Pfff...Mijn paard stopt niet!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 18:16

Ik heb (zoals je misschien wel had gelezen) sinds kort een ijslander. Ze is echt heel erg lief. Er is alleen 1 probleem en dat is dat ze niet stopt als ik vanuit galop weer wil gaan draven. Ik had daar al problemen mee voordat ik haar had gekocht, maar veel mensen zeiden dat het wel zou lukken. Het lukte de vorige eigenaar nl wel.
Ik heb niet de beschikking over een bak, dus rijd ik altijd in de berm. Ik heb vandaag ook gereden, ze was heel lief, maar toen ik ging galopperen stopte ze er niet meer mee. Ze ging niet echt hard, maar ze was gewoon niet van plan om te draven.
Het enige wat helpt is als ik haar suuuuperhard laat gaan, daarna wil ze wel stoppen. Maar ik heb niet altijd de gelegenheid om haar voluit te laten rennen. Heeft iemand misschien nog tips???????


GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 19:27

Ik weet zelf ook geen andere oplossing, dan in een keer hard achterover leunen en aan de teugels jassen. Ze moet begrijpen dat ze echt moet stoppen. Je moet nl. wel bedenken dat het paard naar jou moet luisteren. Als jij voor een druk verkeerspunt staat, mag het paard ook absoluut niet doorlopen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 19:36

...en dan is het misschien wel zo handig om HOOO te zeggen, zodat ze het misschien de volgende keer snapt als je het zegt.
Heb geduld, de eerste paar keren zal het niet snel begrijpen, maar dat komt wel.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

CaroBokt
Berichten: 73
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:22

scherper bitje?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:30

Ik rijd vaak buiten met thiedemann los om, dan doe ik gewoon de klipjes om haar hals heen.

Ze is vaak knetter op het strand en zodra ze begint met rennen en etteren doe ik de thiedemann vast, helpt echt perfect bij flair.

probeer het eens uit zou ik zeggen, maak je hem gewoon voor het galopperen vast misschien krijg je hem zo beter terug.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 18:53

Zou je niet in een weiland of iets in die richting kunnen rijden.
Want wanneer je in galop zit kan ja haar dan op de volte zetten en die steeds kleiner maken, zo gaat ze vanzelf wel weer over in draf.
Als je dit nou doet, en je zegt er HOOOO bij dan zal ze zelf wel door krijgen dat stoppen (langzamer) HOOO is.

Ik hoop dat je m'n verhaal een beetje snapt.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 19:51

Ik wou dat ik in een wei/bak kon rijden. Maar helaas is dat niet mogelijk. Ik heb wel eens met haar in een bak gereden en toen was ze heel braaf, en stopte ze gewoon wanneer ik dat wilde.
Maar buiten luistert ze veel slechter. Ik zeg altijd hooooo en prrrrrrr (dat zei de vorige eigenaar). Maar ze reageert gewoon erg slecht.
Ik rijd nu met een dubbelgebroken bit. Ik wil niet met een scherper bit gaan rijden, want ik ben bang dat ze dan erg hard in de bit wordt.
Ik zal me eens gaan verdiepen in een thiedemann, misschien is dat wel een oplossing.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:19

Ze gaat dus dwars door je Hand heen? Als ze dat doet zou ik een keer een stevige ophouding maken zodat ze even op de rem getrokken word. Ze mag nl. niet dwars door het bit heen gaan. Probeer een beetje te oefenen in de overgang Galop draf. niet 1 x herhalen maar wel 20 x herhalen!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:24

Tjaaa, echte IJslander-eigenwijsheid! Ik heb ook zo'n merrie; als je die haar zin geeft, gaat ze almaar harder en harder lopen. Ze let dan niet echt meer op haar ruiter. Ik moet bij haar daarom steeds blijven controleren of ze wel op mijn zit terugkomt in tempo, dus: of ze wel 'aan de hulpen staat'. Dat gaat nu erg goed. Rijd veel overgangen/tempowisselingen (in alle gangen!) zodat je haar aandacht vasthoudt. Kom desnoods een keertje echt goed door, want ho is ho en jij bent de baas! Dus: heel sterk achteroverhangen, zwaar zitten, paar korte rukken aan de teugel, en meteen weer rechtop en ontspannen als ze luistert. Niet blijven trekken, dan gaat ze alleen maar terug trekken. Veel met je stem werken, zowel bestraffend als belonend. Wees duidelijk en consequent. Als je bang bent haar te hard in haar mond te trekken, kun je ook een tijdje met een freestyle-trainingshalstertje onder je hoofdstel rijden, en dan de teugel zowel aan het bit als aan het halster vastmaken (als je hier meer details over wilt weten: effe PB'en). De druk wordt dan verdeeld over haar neus en haar mond. Als ze daar goed op reageert, kun je de teugel weer alleen aan het bit vastmaken. Misschien kun je het galopperen ook beter even laten zitten: zorg eerst dat je haar in de andere gangen aan de hulpen en helemaal onder controle krijgt. Veel succes!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 15:18

Ik rij er ook zo'n 1 }>
Als ze echt niet meer stopt: je handen omhoog en kruisen, trekken, en de rem staat erop.


Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:38

Zelf heb ik ook zo'n paardje en wat ik sinds kort doe, en wat bij mij ECHT helpt, is als ze te hard gaat en niet wil stoppen wanneer jij dat zegt 1 teugel kort nemen en naar je toe halen, de ander laat je los... Hier dooor zet je je paard meteen om en moet ie wel stilstaan. Zodra hij stilstaat geef je hem lang en ontspanning. Dit herhaal je telkens! bij mij helpt et zo goed dat ik als ze te hrd gaat, of niet meer wil stoppen, ik een teugel maar iets naar me toe hoef te doen. Dit lijkt misschien een harde manier maar als je het consequent doet en meteen daarna ontspant helpt het wel. (bij mij tenminste..)
Veel suuces ermee!!!

liefs, Anne

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 17:14

Ja, op zich weet ik dat omtrekken wel helpt. Dat kan wel als ze niet al te snel gallopeerd. Maar af en toe gaat ze suuuperhard Scheve mond\ . En als ik haar dan omtrek ben ik bang dat ze valt ofzo.
Maar iig is het wel handig als ze echt MOET stoppen. Bv bij een drukke weg ofzo...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers