galop-->stap wel, maar contragalop-->stap niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

galop-->stap wel, maar contragalop-->stap niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 22:29

In de Z1 proef van april moet je vanuit de contragalop een eenvoudige wissel laten zien

ik was fanatiek aan het oefenen, en vanuit de gewone galop gaat hij wel netjes terug naar stap, stapt meteen voorwaarts en zodra ik de hulp geef galloppeert hij weer aan

in de contragalop krijg ik het niet voor elkaar

hij moet sowieso al beter leren 'wachten' en niet zo onder me uitlopen, maar ook als ik een keurige beheerste galop heb, vertikt hij het om naar de stap terug te gaan vanuit de contra

mn instructeur had afgelopen week geen tijd en is nu net vader geworden dus mn volgende les gat wrsch ook niet dor en de week daarna kan ik zelf weer niet, dus ik kan het hem niet vragen, maar heeft er iemand hier misschien tips?

ik heb het trouwens zowel linksom als rechtsom geprobeert, en dat maakt weinig verschil. Hij is rechtsachter iets minder sterk dan linksachter, dacht dat het eerst daar aan lag, maar hij doet het op beide kanten niet.
In het begin had ik er trouwens ook moeite mee om vanuit de gewone galop naar de stap terug te rijden, maar dat gaat inmiddels prima(meestal) maar waarom het vanuit de contra niet lukt snap ik niet, als ik op een rechte lijn zit maakt het toch niet uit of ik wel/niet in de contra zit lijkt mij Verward

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:53

Hoe springt hij z'n contragalop? Is deze net zo verzameld, beheerst en op het achterbeen als dat je geen contra rijdt?
Ik denk dat hij z'n balans nog niet helemaal onder controle heeft.
Ik zou beginnen met tempowisselingen in de contra, verruimen en terug, extra verzamelen en weer naar voren. Vooral de laatste is een goede oefening om naar de eenvoudige wissel toe te rijden.
Probeer het maar eens.. Succes!

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:56

Helemaal mee eens.
kawa vond in het begin terug vanuit contra ook moeilijker.
daarmee werd ik meteen op een fout gewezen, de contra was gewoon nog niet goed genoeg.
misschien genoeg voor arbeidsgalop, maar zeker niet genoeg voor een echt mooi verzamelde contra en dat goede verzamelde, heb je nodig bij een overgang galop, stap.

ik heb toen ook geoefend wat Nistria beschrijft en toen ging het ook geod in de contra.


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 23:54

daar dacht ik idd ook aan, omdat hij in de gewone galop in het begin ook erg veel moeite had om goed te verzamelen, en daarna toen dat eenmaal goed ging, terug naar de stap te gaan.

tempowisselingen in de galop zijn eigenlijk mn grootste probleem, het naar voren rijden gaat goed, hij gaat ruimer zonder veel harder te gaan, maar dan het terugrijden...hij maakt zich lang en loopt dan onder me uit.
daar zit het hem dus ook in

hij loopt dan onder me vandaan en het is heel moeilijk om hem dan weer op de goede manier terug te rijden en te laten verzamelen.
in de gewone galop zette ik hem op een volte, die ik steeds kleiner maakte, en later op die manier dan terug naar stap en sindsdien gaat dat goed

maar ja dat gaat in de contra niet, een gewone volte wel, maar geen hele kleine volte zoals in de gewone galop.

soms gaat het in de contra wel heel goed met de verzameling, blijft hij goed achter bij, zonder onder me uit te lopen, maar dat is dus idd nog niet genoeg bevestigd

nog tips om het terugrijden in de (contra)galop makkelijker te maken?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:20

Tipje voor het terugrijden: je gewicht even op het buitenachterbeen zetten voor het terugkomen.

Verder het paard op eigen benen laten lopen dus niet aan de teugel blijven hangen (daarbij zoekt het paard steun en blijft dus op de voorhand kletteren). Je mag in het begin best iedere pas even een ophouding maken om het paard terug te houden maar daarna los laten.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:01

Zoals hierboven al geschreven is: heeeellll goed oefenen! Dan gaat het zeker een keer goed lukken - volhouden he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:07

Astridh heeft een heel goed punt in het niet blijven ondersteunen van je paard. Net als de anderen denk ik dat dit een balansprobleem is, en waarschijnlijk heb je je paard niet volledig recht in de contra, maar blijft hij in de buitenschouder hangen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 13:16

astridh schreef:
Tipje voor het terugrijden: je gewicht even op het buitenachterbeen zetten voor het terugkomen.

Verder het paard op eigen benen laten lopen dus niet aan de teugel blijven hangen (daarbij zoekt het paard steun en blijft dus op de voorhand kletteren). Je mag in het begin best iedere pas even een ophouding maken om het paard terug te houden maar daarna los laten.



en daar zit mn probleem volgens mij! als ik zelf rij dan pak ik er met terugrijden steeds meer teugel bij en steeds minder been, dan gaat het dus idd niet goed
als ik les heb, dan wordt daar heel erg op gelet, en dan let ik er zelf ook op, want als ik voor loslaat en meer met mn zit&benen rijd, dan komt hij veel makkelijker en beter terug
hou ik vast, dan verliest hij heel de sprong in de galop, maar achteraf denk ik dan oh ja daardoor ging het fout, maar op t moment zelf denk ik daar niet aan als ik in mn eentje aan het rijden

maar nu ben ik er weer even op gewezen en ga er op letten als ik zometeen ga rijden!thanx!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 13:21

Zep schreef:
Astridh heeft een heel goed punt in het niet blijven ondersteunen van je paard. Net als de anderen denk ik dat dit een balansprobleem is, en waarschijnlijk heb je je paard niet volledig recht in de contra, maar blijft hij in de buitenschouder hangen.


hij heeft in de gewone galop de neiging om rechtsachter naar binnen te plaatsen, naast de massa dus, en zn rechterschouder moet ik er ook beter tussen leren houden, hij is idd niet helemaal recht, en dat begint steeds meer op te vallen

in draf gaat het goed, in de galop ben ik veel bezig met op de rechterhand schoudervoor te rijden, maar zijn reactie is dan onder me uit rennen, waardoor ik teveel met mn handen ga doen en het nog niet echt goed gaat
in mn les wordt hier ook aan gewerkt, heel veel schoudervoor op de rechterhand, dan gaat het altijd stukken beter, ook omdat ik dan dus sta voor stap te horen krijg wat ik wel/niet moet doen.

rechtsachter is duidelijk zwakker dan linksachter, die moet dus sterker worden, maar daarom had ik verwacht dat het op de ene hand makkelijker zou gaan vanuit de contra naar de stap terug, maar t gaat op beide klanten even slecht

komt meteen de volgende vraag, behalve met schoudervoor rijden, hoe kan ik er nog meer voor zorgen op een vrij eenvoudige manier dat rechtsachter sterker wordt gemaakt en onder de massa wordt geplaatst.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:19

Als het paard onder je uit rent bij het schoudervoor dan is dat duidelijk onttrekken. Daar moet je vanaf, ik zou dat doen door steeds schouder/voor in te zetten en na een aantal passen een kleine volte rijden of als het wat beter gaat daarna gewoon weer recht en daarna weer opnieuw inzetten. Dus zeker niet te lang schoudervoor doorrijden want dan wordt het te zwaar en moet hij wel een uitweg zoeken. Zelf tik ik ook wel eens wat bij aan het binnenachterbeen of bovenop, als je een paard hebt wat daar goed op reageert dan trekt hij juist in het schoudervoor mooi aan met het binnenachterbeen.

Overigens kan werk op de volte met sluiten en openen en op de volte wat de achterhand naar buiten zetten ook wel goed werken

Dit soort werk moet je dan eigenlijk een keer of 3 in de week doen en steeds min 1 dag ertussen. In het begin tevreden zijn met op beide handen een paar goede passen en langzamerhand gaan opbouwen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 20:54

bedankt voor je tips Lachen

dat voltes rijden na een paar passen schoudervoor herken ik van mn lessen, dat werkt idd goed

waarom vergeet ik die handige dingen toch altijd Verward

volte openen en sluiten probeer ik ook, alleen is het een staker en kan ik ongeveer 2x openen en 2x sluiten en dan vind hij het genoeg
dan zit ik aan zn grens, en die grens moet steeds een stukje worden verlegd(1,5 jaar geleden accepteerde hij het niet als ik een volte van 10 meter 2x achter elkaar reed in de galop, vond ie te moeilijk toen, dus er zit zeker wel vooruitgang in, t duurt alleen lang en ik moet nog zoveel leren!)

achterhand naar buiten zetten lukt de ene dag wel, de andere dag gaat hij alleen maar voorwaarts voor mn been ipv zijwaarts en loopt hij dus onder me uit.

ik heb vanmiddag steeds wat schoudervoor geprobeerd in de galop, linksom gaat het heel soepel en makkelijk heel de lange zijde zonder probleem, rechtsom lukt het een paar meter, dan stelde ik hem weer recht(weet nu dus dat ik dan een kleine volte moet inzetten, dat ga ik de volgende keer proberen)
merk wel dat hij het best lastig en zwaar vind, na een halfuur rijden was hij zeiknat, en normaal zweet ie echt niet zo veel als ik geen les heb gehad Knipoog

binnenachterbeen bijtikken is ook een goeie, mn instructeur helpt weleens door met de longeerzweep bij te tikken, daar reageert hij goed op, en met mn 1.40 zweep moet ik er zelf ook bijkunnen Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers