Ben ik nu egoïstisch?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Ben ik nu egoïstisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 20:42

Er lang verhaal, sorry
Ik vind mezelf zo'n rotbaas voor Camble..
[PP] Ik wou dat ik nooit Camble had gekocht...
Daar heb ik geschreven dat ik veel om Camble geef, en dat is zo..
De laatste tijd, lekker samen kroelen en dat soort dingen Lovers
In dat topic schreef ik ook, dat op stal bijna iedereen zegt dat ik beter naar een ander paard zou uitkijken. In het begin dacht ik: loop toch op, het is toch lekker MIJN paard. Maar sinds dan ben ik eigenlijk beginnen beseffen dat Camble toch altijd niet zo braaf is, dat ik soms maar één keer per week tevreden van mijn paard afstijg..

De eerste weken wou ze niet meer uit de weide als ik haar ging halen.
Ze liep 2 passen en baf, daar stond ze stil, ofwel keerde ze haar gewoon lomp om of kwam ze wat omhoog. De staleigenaar heeft me toen geholpen, Camble een goeie schop gegeven en mevrouw liep toen mee.
Paar weken erna ging ze weer een paar dagen stilstaan maar met veel geduld kreeg ik ze mee naar de stal.
De eerste keer toen ik wou rijden, liep ik met haar naar de bak.
Daar is een kleine rooster voor, en keek ze even. Ze liep door om vervolgens schuin te springen, zodat ze met een voorbeen mijn rug raakte. Auw Boos! Maar goed, ze moest nog wennen aan alles dus ik stoorde me er niet zo aan.

Maand erna, mevrouw was alles al goed gewoon. Liep braaf mee aan de hand, was braaf met het rijden. Tot ik wou opstappen. Ik had toen de slechte gewoonte van in de gang zelf op te stappen en zo de bak in te rijden. Mevrouw ging er opeens in een snelle draf vandoor, liep mijn vader bijna omver. Week erna ging ze opeens in galop ervandoor, toen had ze bijna 3 vriendinnen van me omver gelopen Scheve mond Er op wandeling ervandoor gaan zonder dat er iets gebeurde. Ik kreeg ze juist voor de drukke straat stil.
Ik dacht ze probeert me uit, en het ging ook een hele tijd beter.
Toen ging ik met een vriend mee uitstappen buiten. Lekker de blok rond met een lang teugeltje. Ging ze er weer vandoor. Daarna ben ik niet meer gaan wandelen, ik weet niet of het kwam omdat er niemand mee ging (ik krijg ze niet alleen van het erf) of was ik nu gewoon bang..
Ik en nog anderen hebben verschillende keren geprobeerd om haar van het erf te krijgen, alleen is ze gewoon gevaarlijk. Ze zou zo onder een auto lopen Scheve mond Gisteren heeft ze me eraf gegooid. Mevrouw ging vanuit volle galop in stilstand en bokte nog wat en daar vloog ik..
In de omgang kan ze vreselijk lief zijn, maar ze moet haar zin krijgen. Op de wasplaats kan je op 2 plaatsen staan, ik krijg ze maar op 1 plaats, op de andere word ze gek. En meer zo van die kleine dingen..

Het rijden heeft nooit echt lekker gegaan. Ik mag op stal ook soms met andere paarden rijden, ik krijg les, tips.. Iedereen zegt dat ik vooruit ben gegaan. Vroeger wist ik niet wat ontspannen rijden was, dat de achterhand zou moeten ondertreden en dat soort dingen. Ik wist wat de rem en de gas was. Camble heb ik ook gekocht voor gewoon rond te hobbelen en soms een spongetje. Maar als ik nu wat serieuzer wil rijden, gaat dat niet. Ze zet zich vast, soms gaat het redelijk maar helemaal niet goed. Alleen in stap lukt het nu wat. Ik dacht het ligt aan mij, maar er zijn verschillende mensen op haar gekropen, en dan zette ze haar helemaal vast. Kop omhoog, beginnen rennen, bokken.. Ik heb ze ook laten na kijken, het zadel was op maat gemaakt, alles was in orde.

Ga ik op een ander paard, gaat het rijden wel. Het gaat soms gewoon super. Ik kom soms gelukkiger thuis als ik een ander paard heb mogen rijden. Na lang denken heb ik en mijn ouders besloten om Camble te verkopen. Ik voel me echt de slechte baas die een paard maar kan wensen. Ik denk echt dat we elkaar alleen maar tegenwerken..
Ik vraag me nog steeds af, is dit de juiste beslissing? Ik zie Camble heel graag, maar wat is nu het beste voor ons? De tijd zal het uitmaken.. Verdrietig

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:05

Als het niet samen gaat, gaat het niet en ben je heus niet egoïstisch.
Misschien gaat het bij iemand anders met Camble beter, kunnen ze beter samenwerken, dat is toch alleen maar veel fijner dan ? Het zou egoïstischer zijn als je haar hield en er over een jaar nog niks mee verder was geworden, heeft het paard ook geen donder aan en jij ook niet.
Je moet plezier blijven houden en ook in het rijden, dat is tochiets wat je met lol wil doen i.p.v met stress en verplichting.

Geen schuld bij je zelf leggen als het niet klikt, denk voor jezelf en het paard na, is het voor beiden leuk om zo door te blijven gaan ? Denk het niet.

Zet alle plus en minpunten van haar eens op een rijtje en ga nadenken, ik heb dat zelf ook vaker gedaan en dat helpt echt bij het maken van een keuze.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:05

Paardrijden is en blijft een hobby. Je koopt een paard en geeft er daarna ook heel veel geld aan uit. Daar moet je plezier voor terug krijgen. Als ik jou verhaal zo lees krijg je er eigenlijk te weinig plezier voor terug. En natuurlijk, het is een dier en je wlit het beste voor dat dier. Maar jij bent een mens en je mag ook best wel het beste voor jezelf willen! Misschien is iemand anders super gelukkig met Camble en kan die hem wel aan. (Ik maak namelijk op uit je verhaal dat het in heel veel gevallen ook een soort "machtstrijd" is)

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 21:15

Idd het is soms een machtstrijd
De ene dag loopt ze naast me, zonder touw, de andere dag krijg ik ze niet mee..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:18

Ik denk dat dit de juiste beslissing is voor jullie. Paardrijden doe je voor je plezier, en zoals je je verhaal verteld, denk ik dat er weinig plezier is voor jullie. Het klikt gewoon niet. Misschien dat het met een ander baasje wel klikt, dat is leuker voor hem. En jij kunt dan een ander paard kopen met wie het wél klikt, dat is ook leuker voor jou. En daar is niks egoïstisch aan, want je doet er denk ik ook je paard een plezier mee.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:30

Hoelang ben je nu bezig met dit paard? Met elk nieuw paard ga je door een periode van aanpassing en gewenning heen. Uitproberen ja. En dat kan best een tijdje duren. Met mijn vorige paard heeft het anderhalf jaar geduurt voor we door 1 deur konden! Ik heb dat dier ook wel eens staan verwensen, erbij staan janken omdat ik zo graag wilde dat het lukte en alles verkeerd leek te gaan. Maar toch doorgezet, omdat ik gek met dat dier was.

En weet je wat? Uiteindelijk kwam het goed. Hij is jarenlang voor me door het vuur gegaan, na die periode nooit meer gebokt of gestijgert, zonder zadel en hoofdstel kon ik ermee rijden. Een wereldpaard. Maar dat wereldpaard had ik nooit ontmoet als ik het opgegeven had in die rotperiode.

Dit is niet bedoelt om je te dwingen ermee door te gaan. Nogmaals, ik weet niet hoelang je al bezig bent met dit dier. Maar bedenk je wel dat dit waarschijnlijk een moeilijke periode is, dat het niet altijd zo blijft. Als je denkt dat het onderliggende paard, het resultaat, het waard zal zijn...

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 21:43

8 maanden ben ik bezig..
Het is een dood braaf paard, het was gisteren ook de eerste keer dat ze bij mij bokte. Echt uitproberen denk ik dat ze gewoon in het begin deed, zoals ik al schreef. Maar het zijn die kleine dingen. Zoals op de wasplaats, ze is er dan met geen mogelijkheid in te krijgen en begint superhard naar achter te lopen of komt wat omhoog. En als ze dan juist in het gangetje omhoog komt, zit ze met haar hoofd ertegen.
Het rijden wil niet vlotten en we krijgen 2 keer per week les van 2 verschillende instructeurs. Ook zou ik graag toch ooit een wedstrijd willen rijden, misschien dat ik het leuk vind en definitief wedstrijden ga doen. Maar wat? De dresuur vlot niet, springen mag ze maar af ten toe meer..

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:55

Weg ermee , naar iemand die er wel mee uit de voeten kan en er WEL plezier aan heeft. Niet alleen vooor jezelf maar VOORAL voor Camble Lachen

Is toch veelbeter alsjullie het allebei met iemand anders WEL naar je zin hebben ?

Dus fijn nieuw baasje & plekje ervoor zoeken , dan doe je juist iets goeds

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:08

ik zou idd maar eens gaan uit kijken naar een leuk paard , waar het wel mee klikt, ik lees zo nu en dan je berichten en dan denk ik, jammer dat je geen lol heb met je paard, wie weet is zij niet de juiste voor je, probeer gewoon eens wat andere paarden, maar ja het blijvende levende wezens, soms duurt het gewoon wat langer. je kan zegge ik geef me nog tot de zomervakantie en dan hak je de knoop door, hoe meoilijk het ook is, wat heb je eraan als je iedere keer zo,n strijdt heb. succes met het maken van je keuze, wat je beslist het zal goed zijn, succes.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:18

Ik denk dat je eerder egoïstisch bent als je hem niet weg doet....Als het niet klikt, kun je beter iemand gaan zoeken die het wel goed kan vinden met Camble. Is voor jou beter, maar ook zeker voor Camble. Succes OK dan!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:58

Tja ik denk altijd zo. Ik heb een paard om er zelf op te rijden en er plezier aan te hebben.

Als ik iedere dag zou moeten vechten, of eigenlijk niet zoveel zin hebben, dan zou ik hem meteen verkopen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:15

Het is ene moeilijk iets met 2 kanten, mijn vorige paard ben ik ook bij elkaar denk wel bijna 2 jaar mee in strijd geweest.

Geweldig paard in de omgang...maar met rijden was ze me iedere keer weer te slim af, bleef doorproberen, we hadden toch wel minstens 2 keer per week zo'n machtstrijd, vooral tijdens de groepslessen.

Ik ben doorgegaan omdat ik helemaal gek was op dat dier, ik was er van overtuigt dat het wel goed zou komen en daarom gaf ik na 3 keer in een uur eraf gevallen te zijn de moed nog niet op.

Maar als ik dat gevoel niet zou hebben gehad, als ik haar niet zo geweldig had gevonden had ik haar waarschijnlijk ook verkocht.

Paarrdrijden doe je voor je plezier, ik lag nog iedere keer met de slappe lach op de grond, begon iedere keer weer met frisse moed.
Als jij dit niet hebt, en het gaat echt niet lukken vind ik je het tegenovergestelde van egoistisch als je haar zou verkopen.
Voor jou loopt er een paard rond waarbij je dit gevoel wel kan hebben en voor haar een baasje.....

Ga op je gevoel af, en zorg dat je later nergens spijt van hoeft te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:12

Ranja schreef:
Ik denk dat je eerder egoïstisch bent als je hem niet weg doet....Als het niet klikt, kun je beter iemand gaan zoeken die het wel goed kan vinden met Camble. Is voor jou beter, maar ook zeker voor Camble. Succes OK dan!


Benk ut helemaal mee eens!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:27

Er heeft gisteren iemand gebeld voor Camble.
Deze week komt hij eens kijken.. Het gaat wel snel zo :'(
Ik ga mijn meisje echt missen als het zover is, maar ik denk dat het ook beter is voor haar.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:53

Knap dat je dat inziet.
Ik heb zelf ook mijn vorige paard verkocht wegens het niet klikken zeg maar.
En dat deed pijn!
Maar het was wel beter, ik had het eigenlijk al eerder moeten doen realiseer ik me nu.
Bij haar huidige eigenaar is het een heel ander paard.
Zij is gelukkig, en ik ook!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:40

Het is een moeilijke en vervelende beslissing , maar als het niet klikt is het beter zo meis..
heel veel sterkte

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 17:03

Verdrietig Vandaag stond ze weer zo lekker met me te knuffelen..
Ze maakt het me alleen maar moeilijker