Stijgeren of steigeren?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Stijgeren of steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 21:05

Nou? Wat dacht je? Eerlijk zeggen!



Het is dus steigeren, maar het lijkt er op alsof de paarden van bokt stijgeren, heel veel mensen hier maken die fout (niet iedereen natuurlijk).

Een aandeel stijgt in waarde en is dan dus een stijger. Een paard steigert!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 15-12-01 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:09

Een van de moderators heeft laatst ergens het idee geopperd om 'stijgeren' in de censuurwoordenlijst van Bokt op te nemen. Net als dat L U L dan 'banketstaaf' wordt, wordt 'stijgeren' automatisch 'steigeren'.

Ik vind het een goed plan, wie stemt voor?
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-12-01 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 21:20

Lijkt me een geweldig idee!

Nulla tenaci invia est via

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:36

Handig..Hoewel...ergens klopt het ook weer wel. Een paard dat steigert komt omhoog, dus is het een stijger Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 21:42

Maar in waarde stijgen doen ze meestal niet door dat soort grappen Haha!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:47

het aller- allerliefst zag ik gewoon een spellingscontrole op dit forum. Om mezelf te controleren en natuurlijk voor alle ander bokkers die wel eens een typefoutje maken.
De lijst met censuurwoorden wordt anders wel erg lang 'der' moet (zolang het geen Duits is) altijd vervangen worden door d'r of haar, in een enkel geval wordt er 'er' mee bedoeld, over vreemd nederlands te spreken.

Een paard dat stijgert bestaat niet, wel een die stijgt in achting omdat hij nooit steigert.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:47

ik vind het ook een goed plan......

Love the life that you live, live the life that you love

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:47

Dat van Steigeren wist ik eigenlijk zo 123 niet hoe je dit schrijft. Misschien ben ik heel raar maar ik erger me soms zo verschrikkelijk aan sommige spelfouten die hier gemaakt worden. Zoals D's en T's en DT's. Zo extreem moeilijk is dat toch niet? Ik vind dat er gewoon extreem slordig uitzien als je fouten daarin maakt. Spellingsfouten vind ik zowiezo gewoon verschrikkelijk slordig en dom eruit zien.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:01

Ik vindt dit een kwetsende opmerking voor diegene die niet zo goed geletterd zijn in onze samenleving Boos! .
Er zijn namelijk mensen die er niets aan kunnen doen dat ze spelfouten maken!!!!
Als je jezelf daaraan al moet ergeren,wat gebeurd er dan wel niet bij iets echt ernstigs.
Maak je eerder druk over de ware problemen op de wereld en laat ieder verder in zijn/haar waarde!!!
Zolang jij kan begrijpen wat er staat(ondanks spelfouten)is het toch duidelijk,of niet soms???
Ik heb zelf een familielid die een achterstand heeft op dit gebied en als jij eens wist hoe moeilijk die persoon het soms heeft door schaamte(die zulke mensen vooral krijgen door opmerkingen zoals die van jou).
Ze kunnen er helemaal niets aan doen en dat is al erg genoeg.
Zulke mensen moeten harder knokken in deze maatschappij om geaccepteerd te worden dan jij ooit zou kunnen begrijpen.
Je moet je schamen voor die opmerking en wees blij dat jezelf geen problemen heb op dit gebied!!!!!!!!!!!!!!!
Het is te hopen voor je dat als ooit kinderen krijgt,ze deze achterstand niet zullen hebben,jij heb geen begrip voor zulke mensen!!!!!!!!!
Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 23:20

Smousje, heb je het tegen mij of tegen Steef?

Ik geef zelf bijles bij een huiswerkinstituut aan kinderen met o.a. dyslexie of een leerachterstand, dus ik maak regelmatig mensen mee die moeite hebben met correcte spelling, maar ik leer ze ook om bij twijfel (bv. stijgeren of steigeren) een woordenboek te gebruiken, dus in principe zijn dat overbodige fouten (al is het ook begrijpelijk dat je niet bij ieder twijfelgeval het woordenboek erbij pakt, maar soms ook gewoon gokt).
D's en T's zijn lastig, maar ook dat is te leren, daar zijn regels en oefeningen voor ("struikelblokken" is een geweldig boekje, erg gelief (not) bij mijn leerlingen *LOL* ).

De stelling dat mensen er niets aan kunnen doen dat ze fouten maken klopt dus niet, er is wel degelijk iets aan te doen, alleen kost het sommige mensen wel meer moeite en het is aan die persoon zelf of ze die moeite (veel moeite! Ik maak het mee in de praktijk) willen nemen of andere prioriteiten hebben.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:23

@smousje, we hebben hier alle begrip voor mensen die niet zo heel erg goed uit de voeten kunnen met cijfers en letters, heus.

Het is al eerder onder de aandacht gebracht dat er hier ook heel veel mensen zijn die totaal geen moeite doen om een beetje netjes te schrijven. Als dat veelvuldig voorkomt dan is dat heel ergerlijk voor de lezers. Vandaar dat altijd verzocht wordt om in zo goed mogelijk Nederlands te schrijven.

De mensen in mijn omgeving met een lees- of schrijfprobleem doen doorgaans enorm hun best om netjes te schrijven en zijn er zeker niet slordig mee.

In dit topic gaat het juist over de mensen die er te weinig moeite voor doen om duidelijk, foutloos en helder te schrijven.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:35

Die spellingscontrole vind ik wel een goed idee, het overkomt me nogal eens dat ik even snel reageer en daardoor typefouten maak. Vooral nu met dit nieuwe lettertype lees ik daar nogal eens overheen. Misschien heb ik toch een bril nodig Lachen

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:38

Hai,
Dat kon ik er niet direct uithalen bij het verhaal van Steef.
Sorry,als ik het verkeerd begrepen heb Knipoog .
Ik heb alleen zoveel ellende gezien bij mensen die dus een achterstand hebben,dat ik misschien wat te fanatiek reageer.
Ik werk op een sociale werkplaats en ook daar zie je vele mensen met een achterstand.
Sommige zouden zichzelf nog aanzienlijk meer kunnen verbeteren maar hebben het doorzettingsvermogen niet.
Mijn familielid heeft dit echter wel en volgt nog steeds lessen over van alles en nog wat.
Hij gaat nu eindelijk zichzelf trots voelen,ook al is het nog zo weinig.
Hoe vaak hij echter gekwets is door opmerkingen van derden,wat mij ook zo boos maakte.
Het is een doodgoede gozer en zal nooit iemand kwaad doen.
Mensen kunnen vaak zo ontzettend harteloos zijn en daar kan ik echt niet tegen.
Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:46

Vaak staan berichtjes vol met spel- c.q. taalfouten omdat mensen niet even de moeite nemen om de tekst nog eens over te lezen. Een foutje kan iedereen overkomen, maar vaak krijg ik het idee dat mensen idd denken 'ach, als ze maar begrijpen wat er staat'. Jammer, want even vaak worden zulke berichten ook niet serieus genomen. Als iemand last heeft van dyslexie of een andere taal als eerste taal heeft waardoor hij of zij moeite heeft met het Nederlands, dan kan ik daar uiteraard geen kritiek op leveren, voor de persoon zelf is het al vervelend genoeg. Maar het gaat er bij mij niet in dat driekwart van de Bokkers dyslectisch is of het Nederlands niet als eerste taal heeft...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:18

ja stijgeren vervangen door steigeren ! En wat dacht je van stijlsprong. Is dus stEILsprong? Zo zijn er nog wel meer dingen hier, om het idd maar niet over D's en T's te hebben (wie verzekerd zijn paarden).

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:45

Steef schreef:
Dat van Steigeren wist ik eigenlijk zo 123 niet hoe je dit schrijft. Misschien ben ik heel raar maar ik erger me soms zo verschrikkelijk aan sommige spelfouten die hier gemaakt worden. Zoals D's en T's en DT's. Zo extreem moeilijk is dat toch niet? Ik vind dat er gewoon extreem slordig uitzien als je fouten daarin maakt. Spellingsfouten vind ik zowiezo gewoon verschrikkelijk slordig en dom eruit zien.


belachelijk. Er zitten hier veel jonge bokkers op het forum die dat NIET weten. En ik geef toe dat ik het vaak genoeg ook niet weet. Dom? Dank je.
Jou vind ik dom als je dit zo durft te stellen.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:51

@smousje, point taken. Gelukkig heb ik zelf ook mensen dichtbij me die taalproblemen hebben, daardoor wordt ik er steeds aan herinnerd dat niet iedereen er even goed in is. Er zijn ook bokkers met dyslexie en lees-/woordblindheid, dat weten we ook en juist die doen altijd hun best.

De d's en t's blijven lastig, in je haast maak je wel eens een foutje, maar eigenlijk zou iedereen dat gewoon goed moeten doen.
Dat soort fouten worden door een spellingscontrole niet onderschept helaas net zo min als 'dor' als fout van 'door' gezien wordt en vise versa. Dat soort fouten zul je altijd houden.

Het allergrootste probleem blijft dat veel bokkers in spreektaal schrijven en daardoor wordt het minder prettig om te lezen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 10:11

De meeste jonge bokkers weten hopelijk wel dat het 'want' is en niet 'wand' en dat soort dingen... Frusty Wat betreft D en T fouten, daar zijn op school hele handige programmaatjes voor en ezelsbruggen. Een keer een spelfout moet kunnen, geen punt (zie mij maar met m'n 'enthausiast')
Maar grove D en T fouten vind ik ook ergerlijk.
Doe toch alsjeblieft je best om goed te schrijven... als je nu al bv 'wie verzekerd..' etc schrijft... Verdrietig

Als je netjes schrijft, goed omgaat met alinea's en hoofdletters en leestekens, dan kom je heel wat netter over. Als je daar op bokt geen aandacht aan wil besteden, prima, maar als je in je gewone leven je Nederlands al verwaarloost, heb je straks extra moeite om een sollicitatiebrief te schrijven e.d.
Verdrietig Dus let maar goed op bij taalles, want dat is zeker een investering! Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 10:38

Steef schreef:
Dat van Steigeren wist ik eigenlijk zo 123 niet hoe je dit schrijft. Misschien ben ik heel raar maar ik erger me soms zo verschrikkelijk aan sommige spelfouten die hier gemaakt worden. Zoals D's en T's en DT's. Zo extreem moeilijk is dat toch niet? Ik vind dat er gewoon extreem slordig uitzien als je fouten daarin maakt. Spellingsfouten vind ik zowiezo gewoon verschrikkelijk slordig en dom eruit zien.


steef, ten eerste bedankt dat je met dom noemt, en ten tweede er zijn misschien wel mensen die niet zo goed izjn in de spelling van de nederlandse taal, zoals ik misschien.... toen ikin de eerste zat dachten ze dat ik misschien dislecties was, dus er kunnen hier best bokkes zijn die niet dom zijn maar gewoon slecht in nederlands... want ik doe havo... dus ik ben niet dom, maar ik ben neit goed in nederlands!!!!!!(sorry moest er ff uit...)

sorry was ff offtoppic, nu weer ff ontoppic: het lijkt me handig om stijgeren in de cencuurlijst te zetten... of een spellingscontrole natuurlijk Haha!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:00

Citaat:
steef, ten eerste bedankt dat je met dom noemt, en ten tweede er zijn misschien wel mensen die niet zo goed izjn in de spelling van de nederlandse taal, zoals ik misschien.... toen ikin de eerste zat dachten ze dat ik misschien dislecties was, dus er kunnen hier best bokkes zijn die niet dom zijn maar gewoon slecht in nederlands... want ik doe havo... dus ik ben niet dom, maar ik ben neit goed in nederlands!!!!!!(sorry moest er ff uit...)


Sommige mensen nemen gewoon niet de moeite om hun berichtje even door te lezen. Nu staan in jouw berichtje een paar fouten die je er zeker uit had gehaald als je je verhaaltje even door had gelezen. bv; neit=niet
izjn=zijn
ikin=ik in
bokkes=bokkers
dat zijn geen fouten die door dyslectie worden veroorzaakt volgens mij, maar die worden veroorzaakt door te snel typen. Snel typen is niets mis mee lijkt me, maar neem gewoon even de moeite om je berichtje door te lezen voor je op OK drukt.
Ik erger me er ook een beetje aan. Maar ik vind niemand dom hoor Lachen

dat het steigeren moest zijn wist ik wel, maar ik heb laatst een hele poos getwijfeld of het nou veelzijdigheidszadel of veelzeidigheidszadel moest zijn.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:04

Ach ik typ al drie maanden me 1 hand en ik weet dat ik daardoor foutjes maak, en idd ik heb geen zin om steeds met 1hand alles na te lopen en te verbeteren. Ben ik nu ook dom? Verward

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 11:07

lis schreef:
Snel typen is niets mis mee lijkt me, maar neem gewoon even de moeite om je berichtje door te lezen voor je op OK drukt.


Precies, dan haal je er een heleboel uit, ook als je een beetje moeite hebt met spelling. En neem ook de moeite om er af en toe eens een hoofdletter, nieuwe regel, komma of punt tussendoor te gooien, dat vergroot de leesbaarheid enorm!
Foutje kan gebeuren, die maakt iedereen wel eens en daar wordt ook niemand op afgerekend, maar er zijn grenzen aan wat geaccepteerd wordt als 'foutje'.

'Edit' werkt bij mij (hoop tijdelijk) niet goed, want ik bewerk vaak later een bericht nog als ik er een spelfout in zie staan!

Nulla tenaci invia est via

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:08

PUCK schreef:
Ach ik typ al drie maanden me 1 hand en ik weet dat ik daardoor foutjes maak, en idd ik heb geen zin om steeds met 1hand alles na te lopen en te verbeteren. Ben ik nu ook dom? Verward


of je nou één of twee handen hebt; je kan nog steeds lezen toch?? Ik zie nergens staan dat ik het dom vind, die spelfoutjes.
Ik erger me er aan, das heel wat anders nietwaar?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 11:11

PUCK schreef:
idd ik heb geen zin om steeds met 1hand alles na te lopen en te verbeteren. Ben ik nu ook dom? Verward


Niet dom, wel lui. En ook met 1 hand kun je je tekst gewoon nalezen en is het echt niet zoveel moeite om er af en toe eens een lettertje tussen te zetten of even op backspace te drukken, het hangt alleen van jouw instelling af of je die moeite ook wilt nemen.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:36

Als de berichten hier door iedereen goed waren gelezen dan had iedereen ook gezien dat er gezegd wordt dat het er dom uitziet (Steef) als er veel spel- en typfouten in een bericht staan , er wordt nergens gezegd dat iemand dom gevonden wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Em_, JudithO, karin30, rollyjogered en 51 bezoekers