Computer die (te) regelmatig vastloopt

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Computer die (te) regelmatig vastloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:49

Zoals de titel al zegt..
Zonder reden loopt m'n computer ontzettend vaak vast, plotseling blijft de muis hangen en kan ik niets meer.
Alleen resetten of uitzetten en weer aanzetten werkt.
Het is niet bij bepaalde programma's, soms doet ie het uren achter elkaar goed en soms staat ie al vast voor m'n Norton Antivirus is opgestart (record is bij het opstartscherm van XP, waar dat blauwe balkje voorbij komt steeds, maar dat was eenmalig Tong uitsteken)
Waar kan dat aan liggen? Geheugen niet, videokaart niet, geen spyware o.i.d. (hij deed het ook vlak nadat ie geformatteerd was en alleen nog maar windows erop had staan)..
Het enige wat we nog kunnen bedenken is het moederbord, maar om nou alweer een nieuw moederbord te kopen of moeite te doen om er 1 te lenen terwijl het niet eens zeker is dat het daar aan ligt..
Kom maar op met jullie ideeën..


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:52

Hmm klinkt niet goed. Kan denk ik verschillende oorzaken hebben. Als de drivers allemaal goed zijn en er staan geen spyware of virussen op zou ik backups gaan maken en daarna even een formatje doen...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:06

Ik heb hetzelfde probleem... Mijn vriend (computernerd Clown) meent dat er ergens een conflict in/met de software zit...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:20

Ga eens naar http://www.aida32.hu installeer dit en kijk even wat de temperatuur van je processor is. Het zou heel goed kunnen dat die te warm wordt. Dat kan opzichzelf ook veel oorzaken hebben.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:34

Hadden wij vroeger ook.
Wij hadden Windows ME, moesten echt elke 2/3 maanden alles op CD zetten, alles eraf zwieren, en dan álles weer opnieuw installeren Scheve mond
Nu zijn we overgeschakeld naar XP, en we hebben nog geen ene keer opnieuw moeten opstarten.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:20

Bij loopt ie ook vaak vast bij opstarten van XP. Bij de controle zie ik dat er kruislingse koppelingen zijn.
Ik heb dit trouwens ook nadat ik opnieuw geïnstalleerd heb.
Als de controle alles hersteld heeft, is trouwens ook mijn account uit MSN.

Geen onderschrift.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:23

Sypheron: Zoals er al staat, hij is geformatteerd een paar maanden geleden en toen liep al snel weer vast terwijl er alleen nog maar XP op stond..
Sorane: Wat is een normale temperatuur voor een processor dan? Hier staat ie tussen de 35 en 40 graden (Inmiddels staat Aida er dubbel op, kwam er te laat achter dat het er al op stond, zal m'n vader wel gedaan hebben)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:54

dat is geen bijzonder hoge temperatuur. als je de rest al gechecked hebt kan het nu idd alleen het moederbord of de processor zijn (gebeurt vaker dan je denkt).

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:21

DaphneL schreef:
Sypheron: Zoals er al staat, hij is geformatteerd een paar maanden geleden en toen liep al snel weer vast terwijl er alleen nog maar XP op stond..
Sorane: Wat is een normale temperatuur voor een processor dan? Hier staat ie tussen de 35 en 40 graden (Inmiddels staat Aida er dubbel op, kwam er te laat achter dat het er al op stond, zal m'n vader wel gedaan hebben)


Tussen de 30 en 40 graden is netjes hoor! Daar hoef je het probleem niet te zoeken dus.

Die van mij is iets warmer die is vaak rond de 45 50 graden. (iets overklokt Schijnheilig )
Je moet je pas zorgen gaan maken wanneer hij, als hij niets doet, rond de 70 a80 graden zit Haha! Dat had ik laatst met de pc van mijn zusje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:22

SuperPepeijn schreef:
dat is geen bijzonder hoge temperatuur. als je de rest al gechecked hebt kan het nu idd alleen het moederbord of de processor zijn (gebeurt vaker dan je denkt).


Processor sluit ik uit eigenlijk. Dit zijn niet de typische dingen die een pc doet wanneer de processor niet meer in orde is... Probeer gewoon eerst eens een herinstallatie en kijk dan of hij het nog doet.
Maar het probleem kan een hoop oorzaken hebben. Van een kapot moederbord tot een stofje tussen je geheugensim en de connector...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:38

ja hoor dit zijn typische dingen die een pc doet wanneer de processor niet meer in orde is. denk maar eens aan oververhitting van de CPU. een goede monteur sluit niets uit, zelfs niet de stroomkabels waarmee de pc is aangesloten.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:39

SuperPepeijn schreef:
ja hoor dit zijn typische dingen die een pc doet wanneer de processor niet meer in orde is. denk maar eens aan oververhitting van de CPU. een goede monteur sluit niets uit, zelfs niet de stroomkabels waarmee de pc is aangesloten.


Maar die processor is niet oververhit. Als dat wel zo is, dan krijg je dingen als uitvallen ed.
Dit klinkt meer als een windows installatie die loopt te draken.

Ik ben geen monteur maar programmeur Knipoog en ik sluit in dit geval toch de processor uit. Ik heb een week geleden een ellendige pc gehad met processor problemen. Die van mij heeft er ook last van gehad. En dit lijkt er niet eens op.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:40

Sorane schreef:
Maar die processor is niet oververhit. Als dat wel zo is, dan krijg je dingen als uitvallen ed.
oververhitting is ook een oorzaak van niet goed werken, zoals er nog meer redenen kunnen zijn. de gevolgen zijn dezelfde.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:41

SuperPepeijn"]
[quote="Sorane schreef:
Maar die processor is niet oververhit. Als dat wel zo is, dan krijg je dingen als uitvallen ed.
oververhitting is ook een oorzaak van niet goed werken, zoals er nog meer redenen kunnen zijn. de gevolgen zijn dezelfde.
[/quote]

Dat is waar, maar hij is tussen de 30 en 40 graden. En dat is heel netjes nog. Ook daarom sluit ik die processor uit.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:42

dat is een foute conclusie omdat een processor om meerdere redenen dan alleen oververhitting defect kan raken.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:44

SuperPepeijn schreef:
dat is een foute conclusie omdat een processor om meerdere redenen dan alleen oververhitting defect kan raken.


Dat is zeker waar. Maar als het de processor geweest was had hij ook andere fouten gehad. Denk aan hardware die er ineens wel of niet meer is, fouten tijdens het opstarten zelf enz enz.
Ik denk echt dat zij met een nieuwe installatie al een heel eind komt.


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:47

Zoals ze ook al tegen mij zei, is de nieuwe installatie nog niet zo lang geleden al gebeurd.
Daarnaast geeft hij bij fouten op het moederbord imo nog meer problemen dan bij fouten met de processor.

DMA/IRQ conflict misschien?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers