Wei wordt bemest met paardenmest, wat nu?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Wei wordt bemest met paardenmest, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 18:37

Vandaag ging ik Kore van het weitje halen. Komt vaker voor in het weekend, dan staan ze nog niet binnen. Toen ik bij de wei aankwam, viel het me in eerste instantie niet op, maar ik rook wel wat. Kijk ik daar op de grond, zie ik overal strootjes en stukjes oude opgedroogde mest liggen!!!
Ik denk dus dat onze staleigenaar een keer geen zin had zo`n afhaal bedrijf te laten komen ofzo, en dus maar zelf aan het bemesten is geslagen met de beschikbare paardenmest van de mesthoop... Verward Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden! Zover ik heb kunnen zien was het (tot nu toe?) de enige wei, ben benieuwd of alle weides een beurt krijgen.
Waar ik me zorgen om maak, is de eventuele wormeninfectie die ze zo misschien op kan lopen? Wie weet zit er wel "bevuilde" mest tussen van een of ander paard met wormen? Ik zal morgen maar vragen of Kore van wei mag veranderen, vind het toch niet zo`n fijn idee eigenlijk.

Wat vinden jullie?


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:20

Een goede wormspuit in duwen! Equist bijvoorbeeld. Na 8 weken herhalen. Normaal is Equist goed voor 3 maanden, maar in dit geval lijkt het me verstandig om niet te lang te wachten daarmee.
Wanneer je zeker weet dat er mest bij zit van een paardje wat wormen heeft gehad, zou ik m'n paard er niet meer op zetten.
En even een weekje / paar weken op een ander landje is ook wel fijn, zodat de mest een beetje weg is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:22

Wormeneieren kunnen 2 jaar 'in leven' blijven en de infectiehaard is dus met 'een maandje verweiden' niet weg.
Regelmatig ontwormen is dan het enige wat helpt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:24

Het is toch niet zo raar dat de weide met paardenmest wordt bemest? Ik zie het meer gebeuren en heb gehoord dat paardenmest beter is dan koeienmest in verband met o.a. eiwitten?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:27

Paarden eten niet van een weiland met eigen mest er op is mij altijd verteld. Of het waar is.. Verward

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:27

Paarden mesten toch ook gewoon in de wei?
Als je op stal collectief volgens een goed schema ontwormd is er niets aan de hand.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:51

Wij doen het ook altijd zo!! De paarden mest en de schapen mest gaan op een hoop en als de mestplaat vol is en het land laat het toe om er met de trekker op te gaan, huurt me vader een mestkar en de buurman schept de mestbak met zijn trekker en voorlaadding (?) leeg in die kar en dan gaat dat over het land, wordt mooi verspreid en na een paar buien vind je er niks van weer! Ik ontworm me paard gewoon op tijd en er is niks aan het handje!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 19:52

Sjuimpje schreef:
Paarden mesten toch ook gewoon in de wei?
Als je op stal collectief volgens een goed schema ontwormd is er niets aan de hand.


Ja maar dat is niet het geval bij ons! Iedereen doet het zelf volgens eigen schema. Kore staat bij een ander paardje op de wei, en wij proberen het meestal zo ongeveer tegelijk te doen, dus is het besmettingsrisico laag. De mest die er nu op de wei ligt, is dus ook van andere paarden.

Zal maandag idd een wormenspuit kopen! Scheve mond

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:18

Ik doe dit al jaren...maar wel natuurlijk met mijn eigen paardenmest, en mijn paarden worden goed ontwormd. Zoals al gezegd is, zou ik ook eventjes extra goed ontwormen.


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:33

Als het oude mest is, ouder dan drie jaar, dan is er niks aan de hand en speelt ook het probleem van niet eten geen rol meer. Als het jonge mest is, dan zijn je zorgen terecht. Bovendien is het niet verstandig paarden in een net bemeste wei te laten lopen, oud of niet.
Ik zou inderdaad naar de achterliggende reden vragen en als ie daar niet een heel erg sluitende verklaring voor heeft overwegen om op zoek te gaan naar een andere plek, er is zat daar in het Breugelse....

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 21:46

Haha, ken je Breugel??

Ik zal morgen op stal eens informeren, en anders idd een ander schoon weitje eisen!

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:09

Koortje schreef:
Haha, ken je Breugel??

Ik zal morgen op stal eens informeren, en anders idd een ander schoon weitje eisen!


Ik kwam uit de buurt, inderdaad. Sinds kort verhuisd.
Kijk wel goed uit daar, er zit kaf tussen het koren. ik ga niet met namen gooien, maar er zijn enkele stallen waar je niet moet zijn, als je paard je lief is.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:16

Dioxide schreef:
Paarden eten niet van een weiland met eigen mest er op is mij altijd verteld. Of het waar is.. Verward



das idd waar want het is een afbakening voor de paarden hun territoria en das de reden waarom ze daar niet meer eten zou jij soms eten van een plek waar je weet waar je net gescheten hebt?

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 142 bezoekers