Fokkerskeuze op basis van gezondheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Fokkerskeuze op basis van gezondheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 20:33

Misschien een rare titel maar ik vroeg het mij af. Bij het kwpn wordt er gekeken naar de klinische en rontgonologische toestand van de hengst zelve maar nog niet naar deze toestand van zijn kinderen. Tuurlijk hebben we de prok certificering waaraan gelukkig steeds meer fokkers deelnemen. Maar ik vraag me af of er verder rontgonologische en klinische keuring worden bijgehouden voor het stamboek. Het lijkt me namelijk zeer belangrijk in een huidige fokkerij als deze te weten of een hengst bepaalde gebreken doorfokt ja of nee. Want in mijn ogen is dit iets waar een stamboek op gebouwd staat op de vestingen van een gezond paard. Je kunt namelijk een geweldig paard hebben maar als deze niet gezond is zul je er verder weinig aan hebben. Daarom vraag ik mij af of er al iets dusdanig bekend is van het doorgeven van fokgebreken van bepaalde hengsten? Worden hier nog gegevens van bewaard?
Mij lijkt het bijvoorbeeld een idee om net als het trekken van veulens ook zoveel procent van de nakomelingen te laten onderzoeken op gebreken. Tuurlijk vererft de moeder ook maar het gaat hierbij vooral om opvallende afwijkende gebreken die opvallend naar voren moet komen. Mij lijkt het niet geheel onbelangrijk om dit te weten!
Hoe denken jullie over de gezondheid van de fokkerij en het doorfokken van erfelijke gebreken?
Ik zou graag willen weten of jullie en dergelijke manier van gegevens verwerking overbodig vinden of dat het juist wel degelijk belangrijk is te weten hoe een hengst fokt aan de binnenkant?
Misschien heeft iemand van jullie een manier om op een eerlijke manier dergelijke gegevens te verkrijgen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over verervingsgegevens van een hengst.
Zou prok bijvoorbeeld niet een verplicht onderdeel moeten worden wat aan ster verbonden zou moeten zijn?? Het is toch belangrijker om met een gezondpaard te fokken dan met een sterwaardige merrie of zien jullie dit anders?
Nou dit lijkt me een interessant onderwerp wat me leuk lijkt om over te discussieren. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:43

Om even op je naam in te springen Gribje. Net zijn de KWPN statistieken binnengekomen. Gribaldi heeft op bijna 3000 dekkingen en een totaal aantal van 1069 geregistreerde merrieveulens, maar 8 elite merries. Dat vind ik bedroevend weinig.
Ik ben het met je eens dat een merrie PROK moet hebben maar je kan dat niet verplichten.
Dit alleen al omdat er dan veel dingen naar buiten zouden komen die niet erg prettig voor de fokkers zijn.
Aan de andere kant als jij een PROK merrie hebt en je fokt met een KWPN gekeurde hengst dan heb je grote kans dat het product daarvan ook veterinair goedgekeurd wordt.
Ik denk dus dat de marktwerking de fokkers in versneld tempo zal dwingen tot een PROK keuring en in het verlengde daarvan zullen die fokkers het fokken met afgekeurde merries niet of geselecteerd doen. Dus een hengst nemen waarvan bekend is dat hij gezond doorfokt op de punten waar die merrie in faalt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 20:48

sarabande schreef:
Dus een hengst nemen waarvan bekend is dat hij gezond doorfokt op de punten waar die merrie in faalt.

Maar hoe weet je dit?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:50

Ja, ik vind dat de nakomelingen best wel streng mogen worden nagekeken, maar dan moet dat wel op bijvoorbeeld minimaal 1 jarige leeftijd, dan valt er ook wat zinnigs te zeggen aan de binnenkant.

Het is wel een bekend fenomeen dat bijvoorbeeld bij OC/OCD de opvoeding en beweging van het veulen een cruciale rol speelt. Het hoeft dus niet te zeggen dat de hengst dit doorvererft, maar doordat in de opfok iets is fout gegaan. Dat zou dan ook moeten meewegen. Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:58

stond een hele poos geleden iets over een experiment in IDS , met veulens (of jaarlingen ) die buiten mochten en veulens die op stal stonden.
en daar zat al een enorm verschil. ongeacht afstamming.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:04

Het staat denk ik voorop dat de gegevens gebaseerd moeten worden op een bepaald percentage van betrouwbaarheid. Maar laten we stellen dat dat het geval zou zijn. Overigens wil ik daar aan toevoegen dat een merrie niet perce elite moet zijn om ermee te kunnen fokken. Maar het is wel zo dat als je weet wat je merrie mankeert je daar een hengst op zou kunnen uitzoeken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:37

GribaldiFAN schreef:
Maar hoe weet je dit?


In de eerste plaats staan er cijfers achter de hengsten voor hun foto's. Als de merrie ergens een 3 heeft en je wilt haar toch heel graag gebruiken als fokmerrie omdat ze uit een goede stam komt waar ook sportpaarden uitkomen, zoek dan een hengst met maximaal een 1 op dat onderdeel.

Verder is vaak van oudere hengsten wel bekend wat hun achillespees is, daar kan je ook rekening mee houden door die niet te kruisen met een merrie of zelfs merriestam waar dit onderdeel aanwezig is.

Het staat allemaal maar in de kinderschoenen, maar er zijn handvaten genoeg waaraan de serieuze fokker zich kan vasthouden.

Het is een onderdeel van de fokkerij waar steeds meer fokkers zich bewust van worden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:42

En dit is ook iets waar we het gisteren over hebben gehad op de vergadering van het kwpn regio Friesland.
Het nakomelingen onderzoek van hengsten, veulens op 3 mnd en 5 mnd oud worden steeksproef gewijs getest op OC.
Dit vind ik een zeer gevaarlijk onderzoek (in mijn ogen niet representatief voor een hengst).
Omdat de veulens volop in de groei zitten, op 3 jarige leeftijd kunnen ze wel allemaal 1tjes hebben.
Omdat het steeksproef wijs gebeurd, persoon A heeft het veulen 3 mnd binnen, persoon B 3 maanden buiten (wat al een zeer groot verschil kan zijn) dan nog eens de voeding (in hoeverre helpt merrie brok wel of niet?).
Plus ons fokkerijraadslid vertelde dat de merries niet meegetest worden (wat in mijn ogen al helemaal oneerlijk is).

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:27

Adriana een gezonde fokkerij is in beweging en kijkt naar de toekomst. In dat kader worden nieuwe zaken en methodes uitgeprobeert. Op welke wijze je zo'n onderzoek ook wilt doen, er zullen altijd mensen zijn die er wat op tegen hebben.
Het belangrijkste is: kan het de fokkerij vooruit brengen.
Een andere vraag is wil je dat wel weten.
Stel dat de eerste jaargang van Flemming onderzocht was en een hoog percentage OCD gevallen was geconstateerd.
Dan zou er nu niet voor de 2e keer een Flemmingzoon onder een Nederlandse ruiter naar een wereldtreffen gaan.
Dat weet je nooit. Veel Duitse fokkers zeiden al jaren geleden dat het KWPN de baby met het badwater weggooid, maar nu zijn ze allemaal gedwongen hetzelfde te doen.
Dus wat is wijsheid stil blijven staan, achteruit staren en roepen dat alles wat nieuw is slecht is.
Of met de middelen die je hebt de ontwikkelingen proberen bij te benen of zelfs voor te zijn.
En nu graag geen riedel over 100 jaar geleden toen het zo goed was, dat zeggen zelfs bejaarden in tehuizen niet.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:30

sarabande schreef:
Stel dat de eerste jaargang van Flemming onderzocht was en een hoog percentage OCD gevallen was geconstateerd.


Daar kan meer achter zitten...

ik vind het gevaar van PROK dat je genetisch volledig gezonde merries kunt hebben die daar niet door komen vanwege pech in de opfok (schop van ander paard op sprong, is gauw een drietje).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:35

We hebben het hier over veulens, die volop in de groei zitten, vind jullie het een vooruitgang dat we veulens gaan testen op die leeftijd? Zonder de merries erbij te betrekken? En zonder de omgevingsfact. mee te tellen?

Lijkt mij geen vooruitgang.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:48

Ik vind dat je geen dingen moet bekritiseren zonder dat ze beproefd zijn.
Als we daaraan toegegeven hadden danwaren er geeneens treinen geweest, nog afgezien van dat ding waar je nu achter zit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:55

Je geeft je eigen mening niet?!

Veulens van 3 en 5 maanden zitten vol op in de groei een 3 jarige kan een eerlijker beeld geven, al heeft die wel meer te lijden gehad van de opfok.
En de milieu omstandigheden lijken mij ook niet een waarheidsgetrouw beeld te geven.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:57

Als je paarden van 3 jaar gaat onderzoeken kan een hengst al 4 jaar lang ellende in je fokkerij gebracht hebben.
Er moeten altijd keuzes gemaakt worden.

Overigens worden die jonge veulens meestal hetzelfde gehouden. De ellende begint pas na het afspenen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:00

Wat dan met stel die 20 % die voor mei geboren wordt en een beperkte mate van beweging krijgt?
Die komen ook terecht in die steekproeven.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:06

Die bewegen nog altijd meer dan veel jonge dieren in de opfok, dus de proeven zijn eerlijker dan met 3 jaar.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 23:06

Nu gaan jullie in op een manier van het onderzoeken van de gezondheid. Hierbij geeft men aan op jonge dieren te willen onderzoeken. Ik zelf ook dat het verstandiger te doen bij paarden van 2 of ouder. Daarnaast moet er IMO gekeken worden naar de merrie zelf en moet er rekening gehouden worden met een percentage gebreken wat veroorzaakt is tijden de opfok. Overigens is dat verschil volgens mij wel zichtbaar. Overigens hebben we het hier nu allen over OCD terwijl er vele andere gebreken zijn. Zo moesten bijvoorbeeld merries van partout prok gekeurd zijn voordat ze ster kunnen worden. (geldt ook voor andere buitenlandse nakomelingen) waarom laten we dit niet voor alle merries gelden. Er vanuit gaande dat als er meer merries gekeurd worden de kosten voor prok eventueel ook omlaag zouden gaan.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 23:08

sarabande schreef:
Als je paarden van 3 jaar gaat onderzoeken kan een hengst al 4 jaar lang ellende in je fokkerij gebracht hebben.
Er moeten altijd keuzes gemaakt worden.

Overigens worden die jonge veulens meestal hetzelfde gehouden. De ellende begint pas na het afspenen.


Ja hier heb je een heel goed punt. Denk dat dit toch belangrijk is om mee te nemen bij de beoordeling van een nieuwe hengst in het stamboek! Naast dat de hengst mooie types en beweging fokt lijkt gezondheid me minstens zo belangrijk! Vraag is alleen hoe kan men dit goed doen? OVerigens heb ik het dus niet alleen over OCD maar ook bijvoorbeeld cornage en al het andere wat ook maar erfelijk zou kunnen zijn! En misschien wordt er nog wel een verband gevonden tussen gebreken waarvan we voorheen dachten dat ze niet erfelijk zijn! Stel dat er nu een jonge hengst is dit een heel zeldzaam gebrek vererft... HOe lang duurt het voordat het stamboek daar pas achter is?? Komen ze er uberhaupt wel achter?
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 26-03-04 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:09

Geldt niet alleen voor Partout, maar voor iedere dochter van een hengst die niet op de KWPN deklijst staat en wel bij een erkend stamboek ingeschreven is en waar je een KWPN papier bij wilt hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 23:12

sarabande schreef:
Geldt niet alleen voor Partout, maar voor iedere dochter van een hengst die niet op de KWPN deklijst staat en wel bij een erkend stamboek ingeschreven is en waar je een KWPN papier bij wilt hebben.
Ja dat bedoelde ik met geldt ook voor andere buitenlandse nakomelingen. *had hengsten moeten zijn... Bloos

Maar daarom juist waarom wel bij hen en niet binnen het kwpn zelf/ Want omdat de hengsten zelf goed op de foto's zijn vindt ik geen goede reden zegt nog te weinig over de vererving hiervan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:17

Omdat die gegevens bij buitenlandse hengsten niet bekend zijn. Als die wel bekend zijn wordt de dochter vrijgesteld van een deel van die eisen. Om bij Partout te blijven de dochters hoeven zich niet te bewijzen op het gebied van prestatie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:59

Helaas zijn er nog teveel hengsten die rontgenologisch niet in orde zijn en wel voor het kwpn dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:43

sarabande schreef:
. Gribaldi heeft op bijna 3000 dekkingen en een totaal aantal van 1069 geregistreerde merrieveulens, maar 8 elite merries. Dat vind ik bedroevend weinig.
.



Even zitten rekenen: Sowieso zijn er tot nu toe maar ong. 430 elite merries! Dat is natuurlijk ook bedroevend weinig! En er zijn duizenden merrieveulens ( ben gestopt met tellen)

Procentueel gezien is dit heel erg laag!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:02

Hoeveel merries lopen er wel niet bij mensen thuis die er wat recreatief of in de sport mee rijden? Ik zou er zelf ook niet gauw aan denken mijn merrie PROK te laten keuren. Terwijl ik het best zou kunnen doen, maar het heeft voor mij geen nut denk ik. Bovendien zijn er mensen genoeg die geeneens iets afweten van PROK. Zij kopen een goedgekeurd paard en dat is voor hen voldoende. Denk dat het heel moeilijk is om het aantal PROKmerries op te schroeven. Niet iedereen heeft het geld er voor over (of wil werkelijk weten of er wel of niet iets mis is vanbinnen).

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:23

Ik ben van mening dat een fokker ook gewoon weet wanneer z'n merries niet 100% zijn.
Bij ons zijn, net als bij de welshjes Knipoog, niet alle merries op de foto geweest, doe ik ook niet bij aankoop. Tot nu toe nog geen enkele met OCD gefokt. Ik vind dat de verantwoordelijkheid gerust bij de fokker mag liggen.
Prestatie is het eerste doel van een sportpaardensatmboek, daar komt gezondheid altijd aan te pas. Gezondheid als doel moet ten dienste staan van prestatie.
Lijkt me dat KWPN in die gezondheid mooi aan marketing doet. Of het dat nu zal zijn dat de koper het meeste aantrekt blijft af te wachten. Zeker als zal blijken dat er aan de eindmeet evenveel mét OCD zullen gefokt worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers