grote hooi baal op wei..doen of niet doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

grote hooi baal op wei..doen of niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 19:32

nu voer ik mijn paardjes iedere dag gewoon hooi bij,
maar hoor ook wel eens dat mensen zo heel groot pak op de wei zetten,
ik heb twee jonge paardjes,een shet en een haf van alletwee bijna 3 jaar oud,dus nog in de groei,
kan het kwaad om een grote hooi baal in de wei te gooien?
ze kunnen dan de hele tijd eten.
neem aan dat paarden stoppen met eten zodra ze echt vol zitten.
heb al wel bedacht dat nu wel een goeie tijd is dat er weinig eiwitten zitten in de pakken..(tenminste die wil ik dan)
mij leek het wel heel fijn.zo kunnen mij paardjes de hele dag door eten,het weiland is nu toch kaal.
iemand ervaringen of tips??

Karaat_the_newforest op Instagram


Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:33

Wij hebben Splash en nog een paar afgelopen zomer ook op de wei gezet , 2 weken achter elkaar non-stop , en wij hebben zo'n grote ronde baal in de wei gezet ! Het kan dus geen kwaad !

    S p o t.


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:51

hmmm als je paard idd stopt met eten als die vol zit.... anders kan het leiden tot een koliek aanval...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 19:54

daar inderdaad ook rekening mee te houden,
zelf hoor ik vaak dat mensen gewoon een grote baal neer ploffen,maar heb nog gehoord dat ze koliek kregen,
uiteraard als ik dit doe blijf ik mijn paarden iedere dag controleren op wonden en dergelijke.

Karaat_the_newforest op Instagram

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:56

Paarden stoppen niet met eten.
De shet van een vriendin van mijn moeder heeft zich zo dood gegeten...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:58

Feetje schreef:
Paarden stoppen niet met eten.
De shet van een vriendin van mijn moeder heeft zich zo dood gegeten...


hier is het bewijs....
als je het goed in de gaten houd is er weinig aan de hand maar als het fout gaat kan het goed fout gaan...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:58

Ik zou het echt niet doen. Ik vind het een teken van gemakzucht.
Paarden eten zich echt wel te dik, en te dikke paarden zijn ongezond.
Ook de touwtjes in een hooibaal vind ik erg eng. Ik ben altijd bang dat er een been achter komt ofzo.
Wij hebben het hooi heel dicht bij de wei, en dat is erg makkelijk. Een paar plakken in de wei gooien is dan zo gebeurt!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:58

Tuurlijk , dat zowiezo , elke dag werden ze gecontroleerd , 's avonds om een uurtje of 21.30 voor het laatst , overdag werden ze echt wel in de gaten gehouden , de pensionklanten die niet het land op gingen waren de hele dag op stal en gingen altijd even bij het land kijken.

Ja , over dat koliek , inderdaad dat klopt , ik weet het ook niet , maar Splash heeft een voordeel , als die vol zit gaat ie liggen en gaat ie heerlijk liggen dutten in de zon...

Maargoed , als je ze goed in de gaten houdt kan er weinig mis gaan , bij elk teken of verdachting van wond/koliek/ of vreemd gedrag werden ze meteen het land uitgehaald , 100% gecheckt en als ze 100% zeker waren dat ie okey was gingen ze pas weer het land op !

We doen dit al wat jaartjes en tot nu toe nooit problemen gehad !

    S p o t.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:02

SpLaSh_ schreef:
de pensionklanten die niet het land op gingen waren de hele dag op stal en gingen altijd even bij het land kijken.


Bij ons gaan altijd de paarden het land op Haha!

Sorry, kon het niet laten Bloos

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:04

Hahahahahahha , woeps Tong uitsteken Dies leuk Haha!

Wij hebben een speciaal stuk land voor de pensionklanten die zich geroepen voelen om het gras te proeven Clown

    S p o t.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 20:05

even ter vermelding: dit wil ik dus 1 keer doen,
niet dat ik altijd een grote hooibaal op de wei wil gooien,maar gewoon eenmalig,
of als het bevalt 2 keer op een jaar.maar eerst de reacties eens afwachten..

Karaat_the_newforest op Instagram

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:11

Vooral een shetlander moet sober leven. Ik zou voor 2 paardjes geen grote baal kuil in de wei durven zitten ivm hoefbevangenheid. Aan de andere kant is het ook niet goed om ze in een kale wei te laten staan i.v.m. zandkoliek. Beter is 2 x per dag bijvoeren, kun je ze gelijk in de gaten houden. Een grote baal kuil blijft misschien in deze tijd wat langer goed (het is nog niet echt warm) maar in de zomer kun je het met 1 week weggooien. Lachen

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 20:18

er staat wel iets op de wei,maar dat is beginnend gras Haha!verder voer ik ze natuurlijk flink bij,maar dit leek me ook wel eens fijn,
het gaat dus om 1 shetlander en een haflinger.
de haflinger is nog flink in de groei,vandaar dat dit me misschien wel fijn leek,maar ik wil natuurlijk wel dat het verantwoord is.

Karaat_the_newforest op Instagram

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:36

Citaat:
er staat wel iets op de wei,maar dat is beginnend gras


en dat is nu net gevaarlijk. Ze vinden dat nieuwe gras (met wortel en zand) echt erg lekker, ze peuzelen zo door.

ik spreek uit ervaring, zandkoliek is bij mijn paarden in het verleden ook voor gekomen, daarom voer ik in een kale wei 2x per dag bij. Knipoog

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:37

Even om onduidelijkheden te voorkomen , de paarden gaan bij ons pas hartje zomer 2 weken non stop het land op , het gras is dan groener dan ooit en staat erg hoog !

    S p o t.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:40

Mijn paard krijgt iedere avond en 's-morgens hooi en natuurlijk ook haar brokken. Wij geven het 2x per dag zelf om zo ook controlerend te werk te gaan. Dadelijk als het gras weer goed is krijgt ze iedere dag een klein stukje bij zodat koliek eigenlijk niet mogelijk is en natuurlijk wordt ze altijd nog gecontroleerd. Ik zal het risico als ik jou was niet nemen.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:45

Paarden staan in het zomer toch ook gewoon op het land en eten zich dan ook niet dood aan gras?

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:31

Mijn paarden lopen in een kudde van 9 en ja wij hebben dit jaar voor het eerst een baal op het land gezet.
Met een speciaal hek eromheen(+ een tennis bal voor een uitstekend iets, mijn idee OK dan! ) en het werkt prima.

Tuurlijk eten ze meer dan wanneer je ze met de hand voert.
Ze waren deze winter ook allemaal wat dikker dan de vorige winter maar wel allemaal kern gezond.

Je ziet bij ons echte rangorde, mijn paarden eten bv altijd als eerste aan de baal.
Als ze klaar zijn mag de rest.

het grote voordeel is dat ze altijd wat te eten hebben net als in de natuur en waar hun spijsverterings kanaal op afgestemd is.
Daarnaast lopen er ook een paar ouderen ponies bij (25+) die nu ook voldoende te eten krijgen.
Bij met de hand voeren moesten ze bij de laatste restjes altijd het onderspit delven want de sterkere jongere paarden joegen ze weg.

van de zomer leven ze gewoon op gras en eventueel biks erbij.

Ik vind een grote baal wel te veel voor 3 ponies, grote kans dat de baal gaat rotten voor hij op is. Er zijn tegenwoordig pook kleine baaltjes verkrijgbaar misschien is dat wat.
Verder moet je gewoon de ponies goed in de gaten houden of ze niet te dik worden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:53

Zon baal voor die 2 is veel te veel. Het beste kun je zelf een ruif maken met een afdakje erboven, zodat het hooi niet natregent want dat eten ze dan op den duur niet meer.
Afbeelding

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:00

Het eerste gras is het gevaarlijkst, dat zijn eiwitbommen, sprietje voor sprietje. Zeker voor paarden die daar gevoelig voor zijn is de kans op hoef- of spierbevangenheid inhet voorjaar veel groter. Hooi zou dan beter zijn maar ze vinden het nieuwe gras toch veel lekkerder, zeker na de winter.

callippo

Berichten: 3191
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:04

Onbeperkt ruwvoer (hooi dus) is prima voor veel paarden, maar een shet of haflinger hebben toch wel erg gauw de neiging om te dik te worden.
Misschien kun je eerst eens uitzoeken hoeveel ze normaal eten (dus flink wat meer hooi neerleggen dan je normaal doet en dan kijken hoeveel ze ervan opeten) Als ze dan veel meer eten dan ze op dit moment krijgen, loop je wel een groot risico dat ze te vet worden.
Een hele grote baal neerleggen zou ik ivm schimmel/natregenen ook niet doen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:29

Ik weetniet, mij lijkt het niet zo'n goed idee. de paarden zullen zich vol eten aan de baal en dadelijk komt er schimmel of iets dergelijk in....niet echt goed voor je beestjes!!!!duzz ik zou jhet niet doen,vind je het eigenlijk een probleem ofzo om elke dag je paardjes te moeten bij voeren met hooi?????

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:09

Bij ons hebben ze 's zomers in de bomenwei altijd zo'n mega pak staan (aangezien er geen gras op staat).
Wel de hoeveelheid hooi aanpassen aan het aantal paarden, anders bederft het idd snel (het regent nat enzo)
Ook de touwtjes eraf halen! Kunnen ze lelijk in vast komen te zitten

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:10

Mijn pony heeft deze winter in een groep paarden buiten gestaan op een kale wei en had ook continu een voordroog-kuilbaal tot zijn beschikking. Doordat ik te weinig reed werd hij begin van de winter wel te dik, maar ik heb nu achteraf het idee dat het een reserve was voor de winter, want hij valt nu in het voorjaar ook weer gewoon af en is al weer een stuk slanker. In de wei bij een andere boer met genoeg gras at hij zichzelf ook niet veel te dik. Wel zo dat ik hem niet bij hoefde te voeren in periodes, maar hij zag er prachtig uit.

Het is een gemengde groep met jonge en volwassen pony's. Haflinger, Fjordjes, voorheen een Fries een andere kruising en Andrew dus. De haflinger is altijd veel te dik, maar de anderen zien er gewoon goed uit.
Ze hebben zo'n groot pak binnen een week op met zijn 5 à 6-en. Dan schimmelt het nog niet. Zomers wordt het soms wel wat stoffig. Er staat nu een hek omheen omdat ze anders het kuil gebruikten als matras en veel vertrapten (vooral Andrew vond het een heerlijk zacht bedje, hij lag er heel vaak in)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:51

het maakt ook aardig verschil of er 2 of meer dan 3 paarden in een wei staan. Zeker in de koppel zit veel meer beweging. Als paarden met zn tweeen staan doen ze niet zoveel. Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers