bokken in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Carmen__

Berichten: 1189
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Hoeven

bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 21:52

Ik ben pas geleden begonnen met Hubo te galopperen onder het zadel. Dat was de eerste keer dat hij het deed en eigenlijk ging het in het begin hartstikke goed. Hubo is erg voorwaarts en galoppeerde lekker door. Maar vooral de laatste keer ging hij moeilijk doen. Ineens stoppen, die achterbenen heel hoog de lucht in en dan weer gewoon doorgaan. Ik probeer nu constant aan te sporen, zodat hij doorloopt, maar hij blijft bokken. Wie heeft er een idee hoe ik hem dit kan afleren?

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:04

vooral niet te veel aansporen! straks wordt dit nog zijn commando van dat iej moet gaan bokken!
en tjah! hij word net ingereden dus snapt het niet echt allemaal! beste om een ervare inrijder erbij te halen als je het echt goed wil hebben!
tenzij je het geld er niet voor over hebt!

__Carmen__

Berichten: 1189
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 22:19

jah, ik heb ook les bij iemand die zelf al ontzettend lang en goed rijdt (rijdt Z-dressuur). Maar we kunnen hem dit niet afleren. Al van alles geprobeerd, maar hij blijft het doen. Lijkt wel of ie t leuk vindt om te doen.

lienneke
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: roesbrugge(Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:30

Hij bokt misschien enkel omdat hij het tof vind om te rijden. Ik heb nog paarden en pony's gehoord die uit blijschap begonnen te bokken. 1 ding kun je proberen. Is telkens zijn hoofd omhoog houden als hij probeert te bokken. Dan krijgt hij de kans niet.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:33

toen ik met m'n paard ging galopperen bokkt hij ook steeds, na veel doen ging t weg... gewoon negeren. werkte bij miji in ieder geval

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:40

LauwtjuhLevi schreef:
vooral niet te veel aansporen! straks wordt dit nog zijn commando van dat iej moet gaan bokken!

Daar ben ik het egt niet mee eens, dat slaat namenlijk nergens op. je leert een paard echt niet bokken als je hem daarna aansport anders zouden paarden wel heel veel kunstjes kunnen en dan zouden 2van onze paarden dat ook op comando doen!!
Maar goed ik denk dat het mischien wel jongigheid is of het is zn rug. Let er ook eens op dat je niks bijzonders doet precies voordat hij gaat bokken dan licht het dus daar aan.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:58

LauwtjuhLevi schreef:
vooral niet te veel aansporen! straks wordt dit nog zijn commando van dat iej moet gaan bokken!


Ik heb geleerd dat je een bokkend paard juist voorwaarts moet houden. En ik moet zeggen dat dit bij mij nog altijd gewerkt heeft. Dus ook mijn advies is om juist te blijven drijven.

Maar je geeft zelf al aan dat je heel erg veel drijft. Het is toch gewoon iets wat ie met doen moet leren. Een van de hindernissen die je tegenkomt bij het africhten!!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:15

Mijn paard bokte ook altijd bij de galop, vooral bij het aanspringen. Volgens mij had dat er mee te maken dat ie het zwaar vond om te galopperen. Inmiddels heeft ze er de kracht voor en doet ze dit niet meer.

Misschien een idee om de kracht aan de longe te ontwikkelen: veel overgangen in de galop en ook veel aanspringen vanuit draf en later stap. Ook in je rijden veel overgangen inbouwen om de achterhand te trainen.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:52

dus wel aansporen en het hoofd omhoog houden, als een paard zn hoofd omhoog heeft kan ie niet of moeilijk bokken. doet ie het nog, hard aansporen, niet tegenhouden, laat hem maar even rennen, en neem hem later rustig terug...
als ie ouder is en hij bokt nog voor je been of in de galop, gewoon elke keer aansporen, en niet tegenhouden met je hand en een tetter nageven als je eeen zweep gebruikt, zo leren ze dat wel af heb ik geleerd.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:59

XxSwEeTy schreef:
dus wel aansporen en het hoofd omhoog houden, als een paard zn hoofd omhoog heeft kan ie niet of moeilijk bokken. doet ie het nog, hard aansporen, niet tegenhouden, laat hem maar even rennen, en neem hem later rustig terug...
als ie ouder is en hij bokt nog voor je been of in de galop, gewoon elke keer aansporen, en niet tegenhouden met je hand en een tetter nageven als je eeen zweep gebruikt, zo leren ze dat wel af heb ik geleerd.


Bokken doen ze meestal niet zomaar en als ze het dan niet meer doen als je even een stapje terug neemt, geeft dit aan dat je teveel vroeg op het moment.
Ga er niet van uit dat je 'm er "even doorheen" moet rijden. Voorkom liever teveel confrontatie (en mogelijk gevaarlijke situaties) en neem een stapje terug in de training. Geduld wordt beloond!! Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:04

Ik ben het met Q eens dat je een stapje terug moet nemen.
Daarbij is het een goed idee om even te checken of er geen rugprobleem is.
Doe onder het zadel vooral drafwerk en zorg ervoor dat hij heel erg gehoorzaam aan het been wordt zodat je hem in de galop straks goed voorwaarts kunt houden.
Daarnaast zou je galopwerk aan de longe kunnen oefenen.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:36

Hoi,
ik heb een vijfganger en ben er nu mee bezig om haar de galop goed te laten lopen (eerst was het half telgang) en in het begin bokte ze het ook, ze vond het gewoon moeilijk! Wel steeds afgestraft met een tikje maar ja. Na gewoon doorgaan en regematig longeren en daarbij veel overgangen draf-galop te maken, galopeerd ze nu super zonder te bokken!
succes ermee

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:15

Doet Hubo het ook aan de longe????
Mijn paard doet het namelijk ook, maar niet alleen onder het zadel, ook aan de longe doet ze het.
Voorheen deed ze het in de draf al steeds.
Dat gaat nu beter, maar nu doet ze het dus ook in de galop.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:10

Die van mij deed het in het begin ook. Ik heb les van Karen Galema en die vertelde dat ik er al te veel aan wilde sleutelen. Ik wilde hem rechtstellen in galop maar het bleek dat ik hem gewoon lekker voorwaarts moest laten galopperen met de kont naar binnen. Dat rechtstellen kwam later wel. En inderdaad toen hield hij op met bokken. Het was gewoon nog te moeilijk voor hem. Inmiddels is hij een stuk sterker en loopt hij ook recht in de galop.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:28

Dat doet Odessa prcies hetzelfde,
Bij haar is het een teken van dat ze het moeilijk vind (die galop op die hand) en die bok (ook echt onwijs hoog en gemeen) geeft ze om van galop te wisselen.
Wij zijn nou bezig met vooral " de berg op te rijden" zodat ze niet de tijd krijgt om te bokken.
Doet ze het wel, spoor erin en door, ze wil juist draven/andere galop dus gewoon doorzetten en als ze in de verkeerde galop zit, van hand veranderen (n de galop).
Dan in de hoek direct terug zetten in draf, en van hand veranderen en direct weer aanzetten.

Wees heel duidelijk, goed is goed, fout is fout.
Bij ons gaat het nou heel erg goed al.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:42

Het zou ook kunnen zijn dat hij juist op dat veel aansporen terugkomt, dat dat hem iriteert.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:23

Marliesje schreef:
Het zou ook kunnen zijn dat hij juist op dat veel aansporen terugkomt, dat dat hem iriteert.


Idd, dit is ook heel goed mogelijk, maar dat is vooral alleen met sporen, ik weet niet of de topicstarter met sporen rijd, anders misschien een idee om eens zonder sporen te rijden

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:57

ik had het ook omdat ik eerst niet goed ging doorzoitten en in de hoek aan sprong nu doet ze dat nooit meer!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:30

ik denk dta het komt omdat hij nog maarwijnig tot geen spieren heeft. de eerste keer heeft ie nog moeite om in evenwicht te blijven. en later kan die dat al wat beter maar vind het galoperen zwaar en dan gaan ze beetje bokken. gewoon lekker doorrijden en niet te veel aandacht aan schenken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:51

Misschien bkt hij de eerste keer uit vrolijkheid, daar zijn ook heel veel paarden van. Die een bokje geven als ze in galop mogen gewoon omdat ze het leuk vinden. En dat hij de volgende keren naar jouw been slaat!
Mijn pony doet het ook als ik teveel been geef in galop, dan gaat hij naar mijn been slaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:19

Ik ben het met Sjonniej eens.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:18

Ik heb een paard die precies hetzelfde doet, met aangalopperen een bok en dan slaan naar mijn been.
Helaas bokt hij zo hoog dat ik eraf vlieg.
Hij heeft echt een evenwichtsprobleem, heeft de pest aan galop (het is een trekpaard, dus moet het vooral van de stap hebben).

In oktober vorig jaar ben ik er dusdanog afgevallen dat behandeling bij een manueel therapeut noodzakelijk was (ik ben niet meer de jongste en niet meer zo flexibel als de meeste van jullie) en van de schrik heb ik nooit meer gegaloppeerd en ik ben het niet meer van plan ook!
Mijn paard staat de hele dag buiten, wordt regelmatig losgelaten en gelongeerd, dus zijn galopjes kan hij wel maken, alleen niet meer met mij op zijn rug!

ilovelucky
Berichten: 2442
Geregistreerd: 28-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:12

mijn pony heeft dat ook als ik in galop zit dan gaat die in bokken als ik drijf maar ook als ik niks doe dat is hardstikke vervelend en ik kan nog geen heel rondje rijden zonder dat die bokt

priss_roxy
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-08-06

Re: bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:08

Hallo,, mijn vorige pony bokte ook altijd wat je ook deed ze hield niet op. toen hebben wij een ander zadel geprobeerd en ze bokte nooit weer. Dus het lag aan mijn zadel. wij hebben direct een ander zadel gekocht en het gebok bleef idd weg Lachen (ik wil niet zeggen dat het aan je zadel ligt maar het is een optie) Groetjess priscilla

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:32

Naast de andere tips, misschien even de rug/zadel (laten) controleren, bokken in de galop kan ook duiden op problemen met de rug.