Defragmenteren? Nut en hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Defragmenteren? Nut en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 11:18

Ik hoor steeds meer mensen die hun compu af en toe defragmenteren, maar wat is daar het bnt van en hoe gaat dat in zijn werk?

Als je dat doet ben je dan niet al je software/gegevens kwijt?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:25

nee je raakt niet van je gegevens kwijd, hij zet alleen alles netjes op een rijtje om het maar makkelijk te zeggen.

trotse moeder van 2 prinsesjes

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:25

ik doe het zelf iedere maand 1 keer. Beide pc, behalve die van mij nu want die gaat vanavond helemaal leeg.

trotse moeder van 2 prinsesjes

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:26

defragmenteren is eigenlijk niets anders dan alle bestanden die op je comp staan netjes achter elkaar te zetten. Je kunt het eigenlijk zien als een kast die zo efficient mogelijk wordt ingeruimd.
Je raakt geen gegevens kwijt.
Je gaat naar "start" dan naar "bureau-accessoires" en dan naar "systeemwerkset" en dan zie je vanzelf defragementeren staan. Als je dat gaat doen is je comp er wel ongeveer een 20 min. a 30 min. mee bezig.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:27

Start --> Programma's --> Bureau-accessoires --> Systeemwerkset --> Defragmentatie
Dat is de weg er naartoe. Je moet alle programma's afsluiten, ook de virusscanner en wat er rechts in de taakbalk staat naast het klokje, anders begint de defragmentatie continue opnieuw. Je raakt geen prgramma's kwijt. Wat de computer in feite doet is alle informatie op je harde schijf weer netjes bij elkaar en op een rijtje zetten. Gewoon ordenen, dus.

Als je programma's plaatst of gewoon documenten, etc. dan zet hij dat overal versnipperd waar een plaatsje vrij is. Hij begint bij het eerste vrije plaatsje, als dat vol is gaat hij ergens anders weer verder, etc. Als je weer eens wat weghaalt valt er weer ergens een gat dat dan later misschien wel of misschien niet wordt opgevuld met andere versnipperde gegevens. Hierdoor kan de computer erg traag worden, want hij moet overal stukjes en beetjes bij elkaar graaien en het kan ruimte kosten op je harde schijf.

Denk maar aan een kast waar je alles zo in pleurt: het neemt dan veel meer ruimte in beslag en het duurt veel langer voordat je je zut gevonden hebt! *LOL*

Is het zo een beetje duidelijk? Ik zelf defragmenteer iedere 3 maanden tot een half jaar, het ligt er ook een beetje aan wat je allemaal met je comuter doet.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:29

Als ik het zelf goed begrepen heb is defragmenteren het 'opruimen van je harde schrijf'.
De onderdelen van een bestand (teks, foto, programma) staan verspreid over de harde schijf, hierdoor duurt het langer voordat de computer een bestand geopend heeft (het begin staat bijv. op plek 1, en het eind van het bestand op plek 2, dan moet de harde schijf nog een rondje draaien om bij het einde te komen)
Met defragmentatie zet de computer alle stukjes van het zelfde bestand bij elkaar, dus kan de computer het bestand in 1 keer openen.
Je raakt niks kwijt door defragmentatie, het wordt alleen geordend.

Mijn vader roept alleen da tje een heleboel programma's hebt om te defragmenteren, en dat die van windows het slechtste is, omdat hij zo traag is. Het kost heel veel tijd!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:20

Ik laat hem 's avonds gewoon riedelen als ik in bed lig.

Defragmentatie maakt een PC sneller, hij hoeft niet meer zo lang naar gegevens te zoeken. Bovendien krijg je zo meer ruimte op de harde schijf.

Je suis Charlie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 12:28

Ik heb nu allebei mijn harde schijven gedefragmenteerd en ik dnek dat het in totala nog geen kwartie rheeft geduurd!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:59

defragmenteren is alleen nodig als je merkt dat je harddisk veel trager is dan voorheen. beetje ervaring heb je daarvoor nodig.

het komt alleen voor als je veel files weggeschreven hebt en verwijderd en weer weggeschreven hebt over een lange tijd (zeg een half jaar).

als het een kwartiertje geduurd heeft was het waarschijnlijk niet de moeite.

ik defragmenteer echt nooit maar installeer gewoon eens in de zoveel tijd mijn pc gewoon opnieuw.

Amor Vincit Omnia

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:01

Ik heb dit gisteren op aanraden van een vriend gedaan.
De computer is idd een stukje sneller geworden.
Ook heb ik gisteren de programma's eraf gehaald die ik niet meer gebruik, scheelt weer wat ruimte op de schijf.

Hoe vaak kan je dit het beste doen ?

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Axxy, Boheme, Duran123, Es_ther, kiki1976, knockout1, moOby, MyWishMax, santaju, Selente, Vavane, verootjoo, Vinny12511, YandexBot en 172 bezoekers