Het risico nemen met financiën.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Het risico nemen met financiën.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:20

De eigenaar van mijn verzorgpony's wil beide pony's (halffjord (Colette)en minishet(Gino)) in één stal van 3x3m. In september hadden we het voor het eerst geprobeerd om ze bij elkaar te laten staan, maar de halffjord moet niks van de shet hebben, sterker nog, om de kleinste reden wou ze trappen. De shet staat inmiddels al in een kleine stal en als ze samen in de losgooibak staan, is die kleine ineens de baas.
De eigenaar zat gisteren te speculeren over een schot in de stal. Ik heb duidelijk mijn mening laten weten, ik ben het er dus niet mee eens. Als er een schot komt, gaat Colette onwijs achteruit met de ruimte, ze zou bijna geen ruimte meer hebben om te draaien en liggen zou moeilijk zijn.

Nu heb ik er zelf aan zitten denken om een shet voor mezelf te nemen, en aangezien de stal ruim genoeg is, zou Gino bij dat shetje kunnen staan.
Alleen nu is er één groot probleem. De stalling bedraagt 235 euro en er zijn alleen maar stallen van 3x3m. Nu kan ik op zich wel de stalling betalen, maar dan hou ik voor mezelf bijna niks over, kan ik moeilijk sparen. En waar ik het meest bang voor ben, is dat als er iets gebeurt, dat ik dan de DAkosten niet kan betalen.

Wat zou jij doen? Shetje nemen, en dan het risico nemen en hopen dat er niks gebeurt. Of geen risico nemen.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:21

Ik zou zelf het risico niet nemen, waarom zou je?
Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat er iets met mijn paard(en) gebeurd en ik het niet kan betalen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:23

Nee, niet doen. Als jou shet een koliek aanval krijgt, en je kan wegens financiele redenen geen DA roepen of een operatie laten uitvoeren, dan is het risico te groot.
Jou shet zal daar meer onder leiden (lees: eventueel dood) dan onder een kleine stal.
Of zoek een goedkopere stalling, bij een boer ofzo. Maar als je het diertje koopt, zorg dat je dan in ieder geval een reserve hebt voor noodgevallen.
Waarom moeten die pony's in een kleinere stal? Kan de eigenaar het anders niet meer betalen? Twee pony's in een 3x3 stal vind ik ook niet kunnen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:25

sassie22 schreef:
Ik zou zelf het risico niet nemen, waarom zou je?
Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat er iets met mijn paard(en) gebeurd en ik het niet kan betalen.

Daar heb je wel gelijk in. Ik heb nog niks serieus overwogen. Zou ik dat wel doen, zou ik rond de tafel gaan zitten met mijn moeder en vragen dat als er iets gebeurd en ik zou geen geld hebben, dat zij dan voorlopig voor de kosten zou opdraaien.

Maar aan de ene kant zou ik het verschrikkelijk vinden om een pony van 1.35m in een stal van 2x3m en een shet van 0.85m in een stal van 1x3m te zien. Het lijkt ineens zo weinig ruimte.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:25

Nope, geen risico nemen hoor, zou ik lekker door de eigenaar zelf laten uitzoeken.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:27

carola schreef:
Waarom moeten die pony's in een kleinere stal? Kan de eigenaar het anders niet meer betalen? Twee pony's in een 3x3 stal vind ik ook niet kunnen.

Sinds september 2003 zijn er nieuwe stallen, die zijn gelijk 235 euro. De oude stallen staan er nog, maar die gaan binnenkort weg.
En om nou 235 euro voor een stalling voor een shet te gaan betalen, vind ik ook super veel geld.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:28

Hoi ik ben het eens met sassie 22. Als je van te voren al weet dat het moeilijk word. Geen risico nemen met dieren.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:33

kan je dan niet die shet half overnemen?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:40

supertygetje schreef:
kan je dan niet die shet half overnemen?

Nee, dat zou ze nooit doen. Die shet is van haar en die gaat ook nooit weg!
Ik ben zo erg betrokken bij die paarden, dat ik ze gewoon zie als mijn paarden. Daarom probeer ik ook mee te denken en probeer ik alles zodat ze een lekker leventje hebben.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:41

hmmz... misschien dat je het beste dan een halve stal zou kunnen huren ofzo, maar ja, dat is wel je geld weggooien eigenlijk...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:43

Wat een geld zeg qua stalling en dat voor een shet, zou het zeker niet doen. Is het misschien een idee om eens rond te kijken voor andere stalling? Voor een shet sowieso wel lekker om buiten te staan met een schuilstal. Als je echt een shet wilt, zou het met goedkope stalling makkelijker zijn - dan hou je financiële ruimte. Misschien kan de pony van je vriendin dan daar ook gestald worden. Is ze goedkoper uit, hebben de pony's ieder een maatje en speelt het ruimtegebrek niet.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:07

Ja de stalling is inderdaad erg duur voor een shet. Bij ons op stal staan de shetlanders de hele dag met elkaar in de paddock en zomers in de wei. Ze hebben geen stal. Alleen als het echt heel erg rotweer (storm en regen) is word er een schotje gemaakt ergens in de stal met een beetje stro. Kan hij niet buiten staan met een paar andere shetten in een paddock ofzo? Als het echt vies weer is kan hij altijd nog met een schotje bij dat andere paard in stal.