Rijbak bodem, zonder drainnage!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Rijbak bodem, zonder drainnage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 21:16

Vele vinden het bagger rijden, ik eigenlijk ook, maar omdat een rijbak met drainnage er financieel echt niet in zit, maar ik toch graag een betere rijbodum wil als dat ik nu heb (zand met klei).

Overweeg ik om puin te laten stortten en te laten egaliseren totdat hij hard is en dan wit zand erover, ik snap dat het niet ideaal maar wellicht een optie of wordt het een grote ravage in de loop van de tijd?



Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:20

Als je dat wilt laten doen, is het vrij duur. Kun je dan niet voor dezelfde prijs laten draineren?

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:23

Kan j er niet gewoon houtsnippers doorheen doen. Deed de boer waar k eerst stond ook en was een prima bak.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:53

Wegendoek eronder. Ik heb van de winter op mijn hakjes in een bak gelopen waar geen drainage onder lag. Alleen maar wegendoek schijnt ook goed te kunnen helpen

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:32

cissie schreef:
Vele vinden het bagger rijden, ik eigenlijk ook, maar omdat een rijbak met drainnage er financieel echt niet in zit, maar ik toch graag een betere rijbodum wil als dat ik nu heb (zand met klei).

Overweeg ik om puin te laten stortten en te laten egaliseren totdat hij hard is en dan wit zand erover, ik snap dat het niet ideaal maar wellicht een optie of wordt het een grote ravage in de loop van de tijd?



je weet dat puin op een gegeven moment gaat zwerven he? en om nou te lopen in een bak met stenen das ook niet echt een pretje denk ik...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 02:02

Ik weet niet op wat voor grondsoort je zit. Wij hadden thuis het geluk met zandgrond. We hebben daar het witte zand omhoog gehaald, ge-egaliseerd en daarna een laag houtchips eroverheen laten storten. En we hadden een prima bodem. Zeker niet te zwaar en altijd droog.

Mocht je dat met het puin willen doen... Misschien eerst het puin, dan egaliseren, wegendoek erover, grof zand erover, weer egaliseren en dan houtchips?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 02:34

Op een of andere manier komt puin toch altijd weer boven...Meestal pas na een aantal jaren, en dan zit je daar...
Bij de buren is een heel aantal jaren terug ook puin in de weide gestord,nu hebben ze dat laten omploegen,met als gevolg dat al die paarden erop lopen te hupsen...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:22

ik heb hier een rijbak met zeezand zonder drainage. Als het echt stortregent maar dan echt heel erg dan is hij binnen maximum een uur weer goed om te rijden. Als het gewoon regent merk je het nog niet. De zand is dan gewoon vochtig zoals op het strand OK dan! .

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:22

Mijn vader heeft de bak zelf gedraineerd!! Gewoon een vrachtwagenmet scherp zand laten komen en via het werk kon hij buizen krijgen! Dan met de schep een geul graven van ong. halve meter diep, scherpzand erin, buis erin, nog meer scherpzand en dan weer het gewone zand! Denk dat dit niet zo duur is als puin, wegendoek, houtsnippers enz enz. Maar zeker weten de ik het niet!

Rondom een sloot wil ook nog wel eens helpen! Dan kan het water er mooi aflopen!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:30

Puin komt inderdaad constant weer omhoog. Dan zou je er een of ander doek overheen moeten leggen.
Wat ik verder nog gelezen heb over houtsnippers is dat ze natuurlijk verteren. Maar dat het dan na een jaartje of wat houtsnippers, je hele bak dichtslipt en wat glad kan worden. Maar ik weet niet of dat waar is.

Wij willen misschien ook zelf de bak gaan draineren. Ook zelf geulen graven. Maar of dat er nog ooit van komt.. Verward

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:01

Bij de stalling waar ons paard stond hadden ze geen houtsnippers maar een soort rubberflubbers door het zand gemengd, dat werkte ook goed. En dat verteert niet.

Zelf zitten we nu op veengrond en hebben 2 jaar geleden de bak laten keren. Zand er onderuit gehaald en veen onderin gegooid met het zand er weer op. De eerste winter bleef de bak nagenoeg droog.
Maar afgelopen winter met al die regen zaten er toch regelmatig grote natte stukken in en sommige dagen leek de bak wel een zwembad. Hoewel dat volgens onze hoefsmid bij alle bakken in de omgeving was, zelfs die met de duurste bodems Lachen

Als het volgende winter weer zo nat wordt overwegen we toch ook zelf maar drainage pijpen in te graven.
Heeft iemand enig idee hoeveel van die dingen je in een bak van 30x15 zou moeten doen om de boel goed te draineren?

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:02

Wij hebben een bak van 18 x 36 en we hebben 5 buizen gebruikt over de 36 meter verdeeld! Na een regenbui zie je vaak meteen al de buizen liggen, daar trekt het dan meteen droog! Na 1 dag droog of weinig regen is onze bak weer nagenoeg, op enkele plekken na, weer helemaal droog en goed te rijden!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:44

Puin zou ik niet doen..
Ik ken ook iemand die heeft schors in de bak liggen en kan al de hele winter lekker rijden!

Dag lieve mama...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 20:43

We hebben nu kleigrond en zand in de bak, naja bak het is eigenlijk een bak maar door de bagger bodum rijd ik er nooit in maar gebruik hem als paddock, dat vind ik zonde, maar goed kan bij de buren rijden(onder de man) dat was nooit een probleem, maar omdat ik nu bezig ben het beleren van 2 ponies (voor de wagen) merk hoe onhandig het is om iedere keer je hele hebben en houwen (autoband/sleep/wagen ponies) naar de buren te moeten verplaatsen Gaaaap , hun bak is vrij zwaar dus om later echt goed in te mennen ongeschikt.

Houtsnip hebben we gehad dat is leuk voor 1 misschien net 2 seizoenen en dat rot het weg en wordt het een nog grotere bende.

Ik dacht daarom aan puin met daaroverheen een grote lading zand, onze buren hebben op deze manier een longeerbak aangelegd en is goed droog, maar ja de natte winter is nu ook voorbij, tja.
Lastig om een redelijke goede bodum te maken zonder dat het klauwen met geld kost.
Het gaat mij ervooral om dat er geen dagenlang grote plassen in blijven staan en dat de bodum niet te zwaar wordt.

iK vind het idee van het doek niet gek, klinkt vrij logisch, misschien met heel veel geluk dat ik mn pa nog zo gek Schijnheilig krijg om zelf een drainage aan te leggen OK dan!

Bedankt voor de ideen Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:45

die plassen kan je ook weg pompen hoor enne tja met een beetje lief gezicht je vader aan kijken kan ook wonderen doen hoop ik voor je...
succes!

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:53

Puin is waardeloos. Komt omhoog en als je het ooit af moet voeren kost het veel geld. Misschien is het een optie om de bak te laten mengen met ander zand (ander formaat korrels) en houtsnippers.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:58

hmmm als het goed is kan je ook puin nemen daarom wegendoek en daarbovenop zand... is dat misschien een idee?

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Brusi06, charootje, fro, Paardengek81, Symke en 104 bezoekers