Is een stand zielig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Is een stand zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:18

[VMR] Zou jij je paard in een stand zetten?

Naar aanleiding van dit topic open ik even een nieuw topic, het was daar namelijk absoluut niet de bedoeling om echt in discussie te gaan en hier kan dat wel.

Nou jullie mening wat van je van een stand en waarom?
Als je alvast wat meningen van andere wilt lezen moet je even de link aan klikken.....

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:20

persoonlijk heb ik liever dat mijn paarden dag en nacht de wei op kunnen et inloop stal,niet iedereen is het daar mee eens,en ook niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor,
een stand,op zich kan het geen kwaad vind ik.mits het goed uitbedacht word.
dus er geen gevaarlijke situaties kunnen bestaan.
en voorhoelang staat zon beestje in een stand?
ga eens na.
als jij de hele dag opgesloten word in je kamer valt nog mee te leven,
maar als jij elke dag opgesloten word en nog eens vastgebonden..hoe reageer je dan?

Karaat_the_newforest op Instagram

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:22

bij genoeg ruimte en voldoende (minstens 10 uur naar buiten nog) vind ik dat een stand best kan... maar in dat geval kan het beter omgebouwd worden naar stal..

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:27

Citaat:
sorry hoor maar ik vind een stand uit het jaar nul, diegene die het nog hebben mogen ze van mij een flinke boete geven. bah wat dieronvriendelijk!!!!


Citaat:
Echt niet!

Mijn paarden komen echt niet in stands te staan. Veel te weinig ruimte. Ik vind dat paarden een beetje heen en weer moeten kunnen lopen enz enz.


een paar quotes uit dat topic van de link en hieronder mijn eigen mening:

Niarda staat in een stand, vind het zelf niet zielig.....kijk als de mogelijkheid er is om haar in een box te plaatsen graag maar die stand is geen ramp!
wij hebben op de manege pony en paarden stands...bij de pony stands zit er tussen 2 stands alleen een lateerbalk zodat de pony's met elkaar kunnen "spelen" en er wordt dus ook echt op gelet of het wel goed gaat!
De paarden zijn bij ons iets minder vriendlijk voor elkaar en daar zitten dus ook tralies tussen, maar ze zijn ook weer niet zo gemeen voor elkaar dat ze lopen te happen dus met die tralies gaat goed! ze kijken bij ons wel naar de muur.......
En ze kunnen idd gewoon achter hun oor krabben als ze dat willen!!
Zelfs liggen gaat met gemak in een stand, wat je alleen niet moet doen (van een deskundig iemand!!) een pony of paard los zetten in een box die eigenlijk een stand is...dan is de ruimte te klein om goed en soepel te draaien en kunnen ze makkelijk iets verrekken.

Maar ik vind een stand dus niet zielig!

en ook nog ff een foto van de pony stands op onze manege

Afbeelding

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:42

Een stand alleen als noodoplossing, i.v.m. ruimtegebrek, en dan alleen maar tijdelijk. Nood breekt wetten. Voor de rest idd liefst een box, en in de zomer weidegang.

Je suis Charlie.

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:44

Hoi,

Ik vind stands helemaal niks die paarden staan daar maar allemaal op elkaar gepropt en vastgebonden aan zo,n touwtje waarin ze 9 van de 10x met hun benen in staan. Ik hou absoluut niet van stands ik vind dat elk paard minimaal een box van 3x3 moet hebben als het kan groter of een loopstal. Helaas zijn er mensen die het niks kan schelen of een paard nou op een stand staat of in een box.

Connie, Suppie & Tjippy.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:09

Och, de ene vindt dingen sneller zielig als de ander. Ik vind het niet zielig.
Tenminste, niet bij goede weidegang. Ik weet niet wat ik zieliger vind, een paard wat 's nachts in een stand staat en overdag buiten, of een paard wat 23 uur per dag in een box van 3x3 staat.

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:18

ik vind stands niet echt diervriendelijk, paarden hebben gewoon bewegingsruimte nodig om te scharrelen en om te liggen. niet de hele nacht aan een touwtje vast staan. dat is gewoon beter voor een dier (lichamelijk en geestelijk), natuurlijk hoort daar ook weidegang bij.
gelukkig worden stands binnenkort verboden OK dan! het werd tijd..


patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:21

Zou absoluut verboden moeten worden,maar dat is mijn mening!
Heb net je foto bekeken en zag dat er een lateerbalk tussen zit levensgevaarlijk!
Ik ken een geval van een manege,waar een pony zijn rug kapot drukte onder zo`n lateerbalk,beessie is gaan liggen,half onder de balk,en tijdens het opstaan zo`n ontzettende kracht gezet en in paniek zijn rug aan gort drukte!
Beessie heeft 2 nachten,voor het eerst in zijn leven,mogen "genieten" van de luxe van een ruime box,zittend en rillend en zwetend in zijn eigen ontlasting todat de DA 2 dagen later het verlossende spuitje gaf! Huilen
Een paard (elk dier in gevangenschap) moet de ruimte hebben,en niet met het hoofd richting muur,een paard moet zoiezo de hele dag buiten kunnen staan,en lekker vrij rond hobbelen in zijn/haar weitje,en s`avonds eventueel in een ruime schone box!

Vaarwel grote vriend

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:23

Patrice, met die eisen hou je erg weinig paarden in Nederland over...Lips are sealed

Je suis Charlie.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:27

Cassidy schreef:
Patrice, met die eisen hou je erg weinig paarden in Nederland over...Lips are sealed


Dat is heel simpel dan moet je niet aan een paard beginnen,als je zo`n beest dit niet kan bieden!!

Vaarwel grote vriend

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:32

Cassidy> ik hoop dat er zo weinig "slechte stallen" overblijven.Geadviseerd wordt dacht ik 3.5 x 3.5 meter voor een paard. Voor een vluchtdier vind ik een stand vreselijk! In een stal kunnen ze tenminste nog anders gaan staan, of achterin. En als je als pony in een stand staat met een dominante buur, dan kom je volgens mij ook niet tot rust.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:34

soesie schreef:
Cassidy> ik hoop dat er zo weinig "slechte stallen" overblijven..


OK dan!

Vaarwel grote vriend

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:51

voor tijdelijke oplossing zou ik het nog niet zo'n probleem vinden... als je pony dan ook nog voldoende buiten kan zijn...
maar als het voor altijd zou moeten zijn ben ik er erg optegen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:59

Mijn paard komt alleen in een stand om m op te zadelen op de manege waar we eens per week rijverenging hebben! Absoluut niet langer!! Ik vind het 3 x niks, geen beweging, kop een kant op en ze kunnen niet draaien en niet gioed liggen!

Mystylove
Berichten: 262
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:03

Ik vind de stands van mijn vorige manege echt slecht de pony`s konden niet draaien sommige zijn daardoor geslacht, omdat ze daardoor kreupel werden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:21

Ik vind dat het allemaal erg overtrokken wordt.
Idd ga ik met Jantina mee.
Ik heb geen bezwaar tegen een stand mits ze veilig zijn (en het paard dus niet onder een balk kan komen zoals hierboven gezegd, of met een been in het touw), mits ze overdag buiten komen (en dan niet een uurtje, maar liefst de hele dag), mits ze ruim genoeg zijn (dus niet paal-buik-paal-buik-paal etc) en mits het paard er veilig in kan en dus geen hanger is.
Het wordt gelijk geschaald aan dierenmishandelaar....
In het vorige topic opende ik het ook al, maar is Jantina dan een dierenmishandelaar? Omdat zij haar paarden op stand heeft? Wees nu eens eerlijk, zien haar paarden er, zowel lichamelijk als geestelijk, mishandeld uit? Kom op zeg!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:23

Stand's vind ik niks, tenminste niet als een paard daar uren per dag in moet staan, eventjes lijkt me geen probleem.

Een stal is al onnatuurlijk, maar daar kan een paard zich nog enigzins in bewegen en gaan liggen, het is lich. zeker niet goed voor een paard om lang in 1 dezelfde houding te moeten staan, psychische klachten verschilt per paard.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:30

stef schreef:
Ik vind dat het allemaal erg overtrokken wordt.
maar is Jantina dan een dierenmishandelaar? Omdat zij haar paarden op stand heeft? Wees nu eens eerlijk, zien haar paarden er, zowel lichamelijk als geestelijk, mishandeld uit? Kom op zeg!


Ik noem Jantina geen dierenmishandelaar maar waarschuw haar voor de balk en eventuele gevolgen,zet er dan een dicht schot tussen!
Haar paarden zijn het gewend om zo te staan,dat is dan oke maar als ze overdag maar de ruimte hebben (wei,paddock) om zich voldoende te bewegen!
En niet alleen maar een uurtje of twee per dag te rijden en weer terug in stand,want dat vind ik enigzins wel dierenmishandeling!

Vaarwel grote vriend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:32

Stands zijn niet meer van deze tijd.
een paard hoort elke dag los in de wei/paddock te staan en daarnaast in een fatsoenlijke stal, waar hij als hij wil, languit kan liggen.

En nu niet miepen, bij ons is het swinters nat.
Wij mensen willen paarden, maar doen er vervolgens gen zak voor.
De mensheid is zover dat we met gemak goede drainage/afwatering kan maken, voor ook in de winter droge paddocks.
Dus kan ook in de druk bevolkte gebieden een paard min. een uurtje buiten.
maar zolang er maar door iedereen braaf betaald word, zal er nooit wat veranderen.
Zelfs hier in Brabant, beginnen stallen met in de winter weide (paddock) gang zeldzaam.
Dat vind ik schandalig, als ze dan ook nog in een te kliene stal, of erger stand staan, vind ik het niks meer met diervriendelijkheid te maken hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:34

patrice"]
[quote="stef schreef:
Ik vind dat het allemaal erg overtrokken wordt.
maar is Jantina dan een dierenmishandelaar? Omdat zij haar paarden op stand heeft? Wees nu eens eerlijk, zien haar paarden er, zowel lichamelijk als geestelijk, mishandeld uit? Kom op zeg!


Ik noem Jantina geen dierenmishandelaar maar waarschuw haar voor de balk en eventuele gevolgen,zet er dan een dicht schot tussen!
[/quote]

Jantina heeft er (naar mijn weten) schotten tussen.
De foto is nl niet van jantina

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:41

Ja okè Crista dan!
Kleinigheidje hou je Haha!.

Vaarwel grote vriend

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:41

een stand vind ik niet echt handig voor het paard
het kan er niet in liggen of zich even lekker krabben,
als het voor eventjes is ( half uurtje) dan vind ik het geen probleem maar langer vind ik niet kunnen
een paard moet vrij kunnen bewegen en lekker kunnen rollen Tong uitsteken

zij die niet van het verleden leren, zijn gedoemd de hele ellende over te doen..

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:46

runningkawa schreef:
Stands zijn niet meer van deze tijd.
een paard hoort elke dag los in de wei/paddock te staan en daarnaast in een fatsoenlijke stal, waar hij als hij wil, languit kan liggen.

Wij mensen willen paarden, maar doen er vervolgens gen zak voor.


Precies!
Als je kiest voor een paard eerst goed nadenken over wat je het paard kan bieden(weidegang,grote paddock voor overdag,en een ruime schone stal)) en dat gebeurt helaas te weinig!

Vaarwel grote vriend

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:48

Nee, die foto hierboven is niet van mij. Onze stands zijn "dicht".
En nee, het is hier ook niet erg nat, tenminste, lang niet alles.
Mijn paarden komen dus dagelijks veel buiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lkaw, MaxEnHenkie, The_Cat en 72 bezoekers