Oeps de hoefsmid komt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Oeps de hoefsmid komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 12:10

De hoefjes van Zoe worden nu wel erg lang. Het is me sterk afgeraden om haar te laten bekappen omdat je NIET aan haar hoefjes mag komen, doe je dit wel kan je een behoorlijke mep van Mevrouw verwachten. Dit heeft ze nog sterker naar mannen ook Haha! Nu mag ik soms haar hoefjes uitkrabben... hangt een beetje van haar bui af. Gister werd er gemeld dat de HS zou komen... Dus ik keek bedenkelijk naar Zoe dr hoefjes en dacht... Tja nooit geschoten is altijd mis...Dus we gaan een poging wagen straks. Ze zijn echt te lang en aangezien ze nog groeit kunnen lange hoefjes veel schade aanrichten.

Heeft iemand nog tips voor straks?? Zal ik maar alvast een Ambu bestellen voor de HS Haha! Haha!
Of toch maar even een kalmeringsmiddeltje halen bij de da voor de zekerheid???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:05

6 sterke mannen en een praam zou ik je wel aanraden... Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:09

Ach... een hoefsmid kan meer hebben dan wij hoor. Xara wil bij mij ook nog wel eens klieren, met achterbenen, ik ben zelfs al een keer naar het ziekenhuis geweest, omdat ze me raak getrapt had. De hoefsmid pakt gewoon dat been stevig beet, bekapt hem en klaar.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:11

Tessebes schreef:
Ach... een hoefsmid kan meer hebben dan wij hoor. Xara wil bij mij ook nog wel eens klieren, met achterbenen, ik ben zelfs al een keer naar het ziekenhuis geweest, omdat ze me raak getrapt had. De hoefsmid pakt gewoon dat been stevig beet, bekapt hem en klaar.

haha pak hem maar gewoon even beet he en is zo klaar OK dan! Haha!
nou ik heb het vaak genoeg anders gezien

je kan de vedoven maar ik zou eerst kijken hoe ze het doet is ze vervelend dan zou ik het wel geven.of een praam erop meestal help dat al een stuk

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:16

Ik vind dit anders niet zo leuk...Je kan wel zeggen dat de hoefsmid het zo voor elkaar heeft,en meestal is dat dan ook wel zo..Maar leuk is anders...Wij komen ook regelmatig van die paarden tegen,die vertikken fatsoenlijk mee te werken..Mensen denken dat een hoefsmid dat allemaal wel kan hebben,maar ik kan je vertellen,dat als je 2 van die 'super'meewerkende paarden hebt gehad op een dag,dat je behoorlijk afgebroken bent..Doe gewoon even de moeite om zelf je paard op te voeden,dat werkt een stuk fijner voor de smid,en komt de kwaliteit ook ten goede.
Het is niet alleen jou paard wat de smid doet op een dag,maar nog veel meer..

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 13:19

Ik vrees het ergste... alles wat niet gebeurd is een meevallertje.
Ik ga ook niet vooraf haar inspuiten met iets Ze moet het uiteindelijk toch leren!!
Maar ik ben bang dat de hs haar mep gaat verkopen en eigenlijk zie ik het daarom ook niet zo zitten. Waarom doet ze zo... Uit angst of omdat ze het niet wil?
Als het uit angst is en hij gaat hij slaan........

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:21

fsoudan schreef:
Ik vrees het ergste... alles wat niet gebeurd is een meevallertje.
Ik ga ook niet vooraf haar inspuiten met iets Ze moet het uiteindelijk toch leren!!
Maar ik ben bang dat de hs haar mep gaat verkopen en eigenlijk zie ik het daarom ook niet zo zitten. Waarom doet ze zo... Uit angst of omdat ze het niet wil?
Als het uit angst is en hij gaat hij slaan........


Dan sla jij hem! Boos!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:22

ja ze moet het leren.
maar om nou die hoefsmid ook te gaan leren met een hoef in zijn gezicht .
ik zou als ze echt vervelend is een praam om doen of wat geven.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:22

Als je er zo overdenkt, zou ik deze kapbeurt toch echt eens overslaan en zelf gaan oefenen...Als je paard nu een smid trauma oploopt,ben je verder van huis,dan dat je haar nog een maandje met te lange hoeven laat staan...
Ander advies is haar gewoon een aantal streepjes sedaline geven of een praam..Maar dit is natuurlijk geen langdurige oplossing..Opvoeden die hap..En bij opvoeden horen ook dingen als angsten bij het paard wegnemen en zorgen dat je probleemloos hoeven kunt oppakken..
Succes hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:23

sharonaollie schreef:
haha pak hem maar gewoon even beet he en is zo klaar OK dan! Haha!
nou ik heb het vaak genoeg anders gezien


Ik vertel gewoon wat het geval is bij mijn jaarling. Hoe ik sta te tobben en hoe makkelijk het gaat bij de hoefsmid. Ik oefen wel regelmatig, alleen 1 achterbeen gaat af en toe nog wat moeizaam. De hoefsmid heeft meer handigheid en kracht dan ik, dus bij hem gaat het makkelijker.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 13:24

KellyenXena schreef:
Ik vind dit anders niet zo leuk...Je kan wel zeggen dat de hoefsmid het zo voor elkaar heeft,en meestal is dat dan ook wel zo..Maar leuk is anders...Wij komen ook regelmatig van die paarden tegen,die vertikken fatsoenlijk mee te werken..Mensen denken dat een hoefsmid dat allemaal wel kan hebben,maar ik kan je vertellen,dat als je 2 van die 'super'meewerkende paarden hebt gehad op een dag,dat je behoorlijk afgebroken bent..Doe gewoon even de moeite om zelf je paard op te voeden,dat werkt een stuk fijner voor de smid,en komt de kwaliteit ook ten goede.
Het is niet alleen jou paard wat de smid doet op een dag,maar nog veel meer..



Pardon... Ik ben hard bezig mijn paard op te voeden!! Helaas is dit wel door nare ervaringen met COLLEGA'S van JOU hoor.
Ik kan er niets aan doen dat Zoe zo doet. Ik ben hard bezig met trainen zoals je leest in mn eerste bericht mag zelfs ik soms haar hoefjes niet uitkrabben. Ik heb haar nu zover dat ik van helemaal niet aan haar hoeven mogen komen tot hoeven uit mogen krabben ben gekomen... Al een aardig als je de geschiedenis van Zoe kent.

Ja ik maak er een grapje over... beter als nu al zenuwachtig zijn en dat straks overbrengen op Zoe.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:26

een paard een keer een mep verkopen is niet erg hoor, hij mept de hs toch ook?
als ik dit zo hoor heb ik toch het die dat ze eerder niet wil dan dat ze echt angstig is.
een hoefsmid heeft wel meer onopgevoede paarden gehad en weet er wel raad mee! en daarna zou je elke dag kunnen oefenen met voetjes geven en uitkrabben.
idd een praam wil wel helpen, verder tegen het paard praten, strelen en geruststellen, maar ook concequent zijn als ze schoppen/niet blijven staan. en dan is een tik geven echt geen ramp hoor!
paarden schoppen elkaar ook wel eens en dat gaat veel harder dan jij of de hoefsmid ooit kunnen meppen.
de eerste keer dat ik bij het bekappen van mijn verzorgpony was ging ze ook steeds heen en weer lopen en schoppen, de dierenarts gaf hem toen een lel met de hamer geloof ik in zn buik, ik vond dat toen heel raar, maar achteraf wel logisch en zorg nu dat ik mijn eigen paarden goed opgevoed heb als hij langkomt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:29

Overleg dit gewoon eens met je smid, en zorg iig dat je er zelf bij bent.
Vertel hem hoe de situatie ligt en dan kan hij zelf inschatten of hij er aan wil beginnen en wat hem het verstandigste lijkt.
Een HS die het eigenlijk niet ziet zitten (en dit mogelijk afreageerd op het paard?) heb je niets aan. Dat is voor beide partijen niet prettig.

Ik denk dat jij zelf het beste in kunt schatten of het angst is of niet. Is het geen angst dan kan een keer echt duidelijk zijn voor haar waarschijnlijk geen kwaad. Maar als het wel angst is..... misschien is dan een keer verdoven vantevoren wel een optie, ze heeft dan (doordat ze rustig is door de verdoofde toestand) alvast een goede ervaring met de smid.

Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 13:29

KellyenXena schreef:
Als je er zo overdenkt, zou ik deze kapbeurt toch echt eens overslaan en zelf gaan oefenen...Als je paard nu een smid trauma oploopt,ben je verder van huis,dan dat je haar nog een maandje met te lange hoeven laat staan...
Ander advies is haar gewoon een aantal streepjes sedaline geven of een praam..Maar dit is natuurlijk geen langdurige oplossing..Opvoeden die hap..En bij opvoeden horen ook dingen als angsten bij het paard wegnemen en zorgen dat je probleemloos hoeven kunt oppakken..
Succes hoor!



Ik denk dat het beste is om nu juist een goede ervaring opdoen zonder pijn haar erg goed zou doen. Misschien word het een klein gevechtje... Maar word haar geen pijn gedaan en heeft ze geen pijn achteraf.
Word het echt vechten dan moet de smid gewoon stoppen!!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:30

Is het nu de bedoeling dat ik mij aangesproken voel,omdat collega's van mij jou paard hebben 'verkloot'....Sorry hoor,maar ik denk dat je dat toch echt bij jezelf moet gaan zoeken..Ik val je echt niet aan,zeg alleen wat ik ervan vind..Hoe kan ik nu de achtergrond van jou zoe weten..Ik ga af op wat je hier hebt opgeschreven..Dat jij dat verkeerd opvat,zie ik niet als mijn probleem.
Ik denk wel dat je op de goede weg bent nu,dat je haar hoefjes alweer mag oppakken..Ik zou zeggen,oefen nog even door en laat deze kapbeurt even voor wat hij is..Straks schrikt ze zich weer het lamlazerus en ben je weer terug bij af..Succes!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 13:34

KellyenXena schreef:
Is het nu de bedoeling dat ik mij aangesproken voel,omdat collega's van mij jou paard hebben 'verkloot'....Sorry hoor,maar ik denk dat je dat toch echt bij jezelf moet gaan zoeken..Ik val je echt niet aan,zeg alleen wat ik ervan vind..Hoe kan ik nu de achtergrond van jou zoe weten..Ik ga af op wat je hier hebt opgeschreven..Dat jij dat verkeerd opvat,zie ik niet als mijn probleem.
Ik denk wel dat je op de goede weg bent nu,dat je haar hoefjes alweer mag oppakken..Ik zou zeggen,oefen nog even door en laat deze kapbeurt even voor wat hij is..Straks schrikt ze zich weer het lamlazerus en ben je weer terug bij af..Succes!


Nee maar ik kreeg meer het idee dat jij mij wel aanviel omdat mijn paard niet was opgevoed... Terwijl ik erg hard mn best doe om haar op te voeden. **misverstandje sorry**
Maar ik val bij deze niet jou aan maar je moet niet zomaar de conclusie trekken dat iemand zijn paard niet opvoed. Vele gevallen met angst voor hs zijn door fouten van de hs.
Guus was altijd erg lief bij hs.... tot hij 2x werd vernageld en te kort werd bekapt en daar nog eens ijzers op "moesten" komen. Sindsdien geen hoefsmid die hij zomaar aan zijn hoeven laat komen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:39

Dat dat de reden is voor haar angst kon ik natuurlijk niet weten fsoudan Knipoog
Ik begrijp dat jij je aangevallen voelde,maar zo was het absoluut niet bedoeld..Over internet komen zulke dingen al snel anders over dan bedoeld.

prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:40

Ik heb het hele verhaal van Zoe altijd gevolgd, en het is echt super dat ze bij Fsoudan terecht is gekomen die echt heel druk bezig is met "heropvoeden" Lachen.

Ik heb echter ook een man die onze paarden zelf beslaat, en een tijd bij een hoefsmid heeft gewerkt om dit te kunnen leren. En wat een hoefsmid vaak voor onopgevoede paarden over zich heen krijgt.... daar word je niet vrolijk van .

Bij ons op stal vragen mensen ook wel eens of hij "even" een ijzer eronder wil tikken, maar hij begint daar echt niet meer aan. Heel veel paarden hebben niet geleerd hun voeten netjes te geven, in evenwicht te blijven staan, en NIET terug te trekken.

Het beroep hoefsmid wordt vaak onderschat, en mensen zouden echt zijn/haar werk een stuk lichter kunnen maken door hun paarden zo goed mogelijk te leren hun voeten op te houden.

Nogmaals, dit is niet richting Fsoudan, want die doet prima werk !

Extremely rare and Beyond Compare

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:41

Palermo moest ook helemala niets hebben van hoefsmeden, terwijl ze bij mij altijd netjes voetje gaf en nooit een stap verkeert deed.

Geen idee of ze ooit wat rots heeft meegemaakt bij de hoefsmid of er sowieso al was geweest voor mijn tijd.

Na de eerste keer kreeg ik de tip om toch vooral maar te verdoven, niet zwaar, ze maakte wel alles mee.
Maar wel zo dat ze iets slomer werd, zodat die er beter op kon reageren.

Na een paar keer werd ze steeds braver, ondertussen wordt ze allang niet meer verdooft, en is ze superbraaf, wordt nu zelfs nog weleens aangesproken met Prinsesje Haha! door die zelfde hoefsmid.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 13:51

Dank je Promptertje Lachen
Ik zie wel wat er gebeurd... Zoals gezegt als het een gevecht moet worden is het zo bekeken natuurlijk. Zoals KX al zegt... straks is het verpest en moet ik overnieuw beginnen qua vertrouwen krijgen en ook de voetjes uit mogen krabben.

Als het vanmiddag een gevecht word... waar kan ik eventueel voor de volgende keer sedalin halen?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:57

succes vanmiddag ik hoop dat het meevalt. Je dierenarts kan je wel een middel geven.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:22

Wat ik me alleen afvraag, mocht het vanmiddag wel een gevecht opleveren, en je besluit te stoppen. Ben je dan niet weer een stap verder van huis?

Succes vanmiddag, laat je even weten hoe het gegaan is?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 15:26

Mwa als je op tijd stopt... Nee dan niet. Ze schopte de da ook haar stal uit.. Ik moest haar vasthouden zodat de da bij haar kon komen. Nu mag ik ook gewoon aan haar uier komen.. en de da krijgt evenveel aandacht als hij bij haar stalletje staat als ik Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:59

Is het gelukt? Ben erg benieuwd Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:02

Hij heeft geen tijd meer vandaag!! Dus hij komt ergens volgende week weer om Zoe te bekappen en nog wat andere pardjes te doen Lachen

**is niet erg kan ik ondertussen nog ff oefenen**

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx, Ilona__, majemalo, nick_en_ik, ola42, Vagabondo en 53 bezoekers