Help! Openhaard probleempje!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Help! Openhaard probleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:19

Na flink zwoegen heb ik vanavond heerlijk de openhaard aangekregen Haha! Maar eigenlijk wil ik wel een beetje bijtijds naar mijn bedje maar er liggen nog 3 houtblokken op, die net aan het branden zijn. Uit ervaring weet ik dat die dingen nog wel een uurtje of 2 branden. Maar dan wil ik eigenlijk al in bed liggen.

En de openhaard aanlaten terwijl ik lig te slapen vind ik niet echt een supertof idee Scheve mond

Dus...........hoe krijg ik dat ding straks weer uit Verward



isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:35

ik zou het dus echt niet weten he, ook niet echt slim om hem aan te zetten net voor je naar je bedje gaat Scheve mond

hhmm, water opgooien ofzo!!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:36

isabelle schreef:
ik zou het dus echt niet weten he, ook niet echt slim om hem aan te zetten net voor je naar je bedje gaat Scheve mond

hhmm, water opgooien ofzo!!



Had de openhaard rond de klok van 7 vanavond al aangedaan. Maar net nog een paar blokken opgegooid. Tja...........moet er nog even aan wennen.

Water geeft een smeerzooi!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:41

Als de schoorsteen goed schoon is kan je het vuur uitrakelen (uitspreiden) en als het dan laag brand kan je wel gaan slapen. Het is natuurlijk handiger om het zo te timen dat het zo'n beetje uitgebrand is als je naar bed wilt.. maar dat had je al gemerkt. Brand het nog te hoog, haal dan even een emmertje droog zand om te doven. Niet met water in de weeg gaan, je wilt niet weten wat een zooi dat word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:49

Dank je Arwen. Daar heb ik wat aan Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:24

als je er iets voor hebt staan(zo'n speciaal ijzeren openhaard-schermpje dus) zodat er geen vonkjes op de grond/gordijnen/etc kan komen, en hij brand nog maar een heel klein beetje, kan je gerust gaan slapen
ik had t daar zelf ook nooit zo op, nu hebben we een nieuwe openharad, een of ander design ding, maar die heeft er een deurtje voor, is meer een luxe houtkachel dan echt een openhaard, jammer want ik vond dat 'open vuurtje' altijd zo leuk maar dit is een stuk veiliger

maar zand erover daarmee krijg je het ook uit, dat het dan misschien nog wat nagloeit geeftniet

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:32

Ik heb twee van die rekken ervoor staan Renske, zal dat voldoende zijn?

In de woonkamer heb ik inderdaad zo'n houtkachel, maar dat K**ding kreeg ik niet aan vanavond! Dus die is al uit.

Twee blokken gloeien nog, en branden ietsje!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:51

Knettert het nog of gloeit het alleen maar? Ik had even niet aan de vonken gedacht, wij hadden een echte vuurplaats met stenen ervoor, dus geen vonk-brand gevaar, en nu hebben we een dichte kachel. Ik mis die oude haard, bijna een vuurkuil was het. Dat was pas een echt vuur.

Als het vonk-schermen zijn zal het inderdaad genoeg zijn. Als je het niet vertrouwd kan je er beter zand op gooien, anders doe je nog geen oog dicht Knipoog

Als je die andere kachel niet aankreeg moet je de schoorsteen (laten) checken, dan zal 'ie wel niet lekker 'trekken' (klinkt zo heerlijk schunnig eigenlijk... Haha!) en dan doet je vuurtje niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:55

Nou ik ben ook niet echt handig in dit soort scoutingpraktijken Haha!

Maar hij knettert nog zachtjes, en verder gloeit ie voornamelijk!

Die andere kachel heb ik een keer geprobeerd, daarna gestopt. Gewoon wat papier een een blok hout erop. Deed het even, daarna niet meer.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:05

dat hadden wij ook ArwenLune, zo'n hele grote, kon je nog eens een mooi fikkie in stoken Tong uitsteken

nu hebben we iets dat ja t is geen houtkachel, daar issie te groot voor, maar tis geen openhaard omdat t een helemaal dicht ding is met glazen deurtje, maar ja een bescheiden vuurtje achter een glazen deurtje vind ik een stuk minder leuk

als ie zachtjes knettert en verder gleoit heb je hem zo uit met wat zand, je kan hem ook zo laten staan, 2 rekjes ervoor moet genoeg zijn Knipoog

maar ja ik heb een beetje een trauma sinds onze stal is afgebrand met een hele loods en bijna ons huis meeging, dus ik ging steeds kijken of alles nog wel echt veilig was, zand er op gooien zodat je zeker weet dat t goedgaat geeft je zelf denk ik een veiliger idee

als je die ander niet aankreeg, wil wat spiritus, kleine stukje heel droog hout(haardblok in mini stukjes splijten) en wat kranten weleens wonderen doen, alleen als de schoorsteen echt helemaal schoon is, als ie verstopt zit dan krijg je hem ondanks de spiritus nog niet heel goed aan

aanmaakblokjes van de BBQ willen ook weleens werken, al gooit mn vader er meestal gewoon spiritus op, succes gegarandeerd Haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:05

Niels slaat die blokken aan het end uit elkaar zeg maar zo gaan ze sneller uit.

Ik ga echt niet slapen als de haard nog in de fik staat, krijg dan meteen van die enge ideeen.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:08

Wij hebben een glazendeurtjes voor de openhaard, maar als het savonds fout getimed is, met ijzeren schepje en zo'n ding om blokken te verleggen... aan het rollen en as over de blokken scheppen. Als je haard open is, zou ik zand pakken, anders ligt het as al snel overal Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:17

Wij gebruiken altijd aanmaakblokjes!
En het is bij ons meestal lekker warm door de houtkachel.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:26

Wij gebruiken alleen een prop kranten en splijthout om de zaak aan te krijgen. In dit huis hebben we een echte kachel (afgesloten dus) en dat is minder 'echt', maar wel voordelig - ding heeft een warmte-rendement van hier tot ginder. Mocht de derde wereldoorlog komen en gas/electra afgesloten zijn, kunnen wij met deze ene kachel de halve straat verwarmen. Haha!

Klinkt leuk, maar meestal staat de buitendeur op een kier als 'ie brand, word veel te heet binnen anders Haha!

Als je het vuur goed uitrakelt voor je gaat slapen is er weinig gevaar, maar als je dan wakker gaat liggen kan je er beter gewoon zand op gooien, dan slaap je tenminste Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:41

haha ja hier staat de deur naar de gang open, zodat de warme lucht naar boven wegkan Knipoog
dat was met de openhaard niet zo heel erg nodig, maar nu met die kachel wel!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:45

Pipo schreef:
Nou ik ben ook niet echt handig in dit soort scoutingpraktijken Haha!

als scout heb je iig geen last van een openhaard,gewoon een lekker groot kampvuur aansteken,slaapzak nemen en errond gaan liggen.Moest er wat mis gaan heb je dat snel genoeg door Knipoog

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:55

Wij laten het ook meestal gewoon uitbranden en tegen de tijd dat we naar bed gaan gloeit het dan nog een beetje. Ik moet er wel bij zeggen dat er een groot stuk plateau van een speciaal soort steen voor ligt, ik weet niet hoe het heet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axxy, DWitzel, Hanneke_68, hortensia, Ine23, Jane808, Jara, lanouska, Leandra, meintje, novaaaasje, Poety, Roosch, Selina, Sneeuwmaan, YandexBot en 178 bezoekers