding van je halstertouw... Kijk een zweep is ook hard maar veer mee... Tja hoe leg je uit... Scheve mond\

en NADAT de pony wat ergs heeft gedaan is bv 10 minuten later op stal, dan snappen ze er nix van!

Maargoed, moeilijk om uit te leggen!
Smousje legt het wel duidelijk uit geloof ik
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:47

Mishandeling is opzettelijk dieren pijn doen, of verzorging (voeren, medicatie, primaire behoeften etc) onthouden, dus verwaarlozing valt daar ook onder.
Maar wanneer doe je opzettelijk een dier pijn? Als je een paard tijdens het rijden een klap geeft, en die is in verhouding met wat hij verkeerd heeft gedaan (dus nu heb ik het niet over een correctie maar over een afstraffing), is het geen mishandeling. Dan zijn er ook nog paarden die opzettelijk letsel willen toebrengen aan een mens. Als je die flink aframmelt met de zweep, is dat misschien wel mishandeling, maar je leert hem er wel iets mee af. Maar als een paard het niet verdient (omdat het niet in verhouding is, niet eerlijk naar het paard toe of zo), dan is het wel degelijk mishandeling. Sommige ruiters zijn gefrustreerd omdat het paard niet doet wat zij willen, terwijl dat ontstaat door miscommunicatie. En miscommunicatie ligt ALTIJD aan de ruiter, lg. vraagt namelijk iets en is daarin niet duidelijk genoeg. Als je een paard dan gaat afstraffen ben je dus niet eerlijk bezig. Niet eerlijk zijn is ook mishandeling, mentaal of/en fysiek.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:51

Mijn haf is ook hardstikke bang voor de zweep, of als je boos word. Iemand zei ook: "hij is vast vroeger mishandeld" nee, ik denk het niet hoor. Ontzag voor de zweep hebben is helemaal niet erg. Mn haf is echt super braaf.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:02

Dieren mishandeling...
Pony's overdag in de modder en 's nachts op stal, is dat dierenmishandeling? Volgens veel mensen wel, de dierenbescherming is echt wel een paar keer komen kijken... Maar de pony's zagen er goed gevoerd en gezond uit... Pony's dag en nacht op stal, in het donker weken zonder beweging?... Gebeurt wel bij bepaalde boeren en paardenhouders...

Tja, en dan slaan, schoppen en dat soort dingen. Opvoeden is wat anders dan ongeduld, grofheid en afreageren van frustratie.
Een schop omdat een paard niet hard genoeg de stal in gaat? Of omdat hij jou een trap verkocht...

Een tik omdat hij in verzet gaat als hij iets moet waar hij geen zin in heeft? Of blijven doorgaan met vragen (en straffen) van iets waar je paard niet toe in staat is... (lichamwelijk, spiertechnisch of geestelijk)

Tja, en wie zegt dat hij het niet kan of gewoon geen zin heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, ComscoreBot, Dayna, denisesilver, Igniss, mosimonster, Soprano en 110 bezoekers