mijn ratje is ziek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

mijn ratje is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 19:14

Ik zag net dat mijn ratje allemaal kleine wondjes heeft over zijn lichaam. Heel sneu, ook allemaal korstjes, en het had iets gebloed....iemand idee wat het kan zijn? We gaan morgen iig naar de DA, maar weet iemand wat ik er nu misschien aan kan doen? Verdrietig

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:19

Wassen met sterk verdunde sebamed shampoo, lauw/koud water gebruiken. Zitten ze met meerderen in de kooi?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:23

heb je meerdere ratten ??? ze kunnen elkaar bijten hebben die vanmij ook gedaan Scheve mond\
amders mis schurft, wassen met betadine ed.

suc6 er mee

gr lara

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:27

Allemaal kleine wondjes in de buurt van zijn nek, schouder zou kunnen wijzen op ongedierte. meestal is het zogenaamde "barberen" (elkaar kaalbijten) een uiting van stress. Dit kan bijvoorbeeld komen door een te kleine kooi of onrustige omgeving.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 19:32

Helaas heb ik er maar eentje...maar verveling kan het niet zijn, want hij heeft heel veel speelgoed, en dingetjes waar ze op/onder/door kan kruipen/klimmen....ik mag er geen een bij helaas. Zou dus idd wel ongedierte kunnen zijn Verward Ga morgen toch maar naar de DA, lijkt me verstandig!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:43

aah, das wel een beetje sneu voor het beestje dat ie alleen zit, want ratten zijn gezelfschapsdieren, dat weet je toch wel he? Nou ja, niks aan te doen als je er geen een meer bij mag. Geef hem gewoon zo veel mogelijk aandacht en verzorging.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 19:51

Ik weet idd dat ze gezelschapsdieren zijn, maar ik mocht er maar 1, ewn in de dierenwinkel zeiden ze dat dat makkelijk kon, als je ze maar genoeg aandacht geeft enzo. Dus tja.......misschien en stomme vraag, maar zou hij bij het konijn in kunnen? Heeft ie tenminste iets?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:39

Mijn konijnen waren nogal bang voor mijn ratten...

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:21

Het klinkt, zoals Wjerdo al schreef, als (schurft)mijt. Het beste is om ff naar de dierenarts te gaan, waar hij als het inderdaad mijt is waarschijnlijk een injectie met ivomec zal krijgen. Na een dag of tien moet je dan weer terugkomen voor een tweede injectie en dan is hij er weer helemaal vanaf. Enne....helaas zeggen ze in de dierenwinkels VEEL te vaak dat een rat best in zijn eentje kan, maar een rat is een groepsdier wat soortgenoten nodig heeft. Jij kan met alle aandacht die je ook geeft nooit een ander ratje vervangen. Ze slapen, eten, spelen samen, verzorgen elkaars vacht etc.