Moeilijk...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Moeilijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 22:35

Hey bokkers,

Vandaag ben ik voor de 2e keer met de zus van mn vriend mee geweest naar haar paardjes. Nou ja, haar verzorgpaardjes.

Het verhaal van haar ff in het kort. Ze reed op een manege en had daar een huurpaard, maar die is helaas overleden. Toen kon ze een paardje gaan rijden, waarvan de eigenaar zwanger is. (geloof ik) Helaas voor haar is dit paard verkocht, en nu staan er nog 2. De ene is een Welshje van 1,5 en de andere is een veulen van bijna 1.

Maar goed. Dit veulen is dus een echte eigenwijze trut. Als je haar op de kont wil poetsen dan trapt ze opeens gericht naar je toe en ze probeert je steeds weg te jagen door haar kont naar je toe te draaien.
Als je haar een paar keer streng toespreekt, en een keer een schop terug geeft als ze uithaald, dan heeft ze wel zoiets van he, dit mag dus niet. ALs je dan heel dominant gaat doen, de leiding van haar overneemt en consequent blijft, is het op een gegeven moment goed. Dan probeert ze niks meer. Alleen gaat ze je soms heel verbaasd aan staan kijken!

Nu is mijn probleem eigenlijk een beetje, dat het niet mijn verzorgveulen is, maar dat ze na de 2e keer beter naar mij luisterd als naar mn as. schoonzus. (dit is niet om op te scheppen.)
Dit komt mede omdat ze vrij bang is en ook heel onzeker in de buurt van dat veulen doet. Dat veulen heeft dat natuurlijk wel door, en die neemt dan gewoon de leiding over.

Hoe kan ik zorgen dat zij het vertrouwen weer een beetje terug krijgt? En dat ze minder angstig wordt?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:50

Misschien een cursus Natural Horsemanship volgen?
Als ze bv. bang is en een stap opzij gaat voor het paard, dan is het paard al hoger in rangorde. Je moet het dier echt op zn plaats weten te zetten.
Afbeelding

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 22:54

Ja maar het lukt mij ook wel. Ik heb heel veel geleerd van PeppySan hier op bokt. Maar ik vind het zo banketstaaf dat zij die monsters verzorgd en dat die eigenwijze trut beter naar mij luisterd.

Maar ik weet niet hoe ik het haar moet leren dat ze niet bang hoeft te zijn. Het paard heeft het nl wel door...

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:17

Ik heb het zelfde probleem met mijn verzorgpaardje. Dat is een hengst van bijna twee, egt een banketstaaf. Hij's is sterk en probeert je steeds weg te jagen, schoppen doet hij niet maar wel kont draaien wegrennen enz... egt om moe van te worden. Waarscheinlijk heeft het veulen geen opvoeding gehad, ik herken de dingen die jij op[noemt ook in da trutje van mij, opzich heel logisch want zijn baas heeft hem gekocht en sinds dien in de wei gelate tot dat hij oud genoeg is om te werken. Waarscheinlijk hebben de vorige eigenaren dit ook gedacht want het paardje kent (of doet alsof) helemaal niks. EN een streken, wat bij mij heeel goed werkt, is hem sociaal bestraffen. DAT houd in zodra hij niet doet wat ik wil je kordaat omdraaien en weggaan MET DE BROKJES!!!! dan heeft hij zoiets van das nie de bedoeling. Hij staat dan ook nog bij een ander paardje in de wei en dan geef ik de koekjes aan de ander en 'negeer'hem ff. Als ik dan zijn wei in loopkomt hij heeeeeel snel naar mij toe en wil hij heel graag meewerken. ik ben nu redelijk weer met da beesje mah de eigenaar kan er nog steeds niks mee. Die is er bang van en het paard neemt gewoon een loopje met hem! Vooral een kwestie van er veel mee bezig zijn en verzekerd overkomen.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:46

Heeft dat meisje problemen met de gedachte dat het veulen jou beter gehoorzaamt dan haar? Zo niet, dan zie ik er geen nut in om het veulen aan twee mensen evenveel te laten gehoorzamen. Zolang het veulen respect heeft voor alles wat mens is (mag dus absoluut niemand omlopen etc, dat mag je sowieso niet toelaten, voor de rangorde niet maar vooral voor de veiligheid niet!!), is het niet echt een probleem. Het kan zelfs goed van te pas komen, als jij een band met het beestje opbouwd, leer je haar automatisch ook respect hebben voor mensen, wat op den duur ook de houding van het paard naar jou as. schoonzus toe verbeterd Lachen

pff, heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:56

anders moet je eens proberen om je "zus" mee met het paardje om te laten gaan meer poetsen en als die uithaalt een tik verkopen maar wel door haar zo leert ze overwicht en anders laat je haar hetzelfde doen als bij een klein broertje/zusje... als ik dat zeg bij mij op de manege als ik les geef is het meestal wel een goed werkend iets... want wie heeft nou geen overwicht op zijn kleinere broertje/zusje en als ze die niet hebben moeten het ze zich inbeelden Knipoog succes!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 18:18

Ik heb dus de afgelopen keer tegen haar gezegd dat ze zelf moest proberen om haar eens te poetsen. Ik hield haar vast. Maar als ze dan een beetje begint te draaien en te drammen, dan is ze gelijk in paniek ( nou ja, niet in een erge mate) maar dan weet ze niet zo goed meer wat ze moet doen en dan begint ze steeds haar stem te verheffen, maar omdat ze een bange "houding" heeft, raakt dat veulen in de war. Met als gevolg dat ze nog meer begint te draaien en dan zijn we nog veel verder van huis. Ze is trouwens van een vrouw die nu zwanger is en dat is de reden dat die er bijna niet komt. Het veulen staat bij haar ouders en die doen er niks mee. ( ook omdat ze er bang voor zijn) Het veulen luisterd trouwens wel naar die zwangere vrouw waar ze van is btw...