Tips & oefeningen gevraagd: soepel maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Tips & oefeningen gevraagd: soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:31

Hallo!

Ik vroeg mij af wat voor oefeningen jullie met je paarden doen om ze soepel te krijgen.

Zelf rijd ik veel cirkels, groot en klein, schouder binnenwaarts, schouder buitenwaarts, slangenvoltes, gebroken lijnen, rechte lijnen gevolgd door korte bochten, schouder omzetten, achterhand omzetten.

Kom maar op met jullie tips en ideën! *LOL*

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:20

Heel veel oefeningen doe ik op de grond. Door het paard met zijn hoofd jouw hand te laten volgen. Richting staart. Met een touw achterlangs en dan op commando hem zich uit het touw laten draaien. Maar ook met een snoepje tussen zijn voorbenen door en de hals naar beneden laten buigen.

Als ik er op zit slalommen, labyrinths, achterwaarts, achterwaarts draaien, met de neus tot voorbij mijn voet laten komen etc.

Vaak zijn mensen heel verbaasd. Omdat mijn paard groot is verwachten ze dat hij ook lomp is, maar op de maneges waar we stonden hadden de meeste paarden een grotere draaicirkel. En maakten ze er grapjes over dat dat grote beest van mij kon keren op een dubbeltje Lachen

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:37

Om te beginnen goed losstappen links en rechtsom en ook eerst draven aan een lange teugel. Verder oefeningen onder het rijden: grote volte, kleine volte, gebroken lijntjes, slangenvoltes, S-jes en veel overgangen rijden.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:15

het wil ook wel eens helpen om je paard stil te zetten en zorgen dat ie met zn neus jou teen aan raakt.Dus niet trekken maar voor zichtig vragen, een paar keer links rechts

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:22

Op een volte (recht stuk mag natuurlijk ook) contrastelling/buiging vragen, vind ik zelf erg fijn. Op deze manier krijg ik mijn paard ook nog eens beter op 2 teugels en kan daardoor weer makkelijker rechtrichten.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:24

wat ik regelmatig doen is een middellijn maken,linker stelling vragen,rechtstelle,linkerstelling vragen,kleine votle naar links.Weer rechtstellen,rechterstelling vragen,rechtstellen,rechterstelling vragen,kleine volte rechts

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:57

Voor de wat gevorderde combinatie Knipoog : in contragalop op de foto en dan weer contrastelling vragen. Ik zal het uitleggen Haha!, galoppeer links op de rechterhand, ga dan rechts op de volte en ipv de linkerstelling aan te houden (ivm linker contra-galop) vraag je rechterstelling, dus met zijn hoofd naar binnen. Een goede gehoorzaamheidsoefening en ze worden er erg los van!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 15:01

Veel van deze dingen doe ik al, maar er zitten toch ook net weer wat andere dingen bij. OK dan! Contragalop heeft-ie veel moeite mee, dus die houden we er in ieder geval in.

Iedereen bedankt voor de tips en ik ben benieuwd wat voor tips ik nog meer krijg.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:34

Anoukie schreef:
Voor de wat gevorderde combinatie Knipoog : in contragalop op de foto en dan weer contrastelling vragen. Ik zal het uitleggen Haha!, galoppeer links op de rechterhand, ga dan rechts op de volte en ipv de linkerstelling aan te houden (ivm linker contra-galop) vraag je rechterstelling, dus met zijn hoofd naar binnen. Een goede gehoorzaamheidsoefening en ze worden er erg los van!

dat doe ik dus ook heel vaak, of gewoon contra galop...

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:10

Marilyn word ook wat losser als ik er af en toe een paar passen, achterwaarts laat gaan Haha!

22 Januari verwachten we ons kleintje

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:24

Ik doe ook veel van de bovenstaande oefeningen. Ook voltes verkleinen en weer vergroten, en ook veel overgangen in een gang zelf.

Dat van de contragalop is idd voor de wat meer gevorderde ruiter Anouk! Denk niet dat die oefening mij en Kore zou lukken, die zou denk ik weer overspringen... Rolleyes

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:15

Vroeger deden wij vaak een slolom om hondernisstaanders heen. Werkt best makkelijk (als je staanders hebt) Je kunt er gewoon door heen, om elke een volte draaien, ertussen wijken en natuurlijk eindeloze combinaties.

Is net weer eens wat anders dan gewoon voltes rijden etc.

Dat met die conta-galop wordt voorlopig nog niks bij ons. prisca springt meteen over...


Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:45

zigzag wijken.. worden ze super aan het been Lachen

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:49

Ik las net in een topic op Medisch dat je paard soepeler wordt als je Vit. E bijvoert. Rock-on, dudes!

Dus mensen, die oefeningen hoeven niet meer !!! Gewoon supplementjes voeren en het gaat vanzelf Clown Lips are sealed

Goede oefeningen om je paard soepeler te maken zijn al genoemd.
Stelling / Contra stelling. Wat is ook fijne oefeningen vind is schouder binnenwaarts en slangenvoltes.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:24

Naast alle bovengenoemde oefeningen is stretchen (hoe schrijf je dat?) ook heel goed. Dit hebben wij afgelopen dinsdag in de les gedaan.
Als je paard wat warmgelopen is stap je af. Je pakt (alsof je hoeven gaat uitkrabben) en voorvoet en wiegt deze zachtjes (!) heen en weer. Dan stretch je het been langzaam naar voren en strek je hem. Vidja deed dit de eerste keer gelijk al zelf. Ze vond het duidelijk heerlijk. Ook acher kun je dit ook soortgelijke manier doen. Hier worden ze lekker los en soepel van.
Als het goed is ga je merken dat het iedere keer makkelijker gaat en verder kan.

Verder rijdt ik ook regelmatig slalom om pionnen.

Succes.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:12

ijslandermir schreef:
Dan stretch je het been langzaam naar voren en strek je hem. Succes.


dit doe ik altijd als ik de singel vast gemaakt heb om te controleren of er toch geen vel dubbel zit... Op deze manier had ik er nog niet over nagedacht... dat ga ik eens proberen


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:42

Anoukie schreef:
Voor de wat gevorderde combinatie Knipoog : in contragalop op de foto en dan weer contrastelling vragen. Ik zal het uitleggen Haha!, galoppeer links op de rechterhand, ga dan rechts op de volte en ipv de linkerstelling aan te houden (ivm linker contra-galop) vraag je rechterstelling, dus met zijn hoofd naar binnen. Een goede gehoorzaamheidsoefening en ze worden er erg los van!


Ja precies, die vind ik ook heel fijn!
Deze was ik nog vergeten, had het nog maar even bij alleen contra stelling en buiging gehouden Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:55

Jeetje, zie nu pas dat ik in mijn reactie "foto" heb gezegd ipv "volte" *LOL*. Waar was ik met mijn gedachten zeg Nagelbijten / Gniffelen *LOL*???

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:08

Anoukie schreef:
Jeetje, zie nu pas dat ik in mijn reactie "foto" heb gezegd ipv "volte" *LOL*. Waar was ik met mijn gedachten zeg Nagelbijten / Gniffelen *LOL*???


Bij foto's? Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:50

Denk het, waarschijnlijk bij Sjors zijn collectie *LOL*.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:12

Anoukie schreef:
Jeetje, zie nu pas dat ik in mijn reactie "foto" heb gezegd ipv "volte" *LOL*. Waar was ik met mijn gedachten zeg Nagelbijten / Gniffelen *LOL*???


hehe, ik dacht ik Haha!
Ik las het al 3x door om te kijken wat je bedoelde Tong uitsteken

Maar even ontopic, ik doe veel van de oefeningen hierboven. Maar 1 is nog niet genoemd, en erg belangrijk: Overgangen rijden!!
Stappen, 5 passen draven, wijken en weer terug. Op de volte en na 5 passen weer aandraven. Rechtstellen. Stelling vragen en weer 5 passen draven. Terug in stap en na 5 passen weer aandraven, wijken, ect...
Op deze manier krijg je én je paard goed los, en je hebt hem goed aan het been Lachen

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:59

dat stretchen werkt echt en paarden gaan het ook lekker vinden... verder doe ik veel aan stelling rijden en natuurlijk ook de overgangen... voor de contragalop en dergelijke zijn wij nog niet ver genoeg... Lachen misschien dat dat nog eens komt...

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:56

ten eerste kijken of je zelf recht zit, je benen er goed aan hebt, en de juiste stelling hebt. je kan veel voltes rijden, schouderbinnenwaarts of schoudervoor, travers, en wat zijgangen/apuyementen daar wordt ie lekker los van!


Paardenl0ver
Berichten: 406
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Westkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:17

Veel voltes rijden en dan de voltes sluiten enz. Kleinere voltes..stelling vragen..gewoon een beetje figuren blijven rijden..!

[L] 14-o³-'o5 ; misjou
300 tranen , 30 gedachten , 3 woorden , ik mis je!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers