Zou jij je paard in een stand zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zou jij je paard in een stand zetten ???

ja
17 (8%)
nee
178 (91%)

Totaal aantal stemmen: 195


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:37

Nee, ik zou er niet voor kiezen.

Imker en Vienna hebben beide een stal van 3.5x3.5 en dat is groot genoeg voor ze, ze staan toch altijd een uur of 8 minimaal per dag buiten.
Verder hebben ze nog een buitenluik en dat scheelt ook weer ruimte.

Waarom geen tralies tussen 2 stallen? Als de afstand tussen de spijlen klein genoeg is, kunnen er nagenoeg geen ongelukken gebeuren.

Wat er eerder al geopperd werd: kun je geen boxdeur in een grote stand zetten en er ponystallen van maken?

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:39

dat is ook gebeurt bij de manege waar ik rijd zijn best mooie stalletjes hoor lekker ruim lekkere doorluchting ook wel goed Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:40

Citaat:
Waarom geen tralies tussen 2 stallen? Als de afstand tussen de spijlen klein genoeg is, kunnen er nagenoeg geen ongelukken gebeuren.

klopt
Maar wel een paard dat bang is van zijn buurman en niet op zijn gemak in de stal staat.

Het is natuurlijk anders als jezelf 2 paarden hebt, die ook samen de wei op gaan.
Maar ik reed vooral op plaatsen waar veel wisseling van paarden was en dan vind ik het niet prettig.
want er staan soms lichetlijk gestoorde knollen bij, die maar in de tralies blijven dreigen.

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:44

het moet geen probleem zijn,, mits.., je ze elke dag wel lekker buiten laat lopen,
ook is het voor de jonge paarden ook wel goed, zo kunnen ze leren dat ze vaststaan en zijn ze minder beweegelijk dan een veulen die in een grote ruime box is opgegroeit,
we hebben net een jong veulen gekocht en die kwam uit een hele grote box, (er was nooit wat mee gedaan) dat beest kon een paar weken geleden nog niet eens normaal naast mij lopen, laat staan dat je hem vastzette.
ook vertonen ze minder vluchtgedrag en raken ze sneller aan mensen gewend omdat ze niet de kans hebben om in het hoekje te gaan staan,, wat met de stal wel heel makkelijk gaat! nouwjah dit is dan mijn ervaring!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:55

Maar Runningkawa, dat is dus een kwestie van de juiste paarden naast elkaar zetten. Oh, ik lees nu pas dat er veel wisseling van paarden was Knipoog

En ik geloof zeker dat er paarden in stands zijn die het beter hebben dan paarden in een 'ruime' box die daar dan vervolgens een uur of 20 instaan.

Wat mij betreft zijn er helemaal geen stands of boxen meer maar alleen nog inloopstallen. In Spanje heb ik een fokkerij gezien waar elke box een eigen uitloop had van zo'n 80 vierkante meter, allemaal op een rij met een lage afscheiding ertussen. En dat was dan alleen nog voor de winter.
En raad eens......er zaten geen paarden tussen met "stalondeugden" Cool

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:58

Klopt RK, wat dat betreft verkeer ik in een luxe-positie... Maar idd, als je de juiste paarden naast elkaar plaatst, zou het te doen moeten zijn.

Voordat ik zelf paarden had, hebben we hier de stallen verhuurd. Tussen de 2 paarden van die man klikte het ook niet, en toen hebben we er metalen platen aan vast gepopnageld. Dat werkte ook goed.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:03

Ik heb als sinds kind zijn een fobie voor stands. Op de manege vroeger stonden alle manegepaarden in een (smalle) stand. Onlangs bekeek ik een manege in Gasselte waar alle manegeponies in stands staan met hun hoofd naar een gore betonnen muur, ik kreeg er kippenvel van. Nu staan de paarden daar wel veel op het land heb ik begrepen maar toch. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk naar buiten en als ze dan naar binnen moeten, in een box met tussenspijlen en een deur waar ze hun hoofd uit kunnen steken. Ook ben ik er voorstander van dat er door stalhouders eens gelet wordt op de relatie tussen paarden onderling. Geen paarden naast elkaar zetten die elkaar niet kunnen luchten of zien. Sox heeft in de begintijd bij mij in pension gestaan in een box met lage zijwanden zodat ze van 2 kanten regelmatig gebeten werd. Ze stond alleen maar heel stil in het midden van haar box zodat de buurvrouwen er niet bij konden. Vaak stond ze dan met haar hoofd naar de muur, ik weet niet waarom. Dan heb je ook nog voernijd, pissige paarden waar je amper langs kunt lopen en die van achter met stalen balken afgeschermd moeten worden. Wèg met de stands dus!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 11:20

Ik vind het stiekem en klein beetje jammer, dat iedereen zegt dat er in een stand niet bewogen kan worden, bij ons kunnen ze bija dwars in de stands staan, wat betekent dat ze gewoon naar achteren kunnen kijken, bij hun hoofden hebben ze tralies waardoor ze contact hebben met hun buurman maar elkaar niet kunnen bijten of raken..

Buiten dat staan onze paarden zo veel en lang mogelijk buiten, in de zomer 24/7 met een inloop stalletje..

Ik ben het er mee eens dat een stal veel prettiger is voor een paard.
Maar ik vind een stand niet zielig..

We waren al van plan om de stands om te bouwen tot boxen zoals ik al eerder heb gezegd..

Maar ik wilde gewoon een beetje peilen of er toch niet veel mensen hun paard in een stand zouden zetten..

Dank je wel voor jullie reacties, en het gaan wel gewoon stallen worden..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:40

newie schreef:
Citaat:
Ik vind het stiekem en klein beetje jammer, dat iedereen zegt dat er in een stand niet bewogen kan worden, bij ons kunnen ze bija dwars in de stands staan, wat betekent dat ze gewoon naar achteren kunnen kijken, bij hun hoofden hebben ze tralies waardoor ze contact hebben met hun buurman maar elkaar niet kunnen bijten of raken..


Precies!

Je kunt niet alle stands met elkaar vergelijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:03

Maar newie, als een trekpaard er overdwars in kunnen staan, waarom dan nog vastzetten? Maak er een deur in en creeer een box van 2m breed en 3m - 3,5m lang?

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 14:06

Niet helemaal dwars hoor cassidy, maar ze kunnen wel achterom kijken.
En als ze liggen liggen ze niet helemaal plat en met hun benen gestrekt.
Zo heb ik trouwens ook nog nooit een paard zien liggen in zijn box, maar daar gaat dit topic niet over..

Ik vind een box van 2 meter breed voor een groot paard te klein.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:06

nee, ik zal er niet voor kiezen. Als ik bij jullie moest kiezen tussen een stal of een stand, zou ik hem voor 100% in die stal zetten.

Kan dat niet? zoek ik wel verder

Succes ermee OK dan!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 14:08

dank je Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:13

Citaat:
En als ze liggen liggen ze niet helemaal plat en met hun benen gestrekt.
Zo heb ik trouwens ook nog nooit een paard zien liggen in zijn box


Maar ik toch wel, maar het moet ook gaan natuurlijk.

Mijn eigen paard ligt dus echt languit in de stal.
is ook te zien aan de mestvlekken over zijn hele lijf Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 14:15

Haha dat is minder dan.
Ik ben zelf ook geen voorstander hoor van een stand, menesen begrijp me niet verkeerd.
Ik vind het alleen niet zielig als ze er wel in staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:29

ik vind het wel zielig, de mijne kan fantastisch met haar achterhoef achter haar oor krabben .Of voor ze opstaat op haar gemak zitten en rondkijken.Over haar deur hangen en neuzen met haar buurvrouw.Nee, ondanks dat ze overdag buiten staat moet ik er niet aan denken dat ze s'nachts op een stand moet staan .Ik krijg daar echt het kistkalven gevoel bij.Ben ooit op zo'n boerderij geweest,ben op slag vegetariër.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 15:54

in een stand kunnen ze ook achter hun oor krabben.
Ze kunnen ook overal heen kijken en over de rand van de stand heenhangen
ze kunnen ook neuzen met hun buurman
Ik weet niet of je nu onze boerderij vergelijkt met zo'n boerderij maar het staat hier wel erg bot.
er staan geen zielige koeien voor consumptie dus ik vind je reactie niet erg toepasselijk.
Dat je zelf je paard niet in stand wil oke wil ik ook niet maar deze reactie vind ik overdreven.
Sorry als ik je verkeerd begrijp

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:19

Niarda staat in een stand, vind het zelf niet zielig.....kijk als de mogelijkheid er is om haar in een box te plaatsen graag maar die stand is geen ramp!
wij hebben op de manege pony en paarden stands...bij de pony stands zit er tussen 2 stands alleen een lateerbalk zodat de pony's met elkaar kunnen "spelen" en er wordt dus ook echt op gelet of het wel goed gaat!
De paarden zijn bij ons iets minder vriendlijk voor elkaar en daar zitten dus ook tralies tussen, maar ze zijn ook weer niet zo gemeen voor elkaar dat ze lopen te happen dus met die tralies gaat goed! ze kijken bij ons wel naar de muur.......
En ze kunnen idd gewoon achter hun oor krabben als ze dat willen!!
Zelfs liggen gaat met gemak in een stand, wat je alleen niet moet doen (van een deskundig iemand!!) een pony of paard los zetten in een box die eigenlijk een stand is...dan is de ruimte te klein om goed en soepel te draaien en kunnen ze makkelijk iets verrekken.

Maar ik vind een stand dus niet zielig!
Laatst bijgewerkt door Crista op 26-03-04 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:21

Het is niet de bedoeling dat dit topic gaat lopen over het wel of niet zielig..
Zet je je paard er in of niet..
Wel interessant om te lezen waarom niet maar het moet geen duscussie worden he..
Dit is naar niemand persoonlijk gericht hoor, maar uit voorzorg want dit soort dingen gebeuren zo vaak met dit soort topics

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:22

Christa wat moet ik me bij een lateerbalk voorstellen?
Als ik het goed begrijp kunnen ze dus lichaams contact maken?
Dat vind ik weer wel gevaarlijk.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:30

je moet het zien als 2 stand waar alleen een boomstam tussenzit, die zit aan de achterkant met een ketting aan bijde kanten vast zodat de ene pony de ander niet plat kan drukken.
Bij zo'n stand kunnen ze elkaar inderdaad aanraken, uit elkaar drinkbak drinken en met elkaar klooien. ze kunnen lang niet bij elkaars voerbak hoor dat niet!
maar er wordt bij ons wel goed opgelet of de pony's wel naast elkaar kunnen.....

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:31

Soxje schreef:
Ik heb als sinds kind zijn een fobie voor stands. Op de manege vroeger stonden alle manegepaarden in een (smalle) stand. Onlangs bekeek ik een manege waar alle manegeponies in stands staan met hun hoofd naar een gore betonnen muur, ik kreeg er kippenvel van. Wèg met de stands dus!
]

Ik ben ook anti stands(idd door vroeger) of ze nu wel of niet buiten komen geen stand voor mijn paard ....NOOIT.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:33

dat is duidelijke taal!!!

Ik snap nu wat je bedoelt christa

Maar dat zou ik zelf heel erg gevaarlijk vinden.
Er is wel toezicht zeg je maar s'nachts dan?

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:45

pacster schreef:
nee ik zou hem nooit in een stand willen hebben.. maakt niet uit wat het kost.. ik vind dat paarden gewoon een beetje moeten kunnen lopen en draaien, in een stand kan dat niet.. en dat vind ik toch er belangrijk..

Amen

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:50

tja...'s nachts niet maar eigenlijk zijn er nooit problemen.....'s nachts slapen ze denk ik haha ik zal eens kijken of ik je een foto kan vinden dan zal ik die ff neerzetten en kun je precies zien wat ik bedoel.