hoe contragalop leren + recht zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

hoe contragalop leren + recht zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 17:19

Hoi,

als afwisseling en voorbereiding op de M1 ben ik vast spelerderwijs begonnen met contragalop. Dus gebroken lijntjes van ongeveer 3-4 meter, vanaf ac-lijn stukje contragalop, verder nog geen moeilijk dingen. Nu ga ik alleen erg met mijn zit sturen waardoor ik een beetje scheef ga zitten. Hoe leren jullie contragalop en blijven jullie daarbij wel gewoon recht zitten?

Bedasnkt


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:23

Ik denk dat je op zich al prima bezig bent, niet te scherp wenden. In die niet te scherpe wendingen proberen eerst de kwaliteit van de galop te behouden/verbeteren voordat je scherpere wendingen gaat maken. Als het paard het wat makkelijker gaat vinden dan zal je ook beter recht kunnen blijven zitten.

Zelf vind ik de oefening vanaf de AC lijn het makkelijkste om te beginnen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:11

Die gebroken lijn is een goed idee. Ik ben met de mijne ook bezig met de contragalop. Alleen zit ik in een les met veel beginnende combinaties. En al snel rijdt er net iemand vood je door als ik aan zo'n wending begin. Dus ga ik gewoon op de rechterhand rijden, en spring in de linkergalop aan. En dan blijf ik zoveel mogelijk in de buurt van de hoefslag. Alleen snapt ze het nog niet helemaal. Ik moet er een redelijk tempo in houden, want ze wil terug naar de draf en omspringen. Ik moet ook overdreven op het buitenbeen gaan zitten.
Met zo'n gebroken lijn zal het minder moeilijk zijn, want de wending is dan minder scherp als op de korte zijde.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:25

Probeer niet teveel te willen doen, bewust ontspannen en recht blijven zitten! Ik ging ook altijd heel krampachtig meerijden in de contra, maar daarmee maak je het voor allebei moeilijker! Maar je bent goed bezig op de gebroken lijntjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:04

Ik leer mijn paarden al vroeg om de schouders alle kanten op te kunnen plaatsen. Ik plaats dus in de contra de schouder heel iets naar binnen, denk ahw aan buitenstelling. (binnen en buiten zijn dus als op de hand waarvan je de galop aanhoudt). Hiermee gaan ze rechter en daarmee makkelijker door de contra.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:08

Idem hier, zo vroeg mogelijk beginnen met het paard alle kanten op de gymnastiseren, dat levert je later alleenmaar voordelen op

Wat je zit betreft... denk er niet teveel overna, doe maar net alsof er eigenlijk niets veranderd. Probeer eens een paar keer over de A-C lijn te galopperen en dan weer op dezelfde hand verder te gaan.
Je zal merken dat je dan wel recht blijft zitten Haha!


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:21

Sjef schreef:
Idem hier, zo vroeg mogelijk beginnen met het paard alle kanten op de gymnastiseren, dat levert je later alleenmaar voordelen op



Zo vroeg mogelijk beginnnen, daar ben ik wel mee bezig. Oki is nu 4, en heb ik ongeveer 8 maanden geleden ingereden. Kan het geen kwaad, nee he?

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:55

Neehoor kan juist helemaal geen kwaad, lekker nu al gymnastiseren, worden ze alleen maar soepeler van. Altijd prettig als een paard een losse body heeft, heb je alleen maar profijt van Knipoog

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:00

Wat mij geleerd is: is om vooral in de contragalop je gewicht op je binnenbeen te houden (dus: je linkerbeen in de linkergalop; dit wordt je buitenbeen in de contragalop om niet in de war te raken.) Probeer je binnenbeen zo lang mogelijk te maken, kijk uit dat je niet gaat hangen. Dit om je paard te helpen met de balans.

Leuk dat je al zoveel aan het werk gaat met je paardje! Zolang hij het toestaat kun je blijven werken hoor!

She's my lady Lovers

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 19:05

Dank je voor de tips.

Nistria: ik heb je donderdag gezien, gefeliciteerd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers