Wanneer is iemand religieus?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Wanneer is iemand religieus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 13:53

N.a.v. een ander topic: wanneer zouden jullie zeggen dat iemand echt religieus is? Als hij iedere Zondag naar de kerk gaat? Actief deelneemt in een parochie? Vrijwilligerswerk verricht? Deelneemt aan Bijbeldiscussies?
Of kan iemand ook religieus zijn als hij geen grotere kerkstroming aanhangt, en zijn eigen pad volgt?

Je suis Charlie.


Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:45

Je kunt het ook spiritueel noemen. Zo noem ik mezelf tenminste. Ik wil niet bij een bepaalde 'stroming' of kerk horen maar toch geloof ik. Maar ik geloof ook in bovennatuurlijke dingen... maar wel in combinatie met 'het geloof'. Beetje ingewikkeld misschien.. maar misschien herken je jezelf er wel in.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:48

ik weet welk topic je bedoeld. Ik weet niet wat men onder religieus verstaat. Misschien staat het in de dikke van dale.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:50

religie is gekoppeld aan een gods-figuur. dat hoeft dus niets met discussies, kerken, vrijwilligerswerk, parochies, hoedjes, brandstapels en celibaat te maken te hebben. (maar het kan wel Haha! ).

Amor Vincit Omnia


Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:04

Moet dat persé een Godsfiguur zijn? Het kan toch ook een soort 'hogere dimensie' zijn? Of mensen dat nou een God noemen of 'het hogere' (of Allah, Boedha...enz.) je gelooft in iets na dit leven. Toch??

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:38

boeddhisme is daarom ook geen religie omdat het geen godsverering kent.

Amor Vincit Omnia

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:43

Ahaa, ben er eerlijk gezegd niet zo in thuis. Ik voel me gelukkig in mijn eigen geloof, dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar laat me geen beperkingen opleggen door me aan te sluiten bij een groep. Een fanatieke kerkganger zal waarschijnlijk vinden dat ik niet geloof, of dat ik het niet goed doe. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik zie het alleen anders....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:46

het is ook makkelijk in een welvarend en democratisch land dat te kiezen. een land waar veel armoede is komen mensen bij elkaar om hun ellende een betekenis te geven en uitzicht op iets beters.

Amor Vincit Omnia

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:25

Cassidy schreef:
N.a.v. een ander topic: wanneer zouden jullie zeggen dat iemand echt religieus is? Als hij iedere Zondag naar de kerk gaat? Actief deelneemt in een parochie? Vrijwilligerswerk verricht? Deelneemt aan Bijbeldiscussies?
Of kan iemand ook religieus zijn als hij geen grotere kerkstroming aanhangt, en zijn eigen pad volgt?


Wanneer is iemand religieus?
Wanneer men bepaalde dingen laat afhangen van het geloof.

Ik geloof ook, maar absoluut niet streng, ik geloof in God, maar lang niet alles wat in de Bijbel staat, en ik laat daar ook geen dingen aan afhangen, want ik geloof ook in mijzelf en vele andere dingen.
Ik geloof wel, maar echt relegieus kun je mij niet noemen, verre van dat zelfs.
Ik ben gedoopt en heb Belijdenis gedaan in de kerk, wil later ook trouwen in de kerk (ahum ahum, moet eerst nog maar eens een partner vinden hahaha en die moet er ook nog eens hetzelfde over denken), maar ben absoluut geen kerkganger.
Ga normaal ongeveer 2 keer per jaar naar de kerk, uitgezonderd bijzonderheden, zoals begravenis, trouwen, dopen en die dingen.
Dus echt relegieus kun je mij niet noemen, ookal ben ik wel lid van een kerk.

Samen met mijn broertje heb ik op een basisschool gezeten waar wij de enigst andere gelovigen waren (wij Protestant, de rest Katholiek en de meesten nog aardig relegieus ook).
Ik ga met iedereen om, ongeacht het geloof, dat laat ik daar dus niet vanaf hangen, ook een vriend oid niet.
En op zondag doe ik gewoon dingen waar ik zin in heb (of waar ik doordeweeks geen tijd voor had), dus ook gewoon uitgaan en werken en anderen voor mij laten werken ed.

Als je dat dus wel doet (vooroordelen en discriminatie daarbuitengelaten) dan ben je relegieus.
Zo van, sorry, je kan mijn vriend niet zijn, want je hebt niet hetzelfde geloof als mij.
Of wanneer je afzegt, omdat je iets van de kerk moet.
Dus niet vrijwilllig gaat, maar omdat je moet (en moeten is een groot woord, maar de druk kan je opgelegd worden door de kerk, ouders, omgeving ed).
Of omdat je zondag niet kan, want dat mag niet van de kerk.

Dus wanneer je dingen laat afhangen van je geloof.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 18:41

Dus als ik leef volgens de 10 geboden ben ik religieus? Want ook dan laat je dingen afhangen van je geloof. Je moord niet, je steelt niet...en of ik de dag des Heren nu eer door naar de kerk te gaan of mijn eigen manier heb om God op te zoeken...wie kan daar over oordelen?

Je suis Charlie.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:43

cassidy, wat is precies de reden van je vraag. het woord religieus kan je toch gewoon in het woordenboek opzoeken?

Amor Vincit Omnia

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:56

Ik fietste altijdmet een meisje uit me klas naar school en als ik een gvd of j*zus zei werd ze heel erg boos!! Ook ging ze elke zondag naar de kerk en deed ze ook nisk op zondag! Toen haar is vertelde dat ik zondags een ws had vertelde ze mij even dat dat niet zo hoorde! Haar vind ik dus echt relegieus!!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:37

Cassidy schreef:
Dus als ik leef volgens de 10 geboden ben ik religieus? Want ook dan laat je dingen afhangen van je geloof. Je moord niet, je steelt niet...en of ik de dag des Heren nu eer door naar de kerk te gaan of mijn eigen manier heb om God op te zoeken...wie kan daar over oordelen?

God

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:55

heej, cassidy. ik geloof niet dat ze zoiets kunnen achterhalen, of iemand religieus is of niet. Hoe ga je dat bewijzen?
ik denk dat het erg moeilijk is om het zo te spelen, maar als ik jou was dan zou ik me er idd eens in proberen te verdiepen. (bibliotheek of zo)
succes Knipoog

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:05

hier issie nog even, een stukje wat ik van de site van pve af heb gehaald.


"Er komt een ontheffingsmogelijkheid voor paardenhouders die gewetensbezwaren hebben tegen het inbrengen van een transponder bij een paard. "


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, nuscaniels, TessaxQuincy, xSCWx en 22 bezoekers