hoe krijg je een pony makkelijker in de trailer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

hoe krijg je een pony makkelijker in de trailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 14:13

nou bonanza heeft dus een nare ervaring met de trailer omdat ze dr alleen in stond om bij de veearts op te laten voelen voor het veulen end aar heeft ze een hekel aan.
In het begin lukte het goed met een handje biks, dat werd al gauw een emmer biks.
Nu meoten we de longeerlijn dr achter spannen, touw om de buis en trekken maar anders komt ze d rniet in, we belonen haar goed mer een bodempje biks.
Maar het word tog steeds weer slechter, nu kan het zijn omdat het zadel slecht en te plat ligt, maar ik ben al op zoek naar een neiuwe en binnenkort gaan we ff naar de winkel.
Hebben jullie tips of zoiets???
Laatst bijgewerkt door Toess op 16-12-01 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3



¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:25

Hooinet erin hangen, verzorgingsdeur openzetten, als het kan licht aan in de trailer en als ze er in staat echt heel goed belonen.
Tip: lees volgende keer je berichtje even na op typfouten.. Pling

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 14:41

deurtje staat altijd open, licht is altijd aan, hooi kan ik nog proberen, thnx!

ennuh sorry vergeten me typfouten eruit te halen, nu wel gedaan *LOL*

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:08

Haha ok..

iig zorgen dat ze naar het licht toe moet lopen zegmaar. Das heel belangrijk...
En als er eten achter in de trailer is, zijn er veel paarden die er zo in staan! Haha!
Veel succes ermee! Lachen

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:20

hai,

mijn paard heeft ook een poos de trailer niet meer ingewild.
er was nooit wat gebeurt maar ze ging echt in protest.

1 ding heb ik heel goed geleerd, neem de tijd, word niet boos en blijf rustig!
wij hebben op een gegeven moment haar elke avond haar brok in de trailer laten eten zodat ze dat wist.
maar toen wilde ze alleen maar met etenstijd de trailer in en als hij leeg was zo snel mogelijk weer in volle race achter uit.

uiteindelijk hebben we haar achter uit de trailer in laten lopen, even de klep dicht gedaan en er weer uitgehaald.
dat hebben we toen een paar keer gedaan en zijn toen een rondje wezen rijden, dat rondje werd steeds langer en uiteindelijk was het probleem over.

succes,

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:20

hai,

mijn paard heeft ook een poos de trailer niet meer ingewild.
er was nooit wat gebeurt maar ze ging echt in protest.

1 ding heb ik heel goed geleerd, neem de tijd, word niet boos en blijf rustig!
wij hebben op een gegeven moment haar elke avond haar brok in de trailer laten eten zodat ze dat wist.
maar toen wilde ze alleen maar met etenstijd de trailer in en als hij leeg was zo snel mogelijk weer in volle race achter uit.

uiteindelijk hebben we haar achter uit de trailer in laten lopen, even de klep dicht gedaan en er weer uitgehaald.
dat hebben we toen een paar keer gedaan en zijn toen een rondje wezen rijden, dat rondje werd steeds langer en uiteindelijk was het probleem over.

succes,

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:03

Wat men ook heel snel over het hoofd ziet is dat het niet alleen het in- of uitladen is wat de problemen geeft, maar dat het probleem ook heel vaak wordt veroorzaakt door hoe er met het paard achter in de trailer gereden wordt. Het ligt ook een beetje aan de kennis en de kunde van de chauffeur of een paard de trailer niet leuk vindt. Iemand die met volle vaart in de remmen gaat voor een bocht en niet op tijd en geleidelijk remt kan het voor een paard heel moeilijk maken om op zijn benen te blijven staan. Ook als er te snel door een bocht wordt gereden is het best wel lastig voor de paarden om te blijven staan. Een paard zal ook zulke situaties onthouden en de trailer daarom als iets onaangenaams ervaren.
Dus paarden, die in het begin geen probleem maken om de trailer in te stappen, kunnen dit wel krijgen als er erg ruig mee wordt gereden.
Hoe ziet jouw paard eruit als hij na een rit uit de trailer stapt? Is hij opgewonden, gestresst? Nat van het (angst)zweet?

Voor de rest blijft een trailer een kleine ruimte met geen vluchtmogelijkheden. En een paard - dat een vluchtdier is- wil altijd vluchtmogelijkheden zien. Een paard dat moelijk in te laden is moet eerst het vertrouwen krijgen in de trailer, maar ook in de persoon die hem inlaad. En de persoon die hem transporteert.

En natuurlijk heb je dan altijd nog de paarden die je na verloop van tijd gewoon gaan uittesten. Het is erg moeilijk om hier te beslissen tot welke categorie jouw paard behoort. Daarvoor zou je het paard op dat moment moeten kunnen zien en zijn lichaamstaal moeten kunnen beoordelen. Als je paard je loopt uit te testen, dan moet je missschien wel eens hardhandiger optreden.

Alle in de reacties boven voorgestelde methodes om een paard te laten wennen aan de trailer zijn goed als een paard er echt bang voor is. Paard voeren in de trailer, kleine stukjes ermee gaan rijden, voorzichtig mee gaan rijden. Niet alleen de trailer in als er nare dingen gaan gebeuren, noem eens wat.

En inderdaad: neem vooral de tijd, wordt niet kwaad. Neem de tijd om een paard op te voeden, en confronteer hem/haar er niet alleen mee op het tijdstip dat het snel even moet, en je er de tijd niet voor hebt. En laat je vooral niet "helpen" bij het inladen door iemand die het even snel voor je denkt te fixen en het paard door het prikken met een bezem, of door slaan met de zweep even snel de trailer in werkt. (Vaak genoeg gezien op een concoursterrein...) De volgende keer werkt dat dus helemaal niet meer.

Oefen veel, wees kordaat en beslist. Je paard mag absoluut niet links of rechts langs opening van de trailer lopen. Lijntje erbij, tweede lijn erbij. En roep desnoods echt deskundige hulp in ( en daar tel ik de zogenaamde hulpvaardige handen op een concoursterrein niet bij).
Succes ermee!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:10

Mijn eerste pony werd gek als hij een trailer zag, niet van angst maar van graagte hij wilde er zo graag in dat die laadklep niet snel genoeg open kon naar meneer zijn zin.
En Mistral, mijn vorige, ging er ook super makkelijk in.
Maar dan heb ik nu dus Woestein.....een geval appart.....wil beslist niet de trailer in niet met geduld en niet met een longeerlijn en als hij zijn kracht in het spel gaat gooien ben je nergens.
Totdat je een bakje voer in je hand hebt....dan staat hij er zo in.......... omkoopbaar paard dus, en zolang hij er zo ingaat ga ik niet stressen met andere methodes het moet leuk zijn voor hem en als dat doormiddel van voer moet nouja dan moet dat maar.

Oplossingen.... inderdaad heel veel geduld hebben, goede chaufeur en oefen eens met smalle openingen en een plank op de vloer en uiteindelijk een zeil boven een paar staanders (of mensen die het even vast houden) en zo er onder door wie weet, kan helpen...

In iedergeval succes!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:21

Mijn paard weigert er ook nog wel eens om in te lopen.
Het beste werkt met een longeerlijn er achter spannen.
Idd belangrijk, deurtje open, lampje i.d trailer aan, hooinet.
NIET gaan trekken, dan trekken ze alleen maar terug!
Suc-6 *LOL*

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 01:00

Lampje in de trailer aan? Waar zit dat stomme lampje altijd? Juist aan de voorkant. Waar stapt het paard naar binnen? juist, aan de achterkant. Weet je hoe gezellig het is om als paard tegen het licht in, dus niks ziend een eng smal hokje in te lopen? Dat is doodeng. Lampje uit dus, lekker hooi erin, niks op de vloer voor de veiligheid en een chaffeur die rijdt alsof ie 100 eieren los heeft geladen. Het enige wat je verder nodig hebt is een eindeloos geduld en geen haast. Vaak oefenen en ook eens iets anders doen dan naar les of op wedstrijd, eigenlijk vaker iets anders doen dan op les of wedstrijd.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:07

Stro op de bodem van de trailer en op de klep. Zo lijkt het net of hij een stalletje ingaat (optisch bedrog) Wat ik zelf heb gedaan: ik heb een houten (2-paards) trailer, en ik heb nu de binnenkant wit geverft. Zo lijkt de trailer meteen een stuk ruimer. Hooinet heb ik niet erin hangen, want Imker heeft voernijd en kapt dan heel de trailer aan gort. Hij krijgt alleen een net als we op de bestemming aangekomen zijn.
Misschien vind jouw paard de trailer te smal, als je een 2-paards hebt, kun je het schot achter schuin zetten met opladen, en als hij er dan in staat, het schot weer recht zetten. En: HEEEEEL overdreven belonen als hij er eenmaal opstaat. Imker krijgt altijd een snoepje, appeltje of handje brok, en hij loopt er nu altijd braaf alleen op....
Succes met laden

Toos paardloos

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 20:43

hey,

bedankt voor de tips.
bonanza zet dus ook alle kracht op 4 benen en zet dr hoeven tegen de klep aan, gister had Hendrik er genoeg van en mijn avde rook en ze mocht enit winnen dus heb ik het maar toegelaten, maar ik zat wel van oh houd alsjeblieft op, ikw eet zelf ook wel dat het enit de juiste oplossing was maar Hendrik heeft dr dus een par rake klappen emt de zweep gegeven aangezien we er weer een half uur mee bezg waren en ze begon te steigeren en opzij te lopen, ze ging dr uiteindleijk in, trug weg liep ze dr zomaar in.
Ze heeft zich dus overgegeven, ik heb dr elke keer wel goed beloond als ze dr in stond.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:45

Er zijn van die paarden die je inderdaad gewoon voor de gek houden. Het gebeurt niet zo vaak, maar ik ken er ook een. Die was ook niet te laden. Totdat je het beest helemaal voor rot schold, dan stond ze er in no-time op. Misschien is die van jou er ook zo een. Het komt niet vaak voor, aar je zult het maar treffen. Overigens moet je je dan toch wel ernstig af gaan vragen wie er de baas is, dar schort dan duidelijk iets aan.
Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:12

wij zijn volgens mij wat anders dan jullie, als een van onze paarden te vrachtwagen/trailer niet in wil en m'n pa is er bij die pakt de longeerzweep en slaat gewoon net zolang totdat ie er in loopt (wel hard) maar het helpt wel als je de hele tijd zo lief enzo gaat doen dan krijgt ie pony het door en blijft het gewoon doen en biks krijgt ie ook nog! ALs je nou gewoon een keer goed brult en de longeerzweep er bij loopt ie de volgende keer er zo in, ze willen niet nog een keer tikken met de zweep hebben!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:24

Ik denk dat je ermee moet experimenteren. Ooit reed ik op een paard, wat alleen de trailer in wou, als je er niet bij liep. Dat je voordat hij de trailer in liep hem los liet. Ook heb ik een paard gekent wat 2 touwtjes nodig had om hem te begleiden de trailer in.
Ga na wat de geschiedenis was van je pony. Is hij echt bang? Of heeft hij ergens steun aan nodig?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:55

Lekker lastig zoiets...
maargoed wij hadden met onze eerste pony ook zo'n duivel te pakken die je gewoon voor de gek hield.. De eerste keer in de trailer, dat was toen wij haar gekocht hadden, de vorige eigenaar (handelaar) heeft haar er zowat in moetten tillen!
Nou een weekje later gingen we op pony kamp en pony moest natuurlijk mee.. we zijn maar rijdend er heen gegaan maar toen we een week later weer terug moesten hebben ze ons daar ff geholpen.. ze hebben haar er letterlijk in geslagen en kwaad dat ze was! maar sindsdien loopt ze zelfs met berijder er nog op de trailer in... en de terug weg (dat weet ze!) als we naar huis moetten kan de trailer niet snel genoeg open gaan!
Later kregen we een friesje dr bij, die was jong maar lekker rustig, en liep er zonder morren in. Nu hebben we een onbeleerde kwpn ruin van 3 jaar en die is 1.75.. niks tegen te beginnen dus als ie zn kracht inzet..
geduld was bij dit paardje een hele schone zaak,
de eerste keer zijn we 2 en een half uur bezig gewwest maar met veel oefenen belonen enz zijn we nu nog maar een halve minuut bezig!
Een shetje dat er niet in wil hebben we ook, en die zal het ook nooit willen, want die wil nooit wat, maar als ze haar kuren weer even heeft gehad loopt ze dr ook wel in, maar nog altijd met tegen zin... dan is een shetje toch makkelijker te hanteren dan zo'n reus...
en biks is soms een goede oplossing maar geef het dan wel als je paard er al in staat en niet voor de tijd...
Nog een methode die ik op school heb geleerd, die ik trouwens nog niet heb uit hoeven proberen... (nog nooit mislukt volgens mijn leraar)
Is een lang trouw, niet scherp, onder de staart door doen, dan bover op de rug de helften een paar keer om elkaar heen draaien, dan vanaf de rug onder de buik door tussen de voorbenen langs en vervolgens door het halster(ringetje) naar de stang in de trailer en (voorzichtig) trekken maar..
dan moeten ze wel lopen, ze krijgen druk achter de staart, tussen de voor benen en achter de oren.. en volgens mijnleraar moeten ze er dan wel in lopen.. Ik probeer het ooit nog wel eens als ik weer een paard krijg wat lollig probeert te zijn. Dus misschien een goeie tip.. maar misschien ook wel waardeloos maar dat weet ik dus niet, het klinkt in iedergevall wel logisch.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:11

Paarden kunnen bang zijn voor de trailer omdat het misschien een te kleine ruimte is, of hij weet niet waar hij naar toe gaat, dat kan hij een eng idee vinden of hij denkt dat hij naar de dierenarts moet. Of idd bang zijn voor de trailer omdat er zo onvoorzichtig gereden is.
Je moet iig niet gaan slaan als hij echt bang is. Het wordt dan alleen maar een naardere ervaring, dus niet doen! Een tik bij een gewoon klierend paard moet natuurlijk wel, maar niet als hij echt bang is.
Je moet iig veel geduld hebben en hem laten merken dat de trailer niet alleen vervelend is. Ga eens een keer een buitenrit met hem maken ergens wat wat verder is en waar je heen moet rijden. Of een bezoekje aan zijn oude tehuis wat hij zo mist, dan weet hij dat de trailer ook leuk kan zijn.

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:58

Wij hebben ook veel problemen gehad met trailers. Op een bepaald moment heb ik besloten om alleen nog maar brok in de trailer te geven (toen waen we wel al een hele tijd aan't ofenen). Een dag heeft ze niet gegeten (het dikkertje), maar de volgende dag was er geen probleem Knipoog .

Voor de rest, inderdaad heel veel geduld hebben *LOL*

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:42

wij hebben nu een heel andere oplossing, onze merrie wilde er ook niet in, echt van alles geprobeerd, alles hielp maar even.
Nu doen we een touw om haar buik, door haar voorbenen en dan door het halster, alles rustig aan, mijn man stapt de trailer in en lust het touw om de voorstang, bij elke stap achterwaarts voelt ze het touw om haar buik aansluiten, geen prettig gevoel en als ze voorwaarts gaat, voelt ze niets en wordt beloont, alles zonder stress, de 1e keer duurde het ongeveer een kwartier en nu stapt ze er zo in, nog steeds wel met touw maar we hoeven hem niet te gebruiken, nog even en het kan ook zonder, maar al zou het altijd zo moeten, zo gaat het prima.
Hoop dat het duidelijk is, anders vraag je maar!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, xLillith en 34 bezoekers