geen mooie rechte lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cindy4
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: ouderkerk a/d ijssel

geen mooie rechte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:42

Hallo, misschien is deze vraag wel al vaker gesteld, maar ik zit pas op het forum en ben er nog niet echt handig in.
Maar als ik met mijn paardje van a naar c wil loopt ze niet echt mooi in een rechte lijn. Probeer der al goed voorwaarts te rijden, maar toch waggeld ze. Wie heeft er misschien tips.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:48

hoe oud is je paard?

cindy4
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: ouderkerk a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:54

Me paardje is 8 jaar en het is een tinker. Denk je dat de leeftijd er wat me te maken heeft? Ik denk zelf dat ik der gewoon niet goed ondersteunt. Maar weet niet hoe ik het nog beter of meer kan doen. Weet jij mischien een tip?

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:59

Leeftijd kan er wel iets mee te maken hebben hoor
Een jong paard heeft namelijk meer problemen om in het begin in evenwicht te blijven en zal dan sneller gaan wankelen op de AC lijn.
Aangezien jou paard al 8 is en neem ik aan al een aantal jaartjes onder het zadel heeft leeftijd er nu idd niets mee te maken.
Waarschijnlijk zoekt jou paard nogal steun aan de wand en zodra die wand er niet is (zoals op de AC lijn) gaat hij "lopen zoeken".
Je kan dit oefenen door wat vaker op de binnenhoefslag te rijden en dus wat minder op de hoefslag. (maak die binnenhoefslag ook steeds verder van de hoefslag af)
je zal zien dat zodra hij helemaal recht blijft lopen op de binnenhoefslag hij vanzelf ook steeds rechter zal blijven op de AC lijn.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:01

Niks aan toe te voegen Knipoog

probeer zelf ook mooi recht op de pony te zitten, als jij iets of wat naar een kant hangt, is de kans groot dat je pony het ook doet...

cindy4
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: ouderkerk a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 00:07

Bedankt voor de tips en inderdaad als Authumn gaat waggelen zit ik zelf ook niet echt recht meer omdat ik het tegen wil gaan.

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:04

Werk met je benen en begrens met je handen. De diagonale werking. Zorg er voor dat het paard zijn volledige aandacht bij jou heeft.

Ga anders heel traag stappen, dat versterkt de achterhand en laat je paard goed opletten waar hij zijn benen neerzet Probeer vooral je paard echt goed recht te rijden. Succes!